Informační technologie Infrastruktura Železnice

Práce na brněnském nádraží začínají, hlavní výluka přijde v prosinci

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dvoumiliardová rekonstrukce brněnského nádraží a jeho zabezpečovacího zařízení začíná. Aktuálně probíhají přípravné práce, od června do října budou dělníci upravovat dolní nádraží, kam bude od prosince na rok odkloněna velká část dopravy. „Mluvíme o úpravě kolejiště, zabezpečovacího zařízení, vybudování podchodu či nástupiště,“ upřesnila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Ačkoliv velká výluka na hlavním nádraží začne až v prosinci, první omezení provozu přijde už v polovině července. Výluková opatření se nyní připravují. „V létě se rozběhnou práce v souvislosti s rekonstrukcí železničních mostů Křídlovická a Hybešova, což se v rámci brněnského hlavního nádraží projeví především omezením dopravy na 5. a 6. nástupišti. Hlavní stavební činnost bude od prosince 2018, kdy se rozjedou naplno práce v souvislosti s modernizací zabezpečovacího zařízení,“ doplnila Šubová. Podle dřívějších informací budou na dolní nádraží od července zajíždět všechny rychlíky a osobní vlaky ze směru Třebíč a Moravské Bránice. Od prosince se má na dolní nádraží přesunout 40 procent výkonů brněnského hlavního nádraží.

Provoz na dolním nádraží během výluky 2017. Foto: Aleš Ondrůj
Provoz na dolním nádraží během výluky 2017. Foto: Aleš Ondrůj

Zhotovitelem je sdružení Infrastruktura Brno složené z AŽD a Elektrizace železnic. Uzavření smlouvy nabralo zpoždění kvůli řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, které ale už bylo skončeno, informoval server iDnes.cz. Podle Šubové by se zpoždění nemělo na dalším harmonogramu prací projevit.

Brno si tříměsíční výluku s přesunem provozu na dolní nádraží užilo už loni. SŽDC tehdy opravovala viadukt přes Vlhkou ulici, 4. nástupiště a přilehlou 6. kolej a také koleje mezi brněnským hlavním nádražím a Židenicemi. Celkem stála akce 170 milionů korun. Miliardová rekonstrukce brněnské uzlu přitom nijak nesouvisí s diskusemi o budoucím umístění nádraží. Podle SŽDC je třeba ji udělat, neboť nádraží funguje na hraně kapacity.

Harmonogram prací:

1. 5.2018 fyzické zahájení prací, demolice jídelny Šenkyříková;
1. 6. 2018 zahájení prací na brněnském dolním nádraží, úpravy poběží do října 2018;
16. 7. 2018 zahájení výluky v souvislosti s rekonstrukcí mostů Křídlovická a Hybešova, vyloučení 5.a 6 nástupiště;
1. 12. 2018 zahájení hlavních prací v souvislosti s rekonstrukcí zabezpečovacího zařízení, které potrvá rok, tedy do prosince 2019.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel Boucník
Host

2 mld Kč a k tomu časové ztráty cestujících. To je ale plýtvání. Místo investování do něčeho nového, pořádného, co bude sloužit ke spokojenosti cestujících a dopravců další desetiletí, se musí opravovat současný nevyhovující stav jen proto, že se brňáci nejsou schopni rozhodnout. Minulý rok výluka na Židenice a 170 mil Kč, letos a příští rok celkem 2 mld Kč a tak furt dál a dál každý rok … . Jako brňáka mne to mrzí a štve.

Nebrňan
Host
Nebrňan

Sice vám rozumím, ale na druhou stranu si musíte uvědomit, že v myšlenkách se snadno načrtávají velkolepé vize, jenže nakonec vždy přijde přízemní potřeba ty velkolepé vize zaplatit. A to se mi to načrtávají vize, když vím, že je platit nebudu. Padesát miliard rozhodně není malá částka a ač Babiše „nemusím“, rozhodně se mu nedivím, že se zdráhá takovou „pálku“ zaplatit (kdybyste byl ministr financí, nejspíš byste nespal z přemýšlení, kde takovou obrovskou částku sehnat, když rukou natažených ke státnímu rozpočtu je tak jako tak víc, než jich může být uspokojeno).

Já
Host

Mimo téma: Nevíte někdo, jakej je účel těch zrezlejch plechů na opláštění výtahových šachet (viz ilustrační obr.), resp. proč to není nějak kulturně natřený, nebo tak?

a8n
Host
a8n

Akorát už jim stihli napadnout hlavní stavební povolení: https://www.ducr.cz/images/drurad/2018/180504vyhlaska.pdf

K.S.
Host
K.S.

Narychlo jsem to pročetl, ale zdá se že je to oprávněné napadnutí, jak ten domek, tak kabely někoho omezují a takové chování nelze tolerovat. Jenže ten bordel na katastru budeme dávat dohromady ještě roky rokoucí.

Jiří Krtička
Host
Jiří Krtička

Je už naplánováno, které vlaky budou od prosince jezdit na dolní nádraží?

Jirka
Host
Jirka

Kdy se začne přesouvat nádraží?

Jirka
Host
Jirka

Mám lepší otázku. Kam se bude přesouvat nádraží?

Milan
Host
Milan

Proč by se mělo přesouvat nádraží?

Pavel
Host
Pavel

Se zabedněnými brněnskými vidláky nikdy

Milan
Host
Milan

Chtělo by to generální úklid v budově, zrušit všelijaké vestavby, zákoutí a stánky, které čistotě nepřispívají. Zřídit trvalou ostrahu a vypráskat pochybné existence, kuřáky a narkomany z přednádražního prostoru.

Petr_766
Host
Petr_766

To nelze realizovat, protože existence obývající nádraží a jeho okolí jsou v Brně současnou radnicí a aktivisty chráněný druh. Ono když přijdou naši radní od Žít Brno a Zelených tam něco řešit, tak často nepoznáte, co je bezďák, feťák a co politik/aktivista. Podívejte se (pokud znáte trošku Brno), jak to vypadá nyní na Malinovského náměstí, velké části centra města nebo třeba nejlépe u Janáčkova divadla, co tam je za „lidi“ a jak se chovají. Trošku se nám ten „Bronx“ a nádraží rozrůstá po celém centru, na mnoho míst se nedá už jít aniž by tam člověk neriskoval okradení, nadávky nebo… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Petr_766: Ptejte se čím se to stalo že se tam dostali takoví tvorové? Není to tak náhodou chybou politiků před nimi? Rozhodně je ale třeba centrum Brna vyčistit, posledních pár let co jsou na radnici současní to jde do háje, to máte pravdu. Neudělali nic pořádného, naopak z Brna je větší a větší díra a lidé prchají do okrajových čtvrtí. Za celou dobu co se občas v noci po centru motám se mi stalo asi tak jednou že by na mne někdo pokřikoval a to ani nemám typickou děsivou figuru co by je zahnala. Nádraží se dá za velmi drobné… Číst vice »

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

To Petr_766: vaše hejty na ŽTB a SZ moc nechápu. Situace na hlavním nádraží je podobná dlouhé roky, ať byla u vlády ODS, ČSSD nebo teď ANO.

Petr.R
Host
Petr.R

Situace se zhoršuje v každým městě a podíl na to má vyhláška, že MP musí míti maturitu. Třeba u nás fetáky naložili do auta a vyložili za městem..a teď, to nemohou, tak jsou všude.

K.S.
Host
K.S.

Petr.R: Nutno ovšem dodat že městapa jsou většinou banda zakomplexovaných budižkničemů spíše otravující obyčejné lidi každou pitomostí, ale práci a řešení problémů od nich nečekejte. To máte hodinu čekání na příjezd když je potřebujete, výmluvy na dopravu, pak neudělají co by měli, nechají to vyšumět… Ale jak někde stojíte o minutu dýl to jsou tam hned. Povětšinou lidé co si něco kompenzují a kterým nepatří vůbec taková moc do pracek. A vyvážení „problémových“ lidí za město je přesně ten důvod proč se ta vyhláška dělá. Jednou je to fetka pak člověk co po nich chce aby přestupek šel do správního…… Číst vice »

Pavel Boucník
Host

Problém čistoty a nějaké kultury cestování brněnského nádraží, bez ohledu na toho, kdo seděl či sedí na radnici, je, že ten uzel včetně přednádražního přestupního uzlu je dlouhodobě přetížený. Ten objem dopravy a cestujících plus vzájemně kolidující trasy pohybu lidí způsobují tento špatný stav. Za poslední tři roky sice začali s každodenním umýváním nástupišť tramvají, častějším vyvážením popelnic, vyměnily dlažbu, umístili zábradlí, aby jej opět oddělávali … ale bez opravdu zásadní změny celého uzlu se ten stav nezlepší. Přetížený systém nemůže nikdy a nikde fungovat dobře a bez závad.

Jan
Host
Jan

Za rok a půl to měli to nádraží kompletně opravit. A ne dělat takové polovičaté opravy.

K.S.
Host
K.S.

To by to nádraží muselo alespoň trochu odpovídat dnešní době, což neodpovídá. Nástupiště jsou třeba nízká, nemá kapacitní odbavovací halu, přístup k vlakům… Zapojení kusých je špatně (omezené přes jednu výhybku, byť by to šlo upravit na dvě koleje), komárovská spojka a chrlická trať jsou také nevhodně napojené (dvě jednokolejky místo dvoukolejky kam to až jde) Teď sice vznikne trojkolejka až do Heršpic, ale jak moc to pomůže? To co se děje teď je prostě oprava protože se musí, jinak by do toho nehrábli a čekali na definitivní stěhovací rozhodnutí. Podle mne by bylo celkem dobré řešení opravit současnou podobu… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

proč cpát miliardy do něčeho, co už 30 let neodpovídá potřebám a nelze to ( ve stávajícím prosdtory) pro ty potřeby přestavět?
Současná oprava za dvě miliardy je vynucená havarijním stavem některých částí a technologií aby nám celé nádraží nespadlo na hlavu. Brno mohlo mít už pár let nové moderní nádraží, ale jsme holt na Moravě, tady umí akorát chlastat víno, halekat v krojích a mlátit pantem

Jan
Host
Jan

Ale lze to určitě přestavět. Viz narovnání nástupišť a 2 varianty. A co se týká halekání, to je myslím až u Břeclavi. A mě nevadí.

Johnny Gomez
Host
Johnny Gomez

Zaujala me ta „Moravska Branice“ 😀
Nemel autor spise na mysli „Moravska Brana“ ?????

Matti
Host
Matti

Ne, MoravskÉ Bránice.

Michal
Host
Michal

A Brno-Pisoárky vás taky zaujaly?

Partneři