Potvrzeno. Správa železnic výrazně omezí provoz na mostě pod Vyšehradem

Železniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama ScheinheraaŽelezniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama Scheinheraa

Zatížení konstrukce se musí snížit na 60 % současného stavu.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
160 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kix

to jako fakt nikdo za 15let nemohl připravit Branický most, že se zavře i ten? Když se ví, že bude nutně potřebný.

Happy

Alibaba, voni jsou nějakej protřelej. Doporučím jich na stáž do jůesej, kde jim mohou nad permanentně natíraným Golden Gate vysvětlit, že to dělaj blbě a nátěry jsou zbytečné, když každá věž má na statisíce nýtů a navíc když tam vanou silné slané větry a dynamické namáhání je tam takové, o kterém by se té lávce přes Vltavu mohlo jenom zdát….Barva je blbost a za vše mohou památkáři že Alibaba?

Alibaba

Pokud nevidíte rozdíl mezi Vyšehradským mostem a Golden Gate, tam máte problém. Jednak v uspořádání ale i ve stáří, tím pádem třeba i v kvalitě oceli.
A jsou tam ještě nýty, nebo tam už jsou VP šrouby?
Dynamické namáhání hlavního nosného prvku (lana) je minimální, ten most primátně drží sám sebe.
Na jakou životnost je ten most navržen? Neznám americké normy, ale u tohodle mostu bych si tipoval víc než 100 let.

Památkáři můžou za to, že ta ocelová konstrukce nebyla včas vyměněna, protože to blokovali památkovou ochranou a způsobuje aktuálně komplikace v provozu.

milan

Výtoňský most omezení, Branický most rekonstrukce, stanice Praha Smíchov rekonstrukce. A vlaky budou končit v Radotíně nebo jak?

None

Co to strhnout a někde vedle rozsvítit hologram?

Neznamy Jarek

Urovnal bych dno Vltavy a postavil starý most do řeky. Časem tam bude korálový útes a Praha získá atraktivní turistickou atrakci.

Honzík

Perlorodky vám podekuji

jfp

Ještě pár let „debat“ a ono to tak dopadne. A bude tam pohřbený i vrak… Západního Expresu.

Tomáš Záruba

A toho, že mezi Krčí a Nuslemi bude větší kapacitní problém, než mezi Krčí a Tunelem, už si někdo všiml?

Huh

Jj, je tam místo pro druhou kolej, délka úseku je směšná, nechápu že už tam 20-30 let není. Ale SŽ nedokáže ani nějak koncepčně budovat třeba zastávky na normovanou délku. Vše staví dle svých potřeb pozpátku, viz 221, 091, teď Kladno, kde se taky začíná od konce. Pravda Negrelak už mají 🙂

Platamon

Bohužel není, ROPID a SŽ si tam naplánovali ostrovní nástupiště zastávky Kačerov = celá dvokolejka Krč – Spořilov je jen vložení spojek na Spořilově, ale kapacitě pomůže jen tak, že projede o něco více odklonů a o něco méně nákladních vlaků…

jfp

Negrelák naštěstí nadimenzovalo už století páry. SŽ aspoň vybudovala jednokolejku do Libně.

XXXD

Také mě překvapuje, že tam zatím není nic připravováno (alespoň podle interaktivní mapy SŽ). Nicméně stavba Zdvoukolejnění trati odb. Spořilov – Praha-Zahradní Město se tam objevila relativně nedávno, tak snad časem dojde i na Zdvoukolejnění trati odb. Spořilov – Praha-Vršovice.

Oldřich Sládek

Priorita je Richtung Čekačky.

VTT

To je priorita pro vás. Ale pro objednavatele osobní dopravy (všechny: MD, Prahu i StC kraj) by to mohlo – a mělo – být jinak.

G....

Na bývalé čekačky (dnes Zahradní Město) má vést nová linka PID z Radotína přes Krč a Zahradní Město do Malešic.

Lang

Takhle to dopadá, když se o problému ví už mnoho let, ale nic se neděje. Ono to nějak dopadne, že? Odporná líná verbež, která neumí udržet funkční infrastrukturu.

Ryk Mat

Tato odporná verbež se v tomto případě jmenuje Národní památkový ústav a Spolek za starou Prahu.
Mimochodem, jakým způsobem byste chtěl zabránit únavovým poruchám nýtované konstrukce, která byla již projektována na životnost cca 100 let?

Lukáš F.

včas ji vyměnit.

Jan

Verbež, nebo tu konstrukci?

Pavel Štorch

Únavové poruchy jsou v mostovce, ta mohla být kdykoliv mezi rokem 2004, kdy byl most zapsán jako památka a dneškem vyměněna. Místo diskuse s památkáři o tomto se energie věnovala dvěma tak špatně vyargumentovaným pokusům o sejmutí památkové ochrany, že je MK zamítlo. A teď jsme tam kde jsme. Dobrá Správa.

peter

citujem vase slova ….
stojí nýtované mosty na hlavních tratích se silným provozem, a zanedlouho jsem zjistil, že se opravují, úplně obvyklé to není, ale jde to …

Boli rovnake podmienky tych mostov ako toho prazskeho ? Dokazete to ako lesny inzinier vobec posudit?

Ako by sa vam pacilo keby som vam ako absolvent elektrotechnickej fakulty zacal kecat do vysadby a udrzby zelene s argumentom ze ved v zahranici sa tak robi. Neposlali by ste ma do teplych krajin ?

Alibaba

A čeho by se výměnou mostovky dosáhlo? Je prodloužení životnosti o cca 30 let. Pracnost neskutečná, bez vyloučení provozu na cca rok neproveditelná.
Ten most vůbec neměl žádnou památkovou ochranu dostávat. Vždycky když to slyším, tak by mě zajímalo, jestli tuhle památkovou ochranu udělují památkáři za trest nebo z blbosti?

Jiří Chmelenský

Sorry, strejdo, ale nerozumíš tomu. Dobrá správa se věnovala blbostem typu sejmutí památkové ochrany a zatloukání stavu poslední údržby mostu, nikoliv jeho smysluplné opravě a údržbě. NPÚ i Ministerstvo kultury dlouhodobě upozorňuje na zanedbání údržby mostu, takže na vině je jen a pouze SŽ s.o.

bkv

Tou údržbou předpokládám myslíte výměnu mostu…

Alibaba

Tak kdyby byla památková ochrana blbost, tak tu konstrukci SŽ nechá vyměnit bez keců.
Nemá cenu most (ocelovou konstrukci)udržovat (velké složité opravy), když víte, že je potřeba tu konstrukci vyměnit.
NPÚ ani MinKul nejsou schopni kecama most (ocel) zbavit únavové životnosti a dát ho do požadovaných parametrů. A ani kdyby tam naběhli se štětkami a barvou, tak by to nic nezměnilo.

Ryk Mat

Nejsem soudruh ani jiný druh fašouna, mně tykáte omylem. Když znáte způsob preventivní údržby, který v nýtované dynamicky silně namáhané konstrukci dokáže zabránit únavovým poruchám struktury materiálu, proč jej tajíte před celým světem? Sedíte si na miliardách. A ty vám utíkají s každým nýtovaným mostem. Neváhejte a publikujte, vy chytrouši. Mimochodem, Spržel nic nezatlouká. Před sedmi lety se opravdu zdálo, že vydrží ještě 30 let. Protože je ale most vyroben ze stejného materiálu, selžou všechny díly přibližně ve stejnou dobu lavinovitě. A to se právě děje. Jedinou možností, jak vyhovět uctívačům zdechlin, je vyrobit repliku toho mostu, protože je naprosto… Číst vice »

Alibaba

Zase tu vzniká podobná situace jako s nádražím v v Ústí nad Orlicí.
Tak doufám, že někdo nevyměkne jako v případě nádraží a ocelová konstrukce se nahradí novou.
Něco podepsat bez odpovědnosti a bez znalosti, to umí každý.

rtep

Něco cíleně dlouhodobě neudržovat a pak zbourat, to rozhodně také umí každý.

XXXD

Ten most je starý víc jako 120 let, můžete ten most udržovat, jak chcete, ale po 120 letech bude ta ocelová konstrukce stejně vyžadovat zásadní rekonstrukci anebo výměnu za novou. Ve chvíli, kdy daná ocelová konstrukce svými technickými parametry vůbec nevyhovuje, je zcela logické danou konstrukci vyměnit za novou, která využívá současné technologie a technicky bude odpovídat současnému a budoucímu provozu.

Y.K.

To je pravda, nemusel být před náhradou v úplně havarijním stavu neumožňujícím běžný provoz. Ale náhradu potřebuje tak jako tak z provozních důvodů.

Alibaba

Rozporoval bych to dlouhodobě, protože ten most svoji životnost splnil. A nemá cenu do toho posledních cca 10 roků nic vrážet, když se to má vyměnit.

Petr

No tak asi neni uplne idealni, ze ten most bude nekolik let v provozu v nouzovym rezimu (pokud vubec). To fakt uplne nevychytali.

Alibaba

Tak když do toto památkáři hodili vidle, tak se nouzový režim musí přežít.

jonáš

Už se měl měnit někdy od konce dvacátých let za kombi se silničnim, pak zas v sedmdesátkách, ale kvůli neschopnosti se to neudělalo včas, no ..

Ryk Mat

A jak by jej podle vás měli udržovat, vy ajnštajne?

Marťas

Dneska jsem video viděl, a držel jsem do doby, než ukázal vizualizaci nové zástavby, která opět bez špetky inovace, hnusné krabice, ale tady budeme zachraňovat a nějak lepit starej most.

Lang

Gebrian je tlučhuba a prakticky nic nedokázal.

Kubrt

Neříkám, že souhlasím se vším, co kdy řekl (např. tato kauza), to by ani nebylo normální, ale to co dělá, taky má svůj smysl.

Lang

Právě že nedělá nic. Vystudoval architekturu, ale nic nenavrhuje. A jestli mu některé stavby svojí formou vadí, měl se na nich podílet. Já to dělám.

Petr

Diky za odkaz k tematu, ale ten clovek proste nema zadnej racionalni argument. Sam uznava, ze by stalo vic usili zachovat ten puvodni most, takze je otazka jestli je ten most dost hezkej na to, aby to za to usili stalo. A to uz je jenom vec nazoru. Srovnani s Brooklyn bridge je pak uplne mimo. S tim by se dal srovnavat jenom Karluv most.

marek hudec

je to tu… pojďme se shodnout na nevyhnutelném:
1) maximálně urychlit zkapacitnění mostu inteligence a navazující trati směr vršovice
2) okamžitě potom strhnout nýtovanou dezolátní tragédii (ano, bez ohledu na zanedbanou údržbu a subjektivní názory stran historické výjimečnosti – -když se kácí les, lítají třísky)
+ stavba tříkolejného mostu dle projektu –taky se mi moc nezdá bílej beton, ale KDYŽ UŽ se to nechalo pohříchu dojít tam ,kde jsme, není kam uhnout

Lukáš F.

Já mám takové podezření, že projekt na nový most, podle kterého by se mohlo začít stavět, ještě neexistuje. Zatím jsme viděli jen architektonický návrh a pár vizualizací.

Jan

Taj na co ještě čekáme, až se zastaví provoz úplně?

Prag

Betonu tam moc neni. Je to ocelové.

Alibaba

Tam budou betonové v podstatě jen pražce.

standa

jednoduchý technicky že? … ale po administrativněprávní stránce a osobnostně přes vypatlaná ega památkářů je to hotová šifra pro mistra leonarda…. jak zařídit aby šel postavit nový most který chceme a potřebujeme ? zdá se vám to jako jednoduchá otázka? omyl!!

Eda

Kdyby se na tom tak máklo (v Braníku) dřív, co? Asi to nebylo snadné a jen o laxnosti, ale tušit co bude, snad by se uplatnila nehezká česká vlastnost, vychladit to na co nejpozději (=zanedbat) a náhradní trasa mohla vejít v platnost.

Paolo

Ví se o tomhle hrozicim pruseru hodne dopredu a dopadne to takhle. Slusne receno – manazerske selhani, ktere si odnese rada jinych lidi a organizaci.

M H

Únavové trhliny uvnitř materiálu…vidět okem zvenku to není, opravit to nejde. Strojař chápe, ostatní si myslí, že stačí otryskat korozi a natřít…a zde bohužel dlouhodobě vyhrává lobby „ostatních“. Ale mnoha lidem nevysvětlítě, že i když bude povrch konstrukce v bezvadném stavu, tak únavové trhliny uvnitř stále budou činit most nepoužitelným.

Polii

Omyl, únavová trhlina začíná růst vždy z povrchu součásti (materiálu).

Prag

Například z povrchu díry pro nýt.

Polii

Ano, ale pořád se jedná o šíření únavové trhliny z povrchu. Ostatně jak sám píšete.

jonáš

Čili „vidět okem zvenku to není“. A co teprve kdyby se to pečlivě natíralo, jak tady staromilci požadujou.

Kubrt

Únavová trhlina se může vytvořit i v objemu materiálu. Roste pomaleji, ale není vyloučená. Nicméně jak píše Prag, u té nýtované konstrukce je pojem povrch poněkud relativní.

Polii

Iniciace trhliny samozřejmě může být uvnitř objemu materiálu (od vnitřní – výrobní vady materiálu), ale už se nejedná o únavovou trhlinu.

Paolo

plny souhlas aktiviste bez vedomosti jsou des…a je to o to horsi, ze podobna situace se resila ve Vidni i v Bratislave vystavbou repliky s rozsirenim pro chodce a cyklisty – je to doladene do historickeho centra – turisticky magnet a zaroven ufinancovatelne.

Samozrejme pamatky chranit OK – ale tohle je extrem, co neprospiva nikomu

Patrick

Len jedna poznámka – bratislavský Starý most si nenárokoval byť dominantou mesta, keďže leží medzi Mostom SNP a Mostom Apollo (aj keď hoci cez deň nie je až tak výrazný, nasvietený v noci sa už stal súčasťoou dunajskej panorámy). Ale je fakt, že vďaka širokým lávkam a výhľadom na obe strany je to atraktívne miesto pre chodcov

Jan

Teď už je samozřejmě pozdě. Ale neříkejte mi, že když se kovová konstrukce nechá rezivět desítky let a není ani snaha to natřít, že to vydrží stejnou dobu a nechátrá rychleji, než kdyby měl most pravidelnou údržbu.

Druhá věc je, že za to musí nést odpovědnost konkrétní lidi. Tedy konec pracovní poměru (bez zlatého padáku!) a nějaké odškodnění za zanedbání své povinnosti.

Karel

Kovovou nýtovanou konstrukcí s překročenou dobou životnost nemá smysl natírat. Do díry pro nýt se barva nedostane, stejně jako mezi snýtované desky.

bkv

Opravdu si myslíš, že únavu materiálu nahradíš nátěrem jeho povrchu (a to ještě jen z jedné strany – mezi snýtované prvky se barva nedává)?

Filip Jirsák

Desítky let zanedbávaná údržba má jistě na současném stavu mostu podíl. Druhá věc je, že sebelepší údržba na ten most nepřičaruje třetí kolej, která je potřeba. Postavit vedle druhý most by znamenalo, že tam v pohledu bude více než dvojnásobek současné hmoty. To je daleko lepší postavit tam nový most, který bude mít na pohled stejnou hmotu, jako ten současný. Takže panorama zůstane víceméně zachováno, to je podle mne z hlediska památkové ochrany Prahy podstatnější, a pokud to staré železo má nějakou historickou hodnotu, může se vystavovat jinde.

jerry

Když je to teď ta památka, tak co tam zavést vstupné pro turisty a třeba s průvodcem? Mohlo by to vydělat na opravu.

Martin 13

Trapné

PvvS

Naopak, rozporcovat na menší díly a prodávat jako suvenýry.

medical examiner

Hmm…třeba jako pěší lávky…

medical examiner

Proč ne…ale jedině až po dokončení mostu nového…

Pája

A tu opravu dynamickým namáháním unavené oceli byste chtěl provést jak?

Pavel Štorch

Výměnou mostovky a zachováním oblouků, které tím trpí minimálně.

Pája

Ony oblouky mají taky svoji životnost a dynamickým namáháním samozřejmě trpí taky. Kdyby ne, stačilo by tehdy stavět mosty „placaté“ . Ty oblouky tam nejsou jako zábradlí, mají nosnou funkci…

Alibaba

Jenže tohle není konstrukce smontovaná šrouby, ale snýtovaná. Obával bych se, že vložením nového materiálu (bude tužší) se zvýší namáhání starého materiálu. Z hlediska konstrukce nic moc, vnáší se do toho zase další přídavná napětí.

Petr Šimral

„Od poloviny února 2023 je Správa železnic nucena přistoupit ke snížení třídy zatížení mostu z C3 na C2, to v konečném důsledku zamezí provozu nákladních vlaků.“ Jak to tedy je? Traťovou třídu C2 splní drtivá většina hnacích vozidel (nevyhovují pouze Voith Maxima, jedničkový Čmelák a Pendolíno) a níž se asi nepůjde, protože potom by ztratil přechodnost například Ešus a prakticky všechny traťové elektrické lokomotivy (a Žehličkou asi rychlíky přetahovat nebudou). U nákladní dopravy s ložením na 20 tun na nápravu není problém u čtyřnápravových vozů s větší délkou než je 12,5 metru. A to jsou asi všechny… Takže chce SŽ… Číst vice »

Luboš Beneš

Takže nepojede Pendolino do Varů? Nebo z hlavního odklonem?

medical examiner

Spíš to první, a třeba se alespoň vyzkouší do Budějovic.

hank

Ta formulace „…to v konečném důsledku zamezí provozu nákladních vlaků“ je citovaná doslova přímo z té tiskové zprávy?

Petr Šimral

Je to zkopírované z článku. Taky čtete jen titulky???

Jan Sůra

Je to komplet tisková zpráva (kromě prvního odstavce, kde vysvětlujeme, proč to sem dáváme)

hank

Tak v tom případě by si v tiskovém oddělení SŽ měli nechat vysvětlit třídy zatížení.

MilanSima

Chtělo by možná vědět, jaké procento nákladů jede přes Vyšehrad a jaké přes Krč.

Petr Šimral

Od dokončení reko žst. Zahradní město (a tedy ukončení nemožnosti jízdy vlaků od Benešova do Krče) a současně odpojení Smíchova společného a napojení tratě do Hostivic je to nula v případě, že je trať Praha Zahradní Město – Krč – Radotín sjízdná…

Prag

Proč má vlastně Pendo (bez naklápění) tak mizernou přechodnost, vždyť je to docela lehká souprava.

Petr Šimral

To se musíte zeptat těch, kteří to stanovují. Já to nejsem.

Zkuste „stošestku“ na Správu železnic….

Honzík

Pendolino je v C3 jenom když naklápí. Jinak je v A. Takže budei mít výjimku. Neboť most je rovný a naklápí se od 70km/h a výš

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Bc. Jiří Manekýn Svoboda, MBA ven!

Vlakem s kolem

Kolik let řídí SŽ a kolik let most chátrá? Ven byste měl poslat spíš památkáři a historiky.

Jan

Památkáři zakázali ten most natírat, aby to rezavělo pomaleji než bude připraven projekt na nový most, který se měl tlačit už mnohem dřív? Za to musí nést odpovědnost konkrétní lidé a když vedení společnosti nemůže najít kdo za to může tak ať jdou manažeři a konečně ředitel, který za ně odpovídá.

Alibaba

A ten nátěr by to zpravil?
Nic by nezpomalil, jen by na chvíli zakryl a ještě by ztížil diagnostiku. Viděl jste tu prezentaci?

bkv

Opravdu si myslíš, že únavu materiálu nahradíš nátěrem jeho povrchu (a to ještě jen z jedné strany – mezi snýtované prvky se barva nedává)?

Alibaba

Vyhazovat někoho, komu jsou házeny klacky pod nohy je docela drzé.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØWhodně

Tohle je hodně slabý i na PR Dobré Správy.

Alibaba

Tak obecně vycházím z toho, jak dlouho se už ví, že je konstukce potřeba nahradit. Jeden z klacků je prohlášením za památku, druhý je její neodpamátkování. Už dávno ta konstrukce mohla být vyměněná, kdyby nebylo potřeba řešit takovéhle blbosti.

Jirka Z

Na druhou stranu tu situaci měli předvídat a náhradní trasu přes Most inteligence měli připravit s dostatečným předstihem. Nebo tam jim snad také někdo házel klacky pod nohy?

Tomáš Záruba

No MD na těch dlouhých debatách kolem Jižní spojky (ale třeba taky podoby příslušného zhlaví ZM) nebude tak zcela bez viny. Tady bych to viděl tak 50:50. Prostě zase jeden z pomníků partičky „už to nějak doklepeme, žádný rozvoj nebude a ten co už je tak se zase poškrtá a stejně je to všechno nesmysl tak neotravujte se změnama“.

Alibaba

Jenže když to nemá politickou podporu a všichni si myslí, že si SŽ s mostem pod Vyšehradem vymýšlí, tak pak se toho nedá nic dělat.
Už jsem tady nekolikrát psal, že mám pocit, že nikdo na MD nemá vůbec žádnou představu a vizi, co se železnicí dělat. I to VRT se rodí docela těžce, ale to je třešnička na dortu.

Pepa z Depa

Most je špatný? aha a proč se na most loni pouštěli parní lokomotivy? Víte co to je pro most, když se přes něj valila 498.104? 464.202 a další? To nikomu nevadí?

Jan

A jak rychle tam jely, na plný výkon?

VTT

„na most nebudou moct vjet těžší drážní vozidla“
To znamená co? 2x 471 se do limitu vejde, nebo už ne?

PvvS

Jen MUVky 🙂 🙂 🙂

P_V

ani pendolino

Vlakem s kolem

810 je ok

Jan

Takže hl.n. – Smíchov se bude přepravovat ropovodem 🙂

libor

ne metrem….

medical examiner

To bych tak rád věděl…

MilanSima

Může se zavést pravidelná šlapací drezína pro turisty, a to pro oba směry.

Petr

Po mostě chodím pravidelně skoro každý týden. Před 5 lety byl nějaký posudek, že se dá most opravit. Mezitím ale most výrazně zchátral. Barva už je na mostě minimálně a na hodně místech kvete a opadává rez. Opravit to šlo v minulosti, nyní už ne.
Něvěřím ale, že by most pár měsíců nákladky nepřežil v době kdy bude nickolejný most na Branickém mostě. Pokud bude více vlaků končit na Smíchově a dál do centra nepojedou, tak to zase takový problém není.

libor

já už bych tam raději ani nechodil 😉

JiP

Pamatkare by mel nekdo zavrit na izolaci, ve jmenu jedineho dobra pachaji ve spolecnosti neuveritelne skody. Tento most je predevsim infrastrukturni stavba, ktera ma slouzit svemu ucelu. Pamatkari by meli mit jistou moznost promluvit do toho jak bude vypadat novy most, tod vse. Takto paralyzovat jednu z klicovych dopravnich staveb v Praze je zlocin za ktery by meli byt hnani k zodpovednosti.

M19

Most rozhodně neměl zanedbanou údržbu, všichni kompetentní dělali svou práci na víc než na 100 % a mohou za to pomátkáři v jakém je most stavu. Opravdu?

JiP

Most mel udrzbu odpovidajici tomu, ze touto dobou uz tam davno nemel byt a nahrazen novym kapacitnejsim.

M19

Pěkný alibismus. K vlastnímu majetku se takhle chovat nebudete.

JiP

POkud mam auto na dojezdeni, tak dostane minimum nutneho a finance radsi presmeruji na nakup noveho.

M19

A když je nemáte, tak také zanedbáváte údržbu? A když nemáte na nový dům, či víte že budete složité získat stavební povolení, tak prostě stavbu udržujete jen tak, aby vydržela do životnosti a pak doufáte, že vám to úřady povolí, protože bydlet potřebujete?

Alibaba

Když nemám na nový dům (auto) tak udělám alespoň generálku.
V případě tohoto mostu to představuje minimálně nová ocelová konstrukce.
U toho auta si nejsem jistý, protože je ocelové taky.

Alibaba

Ano, můžou za to památkáři. Kdyby ho neprohlásily za památku, tak by byly ocelové konstrukce už dávno vyměněny za nové (zase s životností cca 100 let).

M19

A kdyby železo nekorodovalo, nemuselo by se nic nahrazovat. Tak za to asi může Matka Příroda, ne?

M H

Koroze je sice vidět, ale v důsledku není neřešitelná. Problém jsou únavové trhliny uvnitř materiálu…ty opravdu opravit nejde, jedině snad přetavením, což rozhodně nejde udělat na místě.

M19

A ty způsobili památkáři? To je věc Matky přírody, ne? Nebo, že by nedostatečná údržba?

Lukáš F.

Jak přesně údržbou zabráníte vzniku únavových trhlin?

Honza Gajdoš

Tak jak psal ABC včera, namalujete pod most pentagram a zaříznete černého kohouta

M19

Jak to dělají v leteckém průmyslu? Hmmmm Já vím, teď přijdou řeči, že se to nedá srovnávat, je to jiného… 😉

Alibaba

Nemají letadla památkově chráněné, vyměňují kus za kus, a po dobu výměny používají jiné letadlo.
Po určité době letadlo odstaví celé.

M19

I na památkově chráněných objektech lze měnit části, viz. parní lokomotivy. Jen je třeba dodržovat jistá pravidla. Ovšem když se nechce, tak se výmluvy vždycky najdou.

Alibaba

Zase, když vám stojí parní lokomotiva, tak to nikoho neomezuje. Jinak mě někdo říkal, jaký je to opruz jednat s památkářema o opravě lokomotiv, nejlépe by se měli použít staré technologie včetně starých zařízlých trenek pro kováře.

Luboš Beneš

Ne Mendělejev….

Alibaba

Ano, matka příroda a (cyklické) namáhání vlaky může za to, že ocel (na tomto mostě použitá) se unavuje a ztrácí pružnost. Bylo to řečeno i na přednášce. A ocel korodovala hnedka od začátku, protože to je (špatná) vlastnost spojů nýtovaných konstrukcí.

M19

Takže vždycky někdo jiný, že?

Prag

Kyslík, mrcha.

Alibaba

Nějak nechápu vaši odpověď?
Kdo jiný?
Konstruktéři tohodle starého mostu ho vytvořili podle tehdejšího vědění a možných technologií. Neexistovala technologie spolehlivého svažování pro takovéto konstrukce, vzpomeňte si na Titanik. Neválcovali se profily v takových velikostech co se válcují dnes. A že bude reznout věděli taky a že ho bude třeba nahradit tak to věděli též.

M19

Tak když v podstatě tvrdíte, že nýty způsobují korozi, tak chápu, že nechápete. Příčinou koroze opravdu není vlastnost nýtovaných spojů.

Alibaba

Příčina koroze je, že se prvky, který nýtovaný prvek spojuje v té mezeře nenatírají a to včetně té díry pro nýt. Pak už stačí pár molekul vody a vzduchu, a ta místa už reznou už od začátku. Dnešní nátěrové systémy by tomu asi zabránily, ale to by jste je musel použít tak před těma 100 lety.

M19

Nátěr patří mezi údržbu, víme?

Alibaba

První nátěr není věcí údržby ale zhotovitele.

U nýtovaného mostu ale 100 % oceli nezatřete, furt tam budou místa okolo nýtů a mezi profily, kam barva nesmí.

Další nátěr je pak věcí údržby, víme. Teď jen zjistit, kdy ta údržba byla podceněna? Já bych tipoval po 2. světové se na to soudruzi vykašlali a pak se to už jen vezlo. Jen bych netvrdil, že se zkrátila zásadně životnost.

jonáš

Bych řekl že se na to vykašlali od šedesátek, bo se (už podruhé) vážně uvažovala náhrada novym kombi mostem.

Alibaba

Ano, to je možné. I tehdá se plánovalo, ale k plánům nedošlo a důsledky (nenatření mostu)nedomyšleny.

hank

M19: Myslím, že se zbytečně namáháš. Někteří zdejší diskutující potřebují mít nějakého veřejného nepřítele č. 1, na kterého se svede všechno, co ve zdejším státě nefunguje. Teď to jsou památkáři, jindy ekoteroristi, příště to budou nějaké neziskoffky placené bůhvíkým kdovíodkud z ciziny atd. apod. Jak říkávala jedna z mých bývalých kolegyň: Škoda mluvit, darmo huhňat…

M19

I tito lidé potřebují jistou zpětnou vazbu. I když ji nejsou třeba schopni ani pochopit. Taky existují lidé, co by se mohli jimi nechat ovlivnit, tak pro ně.

Prag

Někoho pověsit musíme, ne? To je taková zdejší tradice. Buď Správu, nebo památkáře 😀

M19

Smutná tradice…

Alibaba

Stačilo by, kdyby památkáři nekecali do věcí, kterým nerozumí.

M19

A vy rozumíte památkové péči, že do ní kecáte?

Alibaba

Nerozumím památkové péči, nikdy jsem nic na památku nenavrhnul ani navrhovat nebudu. Nechci lidem škodit.

Bohdan

Domnivam se, ze pamatkari jsou druhoty cinitel, prvotni je spravce majetku a to, jak o nej pecoval – kdyz nic jineho, tak aspon tech poslednich 30 let. Tam se jeste nejspis dalo leccos zachranit, kdyby se to resilo pred temi 30 lety a ne poslednich par let.

Alibaba

Jak chcete zachraňovat něco, co má svoji životnost určenou?
Jedině kompletní náhradou.

M19

Životnost staveb je taky obvykle v rozmezí 50-100 let. Přesto existují domy co stojí několik staletí, některé stavby i tisíciletí. Měli by se všechny nahradit?

Kubrt

Záleží, zda daný objekt vyhovuje na něj kladným požadavkům. Což tento most nevyhovuje. Pokud by to bylo možné, mohl by zůstat jako památka a provoz převést jinam (hrad Pecka už dnes bydlení nevyhovuje, ale Harantovi můžou bydlet jinde, není nutné hrad bourat a postavit místo něj rodinný dům). Je možné rozumně převést provoz z tohoto mostu jinam? Nemyslím si to.

Alibaba

Dům není ocelový most. Dům není zatěžován takovým cyklickým zatížením jako most, kdyby byl, tak by ten dům už dávno nebyl.
Kdyby tam postavila Pražská spojovací dráha v minulosti něco podobného Negrelliho viaduktu (čistě z kamene, nejlépe ze žuly), tak by taky ten most vydržel o hodně déle.

M19

Ten most by vydržel déle, kdyby byl řádně udržován, což sama SŽ přiznává, že nebyl. Špatná údržba totiž některé procesy urychluje. Tvrdil jste něco o určené životnosti. Jenže tu lze ovlivnit údržbou. A je jedno z jakého materiálu je objekt vystaven.

Alibaba

Asi ano, vydržel by déle. O kolik?
A Mohla by se následně (po prodloužené životnosti) konstrukce vyměnit, nebo by byl stejný humbuk jako teď?
Není jedno, únavou trpí hlavně ocel cyklicky namáhaná. Navíc tady je podle přednášky použita ta nejlevnější konstrukční ocel, ze současného pohledu, jak moderní byla v minulosti netuším, nemám v oboru metalurgie takový přehled.
SŽ pracuje se současným stavem, který zdědila po ČSD. Jestli byla chyba už před válkou nebo po válce už asi nezjistíme, na Němce to svalovat nebudu, ti tady tak dlouho nepůsobili.

M19

Při dodržení podmínek památkáři by to samozřejmě šlo. Ale to si zřejmě někteří šotouši na SŽ nedokáží ani představit.
Jakási přednáška opravdu nikdy není etalon pravdy, ale je to sdělení někoho někomu, obvykle za účelem něco obhájit. Vnitřní pnutí existuje ve všech materiálech a dále záleží na vnějších silách, jejich směru, intenzitě a frekvenci, jak moc se výsledné síly projeví na únavě materiálu.
SŽ vznikla vyčleněním části ČD včetně zaměstnanců, takže zdědili jen výsledky své vlastní práce.

Alibaba

A proč by měli vůbec památkáři klást nějaké podmínky?
Most nevyhovuje současným parametrům (počet kolejí, nosnost a profil). Do toho by neměli vůbec kecat. To není Karlův most.

vapa

S údržbou máte pravdu. Stačí se podívat jak jsou udržovány mosty v Praze na Balabence nebo estakáda z Libně do Holešovic.

Kubrt

Únavu materiálu vznikající cyklickým zatěžováním konstrukce údržba nevyřeší.

Jan

To mi neříkejte. Jako že když vím, že mi u mostu, domu, tratě hrozí konec životnosti za 30 let, tak to znamená, že už se vykašlu na údržbu a nebudu to ani natírat, ani provádět jinou údržbu a vydrží mi to stejně dlouho? To je přece absurdní tvrzení.

Kubrt

Nikterak neobhajuju, že ten most x dekád nikdo nenatřel.
Ale – ta „únava“ se v té konstrukci kumuluje od prvního průjezdu vlaku. A kumulovala by se, i kdyby ten most byl – z hlediska koroze povrchu – v bezvadném stavu. Únava probíhá nezávisle na korozi. Nejsem odborník na lomovou mechaniku, takže nebudu vynášet soudy o tom, že koroze podporuje či nepodporuje rychlost šíření únavové trhliny. Nevím. Každopádně vím, že únavou trpí i kovové kontrukce, které jsou z hlediska koroze OK.

Jirka Z

Když vím, že ten dům je už příliš malý a nevyhovuje mým potřebám, je jednou z možností ho nechat nějakou dobu bez větší údržby dožít, pak zbourat a nahradit novým. Nebo Vy byste investoval spoustu peněz do něčeho, co stejně ani po opravě nebude vyhovovat Vašim potřebám?

Kubrt

Jen tak pro pořádek; kdo konkrétně mají být v tomto případě oni památkáři?

Financ

Vychcanost nejhrubšího zrna…

Alibaba

Ano, ti psi co to tam chodí značkovat tomu mostu moc neprospívají. 🙂