Praha chce nakoupit dalších 200 autobusů. Zájem má o hybridy, překvapivě jsou ve hře i diesely
První dodané autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M v Praze. Foto: DPP – Zdeněk Bek

DPP hodlá nákup provést v letech 2026 – 2030.
Ať to bude, co to bude, jen ať to nejsou další Urbanwaye…
Tak nevím…nejdřív DPP prohlásil, že nákup čistě dieselových autobusů již neplánuje, nyní tuto možnost nevylučuje. Proč došlo k tomuto obratu?Jaké jsou tedy plány?
Tato pravidla splňují i nyní do Prahy dodávané „skoro hybridy“ Iveco Urbanway Hybrid 18M.
Jako hybridní je výrobce označuje proto, že kromě spalovacího motoru jsou vybaveny automatickou převodovkou s elektromotorem, který funguje zároveň jako generátor energie. Pomáhá například při rozjíždění vozidla nebo slouží pro rekuperaci energie při brzdění.
Autobusy tohoto typu jsou však obvykle označovány za dieselové s doplněním o mild-hybridní modul.
Proto poptává i dieselové autobusy a to kvůli Iveco Urbanway Hybrid 18M s jejich „dieselovými skoro hybridy“
Akorát tentokrát ve standartní délce
A copak, copak, že by DPP dohnala realita? Inu, konec elektrosnů v praxi. Už bylo na čase.
Jaká realita? Podíly bezemisů jsou (nebo v blízké budoucnnosti budou) ze strany EU dány a chceš-li pobírat dotace, musíš plnit. Tam není momentálně žádné “ale”.
Konec elektrosnů? Velká část DPP je v elektrice už dávno a jak metro tak tramvajové a trolejbusové tratě se (pomalu) dál rozšiřují.
Že považujete náhradu části dosluhujících dieselů novými diesely a/nebo hybridy za nějaké velké vítězství zemí vyvážejících ropu, spíš jen potvrzuje, že jsou v MHD už dnes trendy jiné.
Co prosím?
Podíl elektrických vozidel je u DPP nejvyšší od 60. let, kdy masivně nastoupily autobusy. Elektrifikují se tři linky, další jsou v zásobníku, právě dorazil první z nové série elektrobusů a i ty zapráskané 36BB už docela normálně jezdí.
Jediná nepochopitelná věc je, proč DPP nemá solidní hybridy, kde by se fakt projevila úspora paliva při elektrických rozjezdech. Jinde to mají ve velkém a je to fajn kompromis.
K těm opravdovým hybridům vyšla celkem zajímavá informace na spřáteleném webu, že dneska už to vlastně nikdo pořádně ani nevyrábí.
Realita dožene nás všechny, je to realita bezprecedentní změny klimatu zde na Zemi. Dožene to jak idioty, kteří to navzdory důlazům odmítali uznat, tak i ty kteří před tím marně varovali. Nahradit tepelné stroje elektrickými je už jen z technického hlediska naprosto logické.
Změny klimatu dožene všechny a je přitom úplně jedno, zda v Evropě nahradíme „tepelné zdroje elektrickými“ nebo ne. Ten vlvi je tak malý, že je neměřitelný
„A kde mají umístěné výrobní zavody“?
To je co zase za výmysl?
Tak ještě by to vyhrál někdo levnější z Turecka třeba, což je samozřejmě nepřípustné, něco úplně jiného než když to vyhraje Škodovka s produkty z Turecka nebo IVECO s produkty z Turecka, které ale smontují až tady 🙃
Streetwaye se v Turecku i montovaly, ne? Jen tak pro zajímavost, odkud přišly všechny ty nové busy co v PID příměstu (ne u DPP) jezdí od loňska?
Z Vysokého Mýta a Libchav?
Na těch linkách kde teď platí 10leté smlouvy? Myslím že je tam i hodně MANů a Scanií, často jde o 15m busy…
měla ba se podporovat výroba v EU
Co je lepší: montáž v EU z levných “cizích” komponent, nebo kompletace mimo EU s významným zapojením dodavatelů z EU? Tyhle simplistické výkřiky fakt mikuju.
A je lepší kupovat od zemí, které vlastní trh CZ a potažmo EU produkci uzavírají? Pro případ nemusíme chodit daleko, např. Turecko, že?
Ono nic není jednoduché.
Bojovat proti protekcionismu protekcionismem je jako bojovat proti hlodavcům tím, že to obilné pole podpálím.
Neříkám nic o potírání nelegálního dumpingu, to je něco jiného. Ale veřejné investice mají v první řadě být transparentní, otevřené a hospodárné; ne uspokojovat nějaké politické a populistické cíle.
Takže navrhujete jednostranně odstranit omezení a prostě doufat v dobrotu srdce druhé strany, že udělá totéž?
S touhle argumentaci podpory výroby v EU jste trapní..
A k čemu he to dobré vědět? Stejně se často 1 autobus dělá ve více továrnách současně.
Logika Prahy:
Čmudící auta = problém
Čmudící autobusek = spása
Opravdu je tento krok žádoucí zrovna v době přechodu na elektro? Je úplně jedno jestli čuchám smrad z auta, nebo smrad z autobusu.
Zkuste to vztáhnout na přepravní výkon.
Ale houby – pokud je lidský život definovaný nějakým časovým úsekem, je podstatný jen výkon v čase, tedy co mě přepraví z A do B rychleji? Je to ten čmoudící autobus a nebo auto?
A kolik čoudu vás zabije dříve, třeba též. 🙂 Žasnu, kolik lidí se (ale i všechny kolem, bohužel) tak rádo žene do hrobu. Základy logiky byly ovšem z povinných maturit vyštvány…
Ten časový úsek života vám ta banda čoudících autíčkářů významně zkrátí. Jeden čoudící autobus lepší než 20 čoudících osobních aut. Samozřemě že nejlépe vše elektrické a elektřina z jádra nebo obnovitelných zdrojů, ale nejde lusknout prstem a změnit vše naráz. Zvlášť když se nám tu teď výfuci cpou do vlády.
Nezapomínejte taky na potřeby záchranných systémů. Tam jsou přece jen naftové autobusy lépe využitelné.
Nejde jen o IZS, ale DP Praha dost často zajišťuje NAD za tramvaje a metro, tedy linky, kde nejsou nabíjecí místa, což komplikuje například využití elektrobusů. I na tyto linky musí mít DP Praha autobusy s dieselovým motorem. Občas dokonce zajišťoval DP Praha NAD za železniční dopravu. Opět nevhodné linky pro elektrobusy, či dokonce parciální trolejbusy. V případě parciálních trolejbusů je jejich využití mimo schválené trasy docela problém…
Je otázka času, než se rozšíří trolejové vedení a nabíjecí místa, případně kapacita baterie která postačí na celodenní provoz, pak půjde i ta NAD. Aktuálně jezdí elektrobusy kolem Želivského na X11.
To je pravda, ale to by zvládly i hybridy.
Životnost autobusu je třeba oproti tramvaji třetinová až čtvrtinová. Udělat infrastrukturu pro bezemisní provoz nejde tak rychle (navíc když i jistá část veřejnosti protestuje) a taky je tu finanční náročnost takového přechodu. A pokud budeme závislí jen na elektrické trakci, tak při blackoutu nepojede vůbec nic. Možná by měl DPP uvažovat i o vlastní elektrárně 😀
Rozdíl asi hlavně je, jestli nějakých 40 lidí jede v jednom autobuse nebo ve třiceti autech.
Navíc dopravci v PID mění autobusy snad po 15 letech, což je méně než průměrné stáří aut v ČR.
U těch hybridů je potřeba dát do podmínek větší kapacitu baterie než tu směšnou 1 kWh. Bylo by trestuhodné nevyužít energie nasbírané rekuperací z pražských kopců a pálit místo toho uhlovodíky.
Bingo! Jenže to by pak Iveco nevyhrálo.
Spíš specifikovat minimální dojezd pouze na elektrickou trakci. Jinak tam Iveco dá zase těžítko, akorát s větší kapacitou.
to nebylo tolik o ivecu, ale o možnosti na to vysomrovat dotaci, pokud to bude dobíjecí hybrid, což splnili, ale že je to spíš provokace je jasný asi všem.
Přesně. Cílem bylo s minimálními „náklady navíc“ získat dotaci. Tedy DP i Iveco to provedli nejlépe, jak mohli. Špatně vypsané byly leda tak podmínky dotace.
Tak i Praha by mohla mít zájem na tom, aby vozidla jejich DP byla co nejčistší…
Mohla, ale tady už to o ivecu je, splnili zadání za nejnižší cenu, kdyby je nevybrali, tak dotaci nedostanou.
Však ano. Jen si to spočítejte, 1 kWh odpovídá dvěma rozjezdům z nuly na 50 km/h, resp. dvěma rekuperačním zabržděním z 50 km/h na nulu. A co dělá autobus MHD? Rozjede se, zabrzdí, rozjede se, zabrzdí, ….
Není potřeba s sebou tahat zbytečnou větší zátěž.
Není už čas začít uvažovat o elektrických busech?
Jaký je rozdíl mezi elektrobusem a elektrickým busem? Protože to první už DPP kupuje.
Nějaké úvahy tu jsou:
https://zdopravy.cz/prvni-elektrobus-sor-uz-je-na-testech-v-praze-do-konce-mesice-dorazi-vsech-18-kusu-262649/
Už dávno to mělo být.
Tenhle autobus je zvláštní kombinací starého a nového designu. Předek vůbec k zadku nesedí.
Přijde mi, že ten nový předek s ADAS k tomu zadku možná sedí o něco líp. Ale na krásu to nejezdí, takže když tu stejně máme SOR NS…
Hlavně ten nový design předku Urbanwayů nesedí k levému boku… absence nějakého designovaného přechodu, tak to vypadá obdobně jako kdyby tohle přední čelo někdo nacpal při GO na Citelis.