Potvrzeno: Vlaky z Prahy na sever Německa budou na tři měsíce povinně místenkové
Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah v Drážďanech. Foto: České dráhy
Důvodem je očekávaná vyšší poptávka po cestování kvůli fotbalovému šampionátu.
V rakouském (zřejmě i německém) rezervačním systému je na to upozornění už od února (jízdenky prodávají 180 dnů předem). S tím, že místenku dostanete zadarmo (jinak stojí 3€). Ostatně vydávat se na takové cesty bez místenky je slušné dobrodružství, 3€ nejsou zase tolik. Mě stačilo vloni v létě, kdy nám kvůli 150 minutovému zpoždění ujela vindobona a do té další jsme pochopitelně místenky neměli (ještě že ten den byla doprava tak zasekaná, že průvodčímu nepřišlo divné, že jedeme jiným vlakem než na který máme „zugbindung“).
Spolu s tímto opatřením bych čekal zavedení hodinového taktu.
V úseku Dresden – Berlin už je.
A jestli jsem to správně pochopil, tak povinná rezervace se bude týkat jen každého druhého spoje v tomto úseku (jen těch mezistátních).
P. S. Při 1h taktu (= eventuálně dvojnásobném počtu sedadel za 2hodinový úsek) by žádné povinné místenky nebyly potřeba, protože všichni cestující by se tím pádem vešli na dostupný počet sedadel. Celkově mi tahle místenkovací polemika přijde jako dalajlámovské „Když má problém řešení, nemá smysl si dělat starosti“ (= když je dost míst k sezení, vejdou se všichni i bez místenek), resp. „Když řešení nemá, starosti (místenky) nepomohou (v celkovém kontextu, kdy „tak jako tak část lidí sedět nebude“; jediným rozdílem je, že část z nich tak jako tak nepojede, a to mmch. kvůli byť jedinému vymístenkovanému úseku daného vlakového… Číst vice »
Jestli já jsem to dobře pochopil, tak povinná rezervace je jen v úseku přes hranice, aspoň tak to v těch rakouských bylo napsané (pro vlaky rakousko-německo). Právě s odvoláním na euro 2024. Čili jde hlavně o zdůraznění německých státních hranic, které je v přímém protikladu s oficiální propagandou, která říká, jak máme evropu bez hranic.
To tady ultras kvičíte na špatném místě…
Já bych řekl že nejvíc tady kvičíš ty…
Fascinuje mě ta argumentace přeplněností, bezpečností apod. Takže podle některých diskutujících (a vedení DB) je řešením přesunout tyto stojící cestující (rozumejme ty, kteří v daný čas místenku už neseženou) v uličkách do regionálních vlaků, protože např. plný patrák REX jedoucí po stejné trati jako ICE stejnou rychlostí až 160 Km/h bezpečnosti z hlediska evakuace a pod vyhoví, protože zřejmě vykolejit nemůže. Nebo z jakého titulu může doprovod dálkových EC vyhazovat za pomoci policie cestující s platným dokladem a proč totéž nedělají vlakvedoucí v S-Bahnu nebo REXu, který je třeba při výpadku předchozího spoje přeplněný mnohém víc. S tímto přístupem můžeme… Číst vice »
No, z toho „9-eurového“ léta 2022 si vybavuji i cedule „nástup do vlaku zakázán“ či ještě častější „nástup s kolem zakázán“ (blahé paměti linka München – Salzburg). Ale jinak principiálně souhlas, s tou bezpečností.
Mmch. jak tam bylo argumentováno 450 stojícími lidmi ve vlaku – pokud tedy tím vlakem nepojedou a budou čekat na nádraží, tak 450 lidí čekajících na nádraží (nota bene „krát počet spojů“) by taky evakuační problém nebyl?
Ti, na které místenka nezbyde si koupí místenku ke stání. Je to běžná praxe, zaplatíte místenku plus nějakou pokutu a jedete, nevyhodí vás (ostatně viděl jsem to i v Regiojetu). V Itálii je prý prodávají dokonce i u pokladen. Tolik odpověd na můj dotaz, jaktože v povinně místenkovém vlaku spousta lidí stojí nebo leží na chodbičkách.
V té Itálii je taky místenkové skoro všechno, mám pocit, že jsem to viděl i u některých osobáků, ale spěšňáky (regionale veloce) jsou povinně místenkové snad všechny.
Hlavne by to chtelo trochu synchronizovat odjezdy vlaků. Zatim je to uz roky tak, ze prazdny krusnohor odjede z prahy 5 minut pred prijezdem preplneneho vlaku z moravy a lidi vnitrostatni prepravy se cpou zbytecne do mezinarodniho berlineru, protoze dalsi krusnohor jede az za dve hodiny a do pomaleho prehistorickeho labe bez klimy se moc nehrnou.
Povinné místenky bych vzal na polský způsob. Místenka součástí jízdenky, pokud je vlak vyprodaný tak si můžu koupit jen jízdenku s tím, že místo k sezení není garantováno… A to už si hodně lidí rozmyslí, jestli si koupit pouze jízdenku do vyprodaného vlaku. No a kdo má nějakou formu síťové jízdenky tak si pořídí místenku za nula. Ale opět, pokud je vlak vyprodaný, tak mám o tom informaci…
Místenka za nula = riziko, že nějaký vlak se bude tvářit jako vyprodaný, reálně v něm však bude např. 10 % míst volných, protože lidi tu „místenku za nula“ nevyužijí.
A co udelají s tou jízdenkou? Do jiného vlaku by mohl být doplatek (takže to není 0).
S časovou jízdenku „udělají“ to, že ji tak jako tak mají.
Čím se to liší od současného systému? Místenku zdarma dostanu; když je vyprodáno, tak o tom vím; a když si koupím jízdenku bez místenky, tak nemám jisté místo k sezení.
Detaily v UX.
– není defaultně zaškrtnutý požadavek na místenku
– v seznamu nalezených spojů není info „vyprodáno“, to se dozvím až když vyberu daný vlak a do něj chci místenku.
Vzhledem k dlouhodobému vysokému vytížení vlaků Ex5 by nebylo od věci zrušit na těchto spojích slevové jízdenky, minimálně pak interrail. Tato linka nepotřebuje shánět cestující za každou cenu, tak proč těm, co jedou prakticky zadarmo, umožňovat cestu, když mohou využít regionální vlaky.
V rámci Německa je to cenově rozdělené už i tím, že v dálkových spojích neplatí IDSkové jízdenky ani Deutschland Ticket.
P. S. Regionální vlaky „smějí“ být přecpané? (jako že v létě 2022, při platnosti 9-euro-ticketů, skutečně byly)
A co přidat vozy a pokud vím, že bude poptávka tak zavedu posilové vlaky? To už u ČD a DB nikdo nemá kritické myšlení??
Především je otázka jestli někdo má ty vozy.
No ČD jistě né….nebo vlastně pro Němce je mají…. Zde se rozšíří počet blaků řazených z vozů „B“ a zkrácených….
Vlaků samozřejmě…
Stare B na kategoerie vlaku EC a EC nesmi. To je mozne jen na uzemi CR 😉
IC
Když DB občas platí za výkony víc.
Věřím, že db má, z nějakého důvodu celou linku ale musí řešit jen CD
Nejlepší je koupit si mistenku do Berlína v jedničce u stolečku, a naleze naproti nemecka baba bez lístku, u ktery cesky průvodčí rezignuje, odkaze ji na personal DB…a tato baba vam za Drazdanami vezme tasku a odnese vám ji do jídelního vozu (vl.zkusenost na Velký pátek)….
A to neumíte odsunout jednu skopčačku u NDR?
Fakt hloupá otazka
Zachovať natrvalo prosím. Diaľková doprava so stojacimi cestujúcimi by nemala existovať.
Dálková budiž, ale třeba Děčín-Bad Schandau/Dresden není žádná dálková doprava. Akorát mají cestující smůlu, že zrovna jejich trasa vede přes čáru na mapě.
Jsem rád, že na území ČR to půjde nadále bez místenek. Občas člověk prostě dopředu neví, kupuje až na poslední chvíli a klidně postojí, aby se dostal včas do cíle.
Presne tak. Povinne mistenky jsou sice mozne opatreni, ale melo by se zavest nejlepe ve spojeni se zvysenim kapacity vlaku, snad tomu tak bude
Pro ČD je dálková doprava i Praha-České Budějovice nebo Plzeň-Brno ….
Škoda, že už dávno nejde o standard na všech dálkových spojích a stále musíme řešit spory s neukázněnými cestujícími, kteří někomu sedí na místě a odmítají se zvedat.
To nevyřeší. Neukázněný cestující si sedne kam ho napadne i s místenkou. Třeba protože se mu nechce jít o 3 vagony dál. A v plném vlaku je to problém. Jo když je vlak poloprázdný, jsou takové místenky pro parádu, prostě si sednete jinam a to samé udělá ten, komu tím zasednete místo, ale když ,máte v plném vlaku rezervovanou čtyřku pro 4 lidi, tak to prostě nejde. Zažil jsem obě možnosti (jedno ve vlaku Frecciabianca (Sapri-Řím) před mnoha lety druhé loni v létě ve vlaku Frecciarosa, tentokrát na cestě do Boloni. Když jsem to po té první zkušenosti vyprávěl člověku… Číst vice »
Já za tím vidím jen snahu ČD se napakovat na místenkách… Ono místenku za 75 jen tak někdo nechce… Tak to dejme povinně a rovnou na tři měsíce…
Mistenka je (minimalne u DB) v tomto obdobi v cene jizdenky, takze tam se na nicem „nenapakujete“.
A proto je to opatření DB a ČD dává místenku bezplatně. Nechtěl bych mít Vaší logiku…
Oba mají mistenku v ceně jednorázové jizdenky, solo místenku za 77 Kč.
Napakují se akorát A) na nerozhodných (kupuje jízdenku, neví kterým vlakem pojede tak si neřekne) B) lidi s paušálem.
Jen tak někdo nebo někdo, kdo má holou …? Za tu cenu a cestu až do Berlína to lidi zaplatí ještě rádi a ani nemrknou. A když si ten článek přečtete ještě jednou a pořádně, tak zjistíte že většiny cestujících se to ani nedotkne, pač ji stále mají zdarma v ceně jízdenky.
Zbytečné. Ťápnout kravinu a honem do další diskuze a pak už se na ten komentář nikdy nepodívat
Pokud na ně místo/místenka v tom kterém vlaku zbude.
V opačném případě… „mrknou“.
No jo no. Jenže je to úplně jinak.
Chce to pořádně číst…
„Cestující, kteří si pořídí místenky na denní vlaky EC Berliner, Hungaria či railjet Vindobona současně s jízdenkou, získají rezervace na tyto přeshraniční vlaky bezplatně. V e-shopu ČD nebo mobilní aplikaci Můj vlak toto platí standardně…“
A že je to zvlášť za těch 75,- (alias 3 eura) a ne za „českých 35“ je zřejmě o tom, že je to přeshraniční provoz (v tomto případě) s DB – ale za tenhle důvod ruku do ohně nedám, někdo znalejší jistě doplní… 🙂
Je několik kategorií. Od 35 do asi 250 korun (alias 10€) ale většinou je to právě těch 35 nebo 75 (podle kurzu eura 72 nebo i 80). Stačí nahlédnout do ceníku ČD. Za těch zhruba 80 korun bývaly i tzv. expresní rezervace, ale poslední dobou stojí v e-shopu i místenka na poslední chvíli (řekněme Praha-Tábor) taky těch 35 korun, nevim jak na pokladně.
Tak koukám, jestli moc nelakuju a ceník https://www.cd.cz/assets/typy-jizdenek/rezervace-mista/cenik_rezervaci.pdf předčil moje očekávání, těch kategorií je 14 od 0 do 500 korun bez nějakého vysvětlení, mám pocit, že dřív tam vysvětlení bylo.
Už před měsícem jsem kupoval lístky z Bruselu u DB (vyšly tentokrát podstatně levněji než u ČD) pro trasu Brusel-Kolín n.R. – Berlín – Ústí a povinné místenkování bylo na všechny vlaky (a místenka i u DB na všechny zdarma).
Budu zle zvědavý, co se stane, jestli nám ujede přípoj…
Kdyz vam ujede pripoj, tak v nasledujicim vlaku nepotrebujete mistenku, ale muze se stat, ze budete muset stat…
Když vám ujede přípoj, pojedete dalším vlakem. Přece nebude do konce života někde na nádraží.
Nikde není psáno, že ten další vlak nebude vyprodaný.
Dovedu si představit povolení jizdy na stání, pokud je to bordel vinou dopravce (ujetí přípoje).
Ujetí přípoje může být i „z vyšší moci“, vinou správce infrastruktury atd.
Na jednu stranu někteří argumentují, jak je jízda na stání (která by přitom nenastala při dostatečné kapacitě soupravy!) nepohodlná atd., najednou by „za některých okolností“ byla přípustná…
Přitom zdržení je možné z mnoha důvodů (nejen ujetí přípoje, ale např. i prodloužení pracovních/jiných záležitostí, a to vč. sportovních záležitostí – typu prodloužení fotbalového zápasu atd.).
Ujede li Vám přípoj (uletí li Vám letadlo) máte smůlu. Budete čekat, až se něco uvolní, či pojedete jinudy (přestupy). Co je na tom nejasného? Vlak, jako letadlo, či bus…je snad vlak nějaká socka??
Právě proto, že by pokud možno neměl být „sockou“ (což obvykle je definice pro druh dopravy či jiné služby, kterou využívají jen sociálně slabší či obecně ti, kteří nemají jinou altenativu), by bylo vhodné, aby takovýto stav nehrozil a i díky takto vzniklé spolehlivosti byl použitelný i pro ty lidi, kteří si nemůžou dovolit X-hodinové zdržení kvůli tomu, že z různých důvodů nestihli jimi zarezervovaný spoj.
Ve vlaku vychází kombinace bezpečnost x stání docela v pohodě. (V letadle i autobuse je vhodné sedět, případně mít pás).
Při ujetí místo přebookovat do volného vlaku ale povolit jet i dřívějším.
Bude li to vinou dopravce, zajistí to dopravce, jeho problém….
Ano, podle mně by vlaky kategorie EC měly být povinně místenkové trvale….
V mezinárodní dopravě OK, ve vnitrostátní nesnysl.
Poláci to tak mají a jak se jim hezky jezdí.
A Rakušáci naopak.
A Švýcaři jakbysmet.
Nějaký důvod, proč je to ve vnitrostátní nesmysl?
Protože by se nám na nádraží hromadili cestující. Mnohdy jste rád, že urvete místo na stání. Když bude plně místenkový systém, tak bude mnoho vymistenkovanych míst a někdo třeba nepojede protože pojede jiným vlakem. A vy to ani nebudete zkoušet, protože místenku už neseženete.
Ale to je smysl místenek – aby do vlaku lezli jen Ti, co maj místenky, a nikdo se nikde nehromadil.
Hromadit se můžou i tak – stačí když jim vlivem zpoždění ujede přípoj, na který měli místenku.
No a pak budou (při povinném místenkování) čekat, kde se vůbec co uvolní.
P. S. A část lidí, která na tuto (do určité míry) loterii nepřistoupí, se na nádražích skutečně hromadit nebude, protože pojedou autem (kterým můžou jet kdy chtějí a žádnou místenku si do něj pořizovat nemusejí).
… resp. při nepovinném (eventuálně žádném) místenkování by se lidi na nádražích v takové situaci hromadili o to kratší dobu – prostě by sedli do nejbližšího spoje jedoucího v daném směru.
Komu ujede přípoj, ten může jet prvním následujícím na stojáka.
(Jízdu na stání legalizovat jen bordelem na straně dopravce – cestující má platnou z nějakého důvodu neprojetou místenku)
Toto platí/bude i v 6 – 8/2024 platit i u DB?
Bez ohledu na předchozí: co když takto ujede přípoj např. těm (v jiném příspěvku zmiňovaným) 450 cestujícím (což zrovna v době toho ME může skutečně nastat – prostě přesun mezi dějišti utkání konaný s přestupem)?
P. S. Perličkou je, že tím pádem ten původní spoj nebyl zcela využit – nějaká část cestujících do něj měla místenky, ale nejeli v něm, protože jim ujel. A někomu by se ten spoj naopak hodil, ale jet v něm nemohl, protože byl „vyprodaný/plný“.
Pravděpodobně nebude.
Pokud by se nestalo nic dalšího, tak stojí maximálně 450 lidí. (Ale vstupují do toho další věci – pravděpodobně měl zpoždění i předchozí nebo následující vlak, takže se to posune).
A záleží i na rychlosti rezervačního systému. Když dispečer rozhodne nečekat, tak se vše možné přebookuje.
Pokud je argumentováno vysokým vytížením spojů, tak nebude do čeho přebookovat.
Ta pravděpodobnost zpoždění předchozího/následujícího vlaku vůbec nemusí platit (záleží na příčině zpoždění).
To je vtip?
Aky je realne rozdiel medzi cestou z Brna do Prahy a z Brna do Viedne a preco by to, ako funguju vlaky, mali urcovat ciary na mape?
Ve vnitrostátní i mezinárodni. Chce li dopravce, ať si ty vnitrostátní dobytčáky dá do kategorie „R“. Má li EC tři vozy narvané po střechu študáky apod….. jaké služby EC ten vlak nabízí? Můžete to pustit do kalhot, minibaru se nedočkáte, do bistra (JV) se nedostanete….proč né místenky, pane?
Nabízí službu přepravy cestujících.
P. S. Jestliže bude vlak tak přecpaný, že by v „nepovinně místenkových“ vozech hrozilo to co píšete, tak o to víc lidí bude dotčeno tím, že při povinném místenkování nepojedou vůbec.
Ale to nabízí „R“ také. Tak zůstaňme u kategorie „R“ s B249 a nevymÿšlejme, když neumíme (nechceme) rozlišovat…
Rozdíl je v četnosti zastavování, kterou je dobré odlišit těmi kategoriemi.
P. S. Jak to ti Švýcaři dělají, že místenky u nich povinné nejsou, přesto snad v žádném spoji (pominu-li nějaké zubačky/lanovky) snad nikdo nikdy nestojí?
Ex a EC mají četnost zastavování stejnou, EC beru jako „luxusní podmnožinu“ Ex.
Ex a EC je totiž po dopravní stránce úplně to stejné, protože vše co je nad Ex, je jen komerční označení dopravce, po dopravní stránce jede IC, EC, SC jako Ex.
Mě se líbí model místenkový a bezmístenkový vůz.
Kdo má místenku, ten je v klidu v rozumně obsazeném voze(žádná přecpaná ulička k obsazenému sedadlu). Kdo nemá, může jet na stojáka.
Bohužel, toto není pravda. Cestující se nacpou na chodbičky, k WC, do 1.třídy, prakticky všude. Kultura cestováni a služby, kterými se ČD „pyšní“ nejdou žádné a už vůbec né kategorie EC. Ke kvalitě služeb můze přispět jen to, že vlaky vyšší kvality budou povinně místenkové. Viz Pendolino i vlaky RegioJet.
Pendolino mezi Prahou a Fr. Lázněmi není povinně místenkové.
Regiojet na R8 a R23 taky ne.
Také to není kategorie EC. Je to tegionální závazková doprava (kategorie R) a vlak IC. Ale i tak by Pendolino mělo být povinně místenkové.
Tak EC nejsou ani žádné spoje Regiojetu.
Mmch. pojem „vlaky vyšší kvality“ je někde definován? I zde připomenu, že vyšší kvalita = 1. třída (cenově i prostorem pro sezení atd.).
Ano, říkám „model se mi líbi“ ne že tk tak funguje zrovna na Berlinerech.
Mimochodem je několik způsobů jak jet žlutovlakem RJ legálně na stání (ujetí přestupu, treba od žlutobusu).
A na objednané lince R8 mu to objednavatel nepovoluje, tam jenom RJ prostě do nějakého vozu neprodá místenky.
Měsíční šampionát vs. tříměsíční místenkování….
P. S. Jak to bylo při MS 2006 (taktéž v Německu)?
Hlavni duvod jsou trvale potize s preplnenim vlaku v lete (prevazne interrailisty), kdy loni dochazelo temer denne v Berline k preplnovani vlaku, volani policie, zpozdeni,…
To snad bude se zavedenim povinnych mistenek v lete minulosti.
Co je špatného na 10 lidech na představku, 2 lidech v umývárce a 2 v mezivozovém přechodu*, protože se už ani do chodbičky nevejdou?
*) asi měli rádi heavymetal. Za dob ČD všude.
Vagon má nějakou kapacitu podle výrobce. (X sedaček + Y míst na stání) Při překročení může být horší evakuace. Nějak se počítají brzdící procenta.
Prosimvas, neodpovídejte mu na ty jeho bludy….
Mno já byl jeden z těch 10 na představku a celé je to myšleno ironicky.
Ano, opravdu tím vlakem jezdím a už jsem něco zažil.
Volání policie z jakého titulu, když nešlo o povinně místenkové spoje?
Jak u povinně místenkových spojů lze zabránit v nástupu lidem bez místenky?
P. S. i zde vypíchnu – přeplnění vlaku lze eliminovat jeho dostatečnou kapacitou.
Tak snad má ten vlak nějakou konečnou kapacitu, ne? Když už je ten vlak plnej, tak může personál rozhodnout, že další lidi už prostě nastupovat nebudou. A pokud to cestující nerespektujou, tak je holt potřeba zavolat policii. Lajdáctví DB není důvod pro to, aby lidi jezdili na střeše.
Jake lajdactvi DB, to je dusledek nemistenkoveho vlaku.
Jinak nejdrive se samozrejme cety snazi presvedcit lidi, aby jeli dalsim spojem. Nabizi se jim i ze dostanou vracene jizdne a mohout jet o 2 hodiny pozdeji „zadarmo“. Kdyz to ale nezabere, tak se proste musi volat policie (a snazi se pak „vyhodit“ ty, kteri nemaji mistenku/jizdenku vazanou na vlak).
Však taková přesvědčování je z principu nesmyslné – už jen proto, že nikde není psáno, že u takového spoje nenastane obdobná situace.
Preplneny vlak, kde neni mozne zabezpecit moznou evakuaci. Kdyz mate vlak plny na 200 % sedackove kapacity (tzn. ulicky totalne plny). Tak proste ani projdete vlakem a kdyby se nedejboze neco stalo, tak se lidi z toho vlaku jen tak nedostanou. S tim vasim posilovanim jste takovy dopravni teoretik. Dam vam pripad z praxe a zajima mne, jak ho vyresite: EC 379 z predprodeje vyprodany na ca. 100-110 % kapa (tzn. zadny problem) a prijde k nemu 450 interrailistu. Jak to vyresite? Budete cele leto jezdit s 15ti vozy, abyste takove spicky pobral? O interrailistech nevite vubec nic nez k… Číst vice »
Řešení je neuznávat v prémiové kategorie vlaků EC Interrail, to jsou stejně většinou baťůžkáři. To kam tato kategorie spadla i u nás je ostuda.
Prémiová je 1. třída (jakéhokoliv spoje, v němž je řazena).
2. třída (jakéhokoliv spoje) je… neprémiová třída.
Na vlacích EC (naštěstí už) není nic prémiového – vyjma toho, že spojují velké vzdálenosti.
Jestli nějakým spojem chce jet 2x tolik lidí než jaká je kapacita, tak skutečně je chyba v neuvěřitelně nízké kapacitě.
K vlaku může přijít 450 lidí s jakoukoliv jízdenkou, o kterých „nevíte vůbec nic“.
Těch 450 lidí (ať už mají jakoukoliv jízdenku) nyní tedy bude postupovat jak?
To asi dost záleží na tom jak často k takové situaci dochází, ne? Jestli třeba 5x za rok, tak přece nemůžete po nikom chtít aby na to držel kapacitu.
Těch 450 lidí holt pojede jindy/jinak/vůbec.
V parafrázi vašeho tvrzení: jestli třeba 5x za rok, pak není důvod to „řešit“ povinným místenkováním. Když už ti lidé na tom nádraží budou (s přepravní potřebou jet do předpokládaného cíle), tak těžko pojedou „vůbec“; a u „jindy/jinak“ není jisté, jak se tolik lidí kam vejde. Nicméně to už je taková hra náhod – že by z nějakého neočekávaného důvodu zrovna u jednoho konkrétního spoje byl převis poptávky po přepravě o 450 osob vyšší než kapacita soupravy (resp. dá se to pochopit při tom fotbalovém mistrovství, ale pak by to opatření trvalo max. ten měsíc a ne 3 měsíce +… Číst vice »
… navíc p. „Nocni spoje“ nepsal o situaci „5x do roka“, ale zmiňoval „celé léto“ (navíc v axiomu, kdy jako by cestující kupující běžné jízdenky DB by automaticky kupovali místenky a zároveň držitelé jízdenky Interrail si místenky v předstihu nikdy nezajišťovali).
tvl. tak přidám vozy nebo zavedu posilové vlaky.
Jinak tolik k šotopohádkám o tom jak železnice může flexibilně reagovat na poptávku , podle potřeby přidat vagony a tak….
V Německu to není pravda už dávno a i u nás se dělá vše pro to, aby to dopadlo podobně. Sice by asi šlo mít něco levné a zároveň pružné, ale to by se to muselo dělat jinak a je to reálně asi spíš utopie.
Třeba i u nás se jako v Německu dočkáme, že při krácení soupravy se místo vystavení odškodnění vlak zadrží na dvě hodiny ve stanici a na cestující, co nenajdou své místo, se bude volat policie.
Neřekl bych, že je to šotopohádka, spíš je to příznak aktuální organiazce železnice. Holt když stát nechce platit za posilové vozy, tak nemají dopravci důvod něco takového mít a využívat. Nehodnotím, konstantuji.
To platí při splnění dalších podmínek. Třeba že zásadní jsou peníze od státu (nikoli cestujících) to holt u DB i ČD platí.
Ještě udělat toto samé na Vídeň a nebál bych se úsek Praha – Brno dát místenkově do prodeje až hodinu předem. Už mnohokrát se mi stalo, že sehnat jízdenku s místenkou z Vídně do Brna nebyl problém, ale dále ano. Tudíž logičtější by bylo hnát Brno přednostně do Svitavy a EC plnit dálkově. Minimálně pátky/neděle.
Co je to do Svitavy? Naházet z mostu do řeky asi nemyslíte, takže předpokládám, že chcete, abychom jezdili místo EC vlakem pomalejším rychlíkem. Když k tomu přidám přestup, tak pojedu celý den.
Jo, kupovat mistenku z Olomouce do Prahy na neděli večer je úkol nejpozději tak na čtvrtek 😃
A to tam někteří chtějí „smazat“ vlaky, protože jich je moc.
Ten samý týden? Tak to je v pohodě.
Ony ty Svitavy jsou totiž poloprázdné že? Zrovna v tyto dny.
Jako by spojení vlakem Brno – Praha nebylo dost pomalé už tak.
A ještě by někdo část cestujících přesouval do jiných spojů než těch s minimálním počtem zastavení…
Ale to je problém vaší nekonečné neschopnosti, ne drah….
Problém vidím hlavně v cenotvorbě, pokud to je vyprodané, je to moc levné… Viz letenky, začínají na pár stovkách a v momentě odletu stojí majlant a stejně skoro vždy nějaké místo zbyde, takže ta možnost je… Ale jet z Vídně a v Brně si přestoupit na rychlík není žádná hitparáda…
Kéžby to tak už zůstalo. Cestování v těchhle vlacích je vyloženě nedůstojné.
Kéž by byl do Drážďan (a tím mimochodem i Děčína) hodinový takt.
To by na to ale nejdrive v Elbtalu musely byt trasy…
V bezvýlukovém stavu jsou.
A délka těch výlukových stavů (v úhrnu za poslední roky) taky není nijak pěknou německou vizitkou.
(resp. on by se tam principiálně vzato i ten druhý pár EC za 2 h i při výluce vešel, protože v X:30 h by tam jejich míjení nevycházelo; a i křižování EC s Os by vycházelo už někde mezi Prostředním a Dolním Žlebem)
Tak ono se nestavi jen na nemecke strane. Kazdopadne, kolik tech bezvylukovych mesicu v roce je? Napr. v jr 2025 budou cele 3 (slovy tri!!!).
Ohledne „principialne vzato vesel“, nesmite zapomenout takovou drobnost jako nakladni vlaky, ale to uz je nad vasi kapacitu. Kazdopadne je to teoreticka diskuze, protoze tam ta trase ve prospech osobni dalkovky neni…
Proto píšu „principiálně vzato“, protože nákladní vlaky jsem samozřejmě v úvahu bral. Proto si takové poznámky nechejte od cesty.
P. S. 1 dodatečná trasa za 2 h zase není tolik.
To, ze to neni tolik vysvetlujte DB Infrago a Zesnadu… O tom, jak vypada diskuze o kapacite a jeji prideleni vite velky kulovy, ale o to vic se mate potrebu k tomu vyjadrovat.
Jestli to tu čte p. Sládek, tak i pro něj:
1 dodatečná trasa za 2 h zase není tolik.
Obzvlášť když při výlukách mezi Bad Schandau a Pirnou projely jak vlaky EC, tak i přinejmenším 1h takt (zrušen/nahrazen NAD byl jen každý druhý z 30min. intervalu) S-Bahn. Tzn. vešlo se „1,5 páru osobní dopravy“ za hodinu – stejný počet jaký by byl při 1h taktu EC + 2h taktu Os mezi Dolním Žlebem a Bad Schandau.
To že „nejsou“ je jenom alibismus DB, aby se po jejich výpravčích náhodou nechtěla práce. I pro tu nákladku je největší problém hlavně počet kolejí v Bad Schandau (+ aktuální neexistence Ostu), takže se horko těžko procpávají přepřahové vlaky. Samotný průjezd skrz jednokolejnou Schmilku až takový špunt zase není.
Ano, a nejen kvůli kapacitě, ale i kvůli možnostem spojení. Z Drážďan už nejezdí jen ICE směr Frankfurt jako už dávno, ale vznikla i IC linka přes letiště Berlín do Warnemünde a další IC/ICE linka přes Magdeburg a Hannover do Kolína n.R. Ne na všechno se ty Berlinery trefují.
Pak by se mohlo stát, že „důstojně“ se zrovna vy do vlaku nedostanete.
To je naprosto v pořádku. Když nejsou k dispozici místenky, tak jezdím alternativním způsobem už teď. Ale se svojí zakoupenou místenkou v současnosti nijak neovlivním to, jestli se nade mnou půlku cesty bude potácet banda přiožralých cestujících s plechovkami, apod. Taky nijak neovlivním nepoužitelnost jídelního vozu, kam si lidi bez místenky s oblibou sedají, aby tam 2 hodiny cucali jedno cappuccino.
Taky je možné, že ti přiožralí si pořídí místenku dříve než vy, takže:
– bez povinného místenkování budete stát vy nad nimi
– s povinným místenkováním oni pojedou, vy ne (a tím pádem ani nevyužijete jídelní vůz).
Alternativní způsob – buď autem (nevhodné, má-li být snaha aby lidi využívali veřejnou dopravu) nebo jiným vlakem (který též může být plný).
… navíc, ani při povinném místenkování není povinnost po celou dobu jízdy/jeho většinu sedět, tzn. i v takové situaci můžou ti přiožralí např. pendlovat mezi zarezervovaným místem a jídelním vozem.
Stejně tak je nevýhodou povinného místenkování, když chytnete místo vedle jednoho takového opilce. A přesednout si nemůžete, protože místenku pro jiné místo nemáte. A „na stání“ také není povoleno.
Několikrát měsíčně jedu praha-Ústí ECéčkem a až tak nedůstojné mi to nepřijde. Pamatuji si, že to bývávalo výrazně přeplněnější. Aktuálně s místenkou celkem v pohodě.
Další vrchol totální neschopnosti DB. Ale máslo na hlavě mají v tomto případě i ČD: Kolikpak energie věnovaly snaze projednat, aby to platilo aspoň až od Bad Schandau? Nebo všem přijde fajn, že si DB tohle opatření vynutí de facto i v úseku, kde jsou stále dopravcem ČD (tedy na čáru)? Mezi DC a B. Sch. by „správně“ mělo platit jen to, na čem se dohodnou oba dopravci, a ČD tohle měly zablokovat. Protože z Badu už dejme tomu jezdí fůra S-Bahnu, ale přes čáru tímto vlastně vznikne jen dvouhodina regionálky. A to ještě jednoho Desira a vůbec bych se… Číst vice »
Další důvod, proč přes Německo jezdit jen vlaky přímými, nebo ho rovnou objíždět (což jde ale pozemní cestou dost blbě). Při totálním nezájmu, aroganci a alibismu tamního personálu je to v podstatě jen zdražení (předpokládám, že zadarmo to je jen na úseky s přesahem ČD) a především legalizace stavu, kdy zůstaneš někde viset, protože něco jelo pozdě, vůbec nebo v polovičním řazení a je pouze Tvoje starost se dostat dál. Německá četa Tě ostatně klidně na hranicích vyžene z vlaku, i když místenku máš, akorát daný vůz (nebo celé ICE) není vůbec řazen, když to z Bruselu až na hranice… Číst vice »
Jak se dá neřadit ICE? Maj jet dvě jednotky a jede solo?
Přesně tak. Případně druhé sice jede, ale německá četa ho odmítne převzít a vyžene z něj lidi, aby pokračovalo po německém území prázdné.
Nepřevzít vagón na hranicích, a to i kvůli nějaké banalitě, a vyhnat lidi z vlaku je trik německých posádek, s nímž jsem se už rovněž na vlastní kůži setkal… zejména pokud vagón patří jinému než německému dopravci.
Na druhé straně, vagóny by při překročení hranice zkrátka měly být v úplně dokonale provozuschopném stavu, bez jakýchkoliv závad…
Jen to působí fakt dost trapně, když jde o soupravu, kterou pár hodin předtím jiná posádka do Bruselu v pohodě pustí.
Tím spíš když jde o soupravu německou. Ale aspoň asi „měří” všem stejně (=dlabou na cestující).
Pokud jste cetl spravne,tak jde o opatreni na nemecke strane (od Grenze po Bad Schandau), takze tam jaksi CD uplne zodpovedna neni. Jinak cestujici jedouci mezinarodnim EC do Bad Schandau jsou asi ti nejmene zajimavi pro DB (i CD) a kdyz uz si musite kvuli 3 eurum vrtat koleno, tak si holt pockejte v Decine na regionalku… Dle vasi posledni vety predpokladam ale, ze jako radny cesky sotous s tim budete vyjebavat a pak se hadat s cetou, ze „jste to nevedel“, “ co je to za nesmysl“, “ uz jsem tu jel stokrat a nikdo po mne mistenku nikdy… Číst vice »
Na hrubý pytel hrubá záplata. Vyžadovat povinné místenky také v nejméně obsazeném úseku z celé linky je prostě a jenom lemplovství, že u DB se nenamáhal nikdo domýšlet důsledky (viz co píšu o té U28). Tady je „občanská neposlušnost“ zcela na místě.
A vůbec to není o 3 EUR, z mé osobní kapsy by stejně nešly. Je to především o příslušném opruzu to vůbec muset řešit.
Jejich provoz, jejich pravidla. Zase jeden Čecháček, co si svoje vlastní lemplovství omlouvá vinou druhejch?
Na to se nedá nic jiného, než si odplivnout.
Na druhou stranu, kdyby je nevyžadovali zrovna na přeshraničním úseku, docela by dostala trhliny jejich (už tak chatrná) argumentace o povinnosti místenek zrovna pro mezistátní (tzn. přeshraniční) spoje.
Podstat problému je v tom, že mezistátní vlaky u nás tvoří základní kostru vnitrostátního taktového GVD, což ztěžuje možnost reagovat adekvátně na potřeby vnitrostátní frekvence a činí nás to příliš závislými na rozhodnutích sousedních železnic. Kdyby ty mezistátní vlaky netvořily hlavní součást pokrývání potřeb vnitrostátní frekvence, ale pouze nástavbu našeho vlastního vnitrostátního systému, který by pokryl všechny vnitrostátní potřeby, bylo by to sice dražší, ale podobné problémy jako nedostatečná kapacita mezistátních dálkových vlaků by nám nemusely vadit.
V tom ale náš stát není žádnou výjimkou – např. Rakousko to má podobně.
Navíc jedno s druhým se nevylučuje – i mezistátní spoje se dají posilovat ve vnitrostátním úseku, viz např. Railjety Wien – Zürich s druhou jednotkou odpojovanou ve Feldkirchu.
(přičemž na švýcarské straně ty RJ skutečně jsou z kategorie „pro vnitrostátní spojení relativně nedůležité“, protože nad jejich rámec tam jezdí fůra vnitrostátních spojů)
Jistě, například Rakousko (a i Švýcarsko) to má podobně, ale drovný rozdíl tu přece je: tam je totiž nabízena mohutná další kapacita vlaků rychlé meziregionální a regionální dopravy, což činí ty mezistátní vlaky ve skutečnosti něčím „navíc“, bez čeho by se vnitrostátní frekvence v nouzi i dokázala obejít – ale to u nás v naprosté většině případů nemáme, protože jsme chtěli ušetřit: zpočátku to sice ještě vycházelo vcelku přijatelně, ale po nárůstu hybnosti obyvatel v posledních cca 25 letech to už stačit přestává, zejména když vše tvrdohlavě budujeme pořád téměř výhradně na principu dvouhodinového taktu jako stále postačujícího.
Salzburg – Villach jezdí jen dálkové vlaky (přes Tauerntunnel vůbec není regionálka).
Ze Salzburgu až po Vorarlberg je taky cokoliv jiného nepoužitelné.
Podobně tak Wien – Korutany.
P. S. 2h takt je sice nepostačující, nicméně zrovna v české dálkovce mnohde je takt četnější, byť žel ne v relaci Ústí – Dresden. A stejně tak 2h takt je i přes Tauerntunnel.
Podstatou problému je, že „nejsou vozy“ a DB tak svou totální neschopnost outsourcuje na cestujícího. Přinejmenším do DD se nějak normálně = bez povinných místenek dostat je ale i naše „vnitrostátní“ (protože pro naše lidi důležitá) potřeba, a tady za to prostě mělo MD (+ ČD) bojovat velmi silně. Argument třeba „nespravedlivě jste nepřebírali vozy, tak teď máte máslo na hlavě, tak teď nepruďte a jsme si kvit“. Nebo „tak tam dáme přes čáru aspoň béčka / Bdmtee, odvěsíte si to v DD“. A podobně.
Ale jasně, místenky jsou strašně jednoduché.
Ano, jsou. Obchodní společnost se chová tržně. Co se divíte?
No, kdyby problémem DB byl jen nedostatek vozů DB, tak by se to povinné místenkování přece nemuselo týkat vlaků zajišťovaných náležitostmi jiných železnic a DB by jen měla chtít od těch železnic patřičné posílení jejich souprav – takže to (a nebo hlavně to) asi jediným problémem nebude. Tam se asi nabízí spíš otázka, jestli ten přechodný nápor zájmu je DB vůbec schopna zvládnout bez oprávněné olbřímí kritiky veřejnosti, a tak si tímto způsobem preventivně připravují půdu a předem „trénují“ klienty. A ještě obecně: snažit se redukovat problém jen na „nedostatek vozů“ je krátkozraké a falešné, protože s větším počtem vozů… Číst vice »
No, to je pravda: kdyby v prokladu s „Krušnohory“ (Ex) nejenzdily dálkové EC vlaky, ale kvalitní Ex vlaky do Drážďan, a ty dálkové EC vlaky tvořily jen další nabídku navíc mimo „vnitro“ (protože Drážďany jsou z tohoto pohledu i „skoro české vnitro“), tak by asi bylo po největším problému – a všechny Ex vlaky bych navíc zastavoval i v Lovosicích, což by rozhodně mělo smysl nejen pro „vnitro“, ale v případě těch „Drážďan“ i pro Němce. A k tomu bych ze současných rychlíků relace Praha – Děčín asi udělal Sp vlaky v hodinovém intervalu a přidal jim případně i nějaká… Číst vice »
– Ukončení dálkových vlaků od Prahy v Drážďanech postrádá logiku z mnoha ohledů (% lidí, kteří by pak museli přestupovat, počet souprav do oběhu vlivem roztržení atd.)
– Nikde není psáno, že tím pádem by expresní spoje zastavovaly v Lovosicích (mmch. přísně vzato by tam Krušnohory mohly zastavovat aniž by tam zastavovaly Berlinery, přesto tam nezastavují).
– Rychlíky Praha – Děčín jsou tak trochu „spěšnými“ vlaky už teď, viz zastavení v Hněvicích či Bohušovicích (což IMHO je přiměřené).
Nešermujte Rakouskem, tam mají zcela jiné vstupní předpoklady a podmínky. Žádné dálkové vlaky bych v Drážďanech nekončil (nevím, pročvás to napadlo), pouze bych tam prodloužil vnitrostátní vlaky relace Praha – Děčín, ze kterých bych udělal slušné rychlejší vlaky ve dvouhodinovém taktu (v ČR = Ex, v SRN ať si z nich udělají třeba REx s pobytem i v Pirně, apod.) ve vzájemném prokladu s „Krušnohory“ – a vše to bych zastavoval navíc i v Lovosicích, protože aglomerace se 40 tisíci lidmi a možným množstvím přípojů si už rychlou dopravu podle mě zaslouží. Současné skutečné dálkové EC vlaky ať si jezdí… Číst vice »
Řekl bych, že si docela protiřečíte: – Výše jste psal „No, to je pravda: kdyby v prokladu s „Krušnohory“ (Ex) nejenzdily dálkové EC vlaky, ale kvalitní Ex vlaky do Drážďan,“, na což jsem reagoval (tzn. ukončení v Drážďanech + že by šlo o expresní spoje, nikoliv „protažení děčínských rychlíků“. – Lovosice mají rychlou dopravu právě v podobě těch rychlíků. – Sám zmiňujete hrozbu přetěžování souprav v „přípražském“ úseku, na druhou stranu uvádíte zastavování ve Vraňanech, které by k tomu jevu tím víc přispělo (+ zčásti totéž i ty Lovosice). – Zpoždění vlaku směr Praha hrozí s obdobnou pravděpodobnosti od Berlína… Číst vice »
Však může jet rychlíkem.
Chápu to a je to dočasné, ale nebyl argument pro zachování dotací vlaků z Prahy na Berlín (a Vídeň/Blavu) to, že tam narozdíl od (potenciální) konkurence nejsou povinné místenky a přidají se vagóny? Takhle je to nekalá konkurence vs. (potenciální) dopravci bez dotací.
Ale však v dotovaném úseku povinně místenkové nejsou. Místenka je povinná pouze v úseku Schöna Gr. – Berlin
Schöna Gr.-Bad Schandau
A je možné v Schöně nastoupit/vystoupit nebo to znamená místenky už od Decina?
A dotovaný úsek Děčín – Schöna je využitelný jak?
Nejdříve přečíst, potom komentovat 🤦♂️
Já to nějak nerozumím
To jsem zvědav, jak budou jezdit lidé, kteří dnes cestují na stojáka, protože kapacita těch vlaků nebývá úplně dostatečná.
By mohlo DB poskytnou posilové vozy, když si to vymyslely 😀
Busem nebo letecky. Pokud je dopravce schopný a spočítá si jaká je poptávka na tyto spoje podle prodaných jízdenek a rezervací od kolegů, tak zařadí adekvátní počet dalších vozů aby nepřišel o tržby.
Letecky asi tezko, kdyz uz nic nelita primo…
Proč nezvládne obdobný počet vozů nasadit i bez rezervací?
Jak bude reagovat na nějaké % místenek zakoupených či naopak stornovaných (druhé jmenované např. poté, co se nějaký tým na ME nedostane dál) jízdenek/místenek na poslední chvíli?
Stejně jako když DB stávkují… Už dneska tam jezdí Flix po hodině a do toho nějaké spoje RJ, tak snad budou mít rozum a na fotbal to ještě posílí.
Az se v srpnu zase zavre Berlin-Hamburk a CD bude mit volne vozy, tak se bude posilovat. Do te doby se lide castecne „rozprsknou“ mezi soucasne spoje.
K tomu bude pro Interrailisty jezdit novy nocni spoj.
Jako že kdo chtěl jet v poledne, pojede v 6 ráno? Aneb „prodloužíme cestovní doby na úroveň roku 1870″… :-))
Konečně to zavedli. Tyhle vlaky bývají přeplněné a ještě víc na Německé straně. Z nějakého důvodu nejsou turisti a Němci zvyklí si kupovat místenku, takže je musím pravidelně vyhazovat z našich rezervovaných míst.
A teď si představte, že ve skutečné civilizaci individuální místenky (tj. nejde-li o větší skupinu) dokonce ani pořídit nelze. 😉
Žel jak kde – Švýcarsko či (vyjma mezistátních spojů) Nizozemsko víceméně ano.
Žel Francie/Itálie/Španělsko povinně; Rakousko „doporučeně“ (ale i pro jednotlivce).
Nicméně švýcarský přístup je systémový – spojů takový počet + o takové kapacitě, aby se prostě všichni vešli. A to i bez místenek.
Chudáci nevědí: https://www.westjr.co.jp/global/en/ticket/overview/
Psal jsem o (veřejnodopravní) civilizaci, nikoli o „pilném včeličkově“ s tendencemi k fanatismu. 😉
Nejsou zvyklí, protože to normálně stojí 3€ extra. Kdyby to bylo v ceně, jako je tomu u vnitrostátních (a v pár případech i mezinárodních) jízdenek ČD pro online nákupu, tak by Němci rezervovali taky…
Místenka v dálkových spojích DB stojí ovšem 4,90 €.
Stojí 3€, akorát to musíte koupit přes ČD nebo ÖBB. U DB je zase výhoda, že stojí dohromady 4,90€ i když si kupujete v jedné transakci místenky na cestu s několika přestupy, klidně 10, u ČD a ÖBB se platí zvlášť za každý spoj.
Systémovým řešením přeplněnosti ale je posílení souprav – aby se všichni vešli.
A kde na to vezmete vozy? Mimoto, nejvice „postizene“ spoje preplnenim byly v minulosti EC 173/379/175 z Berlina, ktere maji i nejvice vozu.
Buď pořídit nové, nebo nasadit starší. Možností je víc.
Takto to každopádně dopadne tak, že část lidí nepojede (resp. pokud se vejdou všichni, pak by se vešli i bez místenky).
InterJet si už masíruje svaly.
Těm rozjíveným fandům bych nic tak nového nepředhazoval.
Čistě teoreticky by se pár vozů navíc mohlo „najít“, protože v té době už na Ostravu mají aspoň zkušebně jezdit první ComfortJety. Ale třeba budou chtít látat díry jinde…