cargo

Povyk kolem šesti míst ve vlaku. Dámská kupé jsou v pořádku, rozhodla ombudsmanka

Interiér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČDInteriér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČD

Úřad veřejného ochránce práv znovu otevřel problematiku dámských kupé, které před časem zavedly České dráhy. Podle stanoviska ombudsmanky Anny Šabatové

Úřad veřejného ochránce práv znovu otevřel problematiku dámských kupé, které před časem zavedly České dráhy. Podle stanoviska ombudsmanky Anny Šabatové jejich zavedením dopravce nikoho nediskriminuje.

Šest míst v celkem 64 vozech, které se nasazují na zhruba 170 vlaků denně, řeší úřady už několik let. Podobné stížnosti řešil i předchozí ombudsman Pavel Varvařovský v roce 2012 po zavedení dámských kupé. Do budoucna by stížnosti měly zmizet: České dráhy postupně opouští vozy s kupé a nahrazují je velkoprostorovými vozy.

Dámské oddíly ve vlacích nemohou výrazněji omezit přístup mužů k využívání vlakové dopravy, takže se nejedná o diskriminaci. Představují pouze šest vyhrazených míst v celém vlaku a využívají se jen v některých spojích. Dámská kupé sledují legitimní cíl zvýšit pocit bezpečí cestujících žen, tedy i zvýšit zájem žen o cestování vlakem,“ uvedl úřad v tiskové zprávě.

Na ombudsmanku se obrátilo několik mužů, kteří v nich poukazovali na problémy, s nimiž se při cestování vlakem setkali. Jeden například musel opustit dámské kupé na základě požadavku spolucestujících žen a měl pak problém najít v přeplněném vlaku volné místo. Další cestoval s manželkou a průvodčí se dotázal ostatních žen v dámském kupé, jestli jim přítomnost muže nevadí. Stěžovatelé se těmito situacemi cítili dotčeni a považovali je za diskriminační.

České dráhy zavedly dámské oddíly kvůli snaze zvýšit zájem žen o cestování vlakem. Ženy se podle nich cestování vlakem mnohdy vyhýbají kvůli pocitu nebezpečí. Ombudsman už v roce 2012 dospěl k závěru, že takový cíl je ve smyslu antidiskriminačního zákona legitimní, stávají ombudsmanka ho ale řešila znovu. Na službě České dráhy dál trvají. ČD považují službu za standardní nabídku, která si získala své zákazníky a svůj účel splnila.

Ombudsmanka potvrdila závěry svého předchůdce. „Zvyšovat pocit bezpečí a zájem žen o cestování vlakem je legitimním cílem, kterého lze dosáhnout zřizováním dámských kupé,“ řekla. Podle ní je důležité, že nemohou výrazněji omezit nebo dokonce vyloučit přístup mužů k vlakové dopravě, protože tato kupé nejsou zřizována ve všech vlacích. „Tam, kde dámská kupé jsou, představují pouhých 6 míst v celém vlaku,“ dodala.

Šetření ombudsmanky ale bude znamenat domácí úkol pro České dráhy. Podle ní totiž dopravce nedostatečně vyhodnocuje, jak se zavedením dámských kupé daří dosahovat sledovaného cíle. Doporučila proto provést průzkum mezi cestujícími ženami a zjistit nárůst jejich pocitu bezpečí či četnosti využívání dopravy vlaky ČD. Doporučila také zvážit i jiná opatření, která by rovněž mohla vést k naplnění sledovaného cíle. ČD slíbily, že dotazy na toto téma zahrnou do pravidelného průzkumu spokojenosti.

Při rozšiřování vozové základny také České dráhy upřednostňují vozy s velkoprostorovým uspořádáním, které jsou obecně vnímané jako bezpečnější než uzavřená kupé. Dámská kupé, která se vyskytují zejména ve vlacích s oddílovým uspořádáním (uzavřená kupé), tak postupně mohou ztratit na významu,“ uvádí zpráva ombudsmanky.

Tagy Anna Šabatová České dráhy Dámská kupé ombudsmanka Úřad veřejného ochránce práv
24 komentářů