Povodí Vltavy dokončilo v Budějovicích 255 metrů dlouhou přístavní hranu

Nová přístavní hrana na Vltavě v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNová přístavní hrana na Vltavě v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nové vývaziště má učinit konec vltavské vodní cesty pro vůdce malých a rekreačních plavidel mnohem přívětivějším.

Povodí Vltavy dokončilo v Českých Budějovicích u Dlouhého mostu nové vývaziště pro rekreační lodě. Sloužit bude od letošní plavební sezony, která začíná v dubnu. Podnik do stavby investoval 26 milionů korun. Přístavní hrana je dlouhá 255 metrů.

Nové vývaziště má učinit konec vltavské vodní cesty pro vůdce malých a rekreačních plavidel mnohem přívětivějším. Znamená výrazné rozšíření možností pro přistání nedaleko centra města. Přístaviště Lannova loděnice na protějším břehu, které slouží od srpna 2010, kapacitně nedostačuje, kvůli čemuž zde vzniká napětí mezi velkými výletními loděmi a malými plavidly. Navíc je „nešikovně“ na levém břehu, odkud je to dál do centra. Nová přístavní hrana na pravém břehu je doplněna o přístupové a pobytové rekreační schody, které mohou lidé využívat pro volnočasové aktivity. Práce u náplavky začaly v prosinci 2020.

Nová přístavní hrana na Vltavě v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNová přístavní hrana (vpravo) na Vltavě v Českých Budějovicích. Ostrovy vzniknou pod ní. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVltava v Českých Budějovicích pod Jiráskovým jezem. Původní stav. Pramen: Povodí VltavyNa pravém břehu Vltavy v Budějovicích vzniká nová přístavní hrana (léto 2021). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPřístaviště Lannova loděnice na levém břehu Vltavy. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParník pod Dlouhým mostem v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParník se otáčí pod Jiráskovým jezem. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářČeské Budějovice, Dlouhý most, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zájem o vltavskou vodní cestu stoupá od roku 2017, kdy se dostavěla plavební komora na jezu v Hněvkovicích. Tím vznikla sto kilometrů dlouhá cesta od hráze Orlíku do Českých Budějovic. V roce 2021 ji od května do září využilo rekordních 49.326 lidí na 11.953 plavidlech. Ředitelství vodních cest (ŘVC) dalo mezi lety 2010 až 2017 do splavnění řeky téměř dvě miliardy korun.

V Budějovicích nicméně cesta – i přes aktuální vylepšení – končí na nevábném místě před centrem blízko nejrušnější křižovatky ve městě. V plánu Ředitelství vodních cest je proto i prodloužení celé vodní cesty až na Malši do samotného historického jádra města, což bude vyžadovat zbudování nové plavební komory na vltavském Jiráskově jezu.

s využitím ČTK

Tagy Povodí Vltavy přístav České Budějovice vltavská vodní cesta
5 komentářů