Automobily Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Praha chce dál nechat omezení u Národního divadla, z mostu nepůjde odbočit doleva

Provoz na Smetanově nábřeží. Foto: Jan Sůra
Provoz na Smetanově nábřeží. Foto: Jan Sůra
Automobily křižovatkou projíždějí rychleji a je v ní třikrát méně dopravních nehod, tvrdí vedení města.

Vedení Prahy chce i po 1. lednu zachovat zákaz odbočení z mostu Legií u Národního divadla doleva na Smetanovo nábřeží. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra se opatření osvědčilo a prospělo všem druhům dopravy.

Praha proto požádala příslušné úřady o prodloužení opatření, které zavedla letos v květnu a vzbudila tím velký rozruch u opozice i městské části Praha 1.

„Zrušení levého odbočení z mostu Legií se ukázalo jako přínosné pro všechny druhy dopravy. Automobily křižovatkou projíždějí rychleji a je v ní třikrát méně dopravních nehod,“ řekl Scheinherr.

Největší přínos podle něj zákaz přinesl cestujícím v tramvajích. Automobily už odbočováním na Smetanovo nábřeží neblokují protijedoucí tramvaje směrem z Národní. „Přes tuto křižovatku jezdí všechny pražské páteřní tramvajové linky. Oblastí denně projede 86 tisíc lidí v tramvajích 2, 9, 17, 18 a 22. V průměru jen na této křižovatce každý spoj ušetří 30 sekund času. Plynulý průjezd křižovatkou má dopad i na celkovou stabilitu MHD nejen v centru, ale i dalších částech Prahy, kde tyto linky jezdí. Namátkou třeba Dejvice, Modřany, Vršovice nebo Kobylisy,“ řekl Scheinherr.

Změna ale pomohla také automobilistům. „Každý řidič díky zrušení levého odbočení z mostu Legií ušetří na křižovatce v průměru 5 sekund. Křižovatka je oproti loňsku o 11 % méně zatížená a z 10 nehod v roce 2019 jsou 3 v roce 2020,“ dodal Scheinherr. Opatření podle něj zvýšilo i bezpečnost pro chodce na přechodech u Karlova mostu a od Slavie k Vltavě, které patří k nejvytíženějším v Praze.

Žádost o prodloužení podle něj byla projednána se všemi koaličními partnery, proběhlo i jednání se zástupci městské části Praha 1. „Místním jsme vyšli vstříc a umožnili jim vjezd z Národní na Masarykovo nábřeží. To bylo několik let zakázané,“ dodal Scheinherr.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Bydlím v lokalitě auto používám minimálně parkující jinde. Byl bych podstatně radikálnější . Auta zde jen doprava anebo klidně přes den vůbec. To by se lidi bourili, až by si na to za rok zvykli, ze zde auta zabírají zbytečný prostor

Mytčka

Takovýto když nechceš aby auta zbytečně zabírala prostor, tak to svoje, málo používané odstavím pod čumák někomu jinému…

Zbyněk

Jsem moc rád, že současné vedení Prahy se nebojí skutečně řešit dlouhodobé problémy. Bývalé primátory sktrkají do kapsy. https://www.denik.cz/praha/auta-zmizi-z-vaclavaku-i-z-nabrezi-do-dvou-let-slibuje-primator-20120924.html

franzJosej

jo hezky vyhled na nemecky Hradschin

Macek

Ještě omezit vjezd venkovanům 👍

Leinad

Já bych byl pro urychlení MHD jiným stylem. 1) Zrychlit/zjednodušit povolenky. Když teď instalatérovi zavolá zákazník, tak instalatér jede na místo jako dopravní obsluha, žádné hlášení RZ na úřad měsíc předem. Jakmile to bude možné, tak kromě okruhů a magistrály zákaz vjezdu. 2) Pořádná pokuta pro všechny, co neumí řídit. Často někdo neumí stát v koloně a přesahuje do průjezdného profilu tramvaje. Často někdo najede do křižovatky, když se za ní nevejde. 3) Zrušit omezení typu jednopruhové přechody přes dvouproudovky, výhybky do kterých musí tramvaj zpomalit,… Jiné „zklidňování dopravy.“ Na omezení tranzitu zakázkové dopravní značky, ne překážky pro ty kteří… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Není náhodou snížení rychlosti při jízdy přes výhybku dáno poloměrem oblouku jímž při jízdě „do odbočení“ musí souprava následně projíždět ?
Pokud chcete zrychlit TRAM, tak to vyřeší chytrý systém, kdy si tram bude stavět zelenou cestu na „jednoduchých“ křižovatkách = nekříží se dvě tramvajové trati, dále „zelená“ na semaforu v okamžiku odjezdu z přilehlé zastávky. Konkrétně I.P.Pavlova směr Karlovo náměstí. Tram ujede několik metrů ze zastávky, pak stojí a čeká na VOLNO. V okamžiku zavírání dveří by měla mít na semaforu ZELENOU …..

Leinad

Přesné podmínky instalace rychlostní výhybky a rychlost jízdy snad někdo doplní, ano v minulém století byl dobrý důvod. Spíše mi štve, že i při rekonstrukcích/novostavbách je někdy významný důvod finanční úspora(zatímco technika, poloměry by nebránily).
Ano, preference na semaforech by pomohla taky. Všechny semafory mají detekci(ví o tramvaji) ale málokterý reaguje softwarově.

Jandys

A poslední návrh na uzavření jak levobřežní, tak pravobřežní cesty, publikovaný 22.12. Je úplný úlet
https://archiv.ihned.cz/c1-66861330-praha-zvazuje-uzavrit-historickou-cast-u-vltavy-pro-projizdejici-auta

Tomáš Fuk

Musíš začít cestovat moderně, na kole. Copak nevidíš možnosti nových cyklostezek/pruhů? Zrovna dnes, všude mraky kol, pokud začne trochu zima, pruhy už nával nepoberou.

Jandys

😉 nejhorší je, že před lety jsem k “nim” patřil. Všude na kole, dnes jsem o dvě vážné nehody po střetu s autem moudřejší. Má pravidelná cesta: Autem 2×15 min, MHD 2x55min, na kole 2×45 + 2x10min sprcha, takže sorry, IAD vítězí, o parník. Ušetřený čas trávím s rodinou. BTW, když by stál Severní úsek vnějšího okruhu a východní úsek vnitřního okruhu, MHD by trasu zvládlo za 20-25 minut. Ale přes Suchdol, Roztoky, Horoměřice, V. Přílepy a jejich zástupce v PSP podobná věc neprojde.

Vojtech Hrabal

To co popisujete není žádná zázračná vlastnost automobilismu, ale pouhý důsledek toho, že automobilová doprava byla v minulosti mocně protežována na úkor jiných. Pavel Bém se mohl rozhodnout zda bude stavět tunel pro auta, nebo zda napne omezené zdroje do podpory veřejné dopravy. Rozhodl se pro automobily. Kdyby místo Blanky stál most pro tramvaje z Podbaby na Podhoří, tak časy bicyklu i tramvaje by byly kolem 15 minut a autem byste jel tak 75 minut. Za 15 minut dojedete mimo špičku z Bohnic na Kulaťák. Když se započítá špička a hledání parkovacího místa, tak to bude kolem 25 minut. Ale… Číst vice »

Holy James

Po komunálních volbách se uvidí.
Doufám.
I když, do Prahy se přistěhovala poslední dobou spousta podivných zjevů z celé republiky, že se obávám toho, že hlasy rodilých Pražanů budou v menšině.
Zvítězí strany, které budou volit náplavy z Kajovic, Tutajova, Cypovic a ze „Štatlu“.
Všichni šílenci a exoti z celé republiky, se k nám stahují.

Radek Janata

Proč si myslíte, že rodilí Pražané nejsou tolik pro omezení IAD jako náplavy?

Já myslím, že pokud tam je nějaký rozdíl bude tomu spíš naopak. V Praze je vysoký podíl MHD, lidé se umí obejít i bez auta. Kdežto na venkově jsou lidi více zvyklí jezdit všude autem a pak to požadují i po přestěhování do Prahy.

Jirka

Mě by ani nevadilo „řešení“ podobných kravin v centru, pokud by se zároveň s tím stavěla nová dopravní infrastruktura na okraji Prahy, kde se lůza bez auta neobejde.
Stačí jet po silnici č.12, která vede přes městské čtvrti. To samé Uhříněves, Dolní Měcholupy, Březiněves a x dalších čtvrtí, které by mohly mít obchvat. Praha by měla ročně stavět x desítek staveb a místo toho se nestaví vůbec nic.
To samé metro. To se stavělo jen do roku 2000. Od té doby je tempo asi 0,5 stanice za rok, což je dost tristní.

Luděk S.

Odporný neomarxismus!
Jezdit X6 po Malé Straně je prostě moje právo!

robert

Ovšem že není. 🙂

Jirka

Kdyžtak po Starém Městě….

Martin Š.

Super, už aby to bylo. Bohužel mám pocit, že to kvůli tomu „povyku“ neprojde…

Přitom až se to jednou udělá, tak rok po tom už nikdo necekne a všem to bude připadat jako přirozený a žádoucí stav.

Berťa

A ještě jedna dobrá rada pro pražany nezapomeňte si tam ty samé panáky zvolit ve volbách znovu.

franzJosej

zvoli.. vetsina jsou venkovska nebo rusko-srbska mentalita ovsem roku 1967

Jaaa

Zato ty seš císař pán, viď.

px50pha

A pane inteligente, odkud pak jste vy?

px50pha

A já si je klidně zvolím, páč čím méně aut v centru, tím lépe!

Berťa

Vedení Prahy osobní auta nenávidí a v Praze je nechce, by už konečně měl přiznat Scheinherr

robert

Nasdílel jsem tady pár linků z novin. Snad to projde. Jde o namátkový výběr měst, kde se rozhodli IAD omezit. Tak si prostě přiznej, že aut je prostě hodně.

franzJosej

jo Peking s 2x 6 pruhy. pako

robert

Tak si zprávu z Pekingu odmysli, máš tam tři česká města, troubo.

Savik

„Místním jsme vyšli vstříc a umožnili jim vjezd z Národní na Masarykovo nábřeží. To bylo několik let zakázané,“ dodal Scheinherr.
…TEDY OPĚT DOLEVA 🙂

petr 5

Poznámka k titulku: Nechce to Praha, ale pár magistrátních šašků.

Savik

Skoro přesně. Pár volených šašků.

franzJosej

plus 70% nepoucitelenejch. best in covid is cesi

Y.K.

Chcete tvrdit, že to nemá podporu lidí? Všichni trvají na odbočení z mostu na nábřeží? To bych se hodně divil!

Savik

Ale ne, zrovna tady tohle je to fajn. A samozřejmě, co se týče tohoto článku, chytli jsme se toho titulku; pod ním je tak zkratka již rozepsána na „vedení Prahy…“. A ač tedy vypakování aut z centra města za mě taky supr, tak reakce ze mě šla spíš proto, že obecně tuhle konkrétní aktuální reprezentaci Prahy dost nemůžu. Z jiných oblastí působnosti, a to sem nepatří. Tož tak.

franzJosej

jo cesi v nemecky Prag

petr 5

Když zruší i odbočení doprava a jízdu rovně, bude křižovatka zatížena ještě méně.

Milan

Řešení levého odbočení je jednoduché, chce to jen trochu investovat. Vymístit novou scénu, která stejně do historického centra příliš nezapadá a postavit z Národní třídy vratnou rampu do Divadelní.

Kalanis

Uvnitř nové scény je nastrkané jedno z mála parkovišť v centru.

Milan

Kdyby most Legií zbourali, tak nehod ubude ještě více. Úspora 5 sekund na křižovatce ve městě plném zklidňovacích opatření, které vyvolávají zdržení v řádu minut, je směšný argument.

Havel

Ale fanatikům na radnici a zdejším fanatikům to bohatě stačí ,,,

Moudry Cynik

Individualni automobilova doprava je v dobe covidove jednoznacne nejbezpecnejsi zpusob presunu po Praze. Kdo videl MHD po zlocinnem omezeni spoju, plnou funicich senioru vlacicich sve tasky na koleckach s nakupy z Kauflandu, musi videt, ze sireni Covidu v MHD prekonava nejen automobily, ale i restaurace.

Jakub P

To je otázka. Samozřejmě se vždycky najdou sobci, který na nějaký opatření kašlou a nebo tací, co je dodrží jen částečně. Ale MHD jako zdroj nákazy se potvrdila v minimu případů (jasně, je to o dost hůř vysledovatelnej zdroj než rodina, škola, pracoviště nebo kluby/diskotéky, kde se asi nakazilo nejvíc lidí, což může jeho výskyt ve statistikách zkreslovat, ale vesměs se výzkumy shodujou, že MHD v případě rozumnejch opatření (roušky, dezinfekce, mytí rukou) nijak častej zdroj nákazy není. Člověk často netráví v jednotlivejch prostředcích nijak dlouhej časovej úsek, většina lidí tam mlčí, atd. A člověk může riziko nakažení v MHD… Číst vice »

Pavel

Dobroserové v akci. Sice kvůli těmto nesmyslům auta najezdí víc kilometrů a tedy vypustí více emisí, ale hlavně že se vykáže pseudočinnost. Dát betonový zátaras na silnici je levnější, než skutečné investice do infrastruktury zrychlující a tedy i zatraktivňující MHD. Tramvaje se přes centrum plazí přes spousty výhybek kosmickou rychlostí 10-15 km/h po výhybkách konstrukčně z předminulého století… o absenci rychlých tangenciálních linek (autobusů nestavících u každého patníku) na periferii nemluvě. A pak se všichni diví, že lidi raději jedou autem. Argumentace pětisekundovým zrychlením v křižovatce pro auta je fakt komická 😀 Tak to holt vypadá, když se namísto příčin… Číst vice »

Osamělý Vlk

Tak tohle je relativně levná investice do zrychlení a zpravidelnění MHD. Auta už mají dost prostoru, jak se dostat skrz Prahu, takže omezení jízdy IAD v centru nikomu neuškodí.
Zrychlit výhybky je fajn věc, ale je vám to v celku na nic, když se nemáte za křižovatkou kam hnout.

ušatá

Každé omezení silniční dopravy je jedině k dobru. Ta nezbytná doprava jako např. havarie, hasiči, nutné zásobování apd. se vždy dá vyřešit. Zdraví a život už konečně musí dostat přednost.

Pavel

Jasně, víc kolon a víc ucpaných ulic v důsledku nesmyslných omezení. Z centra uděláme ghetto. Sice tam nebude chtít skoro nikdo bydlet a ani pracovat, protože se tam rozumně nedostane autem – ale to je detail. I to zásobování akorát podraží. Už dnes velké firmy raději sídlí v novostavbách na periferii. Proč asi! 😀

Osamělý Vlk

Tak ono je levnější postavit něco na periférii, než udržovat historický dům, nebo vymýšlet, jak udělat něco tak, aby to do historického centra zapadalo. Už dnes mnoho lidí nechce bydlet v centru, což ale vlastně není dáno tím, že by nechtěli, ale prostě si to nemůžou dovolit (bydlení v centru je extrémně drahé, i když periférie má taky předražené nájmy i byty). To, že se tam nedostanete, či nezaparkujete, je kosmetický detail. Ostatně, většina lidí jezdí MHD, protože je to prostě výhodnější, rozhodně méně stresu.

robert

Víc kolon a ucpaných ulic? Tak proč se do toho lidi pouštějí? Kdo rád ucpává ulice?

Y.K.

Jistě sice v tramvají křižovatku překoná nějaký ten desetitsíc lidí za hodinu, ale omezení pár desítek aut za hodinu, to město zničí. Rozhodně.

Nevím jestli vám to nedošlo, ale nedostupnost města autem si dělají sami řidiči, ne omezení. Ono tam prostě není místo. Takže jsou jen dvě reálné volby: město zacpané a neprůjezdné pro nic, protože poptávka převyšuje kapacitu komunikací a nebo město uzavřené pro IAD, obsluhované MHD, zásobováním a službami a kupodivu průjezdné pro tyto složky.

Tomáš Fuk

pakliže uzavřeme město pro IAD, spolehlivě zmizí velká část obyvatel. Dovolím si tvrdit, že vlastnictví a využívání vozu má pro lidi racionální důvod. Negativní dopad pak pocítí i zbytek obyvatel při potřebě řemeslníka, jenž tam na skládačce s vozíkem opravdu jezdit nebude.

Y.K.

Nezmizí. Resp zmizí pár „závisláků“ a nahradí je lidi co chtějí místo bez aut. Přecpané centrum auty vytváří iluzi, že tam většina jede autem, ale to vůbec není pravda. Drtivá většina lidí nikdy do centra autem nejede. A k drtivé většině domů není dost parkovacích míst (v centru).

Tomáš Fuk

to mě zajímá. Z toho co píšeš logicky dedukuji, že obyvatelé centra Prahy nechtějí vlastnit ani jinak nepoužívají automobil. A dále, vzhledem k cenové mapě nemovitostí, říkáš že v de facto nejdražších nemovitostech bydlí lidé kteří pro svoje cestování volí veřejnou dopravu. Inu taky názor.

Y.K.

Chtějí nechtějí, neexistuje žádné právo vlastnit automobil a mít místo k parkování poblíž. V centru momentálně funguje samoregulace, tj. velká část lidí tam auto nemá (u nás v domě asi 2/3). Protože to fakt není kam dát. A ano, jezdí MHD, může se to zdát neuvěřitelné (přes ty hromady aut), ale pokud v centru bydlíte, tak to vidíte.

Já samozřejmě nečekám, že se zcela zapoví auta v centru, ale drsnější regulace by překvapivě udělala systém spravedlivější, protože menšina lidí teď dělá většinu dopravních a znečišťujících problémů. Opravdu se nebavíme o periferii města a tangentách, kde je poměr opačný.

Tomáš Fuk

Jenže to není pouze o městské hromadné dopravě, nýbrž i o dálkové. Pokud někdo nechce hnípat ve městě celé týdny, mít flexibilitu a volnost, auto bude v kurzu. Páteční exodus na výpadovkách je myslím dost zřejmý.

Osobně si mylím, že se dočkáme doby, kdy k regulaci IAD dojde zejména díky potlačení spalovacích motorů, kdy vozy s alternativním pohonem nebudou dostupné pro současnou masu.

robert

Nezmizí. Já vím, že by sis to přál a tím si obhájil nezbytnost IAD, ale prostě nemáš pravdu. 🙂

Tomáš Fuk

moje přání je celkem buřt, já do centra posední léta nejezdím, případně MHD/taxi. Ale je tu takový háček, já tam nebydlím. Naproti tomu v mém okruhu přátel je poměrně dost lidí, co tam žije a světe div se, auto nemají jen tak z plezíru…

robert

Parkování pro rezidenty se řeší zvlášť. Pro ně to neplatí. 😉

Tomáš Fuk

Však ano. Takže se dostáváme k tomu, že centrum nebude pro IAD uzavřeno.

Filip Jirsák

Ghetto dělá z centra naopak protežování automobilové dopravy. Pokud je ulice uzpůsobená jen pro jízdu a parkování aut, nemají lidé důvod na té ulic být. Tím pádem tam nejsou obchody ani služby. A tím spíš lidé nemají důvod tam být.
MHD se domů i do práce dostane mnohem víc lidí než autem. Lidé nechtějí bydlet u dálnice. Zásobování se prodraží, když zásobovací auta stojí v kolonách IAD a nemají kvůli IAD kde zaparkovat.

Tomáš Fuk

správně. Proč se drkotat po silnici když máme teleport. A kdo se bojí, může do míst kam nejede vlak či tramvaj lítat balóny.

Jakub K

Proč už se nedá odbočit doleva z Národní? Stojím u Slavie a chci doleva k Tančicimu domu …

Franta

Už lze.

robert

Super. 🙂

Filip Jirsák

3. 8. 2019

ABC

Víte jaká je jednotka dočasnosti?

XXXD

Díky Luďkovi už všichni ano.

Luděk S.

Volal mě někdo?

Pražec

Neumím posoudit, do jaké míry jsou čísla páně náměstkova vypovídající a do jaké míry zavádějící („sovětský vůz dojel již druhý, zato americký předposlední“).

Z argumentu s nehodami však marketing přímo čiší. Porovnání pouhých posledních dvou let není nijak směrodatné. Hodnoty můžou takto oscilovat klidně „samy od sebe“. Zajímala by mě proto čísla např. za posledních 10 let, teprve na základě solidnějších dat jsem ochotný to případně uznat.

Mimochodem, menší zatížení křižovatky lze přičítat i karanténě, s tím bych se tolik neholedbal, jde-li o pouhých 11 %. A i to může mít vliv na ty nehody.

Pavel

Statistiky se zásadně používají tak, aby vyzněly ve prospěch argumentů a nikoliv proti nim. Dobroserové budou z klobouku tahat jen taková čísla, které se jim hodí do krámu. Nevěřte statistikám, které si sami nesfalšujete! 😀

Jiří Kocurek

Když už citujete, tak uveďte i autora: Joseph Goebbels.

Filip Jirsák

Karanténa a COVID-19 budou mít dopad na množství aut v centru všude přibližně stejně. Takže zatížení křižovatky lze o tohle očistit. Jestli je těch 11 % už očištěných (nebo jestli dopad karantény a COVIDu byl zanedbatelný) ale nevím.

Partneři

Škoda transportation