Elektrokoloběžky ozdobí povinný nápis. Praha dohodla nová pravidla, polovina jich z ulic zmizí
Elektrické koloběžky v Praze, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Povinná parkovací místa a nový poplatek má snížit počty koloběžek v Praze skoro na polovinu. Omezení se budou týkat i sdílených kol.
Nějak jsem se nedočetl co že to vlastně za povinný nápis bude na těch koloběžkách
Je to v textu – o zákazu jízdy po chodníku. Doufám, že i cizojazyčné verze.
„Na problém se podle něj zaměřují i strážníci městské policie, kteří za jízdu na chodníku rozdávají čím dál více pokut“ Tak to by som chcel vidieť. Denné ich na chodníku vídam desiatky (práve teraz z tramvaje jedného 😀), a ani raz v živote som nevidel měšťáka aby ich napomenul, i keď im prejde priamo pred nosom. Na Anděli bežné s majákmi naháňajú auta ktoré zablúdia do zákazu (a ani nikoho neohrozili), ale toto fakt ignorujú. Dokonca mi jeden na nohu otázku prečo ho nenapomenul tvrdil že na chodník môžu… Možno by namiesto regulácii a poplatkov (ako tie pomôžu?) bolo dobré… Číst vice »
Stejně je ten Ryvola hroznej kolotočář. Neuznává slušné chování, správné legislativní postupy, názory odborníků. Dopravu na jedničce řídí jak výběrčí poplatků na parkovišti, což není nic divného vzhledem k jeho podnikatelské minulosti.
Koloběžky chápu v centru, ale proč kola? To se nestačí inspirovat na P3 nebo P7, kde se na rohu ulice vyhradí místo na stání nebo třeba u přechodů pro chodce, kde auta stejně nemají parkovat, přestože tak činí extrémně často ilegálně?
a když se zbavíme pár sdílených koloběžek, kdy se zbavíme třeba pětiny nebo desetiny auta, kterými Praha doslova přetéká?
Důležité je, že nebylo zabráno jediné parkovací místo z toho 1.5 milionu co jich v Praze máme – ale vyhradit 140 parkovacích míst pro koloběžky někde na chodníku bylo krajně důležité! Chudáci řidiči co na tom chodníku doteď parkovali – budou muset asi začít parkovat někde jinde, třeba v parcích? Městská policie naštěstí pokutuje jenom koloběžky na chodníku, nějaké zaparkované auto na přechodu, to nikoho neomezuje přece…
Není parkovací místo jako parkovací místo. Nebo snad chcete dát rovnátka mezi Malou Stranu a Kolovraty nebo Staré Město a Újezd nad Lesy?
Ono se to taky liší podle měst, jsou města kde je hodně turistů (např: Praha) kde je to horší a jsou města kde turisté moc nejsou a je to lepší (např: Brno). Povinné parkovací místa se měli zavést povinně hned, jen doufám že jich bude dostatek. Limit počtu na parkovací místo může hodně naštvat, ale pokud bude hodně parkovacích míst nemusí to být problém. Nejlepší by podle mě bylo kdyby se udělal systém s fixními stojany do kterých se musí připojit, ale to vyžaduje velké nároky na infrastrukturu. Navíc by díky tomu byli elektrokokola a elektrokoloběžky doopravdy ekologickými a nemuseli… Číst vice »
Ještě bych chtěl dodat že aby se dali používat sdílené elektrokoloběžky jako dopravní prostředek, tak by nesměli být tak drahé. Ostatně kdo zkusil ví o čem mluvím.
Je to víceméně atrakce a odrbávačka turistů, no..
Takže konečně povinná parkovací místa a konec překážejících pohozených koloběžek ? A to nešlo udělat hned od začátku, před mnoha lety ???
No, škoda že to odskáče i Rekola a nextbike, kteří mají uživatele vycepované a ti se chovají při parkování ukázkově. To říkám furt, že házet kola a koloběžky do jednoho pytle je blbost. Jedno používají místní a záleží jim na tom, jak a kde to nechají, pokud ne, provozovatel si je vyřeší (pokuta 500 za špatné odstavení). Druhé používají vesměs idioti a turisti, pak také idioti turisti a je jim naprosto ukradené, kde a jak to nechají překážet a koho svojí jízdou ohrozí. Bohužel, velká část obyvatel města i politiků nedělá mezi těmito dvěmi skupinami moc rozdílů, a to je… Číst vice »
Jak to odskáčou ? Vždyť oni mají parkovací místa dávno. A myslím, že by jich mohlo být více, zvláště na okrajích Prahy.
Jeden z důvodů, proč tyto služby nepoužívám. V centru je vždycky výhodnější použít metro nebo tramvaj. Teda pokud nejsem turista, co si chce centrum Prahy „projet“.
Odskáčou to třeba tím poplatkem na kolo, při počtu jejich kol, což jde hodně do tisíců, se to může vyšplhat až na miliony ročně…
Jak kolo, tady to se týká koloběžek ne ? Ty mají problémy.
Ono někteří lidi je hrozný jak někam přijedou a tam to zahodí a jdou od toho místo toho, aby to zaparkovali tak, aby to nikomu nepřekáželo. To když někam přijedou ty lidé tak to tam vyfotí jak to zahodili tu koloběžku? A taky mě přijde, že je strašný vybírat větší poplatek na provoz těchto vozidel proto, že to jde v rozporu toho o co se Praha snaží a to sice, aby po Praze jezdilo méně aut a více kol nebo koloběžek. Ty parkovací místa by naopak bylo dobré co nejvíce rozšířit a zvětšit zónu kam až tyhle koloběžky mohou dojet.… Číst vice »
Přesně tak. A za pohození koloběžky mimo místo by měli strhávat z karty automaticky drastický poplatek, aby si to „tůristi“ rozmysleli. Třeba 10 EUR.
Je smutné, že i odborní novináři z oboru dopravy neustále opakují ten nesmysl o sdílených dopravních prostředcích. Ne, nic takového to opravdu není, jsou to úplně normální komerční půjčovny vozítek. To že se to válí po ulicích a objednává přes aplikaci, z toho nic sdíleného nedělá. Ten název si chytře ukradli komerční provozovatelé, aby mohli vydávat svůj byznys za cosi vznešeného a u politků si získávat neoprávněné výhody. Ve skutečnosti je sdílený dopravní prostředek jen takový, který si koupí po domluvě skupina lidí a podle svého podílu na nákupu mají potom možnost vozidlo odpovídající dobu využívat. Ale základem je to,… Číst vice »
Určitě nejsou, jednoduchost použití je úplně někde jinde, než půjčovny, kde musíte projít zdržujícím procesem. Tady jen naskenujete QR kód a jedete. Naprosto nesrovnatelné.
Je to půjčovna s rychlým a jednoduchým způsobem zapůjčení.
Sdílené to je, pokud na té kolobrndě jedou dva 😉
Podle téhle logiky by lichvář měl sdílené peníze, upíšete se a máte.
Naprosto nesrovnatelné.
Vás ty půjčovny za opakování jejich newspeaku plati? Nebo jste zaměstnanec a máte to befelem?
Musí se na tom rozjet pomocí vlastní síly. Soukromé kombinované elektrokoloběžky fungující jako elektrokolo existují taky.
Souhlas, ale stejne si myslim, ze by stani melo byt ohranicene,…
Jako jo, taky mi vadí že ty koloběžky neustále jezdí po chodníku a skoro mě srazí, na druhou stranu ale, kudy jinudy mají jezdit? Tohle je perfektní argument pro vylepšení cykloinfrastruktury, třeba v legerově fakt po silnici jezdit nebudou a radši pojedou po chodníku
Cyklokoridoru a vyhrazenych pruhu pro cyklisty pribyva… pak jsou cykisticke trasy…
Ve spouste pripadu se da jet po silnici, a predpokladam, ze bude i pribyvat omezeni rychlosti a zony…
Ale houbeles.
Kdyby udělali třeba 30cm pruhy z malých kostiček vedle kostek kočičích hlav, tak by to bylo přibývání pruhů. Ale jezdit po kostkách je opravdu o život, zvláště za vlhka/deště a silné dopravy hned vedle vás. Schválně si to zkuste a pak zkuste blábolit.
OK, takže mladý koloběžkista, líný dojít na nejbližší tramvaj 200 metrů (protože starý se na tom sotva udrží..) může ohrožovat chodce na chodníku, ale sám se na ulici ohrožovat nechat nechce.. Jak logický argument. Cyklopruh na Legerově možná není ze stejného důvodu, jako není v tunelu Blanka, na Jižní spojce nebo Liberecké ulici – prostě protože to jsou hlavní dopravní tepny (už desítky let, tak prosím alespoň pár těch ulic chudákům motoristům nechte). A posledně, pokud už milý mladý potřebuje na koloběžce jet, jako každý mladý má mobil s mapou, kde snadným pohledem zjistí, že paralelně s Legerovou vedou klidné… Číst vice »
Nejsou to elektrokoloběžky. A nejsou sdílený. Jsou to elektrická motorová jednostopa vozidla. A jsou z půjčovny.
Neprejimejme marketingový newspeak těchto firem. Děkuji.
Mate defacto pravdu, sdilene to neni,… je to skutecne pujcovani za poplatek… ale i kdy mate pravdu, elektrokolobezka se tomu rici da…
Znovu a naposledy nejsou to motorová vozidla, je to elektrokoloběžka s pomocným motorem do 25km/h, proto se dají řídit bez ŘP.
To není pomocný motor. Pomocný motor má třeba elektrokolo, kde se musí šlapat a motor pomáhá. U elektrokoloběžky veze uživatele pouze motor, takže je to spíš nějaký miniskůtr, který je akorát tvarově maskovaný za koloběžku.
Ano více než 25 km/h to jet neumí. Jedině z kopce, ale to už nejede na motor od 25km/h.
To už může jet na cyklostezce s chodci mimo město klidně a legálně 90 :–) Jen se musí na tu rychlost sám doodrážet nebo rozjet z kopce.
Mají motor a jsou navržené tak, aby motor mohl být jediným zdrojem síly.
Je to koloběžka stejně jako kdejaka 750 ccm motorka. Také se mohu odstrcit nohou a popojet pár metrů bez motoru.
Aha. A jednostope vozidlo s motorem jako jediným zdrojem síly k pohybu a možností o kousek popostrcit nebo se odrazit je co? Motocykl. Vzdy byl. To,ze legistlativa nestihla zareagovat je jina vec. ŘP, povinne ruceni a
SPZ na to snad budou vyzadovany zakonem co nejdrive.
Ono to puvodne v pravidlech pouzivani, ktera nikdo necetl, evidentne je, jen to v aplikaci odkliknou a jedou. Povinnost 18 let, ridicak, helma a jizda pouze v jednom cloveku a pouze na silnici. Z hlediska zakona se jedna o jednostope vozidlo, na kterem (kolo/kolobezka) je ridic povinen se pohybovat v prave cadti bozovky a pokud to situace dovoluje a nejsou tim ohrozovani chodci, tak pri krajnici. Motorova-nemotorova, je to jedno. Kolo s ridicem od 10 let ma jet po silnici, at wlektricke nebo ne a kolobezka podlehabze zakona stejnym pravidlum. A protoze v pravidlech pouzivani je vekova hranice 18let, zakon… Číst vice »
Využití koloběžky nebo kola na QR kód opravdu má k procesu půjčovny hodně daleko. Navíc v případě Lime nebo Nextbike atp. jsou to globální služby v mnoha městech u nás i ve světě. To s klasickou půjčovnou, kde si půjčite jednorázově nějaký prostředek, nemá nic moc společného.
Takze mesto sdileny kola na jednu stranu dotuje a zdruhy strany za ne bude vybirat poplatky?
Kolo, koloběžka… hodinky a holínky… obojí se natahuje.. ale jinak to bude stejný jako s autama, od těch se taky vybírá poplatek za parkování a přitom se dotuje stavba parkovišť…
Dotuje magistrát a poplatek vybírá Praha 1.
Protoze nejmene jedni z nich nejsou soudní.
A co je na tom divného? Třeba autobusy taky kraj „dotuje“ (ne, objednává je) a když něco poruší, peníze si vyberou zpět v podobě smluvní pokuty.