Pozdní dodání vozů, neodstranění závad. Dopravní podnik účtuje výrobcům stamilionové sankce

Elektrobus Škoda 36BB / Škoda E’City po návratu z reklamačních oprav v Plzni. Foto: DPPElektrobus Škoda 36BB / Škoda E’City po návratu z reklamačních oprav v Plzni. Foto: DPP

Tradiční čeští výrobci zaplatili jen u nových zakázek přes 303 milionů na pokutách.

Ani často náročné podmínky výběrových řízení na nové autobusy či trolejbusy nezaručují, že mohou dopravci nasadit vysoutěžená vozidla do provozu podle plánu. Výrobci pak musí za pozdní dodání či závady platit smluvní sankce, které někdy dosahují takové výše, že se zakázka může pohybovat na samotné hranici rentability.

Podle zjištění deníku Zdopravy.cz naúčtoval jen pražský dopravní podnik v posledních letech výrobcům sankce v celkové výši 303 385 000 Kč bez DPH.

Podle vedoucího komunikace DPP Daniela Šabíka jde o částku účtovanou dodavatelům autobusů, elektrobusů a trolejbusů, které má DPP nově ve vozovém parku, a to od začátku účinnosti jednotlivých smluvních vztahů až doposud.

Jedná se o pokuty za pozdní dodání vozů, za odstavené vozy nad stanovený termín pro odstranění závad, za neodstraněné hromadné vady či za nedodané náhradní díly,“ vysvětlil Šabík.

Částka přitom podle něj nezahrnuje náklady spojené s uplatňováním reklamací na záruční vady. „Uvedená částka je tedy platná k dnešnímu dni a bohužel velmi pravděpodobně nebude konečná,“ dodal Šabík.

Problémy s dodáním i závadami

Jakých zakázek a dodavatelů se konkrétní sankce týkají dopravní podnik nespecifikoval. Stačí se však podívat na oficiálně medializované problémy, se kterými se při zavádění nových vozidel DPP v nedávných měsících potýkal.

S výrazným zpožděním dodávek a závadami se potýkalo třeba první novodobé pražské nasazení trolejbusů na linku 58 Palmovka – Čakovice – Miškovice. Výrobce SOR Libchavy pro ni dodal 15 vysoutěžených kloubových trolejbusů SOR TNS 18 s elektrovýzbrojí Cegelec. Už v momentě startu linky sankce dosahovaly 56 milionů korun.

Nafta místo trolejbusů. Výrobce nezvládá zprovoznit vozy pro linku 58, bojuje se závadami

Vysoké pokuty se nevyhnuly ani tradičnímu českému výrobci Škoda Group. Ten dodal do Prahy už v únoru 2022 celkem 14 elektrobusů Škoda 36BB / Škoda E’City, v provozu však byly jen zlomek dní v roce.

Opakované technické problémy vyřešil loni výrobce stažením na opravy do Plzně, místo nich jezdily opět naftové autobusy. Po návratu do Prahy jezdí vozidla s karoserií turecké Temsy stabilně, za neprovozuschopnost vozů DPP dodavateli naúčtoval penále ve výši desítek milionů.

Problémové elektrobusy opět vyrazily do pražského provozu. Prošly opravami v Plzni

Drobnější sankce se nevyhnuly ani megatrolejbusům Škoda Solaris 24m nasazovaným na linku 58 na pražské letiště.

Úniky paliva

S problémy se v dodávkách objednaných autobusů se potýkalo i Iveco. Od něj ve čtyřech objednávkách DPP objednal 124 vozů Streetway. Výrobce se však potýkal s velkými problémy se zpožďováním dodávek, loni v létě pak musely být vozy navíc dočasně odstaveny kvůli únikům paliva.

Problémy autobusů Iveco Streetway 12m a 18m při výrobě či nasazování do provozu v Praze byly někdy zmiňovány v souvislosti s tím, že vznikají v závodu tureckého Otokaru. Ten dodává karoserii a vozy kompletuje, motory a rozvody paliva dodává Iveco.

DPP odstavuje všechny nové autobusy Iveco Streetway. Uniká z nich palivo, výrobce nestíhá dodávky

Se zpožděním se potýkala i objednávka hybridních autobusů Iveco Urbanway Hybrid 18M. Ty se vyrábí v továrně Iveco Bus v Annonay ve Francii.

I přes to, že výrobci vysoké sankce naúčtované DPP akceptují a řádně platí, pro dopravce nejde o příjemnou situaci. „S ohledem na objem provozu a počet vozidel DPP potřebuje plánovaně obnovovat vozový park v souladu se Standardy kvality PID a dalšími závazky,“ dodal Daniel Šabík z DPP.

Pozdní dodávky vozidel nebo jejich závadovost podle něj znamenají, že DPP musí udržovat a zbytečně investovat do oprav starých vozidel, aby na 100 % zajistil pravidelný provoz.

Komentář: Kdy turecká vozidla v Česku nevadí a kdy jsou problém. Aneb nakupujeme hezky česky

Tagy dpp praha
6 komentářů