Povolení pro Pražský okruh bude řešit Jihočeský kraj. Papírování se od léta neposunulo
U úředníků magistrátu podle ministerstva pro místní rozvoj hrozí podjatost. Rozhodování o přesunu agendy na jiný úřad trvalo déle než měsíc.
Krajský úřad Jihočeského kraje má začít řešit odvolání, která přišla proti územnímu rozhodnutí na stavbu klíčové části Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi. Původně měl odvolání řešit pražský magistrát, ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) ale dalo za pravdu některým stěžovatelům a označilo magistrátní úředníky za podjaté.
Rozhodnutí o přesunu agendy do Jihočeského kraje vyplývá z rozhodnutí zveřejněného na úřední desce MMR. V praxi to znamená, že pět měsíců po podání odvolání se celý proces vyřízení povolení nikam neposunul. Naopak, úředníky v Českých Budějovicích čeká prozkoumání rozsáhlého spisu o jedné z nejdůležitějších dálničních staveb v zemi.
Pražští radní na počátku roku rozhodli, že se proti rozhodnutí ministerstva o podjatosti neodvolají, i když s verdiktem nesouhlasí. Vedení hlavního města tím nechtělo územní řízení prodlužovat. Po měsíci ministerstvo rozhodlo, že se celý proces přestěhuje do Českých Budějovic. I toto rozhodnutí lze dál blokovat, je možné proti němu podat rozklad. Nejde o první takový případ, kdy o stavbě rozhodují lidé z územně nepříslušného úřadu. Například odvolání proti stavbě D3 ve Středočeském kraji řeší Plzeňský kraj.
Celý proces ukazuje extrémní pomalost tuzemských úřadů. Stavební úřad Prahy 22 vydal nepravomocné rozhodnutí na konci července, v září pak uplynula lhůta pro odvolání. Nesouhlasů s rozhodnutí dorazilo celkem 47, podaly je například městské části Dolní Chabry a Horní Počernice, obce Veleň a Přezletice z okresu Praha-východ nebo místní spolky. Klíčová byla námitka systémové podjatosti, která se podává v případě podezření, že by rozhodnutí nebylo nestranné. MMR jí v prosinci vyhovělo.
MMR v rozhodnutí o vyhovění námitky jako hlavní zdůvodnění uvedlo, že vedení města podepsalo se státem memorandum o spolupráci při stavbě významných pražských dopravních staveb včetně okruhu, a deklarovalo tím zájem Prahy stavbu schválit.
Ztráta 4 milionů korun denně
Úsek 511 je aktuálně nejdůležitější chybějící částí tuzemské dálniční sítě podle dopravního zatížení. Auta v tomto úseku musejí jezdit přes pražskou část Spořilov a po Jižní spojce.
Ministerstvo dopravy na počátku měsíce uvedlo, že i přes chybějící územní rozhodnutí plánuje začít s výkupy pozemků. Předčasné výkupy vysvětluje tím, že jde o jednu z nejvýznamnějších dopravních staveb.
Ministerstvo argumentuje ve zprávě i tím, že každý den, kdy stavba není hotová, přináší ztrátu téměř 4 miliony korun v podobě společenské ztráty. „Za pět let je celková ztráta vyšší než 6 miliard korun. Současně za tuto dobu statisticky dojde na související síti mimo jiné ke 14 nehodám se smrtelným zraněním a k dalším 375 nehodám se zraněním,“ uvádí se v materiálu.
Podle stávajících pravidel může Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začít vykupovat pozemky až poté, co získá stavba územní rozhodnutí. To v případě úseku 511 Běchovice – D1 začalo v roce 2018 a stále není pravomocně uzavřeno.