P+R parkoviště začala Praze vydělávat, plní se už i to největší. U ostatních se však smysl vytrácí
Chlumecká ulice a P+R parkoviště Černý Most. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Aby mělo P+R parkoviště smysl, musí mít 600 míst. Pravděpodobnost volného místa by měla být 90 procent.
Tyto budovy by neměli sloužit k vydělávání peněz , zpoplatněné ano ale jen do té míry, aby se pokryl provozní náklad a něco málo navíc. Cena by měla být symbolická, aby v celkovém součtu za parkování a přesedlání na MHD spíš řidiče neodrazovala. 20-max 50,-
Je stropová cena. P+R není a nesmí být prostředek na plnění kasy. Jinak se z toho stanou opuštěné prázdné stavby.
Cena má být imho taková, aby bylo parkoviště vytížené na nějakou mez (třeba 90% průměrná obsazenost).
ani s dvojnásobnou cenou to nebude prázdná stavba, jenom nebude plná v 7 hodin ráno.
Tady nejde o vydělávání peněz, ale o zabezpečení dostatku parkování to všechny, kdo jej potřebuji. A ten dostatek zabezpečite pouze skrze rovnovážnou cenu. To by měl byt cíl cenové politiky parkování.
Autor nejspíš myslí provozní zisk.
Aby parkoviště vydělávalo, muselo by zaplatit třeba i odpisy za samotnou stavbu. A aby to byla zisková investice jako celek, musela by přinést více peněz než se do ní vložilo. A ideálně i se zapicisnim inflace…
Kdyby to bylo ziskové, tak po tom dávno skočí soukromý sektor.
Jj… On, ruku na srdce, veřejný sektor většinově pokrývá ty aktivity, na který privátní sféra s.e.r.e, protože ji nenesou. Že by klasika…
Ale parkování by neslo. Kdyby stát neničil tržní prostředí.
Já teda Nobelovku z ekonomie nemám, ale pokud vybudování jednoho místa stojí milion a platí se 50 Kč denně, tak i při stoprocentní obsazenosti bude trvat 55 let, než se to zaplatí. A když ještě přidáme provozní náklady, údržbu (po 55 letech to bude tak jako tak na zbourání nebo zásadní rekonstrukci) a fakt, že obazenost rozhodně není 100%, tak je opravdu zázrak, že to vydělává. Jo, hry čísel šálivé…..
V globále máte pravdu, ale ono tam každé auto nestojí celý den, tzn. že na jedno místo může být příjem 100, 150, 200 za den…
Imho dost blbost
Proč…? Ve Čt, nebo Pá musím do Prahy, a tak stojím na Chodově. Přijedu tak v 8:00, sednu na podzemku, povyřizuji případy, v cca 13:30 sedám zpět do auta a frčím dom. Myslím, že po mně se tam vždy někdo „nasáčkuje“. Alespoň, tedy vídám případy, že někdo odjede a na jeho místo přifrčí jiný…
Jestli ona není chyba v té přemrštěné ceně.
Hlavně by bylo třeba fajn v době všech těch internetů, kdyby byla někde na on-line mapě vidět aktuální obsazenost. Například v Drážďanech mají mapu parkovišť s aktuální obsazeností a s cenou, takže když tam jedu, jedu najisto a nemusím někde kroužit.
Online obsazenost lze vidět na webu.
Není to sice mapa, ale aktuální počet volných míst se zde ukazuje.
https://parking.praha.eu/cs/moznosti-parkovani-v-praze/pr-park-ride/
U mnoha se neukazuje, a jsou to i velká, hlídaná, placená parkoviště, nejen malé plácky.
Jsem jediný, kterému parkovné 50 Kč/den přijde směšně malé? Chápu však, že o moc se zvedat nemůže, když je parkování v ulicích tak levné.
Právě, zvednout se musí všechno najednou, včetně ceny MHD. Jenže radní se toho bojí už i na začátku volebního období.
A včetně mýta, abychom to měli kompletní.
Levné pro někoho, kdo přijel na výlet. Pokud někdo dojíždí denně do práce, pak je to víc jak 1000,- měsíčně. To mi zase směšně málo nepřijde.
Pokud ale díky tomu ušetří na tom, že nemusí platit 2, 3, 4,… další pásma na lítačku, ale jen za Prahu, tak to opravdu zas tak drahé není.
Nějak nepočítáte, že jízdné za vnější pásma PID bude pro jednu osobu levnější než náklady jízdy autem obsahující nejen cenu pohonných hmot, ale i opotřebení dílů auta! Ovšem zejména při jízdě v brzkých ranních či/i pozdních večerních hodinách je jízda autem mimo Prahu jistější bez čeká í než hromadkou.
Zase v Praze mít kryté stání za 1500 měsíčně taky není pro místní špatné.
Sorry jako, 50kc/den je smesna castka. Pokud nekomu prijde vysoka, asi bude muset vzit za vdek bydlenim v prazskem panelaku, aby nemusel dojizdet nebo praci v mistnim prasecaku.
Tak nějak nevím, v kterým levelu se nacházíte. Přeji Vám ten pohodový a kouzelný, protože po skvělých zásazích poslední vlády do rádoby tržního prostředí by nesmírně rádi vzali za vděk bydlením v pražském paneláku mnozí naši spoluobčané. A věřte, že to není zdaleka už nejen střední třída. A ano pro mnohé z nás je tisíc korun peníz, který musíme vydělat a rozvažujeme co s ním. Na zemi jej však nenacházím, bohužel…
Ale většina aut na P+R nestojí den = 24h, ale jen do 9ti max. 10ti hodin v kuse přes pracovní dobu dojíždějících + čas cesty na a pak z pracoviště svých majitelů MHD či pěšky! Následně stejné místo může využít auto někoho, kdo přijel do Prahy za zábavou jako divadla či kina, během čehož tam auto za uvedenou cenu stojí max. 4 až 5 hodin!
To je dost diskutabilní – přeci jen člověk zabere 12,5 m2 prostoru. Což není málo. Ono proste to parkování ze své podstaty JE děsně drahé, podívejte se za kolik to prodávají developeri.
Kdyz se to výrazně zvedne, tak pak radši pojedu do centra (obvykle nejezdím na celý den, ale třeba 3-6 hodin).
Jak je to s parkovišti u konečných stanic metra, nebyla by možnost při zaparkování zde poskytovat slevu na městskou dopravu?
Kdysi to tak bylo, že lístek z parkoviště fungoval jako 24h jízdenka a kdo měl předplacený kupon, tak si vyjel parkovací lístek za 0,-.
A když bude všechno zadarmo, tak už budeme v komunismu…
Oldřich psal o slevě. To je normální kapitalistický motivační prostředek.
Já ale reaguju na ten další příspěvek.
A slevu na městskou dopravu máte už dávno. Asi tak 90%. Mnozí jezdí úplně zadarmo.
Fakt nevím, z čeho se to všechno bude nakonec platit. Asi pravicově na dluh.
Pokud jsou ta parkoviště plná i beze slevy, tak čemu přesně to pomůže?
Skvělý nápad. Bohatší majitel domku za Prahou přijede po dotované dálnici, zaparkuje na extrémně dotovaném PR parkovišti, a jako bonus místo MHD téměř zdarma pojede MHD třeba úplně zdarma.
Zaplatí to z daní nižší střední třída, která jde do práce pěšky nebo tramvají.
Imo by naopak použítí PR mělo být podmíněno vlastnictvím lítačky, zvlášť jestliže je plné už brzo ráno. A lítačka by měla být mnohem dražší, případně speciální pro použití PR
Sleva na městskou dopravu už je v rámci levného jízdného. Dotované máte i to parkovací místo, které často přesahuje hodnotu zaparkovaného vozu. Co byste ještě chtěl?
A budou “vydělávat” ještě víc, když je město bude stavět rovnou v centru – jako třeba momentálně plánují na Smíchovském nádraží
Smíchovské nádraží je v centru? Uvnitř městského okruhu?
Ano, je uvnitř městského okruhu.
Ano Smichovske nadrazi je v centru. Je zde mnozstvi kancelari, domu, sluzeb, taky geograficky. Dojet sem autem vyzaduje znacnou trpelivost pri projizdeni velkych casti Prahy, ktere naopak v centru nejsou.
MO je spis podzemni prutah. Od Smichace je to na nejblizsi najezd na MO podobne daleko jako z Prazskeho hradu, ktery je take dobrym prikladem mista v centru
Pokud by to byl takový zlatý důl, tak proč jej ve velkém nestaví developeri? Územní plány to povolují… kde jen udělali soudruzi z NDR chybu.
Aspoň že takhle. Na jednorázové výdaje jde našetřit, pravidelné výdaje vás ekonomicky zničí
Akorát že tady ty jednorázové výdaje vyjdou na 50 let pravidelných výdajů, takže to moc neplatí. Spíš naopak, z pravidelného příjmu si můžu platit nájem, ale už těžko si našetřím na vlastní byt.
„Podle náměstka ředitele TSK Martina Pípy je parkovacích míst ve městě obecně málo“
Jenže TSK ani žádná jiná městská instituce na to nemá data. Teprve loni to ve svém volném čase zkusil spočítat pan Bednár.
https://smichovreviewofcities.substack.com/p/milion-plus
Takže jsou spočítaná, ale nejsou data? To si trochu rozporuje.
Oficiální data nejsou, tak si to pán zkusil obkreslit na satelitních mapách. Těžko říct, zda z těchto počtů vycházel náměstek TSK.
Ty počty míst v článku v odkaze toho s realitou nemají moc společnýho… stačí se podívat na příklady jakým způsobem autor určoval plochy pro parkování, kdy například vybral celý obdélník mezi paneláky a WOW! máme tisíce míst! Přitom reálně do tý plochy započetl chodníky, zeleň a jízdní pruhy ulice… takže reálně je tam těch míst tak max. 30 – 40% z počtu co uvádí autor…
Zeleň tam nikde započítaná není. Započítané jsou ovšem celé plochy parkoviště vč. komunikací přímo na parkovištích. Tedy prostor zabitý parkovištěm, který k ničemu jinému nevyužijete.
To je kompenzované koeficientem 12,5 m2 na jedno stání. Můžeme se bavit o tom, jestli je to dost.
Vy byste tedy počítal třeba v průměru 30 m2 / stání?
12,5 m2 je naprosto minimalistický rozměr vlastního stání (5,0 x 2,5 m), aby to vůbec bylo zkolaudovatelné. Musíte k tomu připočíst alespoň polovinu příjezdové komunikace (tj. pokud jsou parkovací místa z obou stran komunikace, takže minimálně 3,0 x 2,5 m = 7,5 m2. Celkem tedy v minimalistickém provedení to dá 20 m2. Pak by tam mělo být navýšení u krajních míst, zohlednit nevyužitelné kouty v rozích a zatáčkách, nájezdové rampy u patrových stání, chodníky a podobně. A to se stále bavíme o malých osobních autech. Pokud má místo sloužit i pro větší dodávku jste rázem na 3,1 x 6,5 =… Číst vice »
Koukněte na ty obrázky Lužin a Stodůlek co tam má vybarvené jako plochy, přitom ignoruje pásy zeleně uprostřed. Ulice Fantova, Trávníčkova, Klukovická, Kálikova, Amofová atd… Všechno vybraný komplet jako obdélníky bez přerušení tam kde jsou zeleň a chodníky a jízdní pruhy.
To se nebavím o tom že tam jako veřejnou plochu k parkování má vybarvenej celej soukromej oplocenej areál BMW Invelt a Autostyl.
Ten článek jsou prostě hausnumera.
Bednár se jen pokusil ohnout realitu, o nic jiného mu nejde. Data asi budou, TSK má určitě data pro účely kontrol parkování kamerovými vozidly. Ale asi je nechce zveřejnit.
Pro účely kontroly nepotřebujete vědět, kolik je v zóně obsaditelných míst. Takže auto kolikrát stojí třeba na přechodu a systém si jen odškrtne, že tato SPZ má zaplaceno.
Naopak by bylo fajn z těch kamerových vozidel vytáhnout data o tom, v které zóně spočítala kolik vozidel. Co na to magistrátní Piráti?
Původní autíčka Eltodo to dělala jak píšete. Ale když se to soutěžilo znovu, tak byl záměr, že už to má umět rozlišovat právě i to, jestli vozidlo parkuje správně nebo ne. Tedy ne pouze řešit zaplatil/nezaplatil. Nevím tedy jak to nakonec v realitě dopadlo, ale pokud chtěli řešit správnost parkování, tak museli mít data se kterými by se to porovnávalo.
Peter Bednár počítal všechna stání ve městě, což není úplně lehké. TSK má data o počtu stání v ZPS. Tam to bude plusminus přesně, protože každá plocha v ZPS je přesně vymezená i s daným počtem stání (a jestli se na podélný parkovací pruh vejde o 1 nebo 2 krátká auta více je už v sumě celkem jedno). Součty najdete třeba v ročence TSK, podrobněji by se pak muselo už do jejich GISu.
Díky za upřesnění 👍
Jen jestli to zaplnění ČM v posledních měsících spíš není důsledek skvělých úprav na S1/R41. Několik lidí, co začali po novém roce jezdit autem na ČM, znám osobně a důvod mají stejný, jako já. Nevěřil bych, že někdo dokáže R41 tak dovrtat, že se vrátím do auta …
Tím dovrtáním R41 se myslí prodloužení jízdní doby o 13 minut pro malou podmnožinu cestujících při výrazném zahuštění intervalu?
Protože pokud ano, tak vás nechci vidět někde v zácpě.
Prodloužení jízdní doby a zrušení jakékoliv vazby na metro B.
K mému velkému překvapení jsem od nového roku na D11 zůstal viset zatím jen 1x a zdržení bylo do 10 minut, takže lepší předvídatelnost dojezdu než R41.
Pán z TSK chce tedy říci,že když si parkoviště pokryje náklady na svůj provoz,tak že tím vydělá? To se potom nedivme,v jakém stavu máme veřejné finance.
Čistě ekonomicky to nedává smysl, ale pokud pán z TSK kromě P+R řeší ulice a mosty, které mu přímo nevydělají vůbec nic, tak chápu, že to P+R vnímá jinak. Jak už tu zaznělo, je to dopravní infrastruktura, ta v našem nastavení podmínek přímo nevydělává, neumořuje své investice.
Ne, tato slova vkládáte pánovi z TSK do úst vy. Buďme rádi, že si ta parkoviště vydělají alespoň na provoz.
Bude se vlastně nakonec nějak zvětšovat Zličín?
Na Zličíně je obří parkoviště u metra s cenou 350,-/10h.
Za tu cenu je zbytečné zůstat na Zličíně, ne?
Po krachu plánů na stanici metra Depo Zličín si nedělám iluze, že by v dohledné době došlo na plánovaný parkovací dům, který měl vzniknout u křížení D0/D5. A vzhledem k mizerné kapacitě oficiálního P + R parkoviště mám ve svém okolí hned několik lidí, kteří si platí dlouhodobé parkování v OC metropole Zličín. Měsíční parkování vyjde na 2000 Kč, ale vždy zaparkujete a k metru je to jen pár kroků.
Uvidíme po komunálních volbách. Osobně (možná trochu naivně) doufám v návrat Scheinherra.
Nikdy
Na tom placeném stání v OC IMHO není nic špatného. Když to zajistí soukromý sektor, tak za mě jen dobře – proč ne?
Samozřejmě naprosto pravdivá poznámka pana Pípy na konci článku je bohužel pro Prahu naprosté sci-fi
Tím míň chápu, proč předtím říká, že „parkovacích míst ve městě obecně málo a těžko se s nimi pracuje.“
Parkovacích míst v Praze je až-až, o čemž svědčí i provoz na magistrále a dalších komunikacích. Naopak pokud by město nepěstovalo parkovací socialismus a začalo konečně se záborem veřejného prostoru nakládat trochu tržně, ukázala by se reálná potřeba počtu parkovacích míst.
4 000 P+R míst vydělala celkem 9,5 milionu. Vybudování jednoho místa vyjde na milion. Takže ještě 390 let a investice bude zaplacená 😀
Samozřejmě to říkám s nadsázkou, jinde ve městě to zase spoustu peněz ušetřilo.
Možná by bylo dobré neřešit taková parkoviště jen z ekonomického hlediska. Pokud to omezí provoz v Praze, pomůže to nakonec všem, jde tedy o veřejnou službu. Ráda odstavím auto někde u metra za rozumnou cenu a budu se po Praze pohybovat MHD, je třeba ale takové parkoviště mít k dispozici.
Mate v tech ucetnich a ekonomickych pojmech trosku gulas. Vydelala = zisk, a ten je po zapocteni nakladu. A to tedy i zapocteni nakladu na porizeni (v nasem pripade tedy odpisu tech parkovist). Stavby se (rekneme alespon z pohledu danovych odpisu, ucetni odpisy mohou byt jine) odepisuji 30 let. cili pokud naklady na stavbu jednoho mista je jedno mega, tak rocni naklad (odpis) na jedno misto je nejkych 33 tisic CZK – coz neni mnoho. Takze ne, neni to tak, ze by si to na sebe vydělalo po 390 letech- nemusite mit strach – za tech 30 let si to… Číst vice »
Tak se z mé nadsázky přesuneme k tvrdým číslům, když jinak nedáte. Průměrná cena parkování za den je 50 Kč (někde sice 100, ale jinde je zase bezplatné, průměr je +- 50 Kč, zdroj: https://parking.praha.eu/cs/moznosti-parkovani-v-praze/pr-park-ride/ ). Maximální tržby: 50 Kč * 4000 míst * 365 dní = 73 000 000 Kč / rok Roční odpisy dle vašeho výpočtu: 33 000 Kč * 4 000 míst = 132 000 000 Kč. Takže si to těch 9,5 milionu ročně vydělá jen za předpokladu, že jsou ty P+R imrvére plná den co den i přes víkendy a každé místo se za den obsadí… Číst vice »
Když si vezmu obvyklou cenu jízdenky na jeden den (stále 10 Kč), tak se úplně hrozím návratnosti nákladů na MHD. A je asi jedno, jestli těch investičních nebo provozních.
MHD plní trochu jinou funkci než parkovací místo.
Tak buď odpisují v mnohem delším časovém horizontu nebo potom není pravdivý údaj o tom, že jsou v zisku.
Není jediné. P+R v Letňanech má kapacitu 679 míst.
To ale není TSK, v článku se to píše.
Chce to číst článek a si hned plivnout
No vydělává, když se ignorují ty miliardy za výstavbu, tak to se potom vydělává z těch pár drobných.
Je to infrastruktura. U tramvajových kolejí nebo železnice taky nikdo nepočítá návratnost…
Návratnosti by pomohlo vymáhání placeného parkování v placených zónách, které je spíše sporadické
No, někdy právě počítá, a preferuje pak silnice, kde se na to tolik nehledí. Důsledkem je mj. i to, že lidé auty jezdí až na okraj Prahy, místo aby ten silnější přepravní proud byl podchycen už na svém počátku ve Středočeském kraji – P+R u železničních stanic a do Prahy patrové jednotky maximální délky, plus kde to jde, i návazné vlakové či autobusové svozy k těmto páteřím. Potom by možná nebylo třeba stavět tolik paralelních silnic.
To je ovšem velký omyl, u každé investice se počítá její ekonomika.
aha a tramvajové koleje se teda zaplatí za jak dlouho?
Je potřeba vhodným způsobem odhadnout, kolik lidí ta tramvaj převeze, kolik jim ušetří času, jakou hodnotu má čas těch cestujících.. Jsou to takové hrátky s čísly.
Tak třeba veřejné osvětlení taky asi nemá návratnost. Tady jde také o veřejnou službu a už jen z hlediska snížení provozu v Praze a zlepšení ovzduší, by to byl obrovský přínos. A třeba by se zase snížily výdaje ve zdravotnicví? My holt musíme vše přepočítávat jen na peníze, tak se v tom městě nehneme a udusíme.
Jiný způsob než přepočet přes peníze nefunguje. Jen někteří si nejsou ochotní připustit, že i věci jako čas nebo zdraví mají svou peněžní hodnotu. Hodnotu subjektivní, pro každého jinak velkou, ale přesto peněžní hodnotu.
Ovšem ekonomická hodnota nemusí být vyjádřena finančním ziskem z parkování, ale třeba úsporou času nebo tím, že to auto do města nejede, což je špatně kvantifikuje.
Videlcjste někdy nějakou studii proveditelnosti u železniční dopravy? Tam se prave neustále ohani návratnosti. vy jste fakt z toho parkovaciho socialismu úplně zblbli to není možné.