Práce všeho druhu. Do podcastu míří strojvedoucí a šéf WYNX Pool Jan Paroubek ml. Ptejte se.

"Žehlička" 110.021 v Kutné Hoře. Pramen: WYNX Pool"Žehlička" 110.021 v Kutné Hoře. Pramen: WYNX Pool

Stevard, strojvedoucí, autobusák, dispečer. Prošel Leo Expressem, GW Trainem, RegioJetem i Arrivou, aby se nakonec vrhl na železniční opravárenství.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bohumil Pokorný

Takových opraven starších lokomotiv a vozů vznikla celá řada a vždy šlo o zmrtvýchvstání nějakého opuštěného depa nebo ho objektu.Jen namátkou lokality Neštěmice,Teplice,Ražice,Nymburk,Pardubice,Brno dolní,Hranice,Přerov… Náhradních dílů ale ubývá,budou stále dražší a hlavně se blíží doba ETCS.Uvaźujete v této souvislosti o náplni činnosti již v blízké budoucnosti?Např. o specializací na nějakou oblast,o níž velké firmy nemají zájem?Těchto oblastí je docela hodně…

Axel

Bych si tipnul, že snahou je být komplementární/doplňující k DPOV Nymburk (vzdálenost 30 km), METRANS DYKO Kolín (vzdálenost 10 km).

Tj. nikoliv být konkurenční k těmto větším subjektům v okolí.

Axel

Ještě bych měl dotaz na Vaše zkušenosti spojené se schvalováním konkrétních typů vagonů z importu, tak aby mohly fungovat v podmínkách ČR Na příkladu dieslových vagonů DS 90, dříve provozovaných v Holandsku se zdá, že tamní technika, pokud byla konstruována pro tamní podmínky, může být optimální pro tamní železnici. Nicméně může být problematická už při samotném průjezdu Německem (po prodeji jako ojetin do Rumunska, posléze do Polska) a je otázkou zda-li by fungovala v ČR. Jednak umístění schodů (vůči nástupišti) a také celková šířka vagonů . To samé jde-li o zabezpečovač (na příklad 628.2 víme, že zabezpečovač pro podmínky v… Číst vice »

Karl vB.

Vážený „dieselový vagóne“, mohl byste prosím vaše exotické názvosloví používat pouze ve styku s vaší mentální bublinou a na zdejším odborném dopravním (železničním) fóru se přešaltroval na obecně platné a zaužívaní názvy vozidel a profesí? Děkuji

Axel

Máte něco k věci?

Např. jak NÍZKONÁKLADOVĚ řešit veřejnou hromadnou dopravu v chudších regionech, hustě zalidněných avšak vymírajících, kde není dost elektřiny – např. Ostravsko-Karvinsko-FrydeckoMistecko?

Hřebíček

Prosil bych o vysvětlení, že „na Ostravsku není dost elektřiny“. Zatím jsem to nezaznamenal, zásuvky nám fungují. Ani soused, co dělá elektrikáře na Nové huti si nijak nestěžoval…

Axel

Klesá nabídka cenově dostupného paliva pro současné výrobny elektřiny (např. Dětmarovice). Roste poptávka (Liberty/Nová Huť viz např. poslední EURO) plus další vlivy… viz subjektivní rozbor tamní situace od regionálního politika https://www.seznamzpravy.cz/clanek/konec-cerneho-uhli-v-cesku-tezba-skonci-bude-se-ale-dovazet-174621 Pohled je z hlediska perspektivy cca 40-ti leté životnosti zbrusu nových elektro vagonků jako např. Pantery… Jestli během 5 let dojde k technologickému průlomu, který výrazně zlevní ukládání energie, tak by spíše dávalo smysl jako časově omezené řešení na 10-15 let nějaké ojeté dieslové vagonky. Či dieslová lokotka k současným vagonkům (bez motoru), kterých ČD má zhruba 100 tisíc sedaček. RGJ cca 10 tisíc sedaček (a věří v jejich… Číst vice »

Axel

A lokální nedostatek elektřiny není novinka posledních pár let… Viz např. z roku 2008:
“ (…) že další rozvoj Ostravska může přibrzdit nedostatek kapacity elektrické energie či (…)“
Zdroj: https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/20080411_brno_ostrava.html

Aleš Petrovský

Honzu zdravím, smekám před jeho 100% nasazením a mám pro něj následující otázku.

Přišla v pracovním životě ta chvíle, kdy se chtěl na všechno už vykašlat a z dopravy utéct? A naopak, řekl si někdy, že takhle je spokojený a už by to mohlo vydržet až do konce kariéry?

Díky a hodně úspěchů. 🙂

Jussi

Dobrý den, já bych se rád zeptal na lokomotivu TU47, kterou rekonstruujete pro ČD.

Jak modernizace probíhá a bude lokomotiva obdobná s tou, kterou rekonstruovalo pro ČD JHMD? Nebo bude jiná (například z důvodu již nedostupných dílů)? A pak druhá otázka – jedná se o zakázku z mého laického pohledu poměrně komplikovanou – jako firma jste jí vzali „čistě z hecu“ nebo se podobnými atypickými kusovými zakázkami hodláte zabývat i v budoucnosti?

Díky za odpověď a za oživení depa v KH.
V.H.

Míla

Dotaz: jak se vám daří pořizovat náhradní díly (starší ČKD a Škoda produkce versus původní DB)?
Jak je velký problém sehnat kvalitní a zodpovědné zaměstnance?
Chcete se rozvíjet cestou CZ Loko (opravy poté modernizace a dál…)?
Díky a přeju úspěch! 🙂👍

Axel

Připojil bych se k otázce. A to jak se liší servisní podpora u starších vagonů používaných v Německu, vyráběných různými německými výrobci, dnes již zaniklými? Konkrétně mě zajímá např. zda-li je stejná servisní podpora od výrobce z Německa , když si dopravce koupí starší vagon od DUEWAG (bývalé Západní Německo) či od DeutschWaggon (bývalé Východní Německo)… Totiž vidíme, že např. dieslové vagony DB 614 z DUEWAG ze 70.-tých let si odkoupili provozovatelé z Rumunska či z Polska, podobně i novější DB 654 RegioSprinter z téže fabriky našel své kupce, např. v ČR. Zatímco o dieslové vagony Deusche Waggonbau (Bautzen) DB672… Číst vice »

Hřebíček

Mohl byste se prosím konečně naučit správně psát řadové číslovky? Čtení patvarů ve stylu „70.-tých let“ přímo rve oči. Děkuji.

Axel

Pokusím se.

Nicméně v tomto konkrétním případě je to lepší, než kdyby došlo k popletení o kterém konkrétním vagonku mluvím…

Kdyby byla řeč o masovějších současnících (GTW, RS1, Talent1,…) těchto méně známých typů, tak neřeknu, ale zná někdo „Deutsche Waggonbau LVT/S“ ? (je to DB672)

Takže jsem nechtěl nějakým překlepem, aby došlo k záměně časového období s číselným označením typu vagonu

Abych co nejvíc předešel zmatku, je důvodem proč se neptám na vagony od dalšího zaniklého/koupeného výrobce Adtranz, např. na dieslový Itino

Pepa z depa

Dobrý den, vašeho hosta bych se rád zeptal, jestli společnost WynxPool má v plánu si koupit nebo pronajmout další lokomotivu třeba jako náhradu za lokomotivu řady 740, která bude působit někde jinde.

Cestující, teď ale doma

Chtěl bych se zeptat hosta, jaký má názor na ucelené jednotky, Interpanter u CD nebo Flirt u Leoexpresu, nasazované na rychlikové spoje místo klasiky, lokomotiva a osobní vozy.

R.L.m.

Dobrý den, stručné otázky:
ETCS?
DAC?
(Doufám, že nemusím psát více slov. 😊 Díky.)

T448

Já bych přidal zkratku ECM, která může pro menší dopravce a opráverenské firmičky znamenat značný problém. Takže bych se chtěl Honzy zeptat, co to bude znamenat pro něj. Díky.

Petr Šimral

Přidávám se k této otázce, protože zrovna ECM může být pro malé firmy velkou výzvou v poskytování služeb menším dopravcům.

Axel

Pokud Vaše činnost navazuje, poskytováním servisu, na dovoz ojetých vlaků (viz GTW pro ČD) , tak očekáváte příliv ojetých vlaků např. z Německa? Dosud se do ČR dovážely zejména typ 628.2, zatímco k dispozici jsou také nevyužité vlaky typu 628.4 a také např. naklápěcí typ 611 https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?032,5934451 A kdo by měl být kupec a pro jaké cestující by byly tyto další ojetiny? Něco jako model Jihomoravského kraje který chce být vlastníkem techniky, zatímco řidiče si najme od profesionálního dopravce, který krom obsluhy krajských vlaků, rovněž by pro tytéž cestující provozoval svoji techniku (např. provoz starších vlaků jako typ 842 či… Číst vice »

***** Petr

Může mi někdo z mínusujících popsat co ho k tomuto jednání vede a proč ?

Beny

Já jsem teda dal + ale myslím, že leckomu může vadit Axelovo vytrvalé ignorování terminologie. Včetně mě, něčemu se nějak říká a zejména na odborném webu by bylo dobré to dodržovat. Řidič totiž je opravdu něco jiného než strojvedoucí.

Axel

Pane Beny, já píšu z pohledu cestujících. A ve svém okolí mám řadu lidí, kteří vlakem nejeli nikdy nebo před desítkami let… A tito mi nevěří, když jim sděluji že dálková hromadná doprava, zejména vlaková, je docela prima. Takovéhle potencionální cestující, totiž odrazuje specifická terminologie atd… Z jejich pohledu není rozdíl v tom, když zaplatí přepravní službu, a to čím cestující někdo ovládá – jestli je to bus, šalina, trolej, RegioNova či RailJet je jim jedno. Mnohem víc řeší např. interier … možná Vám pomůže pochopit priority např. z pohledu několik mladých maminek od prcků, které se snaží snaží přístupnou… Číst vice »

Beny

OK, to Vám, pane Axel, neberu. Když mluvím s cestujícím také volím jiné výrazy než když mluvím s kolegou. Jen bych se přimlouval používat používat pro cestující srozumitelné výrazy a pro odborníky odborné výrazy. Například v hospodě se také vyjadřujeme jinak než ve škole.

P.S. Vlakem jednoduše znám a považuji jej za vynikající projekt.

Axel

Já na tento rozhovor chci odkazovat, právě když se mě známí (dálkovým vlakem „nepolíbení“) ptají. Doufám, že tento pán pravděpodobně bude překládat z „nádražštiny“ do „češtiny“, tj. předpokládám, že jeho řeč bude srozumitelná i potencionálním zákazníkům veřejné dálkové dopravy, které ji dosud nevyužívají, ke škodě všech

Ono, když žehlíte nebo krmíte prcka tak poslouchat podcast je naprosto vhodný….

Proto jsem cíleně mluvil o „řidičích“….

Karl vB.

Myslím si, že např. termín „motorový vůz“ je pochopitelný i pro dítě prvního stupně základní školy a není třeba to ve vašich textech překládat jako „vagon s dieselem“, nebo „vagon s motorem“.

Beny

Strojvedoucí je také všeobecně známý pojem.

Axel

Není.

Karl vB.

Pokud trpíte představou, že kvůli účastníkům zdejší diskuse musíte používat názvosloví „z vaší mentální bubliny“, tak se svými diskusními příspěvky přejděte třeba na svetzeny.cz, nebo zenysro,cz. Tam budete mít možná větší úspěch.

Axel

Takže z Vašeho úhlu pohledu je mylný názor rodiny Baťů a spolupracovníků po celém světě: „Náš zákazník, náš pán“

Zajímavé. Neboť železniční doprava v ČR je v naprosté většině silně podnikatelsky/ekonomicky neúspěšná…

a) Nízké využití oněch cca 300 tisíc sedaček,

b) velký „baťoh“ dluhů plus

b) plán ČD utratit další desítky miliard, které nikdo firmě ČD nepůjčí (na zaplacení již objednané techniky)…

A ještě žít v představě, že můžu „pohrdat zákazníky“…

Jo, to se vyplatí ( ironie )…

Karl vB.

Buďte tak laskav a neotírejte se o Baťu. Vaši „zákazníci“ jsou očividně jinde, než na tomto serveru.

Axel

Karl vB. Proč pro podobné mít spoustu různých názvů… Vemte si příklad Břeclavi. Když člověk stojí u nádraží směrem „zády ke kolonádě“, tak: – má to kola, je to malé a má to nápis „TAXI“ – lze nastoupit, že mě odveze na adresu, i když netuším kde to přesně je. – má to kola, je to velké se spoustou oken – je to bus, také lze nastoupit a nechat se odvézt do blízkého okolí Břeclavi – stojí to na kolejí, má to spoustu oken – je to vagon, nastoupit, když chci odvézt daleko – stojí to těsně u vagonů, ale… Číst vice »

Beny

Aby cestující znali pojmy jako „řidičák a jednotka, to po nich dle mě nikdo nechce. Pravidelný cestující si třeba vybere dle názvu svůj oblíbený vlak (např. RailJet, bo ví že InterPanter je pro něj nepohodlný. Naopak kdo je třeba o berlích si vybere Interpanter bo je nízkopodlažní.) Moc nechápu proč kvůli použití názvu by mělo něco někomu ujíždět. Bez termínů jako nástupiště či kolej pravděpodobně netrefíte správný vlak, ale jinak to asi moc udělat nejde.(Technologicky je neproveditelné aby všechno jezdilo na jednu kolej ze stejného místa). Regiojet/RegioNova stejně jako mi v Lidlu nevezmou kartičku do Tesca, V RJ mi nevezmou… Číst vice »

Axel

Prvotním předpokladem je, aby zákazník nebyl odrazován zbytečnou „bariérou“, kolem nabízené služby

Čím to, že přestože jízdné je tak „LEVNÉ“, že nestačí ani na zaplacení půlky nákladů u většiny vlaků v ČR, tak jak to, že vlaky nejsou plné spokojených cestujících?

Beny

V ČR jezdí vlakem cca 190 m lidí ročně, to dělá přes 500 tis denně vč. svátků, sobot, neděl. To mi přijde jako velmi slušné na to že:

a) totální zastaralost infrastruktury. Není náhodou, že u nás jezdí nedotované vlaky jen po koridorech, což jsou jediné tratě které jsou poměrně moderní.

b) velká část lidí bydlí v oblastech kde vlak prostě není, nebo časově konkuruje maximálně bicyklu.

c) další obrovská část (cca 1,5 mil lidí) žije a pracuje ve městech v rámci kterých vlak nemá cenu používat.

I tak to vychází, že průměrně každý 20 Čech jezdí každý den vlakem.

Axel

Můžu jen zopakovat, že firmy, které v první řadě začnou myslet na své zákazuníky (cestují), tak překvapí ostatní, zavedené, firmy, které na první, na druhém i na třetím místě, řeší své interní problémy v cimrmanovském stylu: „Otevřel si hospodu, ALE chodili mu tam lidi, chudákovi“.

Karl vB.

Vaše zdůvodnění, ve kterém vysvětlujete motivaci k používání vašeho zvláštního názvosloví mně utvrzují, že máte mnoho společného s Jakubem Hronem Metánovským. Nejste náhodou jeho potomek? https://cs.wikipedia.org/wiki/Jakub_Hron_Met%C3%A1novsk%C3%BD

Axel

nejde o mé názvosloví… Většina lidí má řidičák. V rámci jeho přípravy jim bylo „vtlučeno“, že to co jezdí po silnici je vůz. Osobní, nákladní,…

Takže je logické, že nechápou proč na kolejích používat název „vůz“, když je to vagon… Vizuálně naprosto odlišný.

Karl vB.

No Super, takže motorový vůz musí být vagon s dieselem, aby si ho dement nespletl s autem, ale zároveň strojvedoucí musí být řidič, jako u auta. 🙂 Buďte prosím alespoň trochu konzistentní! Vaší zatvrzelostí ignorující racio mi připomínáte pana Luboše, pohaslou hvězdu zdejších diskusí.

Jackub

Co pořád máte s těmi prcky?

Axel

Pane „*****Petr“…. tak ono mojí leckdy jsou gramatické nesprávnosti. Či příliš složité/šroubovité souvětí… A taky možná někdy napíšu nesmysl….

Já osobně zdejší hodnocení neřeším. Mnohem podstatnější je vyjádřit názor, který ostatní třebas něčím obohatí… Tj. snažím se nepsat „výkřiky do tmy“, nýbrž aby to mělo nějakou myšlenku… No, snažím se. Někdy se daří, někdy ne.

Hezký den.

Avlaky

Chtěl bych se pana Paroubka zeptat, jakou spolupráci má s regiojetem, vím že mu měl sprovoznit vagóny z Belgie, ale nějak z toho sešlo

Co se s tímto projektem stalo?

Lukáš Chytil

Já bych se k tomu přidal se všeobecnou otázkou, jak je to se solventností zákazníků obecně a jestli máte nějakého „dominantního“ zákazníka (více jak 50% zakázek) nebo je to +- nastejno, děkuji.