Praha 8 chce vypudit betonárnu, kterou obsluhují lodě. Silnice ucpou nákladní auta, reaguje majitel

Betonárna na Rohanském ostrově. Pramen: TBG MetrostavBetonárna na Rohanském ostrově. Pramen: TBG Metrostav

V celém procesu bude mít rozhodující slovo magistrát, kterému patří pozemky.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin V.

Kdo chce sledovat zásobování betonárek v Troji a na Rohanském ostrově štěrkopísky z Nučniček, má možnost tady https://www.endless-live.cz/obelix/

Mara

Já už vím jak to dopadne. Magistrát nakonec betonárku zlikviduje a pak vydá prohlášení, že nákladní automobilová doprava v Praze není ekologická a mělo by se více využívat lodní dopravy. Udělá na to mediální kampaň a podpoří ji dotacemi. Po letech se zjistí, že písek a kamenivo je to jediné, co se loděmi dá do Prahy vozit. Udělají se další studie a popíší stohy papíru. Mezitím lodní doprava do Prahy zanikne, nebo se tomu přiblíží.

Jakub P

Jo, těžká nákladní automobilová doprava ve městě je problém. Písek a kamenivo se daj loděma vozit i do betonárky v Troji, která je od této 2 km vzdušnou čarou (řekněme 4 km po silnici) a je v místě, kde o dost míň překáží. Dokud se staví na Rohaňáku v těsný blízkosti této betonárky a ta tak ušetří víc km cest těžkejch náklaďáků po městě než vygeneruje, může to nevýhodu jejího překážejícího umístění kompenzovat. Až to tak nebude (nebo až to bude na kompenzaci toho, jak zhoršuje prostředí kolem málo), pryč s ní. Je na magistrátních pozemcích a její vlastník už… Číst vice »

Martin V.

A není betonárka TBG Metrostav v Troji taky dočasná?

Jakub P

To klidně může být, Praha se zahušťuje, centrum rozšiřuje (což je dobře) a je klidně možný, že to dojde až do té Troji a betonárka tam bude taky vadit.. Ale když si srovnám, jak to vypadá v jejich okolí, že na Rohaňáku se sice ještě určitě taky stavět bude, ale velká část budov je tam hotová, v Holešovicících se chystá spousta velkých staveb podél Argentinské plus pokud by se podařilo pokračování městského okruhu nebo zahloubení Holešoviček, přijde mi velmi pravděpodobné, že ta Troja má perspektivu být pro město přínos (víc těžký nákladní dopravy autama ušetřit než vygenerovat (+nepříjemný dopady na… Číst vice »

Mara

Betonárnu v Troji dělí od vody čtyřproudovka pražského okruhu. Navíc má mnohem menší výkon, prostory atd. Musela by se značně rozšířit, což v této době asi jentak nepůjde, protože beton je fuj fuj. Navíc, co by to vlastně vyřešilo?

Jakub P

Pod tou čtyřproudovkou má ta Trojská od břehu dopravník, právě pro zásobování po vodě. Je to hezky vidět i na letecký mapě. Prostor zabírá menší, výkon má větší (uváděj kapacitu 130 m3/hod oproti 90 na Rohaňáku). Takže než začnete něco kategoricky tvrdit, zjistěte si aspoň základní fakta. Vyřeší se tím to, že se na Rohaňáku bude moct dostavět to, co je tam v plánu a čemu překáží obslužná komunikace do betonárky, a část pod betonárkou se bude moct upravit na plánovanej park, kterej tam má být, prašnost, která v bezprostředním okolí betonárky vždycky bude a která v Troji, kde kolem… Číst vice »

Mara

Máte pravdu, dopravník tam je. A kapacita slušná, ale prostory zcela nedostačující. A měl jsem za to, že na Rohanu měli vždycky dvě míchačky. Když jsem tam byl naposledy, stálo tam ve frontě asi třicet mixů, což by se podle mě nedalo v Troji odbavit

J.D.

Technická poznámka – proč píšete o magistrátu?

Mara

protože to je majitel pozemku a jako jediný o tom může rozhodnout

J.D.

Samozřejmě by bylo ideální ve smlouvě zohlednit, kam se beton vozí. Do určitého kilometru vzdálenosti by se platili pouze fixní roční náklady, ale při odvozu betonu dál by se z každé tuny platil extra poplatek zohledňující externality jako je hlučnost, prašnost a další. Prostě zavést ekonomický model, který by betonárku sám nutil uzavírat smlouvy primárně pro výstavbu v okolí a až ta poklesne, tak betonárku zavřít, protože by nebyla ekonomicky rentabilní. V ČR pravděpodobně nemožné, už pro těžkost zavedení nekorumpovatelného systému dohledu nad tím, kde beton skončí.

Kubrt

O tohle se – zejména v Praze a okolí – stará trh sám.

glosátor

Jistě – vždyť ta „neviditelná ruka trhu“ funguje přece úplně dokonale a není nad ní, že!
Já jen nechápu, proč tedy při tak dokonalém fungování trhu musí parlament projednávat zákony o povinném podílu českého zboží v potravinářských prodejnách …

Kubrt

Tak v nákupu betonu funguje trh opravdu dobře – nikdo nechce platit dovoz betonu ze zbytečně velké vzdálenosti a hledá si nejvýhodnějšího možného dodavatele. A zákon o povinném podílu českých potravin je totální úlet, ke kterému se nehlásí ani Toman a Babiš, ač jejich vláda, spolu s SPD a KSČ, ho prohlasovali. A opět, stejně jako v případě daňových změn, vláda toužebně hledí k senátu a prosí, aby tenhle paskvil poslal do věčných lovišť.

Martin

Ano, nema ted ceny rusit betonarku, kdyz se tam prave stavi a jeste dlouho bude…
S temi zakony je to pravda, ale je to to jen hra na volice, aby byly ti hodni a popularni a zamitl jin to nekdo jiny…

MaT

„Musí“? Jste si jistý, že opravdu „musí“? Kdo po nich takový zákon chtěl? Skoro všichni ekonomové se shodnou na tom, že ten zákon je paskvil a že nic dobrého nepřinese a navíc to odporuje jiné legislativě…

Filip Jirsák

Jak přesně ten trh zohledňuje externality? Hlučnost, prašnost, větší zatížení ulic i silnic.

Martin

V tomto pripade je tam, kde je ji treba… bez ni, se to bude vozit auty…

Jakub P

To platí pro stavby, který jsou hned vedle. Pokud se z ní vozí beton auty do širokého okolí, i směrem z centra, může to klidně být ve výsledku tak, že v problematických místech víc těžký nákladní dopravy vygeneruje, než ušetří.
Což my tady v diskusi nemáme šanci zjistit.

Kaisen R.

Proč leží betonárna v žaludku?
No protože developerovi co hned za ni staví způsobuje nižší atraktivitu bytů (které chce prodat/pronajmout teď, ne za pár let až se bude betonárna zavírat), díky čemuž on tlačí na radnici, aby betonárnu nechtěla.
Developerovi je jedno, že zbytek města bude více zatížen převozem betonu v mixech, pro něj je důležité, že prodá byty s výhledem na Vltavu (do doby než zastaví plochu betonárny jinými nemovitostmi, samozřejmě).

looking4bucho

Developeru se nechci zastavat, ale stavi v souladu s uzemnim planem a ten na Rohonskem ostrove s bytovou zastavbou pocita. V miste betonarky ma byt rekreacni zona. Myslim ze i foto u clanku dostatecne znazornuje jaka tam asi bude rekreacni zona pokud tam ta betonarka zustane… Takze – pokud bude jistota ze po dobu vystavby Rohan city a dalsich projektu v nejblizsim okoli budou zasobovat POUZE stavby v okoli (za ceny obvykle) – tak v poradku a zrusit az po dokonceni. Ale z dlouhodobeho hlediska to tam nema co delat.

Martin

Je tam docasne,…

Vašek

Přesně jste to vystihl, něco takového jsem zatím čekal + ještě uvolnění místa po betonárně pro nějakého developera…

Kalina

Tento vřed nemá v blízkosti centra a obytné zástavby co dělat. Pokud by měl fungovat po velmi omezenou dobu dál, tak jen pod podmínkou, že bude zásobovat pouze stavby v bezprostředním okolí.

Jiří Kocurek

A stavby 1 km vzdálené bude zásobovat betonárka ze Suchdola. Zkrz celé město.

Suchdolák

V Suchdole teď žádná betonárka není, navíc by to bylo příliš blízko – nejbližší tím směrem je snad až někde možná u Černého Vola nebo někde tam …

Kubrt

Kolega jistě myslel Zapu při silnici ze Suchdola do Černého Vola.

Jakub P

A jistě jen omylem přehlédl tu v Troji, která je od té na Rohaňáku pár km, má stejného vlastníka a má taky možnost zásobování lodí.

Bohouš

V Horoměřicích je betonárna ZAPA Beton a.s.

Martin V.

Zapa, kterou zmínil Kubrt je v Horoměřicích, od Suchdola zhruba kilometr (hned za Kozími hřbety). Další velká betonárna je za letištěm v Kněževsi (ta má vlečku, ale netuším kolik surovin se tam vozí vlakem). Zásobovat centrum Prahy betonem z periferií není úplně ideální, mít betonárnu v centru taky ne. Tak co s tím? Někde u splavné Vltavy by být měla, množství štěrkopísků pro provoz je značné a lodní doprava tuto potřebu elegantně řeší.

Jakub P

Troja?

Martin V.

Troja určitě ano, ještě možná něco pro jih Prahy? Nabízí se třeba přístav Radotín. Ten je podobně jako Troja poměrně dobře dopravně napojen na okolí. I když suroviny připlují, beton je potřeba v mixech dovézt na stavbu.

Jakub P

Tam už je docela blízko Zbraslav. Sice nemá přístaviště pro lodě, ale zase je rovnou v lomu…

Jose

Asi vedení betonárky neposkytlo věcný, či peněžitý dar správným lidem ve vedení radnice a úředníkům ve výši 10% z obratu , jak je v naší upadající rozvojové zemi zvykem.

Jirka

Argument další výstavby je zajímavý. Nicméně tato betonárka dělá beton i pro stavby za Prahou.
Pozemky jsou v podstatě v centru Prahy. Dalo by se tam postavit hodně bytů.

Dizgrafyq

Tam nic postavit nepůjde. Bude to zeleň. Zástavba Rohan City bude jen na druhé straně cyklostezky blíž Karlínu.

ficus

Logiku u úředních přikázání nehledej, není tam. Kde vezme věci do rukou úředník, tam sto let tráva neroste. Velice podobné story zažíváme na trase budoucí trasy D. Roky letěj, a krom zákazů podnikání, pokut a házení klacků pod nohy, z úřadů nic kloudnýho nevypadlo.

petr 5

A především, pokud toho úředníka úkoluje politik. Žádný veřejný zájem, ale 4 roky, kdy se počítá.

Mr. By

Proboha, tady do ruky úředník nic nebere!!

Jde o usnesení zastupitelstva. Pokud tedy tušíte, co to je zastupitelstvo. To jsou zvolení zástupci obyvatel.

Úředník MÚ základě na usnesení zastuputelstva leda vypoví ru smlouvu – to je jeho pracovní povinnost a zodpovídá za ní svou hlavu tajemník MÚ.

glosátor

A kdo a z čeho pro jednání toho zastupitelstva připravuje podklady?

Horst

Úředník. A připravuje je podle politické objednávky zastupitelstva tak, aby předznamenaly žádaný výsledek hlasování.Úředník je pouze servisní poskok zastupitelstva, který musí dodržet zákon, ačkoli jeho nadřízení ho chtějí stále ohýbat v nějakém politickém zájmu.

ivan

bohužel politici nemyslí dál, než na špičku vlastního nosu. Nemusím Metrostav, ale má pravdu, svým způsobem získává monopol, ale kdo umožní postavit vedle konkurenční?

leviathan

Pokud je na splavné řece ostrov, který je určen k výstavbě za použití velkého množství stavebního materiálu (jen kotvení staveb na ostrově z naplavenin sežere hromady materiálu), tak je logické, aby byla co nejvíce využita lodní doprava, když je k dispozici, což je. Magistrát HMP opět prokazuje neschopnost kvalifikovaného strategického řízení.

bkv

A co zkusit neplést si Hlavní město a jeho Městské části…

Gwann

ano, ano, modré straky na P8…

Kalina

Nepíše se, že nesmí být využita lodní doprava, ale o ukončení činnosti betonárky.

looking4bucho

Minuly tyden me docela prekvapil velmi obsahly reklamni clanek na iDnes ktery tuto betonarku doslova glorifikoval jako spasu pro celou Prahu… O hlucnosti a prasnosti, pripadne o tom kam vlastne ten beton v soucasnosti vozi ani slovo. Kdo se pohybuje v okoli, vi ze provoz k betonarce je opravdu velmi intenzivni a k okolnim stavbam tech aut moc nemiri. Ano, Skanska tam ted dokoncila Port Karolina (posledni etapa ma betonarku primo pod nosem) a Sekyra group letos zacne s vystavbou Rohan city, bude se tam delat lavka a opravovat Libenak – mozna by jim to tedy mohli o 2-3 roky… Číst vice »

Frantisek

Právě. Skončit, až nebude potřeba stavět další baráky, byť v rozlivovém území Vltavy… 🙂

Milda

Že se bude v lokalitě bouřlivě stavět je nezpochybnitelné. Že se na tyto stavby bude vozit beton zrovna z Rohanu už vůbec jisté není.

Mamut

Když můžou vozit po vodě materiál k betonárce, můžou vozit po vodě i hotový beton třeba z Tróje

Kubrt

Beton má tu vlastnost – cílenou – že tuhne… Sice se s počátkem tuhnutí dá do jisté míry hýbat, ale takhle nee.

Hugo Křižík

Slyšel jste někdy o suchém betonu , pane Kubrt ? Jeďte se někdy podívat na stavbu dálnice, parkovišť, rekonstrukcí kanalizací, chodníků atd.

Kubrt

No a jaký podíl na produkci rohanu má? 0%?

Jiří Kocurek

A vy jste někde viděl používat suchou směs pro čerpání?

Jakub P

Čistě teoreticky jo (mixy na loď najet můžou, ostatně se to i dělá tam, kde jinej přístup než po vodě není). Prakticky to má oproti návozu sypkýho materiálu do betonárky mnohonásobně horší efektivitu a pravděpodobnost, že by se to vyplatilo je mizivá. Ostatně už dostat se s těma mixama z Trojský betonárky na loď by nebylo tak jednoduchý, na sypký materiály je tam potrubí pod novou Povltavskou, ale náklaďák se jím fakt neprocpe.

Jarda Š.

Beton se běžně rozváží loděmi např. v Porýní. Z lodí se v přístavištích betonpumpami přečerpává do mixů, pokud nejde potrubím přímo na stavbu.

Kubrt

Neměl byste k tomu více informací – čas/vzdálenost dopravy čerstvého betonu, typické aplikace takto přepravovaného betonu atd. Díky.

Jirka

Tak lodní mix jsem ještě neviděl.

Jan Sova

Na tyhle „výmluvy“ (pro někoho argumenty) má správný regionální politik nachystán ve škatulce zákeřný buzerační systém se zaručeně líbivím efektem, tj. vjezd náklaďákům ztíží, zpoplatní a zdokumentuje kamerami a zařízeními (radar, váha apod.).

...

A tím se vyřeší ten problém s potřebou tam vozit stavební materiál?

Jan Sova

Odkdy si myslíte, že regionální politici (na radnicích) řeší problémy? Jejich podstata bytí je přece předvádění se před voličstvem a k tomu jim opatření, o kterých jsem psal, dostatečně poslouží. Čest světlým výjimkám, ale takhle si to většina voličů asi žádá nebo co…

Gwann

metrostavu se sice moc věřit nedá…a nejde jim o město ale o kšeft, ale P8 jde buď o šanci pro jiného dodavatele betonu nebo o pozemky betonarny, rozhodně ne o lidi. jakkoliv se jistě betonové směsi neuzivaji jen na místě, ale i otravují okolí odvozem jinam.

asi NIMBY v kombinaci s vycuranosti…a možná pomstou.

myslím, že by se P8 měla starat hlavně o toho nedostaveneho slona na Palmovce. kterou stavěli modré straky…s Metrostavem

Kubrt

„Beton… otravuje odvozem jinam“ – tak by zase otravoval privozem odjinud (Troja). Že betonarna na Rohanu nebude věčně, se ví už léta, ale zatím míra využití ukazuje, že má své místo na slunci.

leviathan

Přesně tak.

Gwann

ja s jejím umístěním…souhlasím. to jen pro poradek

Jakub P

Míra využití říká něco jenom o tom, jestli se to vyplatí jejímu majiteli. O tom, kolik lidí kolem to zatěžuje a jak moc je v tom informací minimum. Klidně se může stát, že v určitým okamžiku by zrušit Rohaňák a vozit z Troji byla pro obyvatele kolem menší zátěž a přitom se Metrostavu provoz Rohaňáku v daným okamžiku bude furt slušně vyplácet. Klasickej důsledek nezpoplatnění nebo nedostatečnýho zpoplatnění externalit z dopravy a provozu, nic novýho ani neobvyklýho. V tomto konkrétním případě by se ten rozdíl dal odstranit nájemným adekvátním té zátěži (protože pozemky jsou města). Ale je samozřejmě otázka, jak… Číst vice »

Jiří Kocurek

Vidíte, pekařovi jde taky o kšeft. Vlastně každému, kdo se snaží uživit vlastní prací. Odstraňte ze společnosti všechny, kterým jde o kšeft a zjistíte, že máte hladomor.

Gwann

jo, jen jsem chtěl zduraznit, že rozhodně jim nemáme žrát ten deklarovany altruismus.

pekarovi bych věřil víc, že ho baví krmit lidi…než hochum z Metrostavu, že je baví míchat beton…

Kubrt

Znám pár technologů, které ale opravdu baví míchat beton 🙂

Kalanis

Osma má se Metrostavem velký problém – nedokončenou novou radnici na Palmovce.

Jakub P

Co by se IMO dalo udělat hned, je tu betonárku výrazně zmenšit. Zabírá tam o dost víc plochy, než je nutný, kdyby byla poloviční, nestalo by se vůbec nic a s trochou snahy by se to dalo určitě stáhnout ještě víc. Ale vzhledem k tomu, jak moc se tam ještě plánuje stavět, má Metrostav asi pravdu v tom, že vozit tam materiál loděma je k okolí o dost šetrnější než tisíce náklaďáků.

Kubrt

Co konkrétně bys tam zmenšoval a co bys tím získal? Zmenšení skládky kameniva by znamenalo její přestavbu – což u zařízení, které stejně za pár let zmizí, nemá smysl (a mít nějakou zásobu je výhodné z technologických i logistických důvodů). A co by byl zisk toho změnšení? Jednou tam všude bude nějaká zeleň, ale teď na pár let o pár metrů zmenšovat betonárnu?

Jakub P

Minimálně ten konec u přístaviště přívozu a na druhé straně všechno východně od té obslužné komunikace by byly imo snadno odseknutelný, tam maj tak akorát obří parkoviště pro náklaďáky a haldy hlíny. Otázka je, co přesně všechno se teď počítá jako betonárka a co ne. Z letecký a satelitní mapy mi přijde, že ten areál je o dost větší, než aktuálně využívaná část – Pokud už ty nevyužívaný části aktuálně pod betonárku nespadaj a jen čekaj na to, až se do nich někdo pustí, je to samozřejmě jiná. Přestavět skládku kameniva i aktivní betonárku samotnou a výrazně jí zmenšit by… Číst vice »

Jiří Kocurek

Zapaltí se to samo, zdroje přece jsou.

Mara

Vaše domněnky jsou úsměvné. Možná byste se tam měl někdy podívat v sezóně. Je to asi největší betonárka v ČR a rozhodně nemá nijak předimenzované prostory

Jakub P

Jak jsem psal, jde o to, co se aktuálně počítá jako betonárka a co ne. Ty prostory, kde by bylo zmenšení triviální a které by stálo za to zkultivovat co nejdřív, do ní spadat aktuálně můžou a nemusí. Co se týče velikosti, je asi blbost mít největší betonárku v ČR na takto cenném místě v centru. Možná by tam dávala smysl nějaká malá obsluhující nejbližší okolí, když má dobrou možnost zásobování po řece, ale určitě ne takto velká. Pokud má do pár let zmizet tak jako tak, je jasné, že nemá cenu zmenšovat tak, aby to vyžadovalo velké stavební úpravy.… Číst vice »