P+R parkoviště začala Praze vydělávat, plní se už i to největší. U ostatních se však smysl vytrácí
Chlumecká ulice a P+R parkoviště Černý Most. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Aby mělo P+R parkoviště smysl, musí mít 600 míst. Pravděpodobnost volného místa by měla být 90 procent.
Postavte to s pristreskama s fotovoltaikou někde na poli, patrový garáže jsou megadrahy. A zase dělat parkoviště pro 30 aut, to skoro nemá cenu.
Cena za parkování by měla více zohledňovat poptávku, tj. úterý až čtvrtek ceny zvýšit, o víkendu je naopak snížit.
Celkově jsou to pořád vyhozené peníze. V pražských ulicích je místa dost na to, aby při rozumné ceně mohl parkovat každý, kdo potřebuje.
Pracuji 15 let v centru Prahy a dovolím si s Vámi důrazně nesouhlasit. Využívám MHD a věřte, že místa dost rozhodně není. Zkuste třeba ráno zaprkovat ráno v Hájích…
Problémem není nedostatek místa, ale nízké ceny, které uživatele motivují až k zoufalým neefektivitam. Tržní cena zabezpečí místo pokaždé pro kohokoli kdo jej potřebuje – což by myslím měl byt smysl politiky parkování.
Tržní cena zabezpečí také dopravu pro kohokoli, kdo ji potřebuje?
Co byste řekl? Když jsem byl makej, tak nám na škole vykládali historku o tom, jak v sovětském svazu zkoušeli komunismus tak, že sirky byly zdarma s tím, že každý si vezme tolik, kolik potřebuje. Kupodivu to vedlo k tomu, že v celém sovětském svazu nebyly sirky k sehnání. Paralelou k parkování byste usuzoval, že to bylo způsobeno tím, že bylo málo sirek? A že pouze stačilo vyrábět více sirek a všichni by byli šťastní? No, tak pokud tomu věříte, tak vám to brat nebudu. Pokud vám to přijde jako zjevná blbost, tak se zamyslete nad tím, jestli vás nenapadá… Číst vice »
To je taková automobilistická schizofrenie – pokud jde o snižování emisí, tak by měl rozhodovat jedině volný trh, ale pokud jde o parkování, tak by tu měl být co největší socialismus.
Je to fakt fascinující. Žijeme v zemi kde polovinu času od revoluce vládne pravice, ve většině velkých měst většinu času vládne pravice, levice je tady skoro sprosté slovo a presto myšlenka tržního prostředí v parkování je tady naprosto odmítána a vyvolává hrůzu
Má to tržní prostředí platit i jinde než na veřejných komunikacích?
Jinak, co si představíte pod pojmem pravice? Máte pocit, že osobní odpovědnost jednotlivce se má týkat pouze nebo především parkování?
Žijeme v kapitalismus, víme? Tržní prostředí platí i jinde než na komunikacích, vlastně je celkem běžné, že za věci pro svou osobní potřebu člověk platí. Chcete byt? Našetřete si a kupte. IPhone? To samé. Copak někdo jde a postaví si stan na chodníku s tím, že prostě nemá kde bydlet, protože mu město nezařídilo bydlení? (pominu-li lidi bez domova, se kterými předpokládám řidiči parkující proti pravidlům být srovnávání nechtějí). Nebo byste řekl, že je nedostatek iPhonů a způsob, jakým zajistíme dostatek iPhonů pro všechny je ten, že je začneme rozdávat (skoro) zadarmo? Pod pravicí bych si představil asi ODS, která… Číst vice »
Pokud je většina kapitálu přerozdělována státem, žijeme v kapitalismu?
Pokud si někdo zařídí na své náklady koupi,údržbu, provoz, řízení vozidla, je přehnané chtít veřejně podpořenou infrastrukturu?
Proč se soustavně domníváte, že kapitalismus se má týkat především IAD ?
Jak jste přišel na většinu kapitálu? A proč mi furt cpete nesmysly o tom, že kapitalismus se má tykat především IAD, když jsem nic takoveho nenapsal. Každopádně můj point není v tom co je a co není spravedlivé, ale v tom co je efektivní a z čeho ve výsledku budou benefitovat všichni. Pokud chcete dostatek parkovacích stání, tak jinak než skrze rovnovážnou cenu (rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou) to nezabezpecite. Pokud budete mít cenu nižší než je rovnovážná, tak na trhu vznikne nedostatek, což je přesně to co se děje. To znamená, že pokud odmítáte těžní ceny, tak odmítáte jedinou… Číst vice »
Myslenka trznich, nebo alespon nakladovych plateb za parkovani je povazovana za levicovou – podobne jako podpora MHD.
V dnesni dobe stoji erar prumerny prejezd autem v ramci mesta z domova do prace okolo 200 Kc. Naklady jednoho parkovaciho mista v okrajovich castech jsou okolo 40000 Kc rocne. (A to se do toho jeste nezapojil trh.)
Z kolika % je v Praze a okoli dotovane MHD?
Větší hloupost jsem dlouho nečetl. Centrum Prahy praská ve švech. Je přetíženo auty, která tam parkují, i těmi, která se zaparkovat pouze snaží či pouze projíždí. V celém světě je prioritou odlehčit centrům měst, Vy jste jeden z mála, který by šel opačným směrem. Já jsem jeden z těch, kteří pochopili, že sedět v autě v koloně je nesmysl. Autem se dovezu poblíž Prahy, tam přesednu na vlak a pokračuju do centra vlakem. Sice je to o něco dražší, ale zároveň je to výrazně pohodlnější a rychlejší.
A proto vedení Prahy někdy v září 2024 potichu zrušilo stavbu PR vedle depa metra na Zličíně.. I když už byl projekt i koupené pozemky.
Níže jiní komentující vypočítávají, za jak dlouho by se to parkování zaplatilo, tam asi těžko mluvit o nějakém výdělečném projektu.
Praha chce P+R vysunout už do Středočeského kraje, kde místo milionu za místo v parkovacím domě občas stačí upravit občas zanedbané pozemky u nádraží za zlomek ceny a současně to ulehčí silnicím na příjezdu do Prahy.
P+R na u depa Zličín bylo spojené se vznikem stanice Depo Zličín, ale tam současné vedení Prahy nečeká dostatečné vytížení (třeba parkovací dům na Černém Mostě vzniklo u metra, ne naopak)
Praha by většinu svých problémů nejraději vysunul do Středočeského kraje. Požívat výhod z umístění sídel mnoha c nejen centrálních státních orgánů a sídel firem to ano, ale nést s tím i související negativa, to se Praze nechce.
Je to přesně tak. Jde to vidět i u sředních škol, kdy v Praze je jeden z nejnižších podílů dojíždějících studentů v ČR a přesto Praha nejvíc křičí, že je nechce.
Je to stejný přístup jako stavět P+R na krajích města místo zbourání pár stovek domů v centru, jen se ten přestup přesouvá blíž k obyvatelům.
Když to bude „za Prahou“ tak to chytá chybu, kdy někdo, kdo jen projíždí, ale chce se do města podívat, zaparkuje kdekoliv v Praze a ne na P+R, protože komplikace v nákupu lístků na MHD mimo město se mu nevyplatí studovat (pro nechápavé: třeba rodina na cestě z Moravy do Karlových Varů).
Taková rodina to má naopak nejjednodušší. Prostě si koupí jednodenní lístek. netřeba nic studovat. I na Moravě mají mhd a nějaký ten tarif…
To je takové moudro, jako byste v Praze asi tak 60 let nebyl 🙂 Když budete chtít parkovat „kdekoli v Praze“ jak říkáte, musíte si předem zjistit, kde se vůbec zaparkovat dá a jak se odtud dostanete do míst, která chcete vidět. Představa, že jedu kolem Prahy, zaparkuju např. u Pražského hradu a půjdu na Petřín, je dost naivní. Zato představa, že pojedu kolem Prahy, zastavím na okraji města na P+R, pomocí MHD se dopravím do centra a na Petřín či Pražský hrad si dojdu dává smysl. Využití P+R a MHD přináší méně komplikací, než cesta autem do centra či… Číst vice »
Tyto budovy by neměli sloužit k vydělávání peněz , zpoplatněné ano ale jen do té míry, aby se pokryl provozní náklad a něco málo navíc. Cena by měla být symbolická, aby v celkovém součtu za parkování a přesedlání na MHD spíš řidiče neodrazovala. 20-max 50,-
Je stropová cena. P+R není a nesmí být prostředek na plnění kasy. Jinak se z toho stanou opuštěné prázdné stavby.
Cena má být imho taková, aby bylo parkoviště vytížené na nějakou mez (třeba 90% průměrná obsazenost).
To je moc hezke, ale jak se potom zjisti – aha, poptavka je tak vysoka, ze potrebujeme vybudovat jeste dalsi?
Kdo a proc by to delal, kdyz staci jen hnout s cenou vejs a obsazenost tak klesne.
Co třeba soukromý kapitál? Pokud by si vyhodnotil, že se to vyplatí tak by do toho určitě moc rad investoval.
Ale to je jaksi proti smyslu k jakému mají tyto stavby sloužit, a to je redukce vozidel jedoucích do centra.
ani s dvojnásobnou cenou to nebude prázdná stavba, jenom nebude plná v 7 hodin ráno.
Tady nejde o vydělávání peněz, ale o zabezpečení dostatku parkování to všechny, kdo jej potřebuji. A ten dostatek zabezpečite pouze skrze rovnovážnou cenu. To by měl byt cíl cenové politiky parkování.
Není jediný důvod, aby se ty stavby dotovaly. Problémy s nedostatečnou kapacitou v centru se dají snadno vyřešit zvýšenou cenou. Řidiči ve všeobecnosti nejsou tak chudí, aby se na ně museli ostatní skládat a stavět jim všelijaké drahé domy nadzemní i podzemní. Ani jídla nebude nikdy dost na to, aby bylo zadarmo.
Není důvod aby se VHD, kulturní,sportovní, zdravotnické a vědecké akce a instituce dotovaly, aby se na ně ostatní museli skládat, tak jste to myslel?
Ano, není žádný eticky ospravedlnitelný důvod, proč pracujícím lidem násilím uloupit jejich peníze a dotovat z nich VHD, kulturní, sportovní, zdravotnické a vědecké akce a instituce.
VHD, kulturní, sportovní, zdravotnické a vědecké akce a instituce aspoň z nějaké části slouží všem, zatímco parkovací místa jen majitelům aut, to je těm bohatším a marnotratnějším.
Parkovací místa na veřejných komunikacích nebo P+R slouží bohatším a marnotratnějším?
Samozřejmě. Proto se MHD posměšně říká socka a ti zodpovědní chápou, že pokud chci mít opici, tak musím mít na banány, tzn. si zařídili parkování vlastní pílí a přičiněním a nečekají, že to za ně udělá veřejný sektor.
Takže VHD používají neodpovědní a líní, protože si nezařídili ani parkování, ani neinvestovali do vozidwl a infrastruktury, ani neplatí provoz?
Spis bych řekl chudší ne? A přitom do jiste míry zodpovednejsi v tom, že si neporidi opici když nemají na banány. Ale samozrejme mate pravdu v tom, že míra dotovani MHD je rovněž bizarni, to vůbec nepopírám.
Není jediný důvod proč by se měla dotovat mhd. Ani jidla nebude nikdy dost na to, aby bylo zadarmi
Tyto budovy by neměli sloužit k vydělávání peněz , zpoplatněné ano ale jen do té míry, aby se pokryl provozní náklad a investice – jejich stavba a něco málo navíc. A v okolí by mělo být všude zpoplatněné tržně spíš o něco více, aby to nefungovalo tak, že do parkovacího domu se jede, až když jsou ulice okolo naplněné.
Trochu si protiřečíte. Nechcete, aby sloužili k vydělávání, přičemž parkovnym chcete pokrýt provoz, stavbu a investice + něco málo navíc, což je v podstatě zisková investice, tedy definice vydělávání peněz.
Ať to klidně slouží k vydělávání peněz, aspoň do toho bude investovat soukromý sektor. To by ale stát a města nesměly křivit trh nulovým parkovným na ulici.
Autor nejspíš myslí provozní zisk.
Aby parkoviště vydělávalo, muselo by zaplatit třeba i odpisy za samotnou stavbu. A aby to byla zisková investice jako celek, musela by přinést více peněz než se do ní vložilo. A ideálně i se zapicisnim inflace…
Kdyby to bylo ziskové, tak po tom dávno skočí soukromý sektor.
Jj… On, ruku na srdce, veřejný sektor většinově pokrývá ty aktivity, na který privátní sféra s.e.r.e, protože ji nenesou. Že by klasika…
Ale parkování by neslo. Kdyby stát neničil tržní prostředí.
Já teda Nobelovku z ekonomie nemám, ale pokud vybudování jednoho místa stojí milion a platí se 50 Kč denně, tak i při stoprocentní obsazenosti bude trvat 55 let, než se to zaplatí. A když ještě přidáme provozní náklady, údržbu (po 55 letech to bude tak jako tak na zbourání nebo zásadní rekonstrukci) a fakt, že obazenost rozhodně není 100%, tak je opravdu zázrak, že to vydělává. Jo, hry čísel šálivé…..
Imho dost blbost
Proč…? Ve Čt, nebo Pá musím do Prahy, a tak stojím na Chodově. Přijedu tak v 8:00, sednu na podzemku, povyřizuji případy, v cca 13:30 sedám zpět do auta a frčím dom. Myslím, že po mně se tam vždy někdo „nasáčkuje“. Alespoň, tedy vídám případy, že někdo odjede a na jeho místo přifrčí jiný…
Jestli ona není chyba v té přemrštěné ceně.
Nobelovka za ekonomii neexistuje, ale jinak samozřejmě uvažujete správně. Lenin by to označil za parkovací komumismus, každému automobilistovi místo podle jeho potřeb.
Existuje.
„Fakticky se nejedná o Nobelovu cenu, neboť nebyla zmíněna v závěti Alfreda Nobela. Zavedla ji Švédská říšská banka u příležitosti 300. výročí svého vzniku v roce 1969“
https://cs.wikipedia.org/wiki/Nobelova_pam%C4%9Btn%C3%AD_cena_za_ekonomii
Hlavně by bylo třeba fajn v době všech těch internetů, kdyby byla někde na on-line mapě vidět aktuální obsazenost. Například v Drážďanech mají mapu parkovišť s aktuální obsazeností a s cenou, takže když tam jedu, jedu najisto a nemusím někde kroužit.
Online obsazenost lze vidět na webu.
Není to sice mapa, ale aktuální počet volných míst se zde ukazuje.
https://parking.praha.eu/cs/moznosti-parkovani-v-praze/pr-park-ride/
U mnoha se neukazuje, a jsou to i velká, hlídaná, placená parkoviště, nejen malé plácky.
Jsem jediný, kterému parkovné 50 Kč/den přijde směšně malé? Chápu však, že o moc se zvedat nemůže, když je parkování v ulicích tak levné.
Právě, zvednout se musí všechno najednou, včetně ceny MHD. Jenže radní se toho bojí už i na začátku volebního období.
A včetně mýta, abychom to měli kompletní.
Pro občasné návštěvníky Prahy už je cena MHD dost velká. A Automobilová doprava a MHD jdou proti sobě, takže je-li aspoň v Praze žádoucí preferovat MHD, je třeba preferovat zdražování služeb pro auta.
Levné pro někoho, kdo přijel na výlet. Pokud někdo dojíždí denně do práce, pak je to víc jak 1000,- měsíčně. To mi zase směšně málo nepřijde.
Pokud ale díky tomu ušetří na tom, že nemusí platit 2, 3, 4,… další pásma na lítačku, ale jen za Prahu, tak to opravdu zas tak drahé není.
Nějak nepočítáte, že jízdné za vnější pásma PID bude pro jednu osobu levnější než náklady jízdy autem obsahující nejen cenu pohonných hmot, ale i opotřebení dílů auta! Ovšem zejména při jízdě v brzkých ranních či/i pozdních večerních hodinách je jízda autem mimo Prahu jistější bez čeká í než hromadkou.
Zase v Praze mít kryté stání za 1500 měsíčně taky není pro místní špatné.
Sorry jako, 50kc/den je smesna castka. Pokud nekomu prijde vysoka, asi bude muset vzit za vdek bydlenim v prazskem panelaku, aby nemusel dojizdet nebo praci v mistnim prasecaku.
Tak nějak nevím, v kterým levelu se nacházíte. Přeji Vám ten pohodový a kouzelný, protože po skvělých zásazích poslední vlády do rádoby tržního prostředí by nesmírně rádi vzali za vděk bydlením v pražském paneláku mnozí naši spoluobčané. A věřte, že to není zdaleka už nejen střední třída. A ano pro mnohé z nás je tisíc korun peníz, který musíme vydělat a rozvažujeme co s ním. Na zemi jej však nenacházím, bohužel…
Máte na auto a ježdění autem? Pokud ne, cena parkování vás nepálí. Pokud ano, tak tisícovka měsíčně za parkování je už směšná. Pokud na auto a benzin máte, ale na parkování už ne, tak vlastně na auto a ježdění autem nemáte, a měl byste se dle toho zařídit.
Přesně
Tak jezdete hromadkou!
Ale většina aut na P+R nestojí den = 24h, ale jen do 9ti max. 10ti hodin v kuse přes pracovní dobu dojíždějících + čas cesty na a pak z pracoviště svých majitelů MHD či pěšky! Následně stejné místo může využít auto někoho, kdo přijel do Prahy za zábavou jako divadla či kina, během čehož tam auto za uvedenou cenu stojí max. 4 až 5 hodin!
A ze tech bytu v prazskych panelacich v nabidce je, hrabema je muzu prehrabovat, nez natrefim na nejakej, kterej by se mi libil. 🙂
Bystry ctenar si vsimne, ze zcela abstrahuji problematiku ceny vuci mzdam…
To je dost diskutabilní – přeci jen člověk zabere 12,5 m2 prostoru. Což není málo. Ono proste to parkování ze své podstaty JE děsně drahé, podívejte se za kolik to prodávají developeri.
Chcete pracovat v Praze? Tak si za to zaplaťte. Nás už taky nebaví, jak musíte být nóbl a místo vlakem se musí každý kodrcat plechovkou, zabírat nám místo a zasmradit ovzduší. Nelíbí se? Tak jeďte sockou. Je to levnější, když si zaplatíte ročenky. Autem vás nikdo nenutí. Já v Praze bydlím a autem jezdím po Praze výjimečně.
To je ale o volbě každého. Buď ušetříte tím, že nebydlíte v Praze, ale mimo ni, na druhou stranu hold musíte mít logicky i větší náklady na dojíždění, pokud do té Prahy chcete. A náklady za parkování jsou nedílnou součástí dojíždění…. pokud tedy odmítáte do Prahy jezdit veřejnou dopravou, ale chcete jezdit svým autem. 🤷♂️
Kde samozřejmě zaparkuješ levněji, že. Svatá prostato…
Což je právě ten problém. Mylím, že by mělo být možné na chvíli zaparkovat klidně i v centru… ale za vyšší cenu než nyní… resp. na hodinu klidně stejná cena, ale se zvyšujícím časem by měla narůstat i rapidně cena… klidně i progresivně.
Jak je to s parkovišti u konečných stanic metra, nebyla by možnost při zaparkování zde poskytovat slevu na městskou dopravu?
Kdysi to tak bylo, že lístek z parkoviště fungoval jako 24h jízdenka a kdo měl předplacený kupon, tak si vyjel parkovací lístek za 0,-.
A když bude všechno zadarmo, tak už budeme v komunismu…
Oldřich psal o slevě. To je normální kapitalistický motivační prostředek.
Já ale reaguju na ten další příspěvek.
A slevu na městskou dopravu máte už dávno. Asi tak 90%. Mnozí jezdí úplně zadarmo.
Fakt nevím, z čeho se to všechno bude nakonec platit. Asi pravicově na dluh.
Pokud jsou ta parkoviště plná i beze slevy, tak čemu přesně to pomůže?
Skvělý nápad. Bohatší majitel domku za Prahou přijede po dotované dálnici, zaparkuje na extrémně dotovaném PR parkovišti, a jako bonus místo MHD téměř zdarma pojede MHD třeba úplně zdarma.
Zaplatí to z daní nižší střední třída, která jde do práce pěšky nebo tramvají.
Imo by naopak použítí PR mělo být podmíněno vlastnictvím lítačky, zvlášť jestliže je plné už brzo ráno. A lítačka by měla být mnohem dražší, případně speciální pro použití PR
Pozoruhodna uvaha. Ono si nizsi stredni trida, pokud teda kvartyr nezdedila, v Praze vubec muze dovolit byt poridit (i za predpokladu, ze jsou oba pracujici)?
Prave ta nizsi stredni trida jsou ve velkem dojizdeci za praci, kterou by Prazak proste nedelal, nebot by s ni sve naklady na bydleni mel docela problem utahnout.
Bylo by zajímavé si na toto téma přečíst někde článek. Tzn. kde bydlí ti co tzv. táhnou průměr mezd nahoru, kde učitele, kde tramvajáci a kde prodavačky a uklízečky. Škoda, že kloužeme po povrchu.
Verim ze v Praze pracujici nizsi stredni trida bydli v panelacich nebo cinzacich v Praze, bud v najmu, zdedenych bytech nebo hypobytech (2019 slo vzit hypo na maly byt i s prumernym prijmem). V naproste vetsine nedojizdi autem z venku Prahy. Mozna dojizdi z horsich SC mest VHD
Sleva na městskou dopravu už je v rámci levného jízdného. Dotované máte i to parkovací místo, které často přesahuje hodnotu zaparkovaného vozu. Co byste ještě chtěl?
A budou “vydělávat” ještě víc, když je město bude stavět rovnou v centru – jako třeba momentálně plánují na Smíchovském nádraží
Smíchovské nádraží je v centru? Uvnitř městského okruhu?
Ano, je uvnitř městského okruhu.
Ano Smichovske nadrazi je v centru. Je zde mnozstvi kancelari, domu, sluzeb, taky geograficky. Dojet sem autem vyzaduje znacnou trpelivost pri projizdeni velkych casti Prahy, ktere naopak v centru nejsou.
MO je spis podzemni prutah. Od Smichace je to na nejblizsi najezd na MO podobne daleko jako z Prazskeho hradu, ktery je take dobrym prikladem mista v centru
Pokud by to byl takový zlatý důl, tak proč jej ve velkém nestaví developeri? Územní plány to povolují… kde jen udělali soudruzi z NDR chybu.
Aspoň že takhle. Na jednorázové výdaje jde našetřit, pravidelné výdaje vás ekonomicky zničí
Akorát že tady ty jednorázové výdaje vyjdou na 50 let pravidelných výdajů, takže to moc neplatí. Spíš naopak, z pravidelného příjmu si můžu platit nájem, ale už těžko si našetřím na vlastní byt.
„Podle náměstka ředitele TSK Martina Pípy je parkovacích míst ve městě obecně málo“
Jenže TSK ani žádná jiná městská instituce na to nemá data. Teprve loni to ve svém volném čase zkusil spočítat pan Bednár.
https://smichovreviewofcities.substack.com/p/milion-plus
Takže jsou spočítaná, ale nejsou data? To si trochu rozporuje.
Oficiální data nejsou, tak si to pán zkusil obkreslit na satelitních mapách. Těžko říct, zda z těchto počtů vycházel náměstek TSK.
Ty počty míst v článku v odkaze toho s realitou nemají moc společnýho… stačí se podívat na příklady jakým způsobem autor určoval plochy pro parkování, kdy například vybral celý obdélník mezi paneláky a WOW! máme tisíce míst! Přitom reálně do tý plochy započetl chodníky, zeleň a jízdní pruhy ulice… takže reálně je tam těch míst tak max. 30 – 40% z počtu co uvádí autor…
Zeleň tam nikde započítaná není. Započítané jsou ovšem celé plochy parkoviště vč. komunikací přímo na parkovištích. Tedy prostor zabitý parkovištěm, který k ničemu jinému nevyužijete.
To je kompenzované koeficientem 12,5 m2 na jedno stání. Můžeme se bavit o tom, jestli je to dost.
Vy byste tedy počítal třeba v průměru 30 m2 / stání?
12,5 m2 je naprosto minimalistický rozměr vlastního stání (5,0 x 2,5 m), aby to vůbec bylo zkolaudovatelné. Musíte k tomu připočíst alespoň polovinu příjezdové komunikace (tj. pokud jsou parkovací místa z obou stran komunikace, takže minimálně 3,0 x 2,5 m = 7,5 m2. Celkem tedy v minimalistickém provedení to dá 20 m2. Pak by tam mělo být navýšení u krajních míst, zohlednit nevyužitelné kouty v rozích a zatáčkách, nájezdové rampy u patrových stání, chodníky a podobně. A to se stále bavíme o malých osobních autech. Pokud má místo sloužit i pro větší dodávku jste rázem na 3,1 x 6,5 =… Číst vice »
Koukněte na ty obrázky Lužin a Stodůlek co tam má vybarvené jako plochy, přitom ignoruje pásy zeleně uprostřed. Ulice Fantova, Trávníčkova, Klukovická, Kálikova, Amofová atd… Všechno vybraný komplet jako obdélníky bez přerušení tam kde jsou zeleň a chodníky a jízdní pruhy.
To se nebavím o tom že tam jako veřejnou plochu k parkování má vybarvenej celej soukromej oplocenej areál BMW Invelt a Autostyl.
Ten článek jsou prostě hausnumera.
Bednár se jen pokusil ohnout realitu, o nic jiného mu nejde. Data asi budou, TSK má určitě data pro účely kontrol parkování kamerovými vozidly. Ale asi je nechce zveřejnit.
Pro účely kontroly nepotřebujete vědět, kolik je v zóně obsaditelných míst. Takže auto kolikrát stojí třeba na přechodu a systém si jen odškrtne, že tato SPZ má zaplaceno.
Naopak by bylo fajn z těch kamerových vozidel vytáhnout data o tom, v které zóně spočítala kolik vozidel. Co na to magistrátní Piráti?
Původní autíčka Eltodo to dělala jak píšete. Ale když se to soutěžilo znovu, tak byl záměr, že už to má umět rozlišovat právě i to, jestli vozidlo parkuje správně nebo ne. Tedy ne pouze řešit zaplatil/nezaplatil. Nevím tedy jak to nakonec v realitě dopadlo, ale pokud chtěli řešit správnost parkování, tak museli mít data se kterými by se to porovnávalo.
To ale platí jen pro zóny s regulovaným stáním, kterých je pořád menšina.
Peter Bednár počítal všechna stání ve městě, což není úplně lehké. TSK má data o počtu stání v ZPS. Tam to bude plusminus přesně, protože každá plocha v ZPS je přesně vymezená i s daným počtem stání (a jestli se na podélný parkovací pruh vejde o 1 nebo 2 krátká auta více je už v sumě celkem jedno). Součty najdete třeba v ročence TSK, podrobněji by se pak muselo už do jejich GISu.
Díky za upřesnění 👍
Jen jestli to zaplnění ČM v posledních měsících spíš není důsledek skvělých úprav na S1/R41. Několik lidí, co začali po novém roce jezdit autem na ČM, znám osobně a důvod mají stejný, jako já. Nevěřil bych, že někdo dokáže R41 tak dovrtat, že se vrátím do auta …
Tím dovrtáním R41 se myslí prodloužení jízdní doby o 13 minut pro malou podmnožinu cestujících při výrazném zahuštění intervalu?
Protože pokud ano, tak vás nechci vidět někde v zácpě.
Prodloužení jízdní doby a zrušení jakékoliv vazby na metro B.
K mému velkému překvapení jsem od nového roku na D11 zůstal viset zatím jen 1x a zdržení bylo do 10 minut, takže lepší předvídatelnost dojezdu než R41.
Pán z TSK chce tedy říci,že když si parkoviště pokryje náklady na svůj provoz,tak že tím vydělá? To se potom nedivme,v jakém stavu máme veřejné finance.
Čistě ekonomicky to nedává smysl, ale pokud pán z TSK kromě P+R řeší ulice a mosty, které mu přímo nevydělají vůbec nic, tak chápu, že to P+R vnímá jinak. Jak už tu zaznělo, je to dopravní infrastruktura, ta v našem nastavení podmínek přímo nevydělává, neumořuje své investice.
Ne, tato slova vkládáte pánovi z TSK do úst vy. Buďme rádi, že si ta parkoviště vydělají alespoň na provoz.
Bude se vlastně nakonec nějak zvětšovat Zličín?
Na Zličíně je obří parkoviště u metra s cenou 350,-/10h.
Za tu cenu je zbytečné zůstat na Zličíně, ne?
Po krachu plánů na stanici metra Depo Zličín si nedělám iluze, že by v dohledné době došlo na plánovaný parkovací dům, který měl vzniknout u křížení D0/D5. A vzhledem k mizerné kapacitě oficiálního P + R parkoviště mám ve svém okolí hned několik lidí, kteří si platí dlouhodobé parkování v OC metropole Zličín. Měsíční parkování vyjde na 2000 Kč, ale vždy zaparkujete a k metru je to jen pár kroků.
Uvidíme po komunálních volbách. Osobně (možná trochu naivně) doufám v návrat Scheinherra.
Nikdy
Na tom placeném stání v OC IMHO není nic špatného. Když to zajistí soukromý sektor, tak za mě jen dobře – proč ne?
Samozřejmě naprosto pravdivá poznámka pana Pípy na konci článku je bohužel pro Prahu naprosté sci-fi
Tím míň chápu, proč předtím říká, že „parkovacích míst ve městě obecně málo a těžko se s nimi pracuje.“
Parkovacích míst v Praze je až-až, o čemž svědčí i provoz na magistrále a dalších komunikacích. Naopak pokud by město nepěstovalo parkovací socialismus a začalo konečně se záborem veřejného prostoru nakládat trochu tržně, ukázala by se reálná potřeba počtu parkovacích míst.
Tak parkovacích míst je možná dost, ale hodně z nich není tam kde jsou potřeba. Je ti dost jedno když máš hodinu chůze od svojí kanceláře parkoviště zející prázdnotou.
4 000 P+R míst vydělala celkem 9,5 milionu. Vybudování jednoho místa vyjde na milion. Takže ještě 390 let a investice bude zaplacená 😀
Samozřejmě to říkám s nadsázkou, jinde ve městě to zase spoustu peněz ušetřilo.
Možná by bylo dobré neřešit taková parkoviště jen z ekonomického hlediska. Pokud to omezí provoz v Praze, pomůže to nakonec všem, jde tedy o veřejnou službu. Ráda odstavím auto někde u metra za rozumnou cenu a budu se po Praze pohybovat MHD, je třeba ale takové parkoviště mít k dispozici.
Mate v tech ucetnich a ekonomickych pojmech trosku gulas. Vydelala = zisk, a ten je po zapocteni nakladu. A to tedy i zapocteni nakladu na porizeni (v nasem pripade tedy odpisu tech parkovist). Stavby se (rekneme alespon z pohledu danovych odpisu, ucetni odpisy mohou byt jine) odepisuji 30 let. cili pokud naklady na stavbu jednoho mista je jedno mega, tak rocni naklad (odpis) na jedno misto je nejkych 33 tisic CZK – coz neni mnoho. Takze ne, neni to tak, ze by si to na sebe vydělalo po 390 letech- nemusite mit strach – za tech 30 let si to… Číst vice »
Tak se z mé nadsázky přesuneme k tvrdým číslům, když jinak nedáte. Průměrná cena parkování za den je 50 Kč (někde sice 100, ale jinde je zase bezplatné, průměr je +- 50 Kč, zdroj: https://parking.praha.eu/cs/moznosti-parkovani-v-praze/pr-park-ride/ ). Maximální tržby: 50 Kč * 4000 míst * 365 dní = 73 000 000 Kč / rok Roční odpisy dle vašeho výpočtu: 33 000 Kč * 4 000 míst = 132 000 000 Kč. Takže si to těch 9,5 milionu ročně vydělá jen za předpokladu, že jsou ty P+R imrvére plná den co den i přes víkendy a každé místo se za den obsadí… Číst vice »
Když si vezmu obvyklou cenu jízdenky na jeden den (stále 10 Kč), tak se úplně hrozím návratnosti nákladů na MHD. A je asi jedno, jestli těch investičních nebo provozních.
MHD plní trochu jinou funkci než parkovací místo.
A ted si predstavte, ze by se z (nedotovaneho) jizdneho mela zaplatit VRT…
Pokrylo by to aspon naklady provozni, nebo ani to ne?
Tak buď odpisují v mnohem delším časovém horizontu nebo potom není pravdivý údaj o tom, že jsou v zisku.
Základním problémem je jak to na CM postavili , dělat to soukromník , tak si myslím že s dodržením všech norem by do stejného objektu nacpal o20% víc parkovacích stání , pze třeba průjezdy pro motorky tak jsou .. no nechapu proč tam jsou , jako by ta zajížďka 80 metru nějak uškodila .. a snížilo by to to náklad na jedno stání
Není jediné. P+R v Letňanech má kapacitu 679 míst.
To ale není TSK, v článku se to píše.
Máte recht. Není TSK. Bral jsem článek spíše jako obecný o P+R v Praze a nikoliv o P+R ve správě nějakého subjektu.
Chce to číst článek a si hned plivnout
Viz. výše. A nemyslím, že bych svým textem na někoho plival.
Pokud si někdo, hlavně autor článku myslí, že jsem na něj „plivnul“ (jak se vyjádřil jiný Honza než já), tak se mu omlouvám. Nebylo to rozhodně mým záměrem.
No vydělává, když se ignorují ty miliardy za výstavbu, tak to se potom vydělává z těch pár drobných.
Je to infrastruktura. U tramvajových kolejí nebo železnice taky nikdo nepočítá návratnost…
Návratnosti by pomohlo vymáhání placeného parkování v placených zónách, které je spíše sporadické
No, někdy právě počítá, a preferuje pak silnice, kde se na to tolik nehledí. Důsledkem je mj. i to, že lidé auty jezdí až na okraj Prahy, místo aby ten silnější přepravní proud byl podchycen už na svém počátku ve Středočeském kraji – P+R u železničních stanic a do Prahy patrové jednotky maximální délky, plus kde to jde, i návazné vlakové či autobusové svozy k těmto páteřím. Potom by možná nebylo třeba stavět tolik paralelních silnic.
To je ovšem velký omyl, u každé investice se počítá její ekonomika.
aha a tramvajové koleje se teda zaplatí za jak dlouho?
Je potřeba vhodným způsobem odhadnout, kolik lidí ta tramvaj převeze, kolik jim ušetří času, jakou hodnotu má čas těch cestujících.. Jsou to takové hrátky s čísly.
Tak třeba veřejné osvětlení taky asi nemá návratnost. Tady jde také o veřejnou službu a už jen z hlediska snížení provozu v Praze a zlepšení ovzduší, by to byl obrovský přínos. A třeba by se zase snížily výdaje ve zdravotnicví? My holt musíme vše přepočítávat jen na peníze, tak se v tom městě nehneme a udusíme.
Jiný způsob než přepočet přes peníze nefunguje. Jen někteří si nejsou ochotní připustit, že i věci jako čas nebo zdraví mají svou peněžní hodnotu. Hodnotu subjektivní, pro každého jinak velkou, ale přesto peněžní hodnotu.
Ovšem ekonomická hodnota nemusí být vyjádřena finančním ziskem z parkování, ale třeba úsporou času nebo tím, že to auto do města nejede, což je špatně kvantifikuje.
Videlcjste někdy nějakou studii proveditelnosti u železniční dopravy? Tam se prave neustále ohani návratnosti. vy jste fakt z toho parkovaciho socialismu úplně zblbli to není možné.
Je krásné jak parkovací socialismus nejvíce kritizují železniční socialisti 🙂 Tam by se za tržní ceny nepohnulo kolo. Myslím tržní ceny nejen jizdného.
Pokud tím narazíte na me, tak nevím, z čeho jste vydedukoval, že nějaký takový názor zastávám, při vaše dobro doufám, že takhle nepredjimate i ve svých normálních mezilidských vztazích, musel bych pak politovat vaše okolí. Za me tržní ceny v dopravě jen houst. Ty ceny jsou dotovány úplně všude, někde je to zrejmejsi, někde méně. Kdybych to nicméně otočil, přijde mi vtipné, jak tzv největší pravicoví jestrabi mají největší hrůzu z tržních cen parkování. Co by na to asi řekli motoristé, názor ODS zname.