Povinný tendr i na výrobce vlaků. Soutěž pro PID srovnala podmínky dopravců

České dráhy poprvé připouštějí, že oproti konkurenci mají v soutěžích nevýhodu.
Obří zakázka Středočeského kraje a Prahy na provoz příměstských vlaků na páteřních elektrických linkách v síti Pražské integrované dopravy (PID) na dalších 30 let vůbec poprvé v historii srovná podmínky mezi státem vlastněnými Českými drahami a menšími dopravci.
Jde o první soutěž na železničního dopravce v Česku, v níž je podmínka, že všichni zájemci si musí vybrat dodavatele vlaků podle pravidel zákona o zadávání veřejných zakázek. Pro přihlášení do tendru stačí, aby soutěž dopravce alespoň zahájil.
„Zahájení soutěže na vozidla je podmínkou účasti pro jednání. Musí soutěžit úplně všichni, aby byly nabídky porovnatelné včetně podmínek,“ potvrdil středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.
České dráhy často upozorňují na to, že se cítí proti ostatním dopravcům v nevýhodě, když jako státem vlastněná akciová společnost musí dodavatele vybírat veřejně, na rozdíl od svých konkurentů. „Strašně věcí na sebe říkáme, tím že to vypisujeme, ukazujeme náš přístup i naší konkurenci. Ale například v tendru století na EMU 400, objednatel požaduje, aby vozidla byla vybrána v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. To znamená že povinnosti přenáší na všechny uchazeče. Budou muset soutěžit všichni,“ řekl při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz Lukáš Svoboda, náměstek generálního ředitele Českých drah pro ekonomiku a nákup.
Arriva vypíše soutěž brzy
České dráhy již soutěž vypsaly. „Cítím motivaci v rámci celého týmu, který na té zakázce pracuje,“ dodal Lukáš Svoboda. K vypsání soutěže se chystá podle vyjádření svého šéfa Daniela Adamky v příštích dnech i Arriva. RegioJet aktuálně zakázku na EMU 400 nechce komentovat.
Zakázka za 85 miliard korun. České dráhy začaly vybírat výrobce vlaků pro PID
Podle Lukáše Svobody však rozhodně neplatí, že České dráhy mají proti ostatním jen hendikepy. „Když si poodstoupím, tak si myslím, že máme řadu nevýhod, ale také nějaké výhody. Ať už je to velikost, přístup ke kapitálovým zdrojům, historický majetek, na který můžeme navazovat a tak dále. Ale zrovna povinnosti vyplývající ze zákona o zadávání veřejných zakázek jsou jedna z nevýhod. Problémem je i časové hledisko. Když soutěžíme vozidla, je to proces, který se nedá dramaticky urychlit,“ doplnil Lukáš Svoboda.
Ten zároveň upozornil na to, že trh výrobců kolejových vozidel je oligopolní. Jsou tu jen řádově jednotky výrobců, kteří dokáží splnit specifická zadání českých objednavatelů. I proto bude zajímavé sledovat, jak a o kolik se budou lišit cenové nabídky jednotlivých dopravců v této veřejné zakázce. Soutěžit budou dopravci na velmi malém trhu výrobců pravděpodobně s velmi podobnými podmínkami.
Celý rozhovor s Lukášem Svobodou vám přineseme ve formě podcastu v pátek kolem poledne.