Poznaň věří vodíku, objednává další autobusy od Solarisu
Solaris Urbino 12 hydrogen - MPK Poznań. Zdroj: Solaris

V Poznani už 25 vodíkových autobusů Urbino od Solarisu jezdí.
V Poznani už 25 vodíkových autobusů Urbino od Solarisu jezdí.
Po kolikáté čtu podobný článek, následovaný po pár měsících oznámením o ukončení provozu pro neekonomičnost/poruchovost?
Jezdí vůbec v ČR nějaké autobusy na vodík v rámci MHD?
„autobus bude navíc vybaven baterií Solaris High Power pro podporu palivového článku během období zvýšené poptávky po energii“
Tak to je hodně marketingové tvrzení. Baterie je nezbytnou součástí elektrické výzbroje vozidla s palivovými články, neboť umožňuje jak rychlé změny výkonu, tak rekuperaci energie. V zásadě by se dalo říct, že palivové články dobíjejí („podporují“ – to je takové módní slovo) průběžně baterii svým stálým výkonem, i době, kdy trakční odběr je minimální nebo záporný (brzdění).
Ano, technicky je to vlastně sériový hybrid, který má vodíkový článek místo spalovacího motoru.
Dobíjení baterie pak probíhá při optimálním výkonu (resp. otáčkách u spalováku) agregátu.
Pokud (čistě teoreticky) mají podobné podmínky jako Itálie, tak se ten elektrobus s 93% dotaci prostě vyplatí. Ten vodík je tam jen nadstavba, která se bude „šetřit“. Dotaci mají asi menší, ale i tak se to zřejmě vyplatí.
To jsem ve svém příspěvku vůbec neřešil, neb neznám způsob financování. Šlo mi čistě o tu dost zavádějící formulaci, kterou jsem citoval 🙂