Praha bude mít další trolejbusovou linku. Tentokrát se nově elektrifikuje Podolí
Po dokončení se propojí linky 134 a 176 a trolejbusy budou jezdit z Dvorců až na Strahov.
Na další městské autobusové lince v Praze budou v blízké budoucnosti naftové autobusy nahrazeny bateriovými trolejbusy. Pražská rada v pondělí schválila investiční záměr elektrifikace autobusové linky 134 Podolská vodárna – Dvorce. Dopravní podnik (DPP) nyní začne s projektovou přípravou.
Odhadované náklady činí 338 milionů korun, dokončení se předpokládá v horizontu let 2027–2028. Po zprovoznění trolejbusové infrastruktury je podle DPP v plánu vzájemné propojení elektrifikovaných linek 134 a 176.
První pražský novodobý trolejbus vyjel s cestujícími. Postupně se budou testovat další dva
Trolejové vedení v rámci elektrifikace autobusové linky 134 vznikne v úsecích Podolská vodárna – Pankrác – Poliklinika Budějovická – Dobeška v celkové délce zhruba 14,5 kilometru.
V místech odstavů v zastávce Dvorce bude vybudována nabíjecí stopa k nabíjení trakčních baterií trolejbusů. Přesný rozsah nabíjecí infrastruktury a trolejového vedení však musí podle DPP ještě upřesnit výpočty.
Z Dvorců až na Strahov
Dopravní podnik by chtěl pro napájení využít kapacity tramvajových měníren Podolí a Braník a vznik nové měnírny Ryšánka, která bude sloužit pro napájení trolejbusové trati, do budoucna výhledově také pro jižní část tramvajového okruhu v Jeremenkově ulici.
„Tento projekt vhodně navazuje na elektrifikaci autobusové linky 176, který má kladný posudek EIA a nyní zde běží společné řízení,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Obrazem: Tři články, téměř 25 metrů a nezvyklý zvuk. Škoda ukázala obří trolejbus pro Prahu
Následné propojení obou linek 134 a 176 po dokončení jejich elektrifikace je podle něj logická možnost. Vznikne tak trasa Stadion Strahov – Karlovo náměstí – Podolská vodárna – Pankrác – Poliklinika Budějovická – Dvorce.
„Budoucí nabíjecí a napájecí infrastruktura v oblasti Prahy 4 nám navíc umožní pokračovat v elektrifikaci dalších autobusových linek, například 124,“ dodává Hřib. Projekt se podle něj koordinuje se schválenými záměry nových tramvajových tratí v Budějovické, Jeremenkově a Vyskočilově ulici, které budou tvořit jižní část tramvajového okruhu.
Upraví se i zastávky
V rámci elektrifikace linky 134 se upraví i okolí tramvajového obratiště Podolská vodárna v Podolské a Vodárenské ulici, jehož součástí bude mimo jiné bezbariérové zpřístupnění tramvajové zastávky ve Vodárenské ulici.
DPP uvádí, že se bude snažit maximálně využít kombinovaných stožárů veřejného osvětlení a trakčního vedení. Město se bude snažit využít na financování eurofondy.
První novodobou trolejbusovou tratí v Praze je linka 140 mezi Palmovkou a Čakovicemi / Miškovicemi. Ta byla dokončena již loni v prosinci a nyní na ní probíhá zkušební provoz nových trolejbusů s cestujícími.
Jde o bateriové kloubové trolejbusy SOR TNS 18, DPP očekává předání všech 15 vozidel v letošním roce a jejich následné nasazení do plného provozu. Původně měly jezdit už na jaře, DPP bude kvůli problémům se zprovozňováním uplatňovat po výrobci sankce.
Současně s tím se elektrifikuje autobusová linka 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha. Dokončení a zprovoznění se předpokládá v březnu příštího roku.
Kromě toho DPP projekčně připravuje elektrifikaci dalších autobusových linek. Jedná se o první etapu elektrifikace linek v levobřežní části Prahy (linky 131, 137, 176 a 191), dále 112, 201 a příměstské linky 375. Tyto připravované projekty by měly pokrývat část potřeby obnovy vozového parku autobusů bezemisními vozidly přibližně v horizontu let 2025 až 2027.
Po roce 2027 budou následovat další etapy elektrifikačních projektů pro linky 112, 136, 142, 150, 174, 184 a 225.