Praha chce na základě dat získaných při opravě na Malé Straně zklidnit dopravu v centru
Opravená tramvajová trať na Újezdě. Foto: Daniel Šabík / DPP
Podle náměstka pro dopravu by bylo nejlepší oblast Malé Strany pro průjezd uzavřít.
pane Bože, to je vůůůůůl!
Pokud se Malá Strana uzavře pro auta, mělo by okamžitě dojít k zavedení pěší zóny a srovnání chodníků s vozovkou.
O uzavření vůbec není řeč (bohužel). Mluví se jen o uzavření pro tranzit, takže tam bude milion výjimek a budeme rádi, když tam aut bude jenom tolik, že nebudou zácpy.
jsou tam pěkný restaurace, ale když to zavřou pro auta, tak asi smůla…
Do restaurace v Karmelitské ulici nebo na Malostranském náměstí autem? 😲 Co třeba jít kousek pěšky a nedávám-li to, tak se třeba popovézt tramvají? 😉
Po tísícáte, bude to uzavřeno pro transit.
Nevím, když si chci užít posezení a večeři v nějaké specifické restauraci na Malé Straně, tak najdu i peníze na taxíka.
Když už chcete něco papouškovat, zkuste se nad tím nejdřív zamyslet. Kolik aut může parkovat na ulici před restaurací? Dvě, možná tři? Když budou plněna obsazená, obsadí v restauraci dva až tři stoly. Myslíte, že by se restaurace, která by měla trvale obsazené maximálně tři stoly, uživila? Asi těžko, že? Takže většina návštěvníků do té restaurace dorazila jinak, než autem. Když to zvládne většina, mohl byste to zvládnout i vy, ne? Jako bonus si pak v té restauraci můžete dát i něco alkoholického.
Četl jsem i protiargument, že se na těch parkovacích místech vystřídá za den mnoho aut.
to teda jo… večer v restauraci je na 20 minut asi jako oběd v kantýně, že?
Hospoda, která má hosty na 2-3 stoly je na krach i kdyby každej z těch 2-3 stolů, který zvládne obsadit, otočila za den pětkrát.
Tak si to zkuste představit. Jde o aktuální okamžik – před restaurací stojí tři auta, v restauraci jsou obsazené tři stoly. Že budou před restaurací za dvě hodiny stát jiná tři auta je úplně jedno, protože pak budou v restauraci zase obsazené jenom tři stoly. Protože těsně před tím, než ta předchozí auta od restaurace odjedou, odejdou jejich posádky z restaurace.
Klídek, tahle diskuse postrádá smysl. Všude je buď modrá zóna anebo vyhrazené stání pro kohosi. Z principu je naprostý nesmysl (a vlastně I bezohledná drzost) jet do malostranské restaurace autem. Místo je dobře dostupné pěšky, MHD anebo taxíkem. Mě jako Pražana, který celý život žije na Praze 1, by taková hovězina rozhodně ani nenapadla.
Jasně, to jsou pokusy vysvětlit to lidem, kteří situaci na Malý Straně neznaj.
Ale ta geometrie je neúprosná – aby se restaurace uživila na hostech, který přijedou autem, musí kolem ní být parkoviště jako u dálničního fastfoodu…
To není neznalost situace na Malé Straně, ono by to nefungovalo ani v daleko širších ulicích. To je neochota připustit si, že auta nejsou tak důležitá, a že to, že všude kolem vidíme auta, zdaleka nekoresponduje s tím, jak malou část funkcí zastávají.
Bohužel, vnímání automobilové dopravy značnou částí společnosti je extrémně pokřivené. Takže opakují pořád dokola spoustu věcí, které postrádají smysl – ale oni je myslí vážně. Je to vidět i tady – minimálně dva lidé mají tak pokřivené vidění, že si nedokážou představit ani tak jednoduchou věc, jako kolik aut může parkovat na běžné ulici před obchodem nebo restaurací v městské blokové zástavbě starého města. A ten argument argument není ojedinělý – že obchod/restaurace zkrachuje, když přijde o ta dvě tři parkovací místa, kde stejně trvale parkuje někdo z okolí.
Jezděte si na koloběžkách, Vy fanatičtí hňupy, nic jiného si nezasloužíte.
Příspěvek autoretarda smazán pro příliš tupé věty.
K uzavreni melo dojit uz v roce 1995.
Ani ne tak uzavření, jako k omezení. Prostě tak, jak je tomu v městských centrech jinde ve světě: jen rezidenti, zásobování a IZS. Ostatní mají prostě pech a budou si muset zvolit jiný způsob dopravy (např. MHD), budou-li chtít do takové zóny cestovat.
Jsem velký příznivec elektrické trakce (a byl jsem jím i v době, kdy to nebylo moderní, když se brutálně rušila trolejbusová doprava v Praze), ale tohle už je příliš. Automobil je symbolem svobody, pro všechny (nejenom, jak bylo řečeno, pro papaláše). A když už se srovnáváme s jinými městy, tak se srovnejme i cenami. Průměrný Němec si v těchto dnech koupí litr Naturalu za 1,84 EUR. Podle parity kupní síly (srovnání našich a jejich průměrných platů) je to stejné, jako bychom my platili 18,40 Kč!! Tak tím bychom se mohli inspirovat!!
Jenomze auta omezuji svobodu chodit.
Nejenom svobodu chodit. Také svobodu jezdit (na kole, MHD) a dokonce i svobodu jezdit autem.
A tramvaje budou Karmelitskou a Smetanovým nábř. asi lítat vzduchem, že?
ano, letajici tramvaje
Parita kupní síly nesrovnává platy, ale právě cenové rozdíly výrobků.
jenže uzavření ulice či oblasti pro průjezd nebere svobodu užít daného prostředku – auta, ale jen omezuje kudy jím projedete – mezi dvěma míst, a v daném řípadě zakáže/znemožní pouze průjezd cenou historickou oblastí města, při čemž je více než adekvátní náhrada půjezdu západní polovinou kapacitního malého/Městského okruhu (tunely Blanka, Strahovský, Mrázovka a Zlíchovský)! Ale zakázaný/znemožněný průjezd oblastí neznemožní vjezd aut do ní samotné a její obsluhu – dovezení/odvezení lidí i věcí auty do/z ní samotné, ale jen bude nutné do severní části té oblasti přijet od severu a do jižní od jihu a v obou případech se stejnou trasou… Číst vice »
ODSka se kasala, jak se zastane motoristů a mezitím si tady Hřib spřádá plány jak je zase omezit, to jsem zvědavej, jak to nakonec dopadne…
Tak ono maloco pomuze motoristum tolik, jako zlepseni alternativ, diky kterym bude o neodstranitelna uzka hrdla bojovat min dalsich motoristu…
Pokud dojde k uzavření průjezdu, změní se nějak fyzický uliční profil? Bez aut přece není potřeba zvlášť pruh (na fotografii vlevo), výjimky se vejdou na koleje, a ani parkování. Naopak v takovém případě nemít oddělené cyklopruhy, nerozšířit chodníky a případně nezasadit stromy je plýtvání místem.
Pokud se na omezení najde shoda, byla by škoda to neudělat pořádně. Jde třeba napájet pražské tramvaje z kolejnic? Ty dráty totiž taky nejsou nic extra… Když už, tak už.
Místo napájecí kolejnice by v tu tramvají v pohodě mohla by 100kWh baterka… Na ty 4km by to bylo až až a není tak těžké.
Mít historické centrum bez trolejí by se mi líbilo. A zase kde jinde, než ve městě, které navštíví ročně 10 mio turistů.
No to by vám Klub za starou Prahu dal. Ty troleje patří k centru déle než rámusák pod Vyšehradem.
Znamenalo by to opet nakup dalsich tramvaji s bateriemi, ale mozne to je,… Otazkou je, zda je to vazne treba, nebot sloupy tam tak jako tak budou pro verejne osvetleni…
Nebo jiny system napajeni, napr. zde:
https://www.youtube.com/watch?v=9wsnFiEF1HU
Jo, a kvůli tomu bude ta trať zase rozkopána? Kromě toho, že stejně budou třeba jiné tramvaje. Naproti tomu relativně ok 600V baterka je něco, kde jde benefitivovat z EV aut.
Hlavní problém centra bez drátů vidím v tom, že skoro všechny linky jedou přes centrum a muselo být se tak menit vse.
To by záleželo, jak široký centrum vezmete. Přičemž Malá Strana by v případě podobných úvah byl asi jednoznačně úsek č. 1 a ND-Právnická fakulta (včetně Staroměstská-Malostranská) č. 2 Až s velkým odstupem za nimi potom zbytek centra.
Jasně, ani to není úplně málo linek (a včetně historických, do těch by se baterie asi implantovala o dost hůř) ale skoro všechny to nejsou.
Trolejové vedení je stejně potřebná technická vymoženost jako elektrické veřejné osvětlení.
Jsem řidič z povolání a v centru se pohybuju denně. To že kolaps nenastal je naprosto donebevolající lživé tvrzení, neboť druhá strana řeky stála kompletně každý den – hlavní i boční ulice. Sám jsem jednoznačně pro zmírnění dopravy, vyházení těch co se tam jezdí s autem ukazovat a na schůzky, ovšem pokud se to bude řešit takto, tak se dopravní kolapsy jen přesunou jinam. a jsem si jist že zbohatlíci si povolení zařídí i tak. už teď je jasné, že to skončí absolutním fiaskem. no respekt
Když je aut moc, ucpávají ulice. Řešením je jedině to, že bude méně aut. Dá se toho dosáhnout různými způsoby. Uzavření ulice pro průjezd je jedna z nich. Auta se přesunou jinam, ucpou to tam, někteří zjistí, že za této situace už se jim jezdit autem nevyplatí, tak se počet aut sníží.
Tak jo, nejvíc ucpaná je v Praze Štěrboholská radiála – zavřeme ji👍🥴
Vidím, že zavádíte nový žánr „ironie pro neznalé“. Ti, co aspoň něco o dopravě tuší, totiž vědí, že by to dlouhodobě znamenalo 1. zmenšení počtu aut v Praze a za 2. jednu z následujících možností: a) zhoršení průjezdnosti v souvisejících trasách b) zachování průjezdnosti v souvisejících trasách c) zlepšení průjezdnosti v souvisejících trasách. Ke které z variant a), b) nebo c) by došlo by bylo potřeba dopravní modelování.
To ale je i za běžného provozu. Zavření Malé Strany to nezhoršilo, tedy kolaps opravdu nenastal. Čím míň prostoru pro auta, tím míň lidí tím autem pojede. Takže aby bylo centrum příjemné pro všechny, je třeba omezit přístup autem. Za mne by se mohly v klidu zavřít obě komunikace pro lidi, co projíždí, a nikomu by to nevadilo.
A projde snaha zavřít lokalitu Újezd – Malostranská autům u zaměstnanců MŠMT, PS, Senátu a dalších? Dosud zvyklých na denní dojíždění do práce autem? Abychom se pak neutopili ve výjimkách k vjezdu, pro kdejakého ouřadu, který přece nepojede sockou 😀
Jinak za mě souhlas, ať se lokalita zklidní.
Stačilo by znemožnit nájezd z Karmelitské na Malostranské náměstí (a naopak) v jednom jediném bodě. Tato změna by odfiltrovala většinu dopravy v místě a zároveň by stále umožnila zásobování a obsluhu území.
Už to začínám chápat, ono ani tak nejde o obecné blaho místních, ale o to, aby se bafuňáři pohodlněji dostali do práce ve svých luxusních limuzínách pořízených z našich daní a připadali si jako ještě větší vrchnost, protože sprostý plebs musí tramvají nebo na kole.
vy si v tramvaji připadáte jako plebs? Vozidlo za 50 milionů, můžu tam pracovat, neřeším parkování, najatý řidič už s tím někam zajede…
To ne, několik let jsem jezdil tramvají do práce pár krát týdně, teď nejezdím jenom proto, že mým směrem tramvaj nejede. Na druhou stranu, když někam potřebuji autem, chci mít tu možnost a toto přesně povede k selektování na vrchnost, která může po Malé Straně jezdit autem a ten ostatní plebs.
Že jsem tak smělý, kolik jste toho Vy v té tramvaji napracoval? Na cestách trvajících, tipuji, tak 20 minut, s cizími batohy v obličeji ..
Batoh v obličeji mám leda svůj :). Docela v pohodě. Jezdil jsem naproti hlavnímu přepravnímu proudu (tedy ráno z širšího centra směrem ven), teď to mám kousek po periferii a taky v pohodě. Občas jedu tramvají do centra něco zařídit, u nás si ještě sednu a v klidu sedím 30 minut. Laptop mi úplně stačí. Někdy ho vytáhnu i v busu.
Kdo chce, hledá způsoby, kdo ne, stěžuje si.
No nezlobte se na mě, ale toto je trochu pokrytecké. Občas jezdím v pracovní dny vlakem ráno z Prahy ven a je překvapivě prázdný a pohodlný, ale opačně je někdy ze stejného směru pomalu vyprodaná i první třída a že bych to chtěl nějak pravidelně využívat se teda říct nedá…
No jo, jenže jak chcete přemluvit lidi co tam jezdí do práce, aby nejeli autem?
Je tam třeba nemocnice. Kromě jednoho starého chirurga jezdí všichni doktoři co znám autem. A neumím si představit sílu, která by je dostala do tramvaje.
A u tamních erárních ouřadů to bude úplně stejné.
Upřímně něco jiného je doktor-specialista, kterého potřebujete, uznávám, že tam to je složité. Ouřadům bych to klidně zakázal a dal befelem, oni stejně jenom budou hrozit, že odejdou do Lidla, tam by se totiž muselo pracovat.
To všichni bydlí někde na periferii / mimo Prahu, že si neumíte představit sílu, co by je dostala do tramvaje?
A myslíte, že znáte reprezentativní vzorek doktrorů? Vezměte si třeba velký nemocnice typu Motol nebo Bulovka – kolik tam pracuje doktorů. Nebo i tu Nemocnici pod Petřínem a podívejte se na leteckou mapu, kolik je tam parkovacích míst – fakt myslíte, že kdyby tam všichni doktoři jezdili autem, že by měli reálnou šanci se do těch areálů vejít?
To by mne taky zajímalo. Když jsem byl v nemocnici a pak mne poslali „vlastní dopravou domů“, tak jsem šel přes areál pěšky a připadal jsem si jako blbec… to tam nikdo nechodí.
Schválně jsem na to ještě mrknul. Byl jsem v Thomayerce G3. Když se podíváte na leteckou mapu, aut tam stojí hromada – za pavilonem G3 zjevně místa pro personál, na obou stranách vedle. Naopak chodník před pavilonem není, taky jsem tam hned uhýbal před autem. A je to taková dálka od vchodu, že ti doktoři to pěšky nechodí.
https://mapy.cz/turisticka?source=base&id=2240765&ds=1&x=14.4592004&y=50.0288218&z=19&base=ophoto
Jo, Thomajerka je roztahanější. Podle kamaráda, kterej tam jako doktor dělal, až tak, že občas jezdili mezi horním (u IKEMu) a dolním koncem areálu tak, že vylezli ven a vzali to normálně stanici nebo dvě busem. Ale stejně i tam jezdí nemalá část doktorů (nemluvě o dalších zaměstnancích) běžně MHD. Kdyby přijeli opravdu všichni autem, nevejdou se ani do tak rozlehlýho areálu. Koukněte u Thomajerky třeba kolik místa zabíraj ty dvě parkoviště mezi vchodem a autobusama – mě to z tý odkazovaný letecký mapy vychází na cca 200 míst celkem. I kdyby to bylo 250 a v samotným areálu byl… Číst vice »
By možná bylo lepší, když by státní správa víc používala homeoffice a ty budovy pustila třeba nějakému hotelu.
Poslanecká sněmovna na home office, to zní dobře.
Klidně by se mohl uzavřít pro IAD i Mánesův most a Most Legií, oba jsou úzké a automobily tak blokují tramvaje, oba jsou nahraditelné dalším mostem ve směru z centra a není to příliš velká zajížďka. Ale na to asi Praha ještě nebude dlouho připravená…
Čím méně mostů bude průjezdných, čím více toho bude zbytečně jezdit po nábřežích tam a zpátky.
Ne nutně, tak, jak to tam je teď, to zbytečně láká řidiče aut, kteří by to mohli v klidu obloukem objet celý. Když se podaří to omezit tak, aby tihle řidiči a jejich navigace preferovali cestu mimo centrum a zbydou jen auta, který do/z tý oblasti mířej, kterejch je tam dneska výrazná menšina. A ten úbytek aut a s tím související otevření prostoru pro MHD (rychlejší a spolehlivější, když nebude váznout v kolonách aut) i bezmotorovou dopravu, která tím může získat bezpečnej a příjemnější prostor pro sebe, může znamenat, že i nezanedbatelnou část těch cest z/do těch míst lidi radši… Číst vice »
Masarykovo a Dvořákovo nábřeží budou pro IAD stěžejní tak jeho tak. Zavření těch mostů by na nich provoz zvedlo minimálně, protože by zase došlo k přerušení pohodlných tranzitních vazeb a dopravní redukci.
Uzavřením mostu Legií by došlo k přerušení zkratky Holečkova-Újezd-Vítězná-Národní, redukce provozu tady by za mírný nárůst provozu na nábřeží stála.
U mostu Legií souhlasím, Mánesův (a sousední Čechův) by možná stálo za úvahu nechat průjezdnej pro auta každej jedním směrem. Stejně jako nábřeží mezi Klárovem/náměstím Jana Palacha na jedné straně a Hlávkovým mostem na druhé. Je potřeba, aby se tam auta místních, zásobování, atd. někudy mohly dostat. Je blbost z té oblasti podél řeky dělat lákavej průjezdní koridor pro IAD.
Zásobování není průjezd. Klíčové v první fázi je podle mě znemožnit průjezd, což redujuje značné množství zbytečného provozu.
Přesně tak, znemožnit průjezd je základ – ať je to přístupný (pro ty, kdo tam autem potřebujou), ale ať musej z tý oblasti potom zase vyjet na stejným místě, jako do ní vjeli. Je to to nejjednodušší a přitom velmi účinný řešení, ověřený už ve spoustě měst.
Jo, ty mene moudre mestske spravy se do toho pousteji. Dosahnou mensiho snizeni provozu v jedne lokalite a zcela zbytecne tim zvysuji provoz vsude jinde. Odstrasujicich prikladu je videt cim dal tim vic i po Praze.
Nejjednodušší a taky neuvěřitelně pitomý řešení. Generuje zbytečně najeté kilometry a posílá řidiče tam, kam třeba ani jet nechce.
Pokud se zamezí tranzitu na obou nábřežích, tak i doprava na obou těchto mostech výrazně klesne.
Já Prahu 1 moc často nenavštěvuju, ale o víkendu jsem byl v nejcentrovatejším centru (Maiselova ulice a okolí) a překvapilo mě, kolik je tam všude aut. Jeden by čekal pěší zónu a sem tam zásobovací dodávku, a místo toho je to normální ulice pro auta, kde po obou stranách parkují malé desítky automobilů, pár desítek za hodinu také projede, a velké stovky chodců se motají a zadrhávají na uzoučkých chodnících po stranách. Nepochybuju, že ta auta patří rezidentům, ale tohle košer (odkaz na historii místa) podle mě rozhodně není.
Mě se to taky nijak zvlášť nelíbí (a do centra Prahy svým autem nejezdím), ale pokud chceme, aby v tom centru zůstal alespoň někdo bydlet, nemůžeme je zprudit nějakou zásadní eliminací parkování.
Nepřišlo mi, že by v [doplň prakticky jakékoli podobně velké město s historickým centrem na západě v nichž se většinou člověk nemusí ohlížet po autech] bylo centrum mrtvé a nežili tam lidi. Naopak v Praze jsme si centrum vylidnili tak nějak i s těmi auty.
Na západě v tom centru mají i docela parkovací domy … Vídeň, Norimberk, Mnichov, … Na ty historicke ulice auta nepatří. Lidí by tam ale měli kde parkovat, v ČR je 6.5 mio aut, ti lidi chtějí jet o víkendu na hory, na golf, jezdit na koni… Do nějakých 300-400m by měl být parkovací dům.
Tak v centru je dost parkovacich domu, jenze vetsinou poloprazdych protoze se nevyplati platit plnou cenu za parking kdyz to stát poskytuje zdarma na ulici…
Ony by ty parkovací domy klidně mohly být na rezidentní kartu… Ale vlastní je třeba obchodní subjekty (Palladium), které toto neudělají.
Rezidentní karta je 1200 ročně. Postavit jedno parkovací místo v podzemních garážích v takových místech stojí v průměru výrazně přes milion. To vychází (bez nákladů na provoz, který taky nejsou zdaleka zanedbatelný, na návratnost investice kolem tisíce let a víc…
A musí se ta investice nutně vrátit takhle přímo? Nedá se to brát jako investice do ulic bez zaparkovaných aut? Jaká je třeba návratnost lokálek? A přesto se do nich investují kvanta milionů.
Pochybuju o tom, že třeba ve Vídni stavěli parkovací domy v centru s tím, že se investice má vrátit na poplatcích za jejich využívání. Nám se totiž všem nesmírně líbí ten výsledek, ale snažíme se pod různými záminkami vyhnout té nutné investici. Platí to u parkování, u okruhu a radiál, ale bohužel i na železnici a taky u cyklodopravy.
Takže každýmu, kdo si koupí auto za pár set tisíc, má město automaticky v podstatě zadotovat parkovací místo za víc jak milion? To mi nezní jako zrovna dobrej kšeft… Spíš mi to zní jako pokračování aktuálního, velmi problematickýho parkovacího socialismu, jen s tím, že do tý černý díry budem hrnout ještě podstatně víc peněz… Možná bychom se mohli spíš přestat tvářit, že parkovací místo u domu je něco, na co má člověk nárok a město mu ho musí zajistit za každou cenu. A třeba si namísto toho uvědomit, že koupě auta přináší taky povinnost zajistit si pro něj parkování tak,… Číst vice »
Takže se dál budeme vyhýbat investici 🙂 Mně by to zrovna jako dobrej kšeft přišlo mít ulice v centru bez parkování, zvlášť v porovnání s jinými kšefty, ze kterých nezúčastnění nemají vůbec nic.
A nebo můžem to parkování na ulicích začít adekvátně zdražovat a odstraňovat.
Když odpadne městskej dumping s nesmyslnejma 3 korunama za den, bude stavba parkovacích míst v té oblasti lákavá i pro soukromé investory.
Neříkám, že město tam nemůže mít i své podzemní parkovací kapacity, ale rozhodně by to neměla být hlavní a jediná možnost a určitě ne v takovém rozsahu a cenách, jako je tam dnes parkování na ulicích.
To jistě můžeme. Pak se ale nemůžeme divit případným nechtěným důsledkům, které na západě nemají. Tam to totiž zjevně mají nastavené k oboustranné spokojenosti, zatímco my opět budeme vynalézat kolo a půjdeme, jak jinak, cestou zákazů a omezení.
No tak schválně, kolik stojí dlouhodobé podzemní parkování třeba ve Vídni?
Je totiž dost lidí, kteří se ze Západu vrátili pracovat sem, protože byly překvapení, že tam musí platit daně, školku, parkování…
To netuším, nejsem tamní rezident. Stejně to ale není s čím u nás srovnat, protože tady nic podobného většinou neexistuje. Krátkodobé parkování tam stojí zhruba stejně jako u nás, což je dost zvláštní vzhledem k jejich kupní síle.
Já myslel, že o tom něco víte. Tak jsem zkusil chvíli googlit. Na okrajích Vídně (ne v centru) jsou ceny za podzemní garáž od 120 eur měsíčně…
A v centru je to kolem 15 eur za den. Když hledám dlouhodobé parkování v centru, tak mne to odkazuje na P+R parkoviště zase na okrajích.
15 eur za den není ani pro nás žádná neřešitelná hrůza, natož pro Rakušany. Navíc máte prakticky jistotu že zaparkujete, respektive vždycky bylo místa dost a ještě k tomu pod střechou a mimo dosah pouličních živlů. U nás jsou i místa, kde se platí 150,- za hodinu, což je při našich platech extrém.
Existuje daleko lepší a spravedlivější způsob, jak zařídit ulice bez zaparkovaných aut – parkování zdražit na tržní úroveň. To by najednou na ulicích bylo místa…
Tak jo, MHD zdražit na tržní úroveň je daleko lepší a spravedlivější způsob, jak zajistit, že na ni nebudou utráceny peníze daňových poplatníků, kteří ji nevyužívají.
Pokud by se souběžně zpoplatnily na tržní úrovni i veškeré náklady na provoz aut… Protože jinak by bylo postavené na hlavu nedotovat MHD, kterou můžou využívat všichni, a dotovat auta, která jsou jen pro někoho.
Mimochodem, řidiči by měli každý den děkovat Bohu za MHD v Praze. Protože nebýt MHD, stojí v zácpách celý den.
MHD snad ještě pořád mohou využívat jenom ty, co si zaplatí jízdenku (a k tomu jim z rozpočtu dohodí cca 4× tolik jako dotaci na jejich jízdu), stejně jako auta jenom ty co si zaplatí benzín (a odvedou z něho spotřební daň a DPH do rozpočtu, aby se podpořili ty co jezdí MHD). Hele je vám vůbec jasné, že kdyby všichni přišli na vlak, autobus, nebo nedejbože na kolo, tak tento stát zbankrotuje už úplně, protože těch 130 mld z motoristů jinde nevytříská?
Zaplatit si jízdenku může každý. Ale šestileté dítě těžko sedne za volant svého auta a odjede do školy.
Příjmy ze spotřební daně nejsou 130 miliard, DPH do toho nemůžete započítávat, protože tu neplatí jen motoristi. A náklady na provoz silniční infrastruktury jsou vyšší, než výnosy.
Ne, auta naopak drzi nad propasti absolutniho kolapsu MHD. Nebyt IAD, tak se proste lidi treba do cecka proste nevejdou, bylo by to zcela bez sance. Pouze diky tomu, ze cast cestujicich jede autem, je cecko v ranni a vecerni spicce sice totalne na hrane, ale pouzitelny. Ale treba vlaky ze Stredoceskeho kraje kolabujou i tak, a kdyby lidi prestali jezdit autem, tak lehnou uplne.
Tak si zjistěte, kolik lidí jede tím metrem a kolik autem. Zjistíte, že se to na obsazenosti metra prakticky nemůže projevit.
A proč prostě jednou nemůžeme využít opakovaně osvědčenou cestu a pořád přemýšlíme o nějakých pokusech?
Zdražení parkování na tržní úroveň není osvědčená cesta?
Není. Jinak se mi líbí, že komunista chce něco zdražit na tržní úroveň. Osobně bych začal na Loretánském náměstí nebo ještě lépe před radnicí Prahy 3, tam je to ještě víc do ruda.
Jediný komunista jste tu vy – to vy chcete pro řidiče všechno dotovat, aby to měli pokud možno prakticky zadarmo.
Platí se na západě tahle “tržní” cena za parkování? Pokud ne, pak to není osvědčená cesta. Nebylo už těch našich za každou cenu vlastních a často slepých cest už dost? Není lepší se tentokrát vydat vyzkoušeným směrem, zvlášť když víme, že nám výsledek vyhovuje?
No a jaká jiná cena se tam podle vás platí? Velmi dotovaná, jako v Praze?
Poslední věc, která je pro mne důvodem se centru vyhýbat jak to jen jde, jsou ta parkující auta. Centrum je pro neturistu (pro turistu možná taky, ale to neposoudím) dlouhodobě tragédie, tam se to dalo jen za vrcholícího covidu.
A proč je to tragédie – protože koncentrujeme všechny turisty do jednoho úzkýho lineárního kaňonu královský cesty. A všechno kolem přecpáváme autama, místy i na tý královský cestě – viz Nerudovka včetně kolmýho parkování u Radničních schodů na zrekonstruovaným chodníku, protože si to vydupali místní hoteliéři. Kdyby bylo centrum přístupnější a pohodlnější plošněji, i ti turisti by se rozptýlili a zdaleka by s nima nebylo tolik problémů.
Představa, že by se turisté nějak jooo rozptýlili je naivní, protože i v PPR jsou místa, kam jich prostě jde minimum … za mne díky Bohu, bo se díky tomu tam dá taky pohybovat jak u lidí … ač věci o kterých píšete nejsou v těchto lokalitách/trasách horší, než na těch profláknutých. Pointa je v tom, že služby jsou tam nastaveny téměř výlučně pro ty turisty … tak co tam lézt. A MY fakt turisty nikam nekoncentrujeme, to zvládnou sami. Těch, kteří jedou do Prahy min na týden s tím, že ji budou poznávat z nejrůznějších stran a úhlů je… Číst vice »
Ale koncentrujeme – jasně, je to koridor, kolem kterého se budou shlukovat i přirozeně, ale Praha to dost zesiluje tím, jak málo je v tom centru pěších zón a zklidněných ulic. Když totiž turista dneska z toho koridoru vybočí, velmi rychle narazí na místa, kde je velmi nepříjemné se pohybovat pěšky, a to ho zase rychle vrátí na trasu… Osobně když jsem v nějakém větším městě, rád kromě těch profláklých turistických míst vidím i čtvrtě, kde místní běžně žijou, atd. A to i když jsem tam krátce a nestihnu kvůli tomu ta profláklá místa zdaleka všechna. A do řady měst… Číst vice »
Asi tak, jestli to místním vadí budou to řešit přes svůj ÚMČ Prahy 1, krajský úřad (v tomto případě magistrát) k tomu ani sám od sebe není kompetentní. Je vtipné, že krajský radní pro dopravu toto řeší v jednom konkrétním místě, to asi v žádném jiném kraji nemají. Aby třeba Zlínský radní pro dopravu řešil zklidnění dopravy v centru města Slavičína.
Můžou si Dopravní podnik Prahy 1 a Dopravní podnik Prahy 2 ty tramvaje mezi sebou půjčovat, nebo budou muset cestující na hranicích obvodů přestupovat?
Tak samozřejmě v jiných krajích mají taky obce své dopravní podniky. Pár se jich najde, ale jsou to zpravidla statutární města a městské části v nich toto opět neřeší.
Většina lidí, kteří bydlí v centru, tam neparkuje. Protože by se tam ta auta fyzicky nevešla. Takže naopak – je dobré přestat prudit lidi, kteří tam bydlí, parkujícími auty.
Pochopte, je to jejich PRÁVO! Oni prostě mají peníze, tak si prostě můžou svým SUV zaparkovat zadarmo třeba v Maiselovce. Ano, toto je přesně ten okamžik, kdy se ze mě na chvíli stává Stropnický a Apolena.
Souhlasim. V CR uz par let neziji, ale pokazde kdyz prijedu do me rodne Prahy, jsem prekvapeny a sokovany tim, jak se uzkymi ulickami Stareho Mesta a Male Strany prohaneji auta. Cela historicka cast mesta by mela byt kombinaci pesi zony a smisene zony s limitovanym povolenym vjezdem jen pro rezidenty. Zrovna jsem byl o vikendu ve Slovinsku a prekvapilo me, jak moc napred v tomhle Slovinci jsou, centra mest jako Maribor, Celje ale i Ljubljana but uplne bez aut, nebo hodne limitovany vjezd. A mel jsem pocit, ze mistni podniky diky tomu naopak ozili (stolky na namesti nebo uprostred… Číst vice »
Chápete doufám, že Praha není Lublaň, Amsterdam, Kodaň, Curych, Londýn, Paříž, Curych, Basilej, Oslo, Stockholm, Helsinky, Barcelona, Mnichov, Edinburgh, Dublin, Brusel nebo Frankfurt, takže v ní nic nejde!
hahaha to se Vam povedlo
Ve Stockholmu jezdí auta normálně kolem královského paláce nebo říšského sněmu (tak se to tam jmenuje), ve Vídni kolem kancléřství a před parlamentem vede jedna z hlavních dopravních tepen.
V Lublani je pár pěších uliček kolem Lublaňky, kde by auta stejně neprojela neprojela, jinak v úzkém centru ke Skupštině nebo úřadu vlády v pohodě dojedete.
Jo, ve Stockholmu si těmi dálničními průtahy centrem zadělali na pěkný problémy stejně jako my magistrálou. A maj z toho teď těžkou hlavu a taky přemýšlej, jak se jich zbavit. Zatím je aspoň zpoplatnili, stejně jako okruh, mýtem (v Praze jsme se nezmohli zatím ani na toto). Ale Karmelitskou nebo Křížovnickou bych srovnával spíš s ulicemi těsně kolem Gamla Stanu typu Munkbroleden nebo Myntgatan a ty už zklidnili nesrovnatelně víc. Ostatně jako celý Gamla Stran, ne, že by tam člověk na auto nenarazil vůbec, ale proti pražskému Starému Městu a Malé Straně jich tam maj minimálně o dva řády míň.… Číst vice »
Aby se při tom dialogu nezjistilo, že většina těch aut je buď místních nebo tranzit služebních kár ministerstev vč. pirátských, třeba z Loretánského náměstí, kde po roce a půl vlády pirátů je stále jedno velké parkoviště.
Ta data již dávno existují, tranzit tvoří cca 75% dopravy.
A ví se taky odkud kam? Jako běžna tam asi lidi z Říčan do Kladna netranzitují a tranzit ze Staromáku (MMR) na Loretánského nám. zase nezakážeme protože by naši pirátští kamarádi mezi svými ministerstvy museli do kopce na kole.
Ze staromáku na Loretanký tranzit, hm. A významný. Ten matroš bych chtěl mít taky. 😀
Jistě všichni úřednici jsou najednou piráti. Většina sice sedí v kanclu dekády, ale proč to nevidět černobíle.
Jinak data dávno existují, existují i cíle na zklidnění dopravy (bylo to podmínkou udělaní stavebního povolení Blance) jsou desetiletí, ale kašle se na to. Data se zamažou nějakými obecnými prohlášeními a nechá se to být.
Tedy to není nějaké pirátské hnutí, ale mělo by se udělat něco co je odsouhlaseno dokonce za ODS a Mazánka už pra pradávno. Jen se na to kašlalo a závazek se neprotnul s realitou.
Jako pražák bych souhlasil se zákazem průjezdu jak na Malou stranu tak na Smetanovo nábřeží. Jen je nutné zlepšit průjezdnost na Ječné, Žitné a magistrále a chodce na ní přesunout do podchodů tak jak to dřívější dopravní experti chytře udělali a dnešní pseudo experti totálně domrvili. Nutné je přestat uvažovat o totálně nesmyslném přechodu pro chodce před Hlavním nádražím a zrušit stejně tak nesmyslný přechod u Muzea a ideálně i přechod a semafor u Wenzigovy ulice. Samozřejmě jediné dobré řešení ro centrum je magistrálu za Nuseldkým mostem vést pod zem a za Muzeem ji vést zase ven o čemž se… Číst vice »
Tenhle příspěvek sem propadl z 60. let 20. století?
Minimálně jeho autor očividně jo.
Jak nesmyslném přechozu u muzea? Co je to za blbost? Ten přechod ničemu nepřekáží, je tam světelně řízená křižovatka a zřízení přechodu maximálně mohlo prodloužit vyklizovací mezičasy o pár jednotek sekund. Ten přechod je tam víc než žádoucí. Podchod je úzký a hnusný, každý ocení možnost se mu vyhnout.
Zrušit přechody u Wenzigovy? Tak to už je ale totální úlet. Copak chodící lidi nemají právo se ve městě normálně pohybovat a musí magistrálu, která v centru města absolutně nemá co dělat, obcházet vždy několikakilometrovou túrou?
Vést magistrálu od Nuseláku k Muzeu pod zemí má jeden drobný problém. Pod Legerovou v úseku náměstí I. P. Pavlova – Fügnerovo náměstí vybudovali v 60. letech tunel pro podzemní tramvaj. A protože to měla být tramvaj, nešli zrovna hluboko. Takže buď by auta projížděla vestibulem stanice I. P. Pavlova metra C a nebo by musela až celkem hluboko pod metro… jenže to by se od I. P. Pavlova k Muzeu zase potkala se spojovacím tunelem mezi linkami A a C. To nebude tak jednoduché;-)
Držím mu palce, pro objezd Malé Strany máme Blanku a pro Staré Město již 50 let magistrálu. Historické centrum si to zaslouží.
Jupí máme pro objezd magistrálu. Myslíte tu magistrálu co zrovna ti co chtějí zavřít průjezd centrem chtějí taky omezit?
Omezit, ale ne uzavřít. Kouzlo je v tom, že těch aut přes Malou Stranu a Křížovnickou je na jednu stranu tolik, že ty místa drsně ucpávaj, ale na druhou stranu tak málo, že v provozu v Blance nebo i na zklidněný a zpomalený magistrále se ztratěj.
A to nemluvím o tom, že výrazný zrychlení a zvýšení spolehlivosti tramvají po obou nábřežích a zvýšení lákavosti bezmotorový dopravy v obou těch místech přinese nejen přesměrování aut na zmíněný objízdný trasy, ale i přechod části lidí z těch aut, takže je ty objízdný trasy ani nebudou muset pojmout zdaleka všechny.
Jj to se ztrati… Magistrala uz je totalne zasekana ted, ale pokud ji omezite a privedete, tam dalsi provoz, tak se to tam podle Vas ztrati. To je komicke. Stejne tak Blanka, do ktere se dostat je zazrak diky neustalemu omezovani prujezdu, ale opet se to tan dle Vas ztrati… Ne ty auta lidi neodlozi. Uz roky se prujezd Prahou neustale omezuje a aut stejne stale pribyva.
Magistrála je zasekaná min než okolí tunelu při zapnutému semaforu.
Je to jednoduché jak facka a funguje to tak obecně. Aut je v ulicích tolik kolik jich ulice pojmou. Přidáte ulici (třeba blanku a strahovský tunel s obrovskou kapacitou a jsou tam zácpy (a v centru s mrňavou kapacitou taky). Magie. Zavřete centrum a v tunelech budou pořád stejný zácpy, ne větší. Tak jednoduše to funguje. Mám pocit že vůbec netušíte co to znamená omezit auta v Praze. Ta naopak nejsou v podstatě vůbec omezována (pěší zónu nebudeme počítat protože to už je půl století). Takže bych fakt chtěl vidět to neusálé omezování aut. Asi jste nikdy nešel po Praze… Číst vice »
Tak pokud Vám nepřijde jako omezení, že téměř ze všech více proudých komunikací stávají jednoproudé, tak chápu, že to omezení nevidíte. Stejně, tak jako omezování provozu pomocí přechodů či nových semaforů.
To je omezení pouze optické. Kapacitu komunikací určují křižovatky a tam počet pruhů až na naprosté výjimky zůstává.
To je ta strašlivá prostorová neefektivita aut. Seberte autům jeden pruh, dejte ho jakýmukoli jinýmu dopravnímu prostředku (ať už MHD nebo pěším nebo lidem na kolech) a kapacitu ulice máte rázem několikanásobnou… Stejně tak to platí pro křižovatky a další úzký hrdla – tramvaj, která projede daným místem za stejnej čas jmísto 5 aut, znamená obrovskej nárůst kapacity. Máme rok 2023, je dávno načase přestat počítat kapacitu dopravy v počtu aut jako v minulým století a začít ji počítat v počtu přepravenejch lidí, jako normální město… Jo, i auta potřebujem, na některý cesty se nahrazujou sakra těžko – ale takovejch… Číst vice »
Pokud by ve špičce nebyla u vjezdů do Blanky každou chvíli světelná závora, kdy tam desítky aut stojí a smrdí, tak bych to jako argument bral. Ale takhle je to jen přesouvání problému o kus dál. Jednička bude oázou klidu a jinde ať si trhnou. A že by se konal nějaký úprk do tramvají fakt nehrozí, jednak nejezdí i bez toho uzavření nějak jooo tragicky, jednak už dnes nejezdí rozhodně poloprázdné a nějaké výrazné navýšení kapacity s ohledem na stav sítě fakt nehrozí … a tu kapacitu třeba Karmelitská uzavřená pro tranzit nijak nenavýší. To píšu jako někdo, kdo po… Číst vice »
Město stavěný primárně pro řidiče aut holt nefunguje pro nikoho, ani pro ty řidiče. Město stavěný především pro pěší, MHD a lidi na kolech, kde řidiči aut přijdou na řadu až nakonec a musej těm ostatním (řádově efektivnějším) prostředkům dávat přednost a nezdržovat je (natož je ohrožovat), funguje daleko líp pro všechny. Včetně těch řidičů… Situace kolem Blanky to potvrzuje. Tam, kde s jejím otevřením našli odvahu prostor pro auta na povrchu ubrat a ten povrch tím zklidnit (Veletržní), tam Blanka pomohla. Tam, kde zůstal povrch beze změn, nebo se změnil k ještě větší autocentricitě bez ohledu na to, že… Číst vice »
Situace kolem Blanky ukazuje, ze tohle jsou nesmysly.
A mluvite-li obecne o meste stavenem pro nekoho, tak v tech lokalitach Prahy, o kterych je tento clanek, slo o mesto stavene pro jezdce na konich a uzivatele povozu.
Ne, šlo o město stavěné pro drtivou většinu pěších a mezi nimi občas nějakého jezdce na koni, vozík tažený téměř libovolným zvířetem a výjimečně sem tam kočár.
A jo, nebyl jsem přesný u toho „města stavěného pro auta“ přesnější je v tomto označení „město vybourávané pro auta“.
No tak to jsem zvědav, jestli se Hřib opravdu postaví ODS…
KmotrODS ve skutečnosti tahá za slabší provaz. Jsou v radě jen tři a třesoucí se zarputilý stařec ještě vede kliniku a zasedá v parlamentu. Když se Houba spojí s Prahou 1, tak to kmotrODS vzdá. Už jen protože zastupitelé kikinpartaje mají jediný skutečný cíl – ražení penězovodů a město jako takové je jim ve skutečnosti úplně volné.
Tak že je pražská ODS mafie, to mi nemusíte říkat. Jen se teda obávám, že úplně netahají kratší konec provazu.
Jenže zbytek Spolu jde s ODS (teď už je to Pospíšilovo). Hlaváček ze Stanu je taky rád, že ho pustili k lizu. A co neprotáhne Spolu v radě, to může protáhnout zastupitelstvem, kde má ANO a SPD… Už se to u něčeho ukázalo a to máme radu chvíli.
Tak. Proto nejsem optimista. Piráti udělali chybu, že do toho s nimi šli.
To je pravda. Pro nas vsechny by bylo mnohem lepsi, kdyby se behem dalsiho volebniho obdobi uz znemoznili totalne (idealne opet ve spolupraci s nejakou politickou odnozi cyklofasistu) a byl by pak od nich klid nadobro.