Povinné vysílačky na železnici. Zatím jediný problém, vlak nebyl vpuštěn na Vláru
Tento týden o půlnoci ze 14. na 15. ledna vstoupilo na tuzemské železnici v platnost nové pravidlo, podle kterého musejí
Tento týden o půlnoci ze 14. na 15. ledna vstoupilo na tuzemské železnici v platnost nové pravidlo, podle kterého musejí být všechna hnací vozidla vybavena zabudovanou vysílačkou. Nová povinnost platí v místech, kde je i traťová část systému. Na nepokrytých tratích dál stačí mobil.
A dopravci se přes mnohé hudrování zatím vesměs přizpůsobili. „Od 15. ledna zaznamenala Správa železnic problém na Vlárské dráze u jedné soupravy dopravce Arriva, která neměla funkční základní rádiové spojení. Musela být stažena z trati a byla nahrazena autobusy. K žádným dalším problémům v souvislosti s novou povinností nedošlo,“ uvedla ve čtvrtek odpoledne mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Friebová.
Dispečeři SŽ podle ní rovněž provádějí namátkové kontroly, zda jsou údaje uvedené dopravci správné a čísla mobilních telefonů funkční a lze se s nimi spojit. „V neposlední řadě proběhla dva dny před koncem výjimky preventivní schůzka se všemi dopravci, kde byli důrazně upozorněni na končící výjimku a možné problémy, které v případě nesplnění povinnosti hrozí,“ doplnila Friebová.
SŽ vychází z vyhlášky 173/1995 (dopravní řád drah) a její změny z roku 2015, která dala dopravcům pět let na přípravu. Přechodné období vypršelo právě tento týden. Vozidla bez funkční radiostanice už nemohou vyjet. SŽ tento krok odůvodňuje především zvýšením bezpečnosti.
Nová povinnost přitom vzbudila nemálo emocí. Zejména menší firmy, jejichž doménou nejsou pravidelné výkony, upozorňovaly na vysoké náklady na pořízení a montáž v řádech statisíců. A to do dávno odepsaných strojů. To se týká například stavebních vlaků, na které jsou vesměs nasazovány nejopotřebovanější lokomotivy.
V tuzemsku jsou přitom hned tři rádiové systémy. Pokud tedy lokomotiva přejíždí z oblasti jednoho systému do druhého, musí mít zabudovanou duální či dokonce triální radiostanici. Přenosné zařízení připouští SŽ jen jako zálohu v případě nouze. Bodem styku všech tří soustav je třeba stanice Opava východ.
Na druhé straně jsou relativně významné tratě, kde se jezdí pouze na „civilní mobil“. Sem patří například Praha – Kladno – Žatec nebo Okříšky – Znojmo – Hrušovany.
Správa železnic připouští i výjimky. Ty se týkají například jízd s historickými vozidly a také pohraničních tratí a pohraničních stanic.
Radiové systémy na české železnici (mapa pokrytí)
GSM-R – interoperabilní evropský systém
TRS – český národní systém
SRV – simplexní radiová síť
Šedé tratě – nic, resp. civilní mobil