Praha chce omezit průjezd Malou Stranou a Starým Městem, zřídila pracovní skupinu

Provoz na Smetanově nábřeží. Foto: Jan SůraProvoz na Smetanově nábřeží. Foto: Jan Sůra

Zákaz má platit pro řidiče, kteří si přes centrum zkracují cestu.

Pražský magistrát zřídil pracovní skupinu, která má se zástupci městských částí projednat detaily omezení průjezdu Malou Stranou a Starým Městem s pomocí monitoringu registračních značek vozidel. Dnes to schválili radní spolu se studií úprav Smetanova nábřeží. Na něm má letos začít vznikat nová zastávka Karlovy lázně směrem na Staroměstskou, přibýt mají i stromy. V plánu jsou i další úpravy, plán Prahy 1 vydláždit plácek u nové zastávky v poslední době vyvolal kritiku.

O možném omezení vjezdu aut na Smetanovo nábřeží a na Malou Stranu se v metropoli hovoří od 90. let, nikdy se však neuskutečnil. Současná politická reprezentace v souvislosti s opravami zkušebně uzavřela průjezd na obou stranách řeky koncem roku 2019, následně loni magistrát zakázal odbočení z mostu Legií na Smetanovo nábřeží. Vysloužil si tím kritiku opozičních ODS a ANO a vedení Prahy 1.

Zástupci první městské části budou členy nové pracovní skupiny, stejně jako zástupci dalších centrálních radnic a dotčených městských organizací. Vedení města by chtělo vjezd aut omezit s pomocí monitoringu registračních značek kamerami, které již na Malostranském a Křižovnickém náměstí jsou. „Detaily ještě nebyly součástí dnešního tisku a budou dále diskutovány právě v rámci pracovní skupiny,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Dodal, že jeho návrh by volný vjezd do centra ponechal místním obyvatelům a těm, kteří tam mají cíl své cesty. Zákaz by měl naopak platit pro řidiče, kteří si přes centrum zkracují cestu. „Očekávám, že do konce května bychom měli mít ujasněn výstup k detailům,“ řekl náměstek. Doplnil, že nový režim by podle něj měl začít fungovat od doby, kdy začnou práce na nové zastávce Karlovy lázně. Ty jsou v  plánu na podzim.

Spor kvůli kácení javoru

Úpravy se má dočkat také stávající zastávka, u které má zmizet mezera mezi dveřmi tramvaje a obrubníkem. Kromě toho město na Smetanově nábřeží letos plánuje vysadit stromy, které chybějí ve stávajícím stromořadí, a dále je v plánu výsadba nového na rozšířeném chodníku na opačné straně ulice. Přibýt mají lavičky a cyklostezka.

Praha 1 již začala s úpravami zatravněného plácku, který by měl navazovat na novou zastávku. Kvůli nutnosti pokácet javor stříbrný projekt kritizují místní obyvatelé a opozice z Prahy 1, Česká inspekce životního prostředí prozatím kácení zakázala kvůli hnízdícímu holubovi hřivnáčovi. Radní Prahy 1 Richard Bureš (ODS) dnes řekl, že poté, co pták s mláďaty na podzim hnízdo opustí, bude projekt pokračovat podle plánu.

Praha 1 v minulosti kritizovala omezení dopravy na Smetanově nábřeží. „Domluvili jsme se na podobě a na podpoře koncepčního zadání toho, jak má to nábřeží vypadat. Druhá oblast je najít řešení omezení zbytné tranzitní dopravy,“ řekl dnes starosta Prahy 1 Petr Hejma (STAN). Ten „správný způsob“ se podle něj musí najít na jednání pracovní skupiny. Bureš dodal, že z pohledu městské části je potřeba ochránit rezidenční ulice Karolíny Světlé, Konviktská a Jilská, aby se řidiči po případném omezení nepřesunuli tam.

Město plánuje kromě nové zastávky Karlovy lázně také zastávku Národní divadlo ve směru od Jiráskova náměstí. V tomto směru chybí a linka číslo 17 zastavuje až za křižovatkou s Národní třídou na Smetanově nábřeží. Zastávka Národní divadlo na nábřeží u kavárny Slavia bude poté zrušena. V plánu je také rozšíření nástupního ostrůvku na zastávce Staroměstská.

ČTK

Tagy omezení průjezdu centrem Prahy praha Praha 1
211 komentářů