Povinné místenky, lepší vlaky, škrty na lokálkách. 26 největších změn nového jízdního řádu

Podívejte se na hlavní změny na železnici a v autobusové dopravě s příchodem nového grafikonu
Veřejná doprava po celé Evropě dnes zažívá svůj Nový rok. Na železnici a v autobusové dopravě vstupuje v platnost nový jízdní řád, který bude platit až do 12. 12. 2026. Změnám v dopravě jsme se v posledních měsících důkladně věnovali v desítkách textů. Jelikož jde o jízdní řád pro rok 2026, přinášíme přehled 26 největších i nejzajímavějších změn.
Rakouská železniční revoluce
Bezkonkurenčně největší změna na celé evropské železnici je spuštění provozu po Koralmbahn v Rakousku. Nová trasa včetně 33 km dlouhého tunelu přinese nejen zásadní zkrácení jízdních dob z Grazu do Klagenfurtu, ale také změnu velké části organizace dopravy v Rakousku.
Všechny vlaky mezi Prahou a Ostravou povinně místenkové
Pro řadu cestujících už samozřejmost, pro řadu novinka. Po RegioJetu a Leo Expressu zavádí povinnost cestovat pouze s místenkou České dráhy ve všech svých vlacích mezi Prahou a Ostravskem.
Nové propojení Olomouce s Bratislavou
Jednou týdně pojede nový přímý vlak Praha – Olomouc – Bratislava. Vypraví ho České dráhy. Během platnosti jízdního řádu vyjede na tuto trasu také Leo Express se soupravami Talgo.
Knižní jízdní řád pro rok 2026 je na světě, prodává se v Pontech
Z Prahy do Berlína pod 4 hodiny
Díky dokončení modernizace takzvané Dresdner Bahn zásadně zrychlí spojení mezi Prahou a Berlínem. Jízdní doby klesnou pod čtyři hodiny. Přibude také další spoj mezi Prahou a Berlínem.
Rozšíření spojení do Polska
Kromě navýšení kapacity Baltic Expressu dojde k rozšíření řady spojů do Polska. Nově začne jezdit z Prahy do Varšavy také RegioJet. Více jsme psali zde.
Z Prahy až do Villachu nebo Kodaně
Nasazení souprav ComfortJet přinese i prodloužení některých mezinárodních spojů Českých drah. Nově bude dopravce jezdit z Prahy až do rakouského Villachu, od května s koncem výluky mezi Hamburkem a Berlínem také do Kodaně.
Střídání dopravců na Osoblažce
Na rozdíl od jiných let nepřináší nový jízdní řád změnu dopravců na českých tratích. Výrazně jiné to bude za rok. Jediná změna dopravce je na takzvané Osoblažce, tedy úzkokolejné trati z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy. Provoz přebírá Osoblažská úzkorozchodná dráha.
Rychleji třemi zeměmi. Až skončí výluky
Nový koncept veřejné dopravy měl začít dnes platit na trati 089 z Liberce do Varnsdorfu. Miliardová modernizace se ale protáhla, výluka skončí až na Štědrý den, k tomu navíc nejezdí vlaky ze Žitavy do Varnsdorfu a Ebersbachu kvůli špatnému stavu mostu. Až se vlaky vrátí, spojení Liberce a Žitavy zrychlí a dojde k výraznému zlepšení návazností na vlaky dál do Německa.
Konec hyder a rakví na řadě výkonů
Nástup nových jednotek 847 RegioFox se projeví ve Středočeském a Královéhradeckém kraji. Přinese konec motorových vozů 854 a 843.
Nový přestupní terminál Klatovy
Komfortnějšímu cestování pomáhá i budování nových terminálů, které propojují více druhů dopravy. Jeden takový otevřeli včera v Klatovech. Lidé už mezi vlaky a autobusy nemusí chodit půl kilometru.
Přesuny panterů po republice
Konec Českých drah na páteřních linkách v Ústeckém kraji od příštího prosince už letos odstartoval řadu změn v nasazení jednotek RegioPanter. Dopravce začal přesouvat jednotky z Ústeckého kraje do Pardubického, kde nahradí na většině výkonů takzvané syslografy. Do Ústeckého kraje se dočasně přesouvají dvě dvouvozové jednotky z Moravskoslezského kraje, od začátku června budou na severu jezdit už první Pantery objednané RegioJetem.
Více vlaků na zastávku Pardubice centrum
Na základě kladných zkušeností s využíváním zastávky Pardubice centrum u vlaků z / do Hradce Králové budou všechny vlaky od / do Havlíčkova Brodu a Chrudimi v pracovní dny končit / začínat na zastávce Pardubice centrum. Zlepší se tím možnost dopravy do této části Pardubic.
Nástup všemi dveřmi v regionální autobusové dopravě
Po Středočeském a Jihomoravském kraji začne testovat nástup všemi dveřmi další kraj. Zlínský kraj ho zavede na linkách 120 (Rožnov – Zlín) a 620 (Vsetín – Rožnov). Krok má urychlit a zrovnoměrnit odbavení.
Změna tarifu
České dráhy i řada krajů mění s novým jízdním řádem svůj tarif. Největší zdražení čeká cestující v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Úpravy přinesou ale i zlevnění. Například ČD zavádí novou slevu pro skupiny od počtu dvou do pěti osob. Sleva bude platit pro vnitrostátní cestování při nákupu jízdenky on-line. Sleva se bude cestujícím aktivně nabízet už při vyhledávání spojení a ti tak přímo uvidí, kolik díky jejímu využití ušetří.
Nové spěšné vlaky Gorol
Nové spěšné vlaky Gorol zavádí Moravskoslezský kraj. Pojedou o víkendech z Ostravy do Mostů u Jablunkova.
Konec maďarských souprav
Nástup Comfortjetů bude znamenat i konec maďarských souprav na vlaku Hungaria včetně maďarského jídelního vozu.
Rozšiřování integrace
Některé kraje se dohodly na vzájemném rozšíření svých integrovaných tarifů na území sousedního kraje. Ústecký tarif DÚK nyní bude v Libereckém kraji platit u všech vlaků do České Lípy, opačně liberecký IDOL až do Litoměřic. Tarif ODIS se nově rozšiřuje z Krnova až do Jeseníku (trať 318)
Bruntálsko pod novou smlouvou
Začíná platit nová čtyřletá smlouva Moravskoslezského kraje pro provozní soubor Bruntálsko. Díky nové smlouvě budou na trati z Krnova do Rýmařova nasazeny nízkopodlažní motorové jednotky 814 Regionova, v Bruntále se už nebudou přivěšovat / odvěšovat přívěsné vozy, zkrátí se pobyt, přeloží se křižování vlaků do Valšova a do Rýmařova bude příjezd o 15 minut dříve, resp. odjezd z Rýmařova bude o 7 minut později než dnes.
Omezování provozu na regionálních tratích
Některé kraje s grafikonem dál proškrtají jízdní řády na některých méně vytížených tratích. Zlínský kraj omezí spoje na trati Kroměříž – Zborovice, Liberecký kraj objedná vlaky v úseku Nové Město pod Smrkem – Jindřichovice pod Smrkem jen na víkend. Z důvodu nízkého využití cestujícími bude omezen provoz na lince S32 Suchdol nad Odrou – Fulnek, kde zůstane zachován provoz ve špičkách pracovních dní a v omezeném režimu i o víkendech
Rozvázané přípoje v Chebu
Z důvodu plánovaných rozsáhlých stavebních prací a výluk s jednokolejným provozem mezi stanicemi Chomutov a Kadaň-Prunéřov, dojde k zásadním časovým posunům rychlíků Praha – Cheb a opačně a tím i k úpravám poloh regionálních vlaků s nejvyšší možnou prioritou na zachování přípojových vazeb. Technicky ale nebude možné nadále zajistit přípoje v Chebu na spěšné vlaky do Norimberka od rychlíků z Karlových Varů, stejně tak dojde k rozvázání připojů na trati do Aše.
Návrat vlaků po povodních
Během prvního čtvrtletí 2026 se mají vrátit vlaky na trať mezi Mikulovicemi a Jeseníkem (1.3.), kde došlo k velkému poškození povodní v roce 2024. Na trati 295 (Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku) je termín návratu vlaků stanoven na 31. 3. 2026. Na podzim 2025 proběhla modernizace Głuchołazy – Jindřichov ve Slezsku, v roce 2026 se předpokládá rekonstrukce a modernizace úseku Głuchołazy – Mikulovice.
Posílení spojení do Jeseníku
Od jízdního řádu 2025/2026 bude na objednávku Koordinátora dopravního integrovaného systému Olomouckého kraje a po domluvě s Ministerstvem dopravy, které tento návrh schválilo, posíleno spojení Olomouce s Jesenickem za pomoci přímých vozů u rychlíků 914 a 913.
Návrat osobních vlaků mezi Bakov a Kopidlno
Společnost AŽD Praha spustí v sezóně tři páry vlaků mezi Dolním Bousovem a Kopidlnem po své trati, jeden z nich prodlouží až do Bakova nad Jizerou, tedy na trať, kde již osobní vlaky delší dobu nejezdí.
Nová autobusová linka Jablonec nad Nisou – Brno
ČSAD Slaný spouští od neděle nové každodenní spojení Jablonce nad Nisou a Brna přes Liberec a Hradec Králové.
Nový koncept rychlovlaků ICE
Deutsche Bahn mění koncept sítě rychlovlaků ICE. Díky tomu budou mít cestující v celkem 21 městech v síti německé železnice jistotu, že pokud přes den přijdou na nádraží, do půl hodiny jim pojede rychlovlak.
Nová linka S30
V rámci Pražské integrované dopravy je nově zavedena linka S30 jako spojení mezi Všetaty a Mladou Boleslaví. S3 je nově vedena jen v relaci Praha – Všetaty – Mělník.