Povodně oddálí změnu dopravce na Osoblažce, místo vlaků budou měsíce jezdit autobusy

Osoblažka po povodni. Foto: David ChovančíkOsoblažka po povodni. Foto: David Chovančík

Kraj počítá s tím, že i nadále bude objednávat na úzkokolejce osobní železniční dopravu.

Změna dopravce na jediné úzkorozchodné železnici v síti Správy železnic (SŽ) se nejspíš o rok odloží. „Povodně s tím zamíchaly. Tento akt přechodu bude pravděpodobně odložen o rok, tedy k prosinci 2025. Bude jezdit náhradní doprava, nebylo by po čem jezdit, není důvod teď měnit dopravce,“ řekl při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz šéf Koordinátora ODIS v Moravskoslezském kraji Aleš Stejskal.

Čtyři páry osobních vlaků, které tu jezdí v objednávce Moravskoslezského kraje, měla začít provozovat místo Českých drah společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha, která patří obcím. K výměně mělo dojít od prosincové změny jízdních řádů. Rozhodli o tom v červenci radní Moravskoslezského kraje.  Teď má být vše jinak i vzhledem k tomu, že od Osoblahy bude jezdit náhradní autobusová doprava.

Rozhodnuto: Obce v prosinci převezmou provoz na „Osoblažce“ od Českých drah

Slova Aleše Stejskala potvrdily i České dráhy. „Je to ve fázi projednávání, Moravskoslezský kraj nás oslovil a my jsme potvrdili, že jsme na to připraveni. Další kroky jsou teď v rukou kraje,“ řekl deníku Zdopravy.cz náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta. A potvrzení přišlo i od budoucího dopravce na trati. „Ano, v současné době probíhají jednání mezi obcemi, ČD a Moravskoslezským krajem o řešení problematiky převzetí dopravy. Vzhledem k současné složité situaci zatím nebylo finálně rozhodnuto,“ řekl David Chovančík, projektový manažer společnosti Osoblažská úzkorozchodná dráha. Podle neoficiálních informací se však čeká jen na potvrzení tohoto záměru Moravskoslezským krajem, kterému bude po volbách vládnout koalice ANO a SPD.

Podemletá trať, koleje ve vzduchu

Povodně trať výrazně poškodily. „Na Osoblažce je nejponičenější úsek z Koberna do Osoblahy. Na několika místech je trať podemletá a podmáčená. U stanice Bohušov na několika místech zmizela část tratě. Pryč je železniční svršek i spodek a koleje visí ve vzduchu. Po celé trati je také mnoho spadaných stromů. Správa železnic v současné době sčítá škody,“ dodal David Chovančík.

Vzhledem k rozsahu škod a velmi malému provozu vlaků na trati se po povodních objevily obavy, zda se je vůbec vyplatí znovu zprovoznit. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda ale potvrdil, že opraví všechny železniční tratě v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, které poškodily zářijové povodně a které byly před povodněmi provozuschopné.

Všechny tratě zničené povodněmi opravíme, slibuje šéf Správy železnic Jiří Svoboda

Moravskoslezský kraj počítá i nadále s objednávkou vlaků pro cestující. „Nepočítáme s uzavíráním žádných tratí a je předpoklad, že se uvedou do stavu, aby na nich byl obnoven provoz. Včetně naší úzkorozchodné trati do Osoblahy. Určitě to není priorita pro Správu železnic, bude to trvat nějakou dobu, ale je to takový náš dopravní klenot,“ dodal Aleš Stejskal, šéf Koordinátora ODIS v Moravskoslezském kraji.

Celý rozhovor s Alešem Stejskalem vám jako podcast přineseme v pátek 11. října v čase oběda.

Tagy České dráhy Moravskoslezský kraj Osoblažská úzkokolejka Osoblažská úzkorozchodná dráha povodně Trať 298 Třemešná ve Slezsku Osoblaha
52 komentářů