Praha chce nakoupit dalších 200 autobusů. Zájem má o hybridy, překvapivě jsou ve hře i diesely

DPP hodlá nákup provést v letech 2026 – 2030.
Pražský dopravní podnik připravuje veřejnou zakázku na nákup až 200 nízkopodlažních městských autobusů typu Standard. Vyplývá to z vypsání předběžných tržních konzultací s výrobci zveřejněných na profilu zadavatele.
DPP hodlá nákup provést v letech 2026 – 2030. Poptávaná vozidla mají podle zadání splňovat definici nízkoemisního vozidla nebo čistě naftového vozidla. Počty obou typů pohonu přitom DPP zatím nespecifikuje a zdůrazňuje, že všech 200 kusů může být jak hybridních, tak čistě naftových.
Zájem o naftové autobusy je přitom ze strany DPP překvapující. Dopravní ředitel podniku Jan Barchánek totiž letos v létě prohlásil, že DPP už od příštího roku žádný nákup dalších dieselových autobusů neplánuje. Letos do Prahy dorazí posledních 17 objednaných standardních dieselových autobusů Iveco Streetway, dál by se podle Barchánka DPP chtěl soustředit na nákupy trolejbusů, elektrobusů a hybridů.
S výrobci má na ně podnik uzavřeno hned několik rámcových smluv, další až na 180 trolejbusů se nyní soutěží.
Konec dieselů v Praze. DPP už neplánuje další nákupy, na elektřinu se jezdí výrazně levněji
V nyní vyhlášených tržních konzultacích DPP požaduje u hybridních vozidel řešení snižující spotřebu pohonných hmot oproti konvenčnímu naftovému pohonu. Vozidla musí splňovat legislativu týkající se čistých a částečně čistých vozidel, resp. nízkoemisních vozidel.
Mezi ně se řadí i hybridní dieselelektrické vozidlo, které musí mít „neperiferní elektrické zařízení jakožto měnič energie s elektricky dobíjeným systémem ukládání energie, který je možno dobíjet externě.“
Tato pravidla splňují i nyní do Prahy dodávané „skoro hybridy“ Iveco Urbanway Hybrid 18M.
Pražský dopravní podnik objedná dalších 50 hybridních autobusů. První už jdou do provozu
Jako hybridní je výrobce označuje proto, že kromě spalovacího motoru jsou vybaveny automatickou převodovkou s elektromotorem, který funguje zároveň jako generátor energie. Pomáhá například při rozjíždění vozidla nebo slouží pro rekuperaci energie při brzdění.
Autobusy tohoto typu jsou však obvykle označovány za dieselové s doplněním o mild-hybridní modul. U opravdových hybridů je totiž elektromotor alespoň občas hlavním zdrojem pohonu, u tohoto typu tomu tak není.
Výrobců se ve vyhlášené tržní konzultaci DPP dále ptá, zda mají naftové autobusy vůbec ve výrobním programu. Dále podnik zajímá, zda jsou případně nabízené autobusy už někde v provozu a kde mají dodavatelé umístěné své výrobní závody.