obrazok-zdopravy

Potvrzeno. Škoda vyhrála miliardovou soutěž na trolejbusy do Německa, karoserie dodá SOR

Trolejbus Škoda 33Tr pro Esslingen. Foto: Škoda GroupTrolejbus Škoda 33Tr pro Esslingen. Foto: Škoda Group

Trolejbusy na jihozápad Německa budou mít o dveře méně, než je obvyklé.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Noddy

Dve hnane napravy v 33Tr. Docela by me zajimalo, jak to bude vyreseno a jak bude vypadat interier u te druhe napravy.

automatic

vzhledem ke snadné stísněnosti interiéru SORu si to vůbec nedovedu přestavit. Bavím se o stísněnosti pocitové, nikoliv rozměrově skutečné. Za mě uvnitř SOR působí užší než třeba Streetway nebo Lion’s City. Navíc podíl podest pod sedačkami je určitě vyšší a to nemluvím o řešení zadní části u motorové věže. Uvidíme v reálu

Noddy

Stisnenost ve vlecce je evidentni a lze to dolozit merenim. Ulicka je evidentne uzsi nez v Solarisu. Nemluve o stisnnem kloubu.

Ventura35

Osobně mi NS12 připadá v pohodě, podest je tam minimálně, počet sedadel v NP části naopak maximální, větší než u většiny západních busů. Motorová bedna je menší = jsou tam dvě sedadla navíc, i když hodně vysoko.
NS18 u kloubu stísněná je, to je fakt. Pražské TNS18 jsou dobré v tom, že mají komplet zadní pětku, zatímco budějovické 33Tr jsou vzadu hrozné.
Na provedení pro Německo jsem hodně zvědavý!

Johnyka

Bude už SOR s tím zastaralým devadesátkovým designem něco dělat nebo jsou tak neschopní ? Slovo inovace asi do toho JZD ještě nedorazilo. To se Němci pokochají „moderním“ českým trolejbusem. Zlatý Solaris.

SYN

A nebude spíš důležitější jestli ty trbusy budou dobře a spolehlivě jezdit??

Johnyka

Tvoje odpověď je klasické Čecháčkovství – ,,hlavně, že to jezdí“. Škodovka dokáže vyrábět kvalitní auta včetně soudobého designu, proč to nejde i u SORu ?

automatic

protože SOR si jednak za designera vybral Kotase, u NB pana Alexiuse Appla, který sám razí teorii designu, že ten nikdy nesmí zakrývat nedostatky výrobku dané jeho výrobou či technickým zpracováním. Což zrovna u jeho návrhu typu NB sedí dokonale. Jinak v loňském roce byla v Národním technickém muzeu výstava na jeho počest a kde se opěvoval i design řady NB. Byl jsem se schválně na výstavě podívat – pro zajímavost výstava měla název “zaostřeno na design” což v kontextu zde prezentovaného designu řady NB bylo vcelku úsměvné a rozhodně bych design řady NB neoznačil jako hodný muzeálního připomínání kvality… Číst vice »

dujka.robert

Škodovka (myšleno Škoda auto) je česká? A určuje si design? Vy jste ale fest mimo realitu…

Johnyka

Škoda auto má svoje designové oddělení. Pamatuji třeba Jozefa Kabaně, šéf designéra Škody auto. Stál za designem posledních Octavií či Superbů. Jinak poslední tramvaje od Škody Transportation mají také celkem hezký design a ergonomii interiéru. Takže to jde, když se chce.

Jarda

SORky do Německa.. no to je nápad:) jako kvalita šla nahoru, ale pořád to na běžnou konkurenci na západě nemá

David

Porazili ve výběru, které nejspíš bylo bez korupce HESS a Solaris…

Pražák

To členy Národní šoto rady nezajímá, oni vědí své protože znají JŘ a mají alba plná trolejbusů a vláčků, tudíž jako jediní jsou oprávnění vynášet konečné soudy přes něž nejede vlak natož trrolejbus.
Prostě přes veškerou snahu redakce o zajímavý zpravodajský portál věnovaný dopravě jsou určující diskusní skupinou právě členové a vedení Národní šoto rady doplněné o drážní nostalgiky a podle toho pak ta diskuze vypadá. Neustále hejty na SOR, ŠT, dálnice a konkurenci ČD jsou toho zářným příkladem.

automatic

jestli to třeba není alespoň trochu tím, že je ten “hejt” oprávněnou kritikou ať už SORu (kde ta kritika je snad víc než oprávněná nebo Vám přijde jakákoliv verze SOR ICN jako designově a provedením jako moderní autobus na úrovni přímého konkurenta a tím je Iveco Crossway? včetně u SORu pověstného chování k zákazníkům atd. U ŠT je hejt než za výrobky v tom (i proto se používá posměšně označení “jediný správný výrobce”) v tom, že mnoho vítězství v soutěžích nebylo úplně čisté – viz. Riga a zdejší 15T které pak stály několik let v Plzni hotové protože se vyšetřovala… Číst vice »

Pražák

Víte že celkem přijde? Alespoň to není krabice jak všechny ostatní. Zbytek je jen otázka vkusu
To s ŠT jsou pořád jen dojmy, navíc a o tom bohužel vím své, sice z jiného oboru než je výroba vlaků či tramvají, to na některých trzích prostě jinak nejde. Tam si klidně o bakšiš řeknou už na první schůzce a ani se to nesnaží nijak zakrýt. Slovenskou a Balkán jsou v tom zářným příkladem. A pak je na vás, buď na to přistoupíte, nebo ne. V tom případě máte smůlu. Rusáci tomu říkají „střecha“.

automatic

ale ono nejde ani tak o design (ten je subjektivní a někomu se to opravdu může líbit) ale hlavně o low cost řešení a celkově dílenskou kvalitou kde SOR prostě těžce a prokazatelně pokulhává. a za mě třeba “kvalitu” interiéru musí snad každý vidět. A nevím u kterých busů tolik vrže kloub jako u SORu i u zánovních kusů. Jel jsem teď v Hradci NS18 a z kloubu se ozývalo mlácení a vrzání že to vypadalo jako kdyby se i mělo za chvíli rozpadnout a to je autobus vcelku nový. V Praze podobné zvuky vydávají snad všechny NB18 a podobně… Číst vice »

Jarda

SOR je lowcost a ani si na nic jiného nehraje.. i když někdy se o to snažil, to není hejt, to je fakt..svezte se různymi busy a i se zavázanýma očima poznáte, co je sor..

xyz

Pořád se v Esslingenu nastupuje jen předními dveřmi jako tomu bylo před pár lety? Nebo to aspoň „i po covidu“ zůstalo na všechny dveře? Např. v Solingenu (jiné z pouze tří německých měst s trolejbusy – zdaleka největší z těch tří provozů) se až do covidu nastupovalo jen předními dveřmi, pak nějakou dobu všemi, a teď (dle dostupných článků) cca 2 roky už jen předními. A s tím souvisí i ten počet dveří – jestliže se nastupovalo(/nastupuje) jen předními, pak i ty troje dveře jsou ažaž, jestliže dvoje z nich jsou určeny jen k výstupu. (Jinou věcí je, že v… Číst vice »

Jan

SORky patří max. někam do rozvojových zemí.

Horal

Otázka kam patříte vy. Zejména svým myšlením

Pražák

Tato hluboká myšlenka je výsledek celonočního jednání Národní šoto rady?

Mates

Co to je za blábol, proboha? Taky se střepy z JZD Libchavy několikrát do měsíce cestuju. A opravdu to působí dojmem, že jsem v rozvojové zemi

Pražák

Povídejte, prehánějte. Také jsem měl NS možnost párkrát jet a úplně v pohodě.

M_M

Souhlas porovnat cn a crosway 14,5 je jak jet v komouš šrotu a limuzíně. Mnohem hlučnější, škaredější, sedadla naho***.

Karl vB.

Pro zájemce o historické snímky MHD v Esslingenu:
https://www.beku-bildarchiv.de/bildarchiv/esslingen.htm

Kubrt

Menší počet dveří, než je zvykem u nás, je na západě u busů MHD standardem.
Ale spíš bych vypíchnul (v článku to poněkud zapadá), že dnešní provoz trolejbusů v Esslingenu zajišťuje 10 vozidel. Nákup 46 parciálů tedy znamená značné rozšíření elektrické trakce po městě. Pro Škodu je to nepochybně obrovský úspěch.

xyz

Však snad i proto jsem tam v létě 2022 jel na „trolejbusových“ linkách č. 113/118 autobusem. 🙁

OpenTTD-master

Na obrázku dveře 4, v článku se píše o třech…
Možná má Škoda špatné obrázky?

Svojšín

Blahopřeji

Vesper

Tak ať si Němci ty rozhrkané Sorky užijí.

kopr

Dvojita nenavist? Alespon budte rad, ze do Nemecka neco vyvazime.

Kubrt

To skoro zní, jako by obchod mezi ČR a SRN byl zanedbatelný. Ale chápu, lepší exportovat trolejbusy, než třeba plastové výlisky.

automatic

no SOR není úplně “stavěn” pro západní trhy, tudíž jsem na to dost zvědavý. Vysloveně špatné to není ale kvalitativně prostě karoserie NS není zdaleka tak daleko jako Urbino. A dílenské zpracování stále pokulhává ve smyslu co kus to originál. Někdy se to povede postavit dobře a další kus je jako kdyby to vyráběli v JZD. Tak kolísavou kvalitu už dnes málokterý evropský výrobce má a možná ani Číňani takovou nemají

Jan

SORky z JZD – teď jsem padnul smíchy! 🙂

Kubrt

Ona to původně byla opravna zemědělských strojů.

Horal

Kdyby ty vaše teorie aspoň měli hlavu a patu.

Ondra K.

U nás společně jezdí Urbina III, Urbina IV, Urbanwaye, Crosswaye, NB a NS. Z hlediska kvality materiálů v interiéru a kvality zpracování jsou Sorky jednoznačně nejslabší. Třeba jenom to jejich vytahování podlahové krytiny až kamsi vysoko na bočnici vypadá strašně lacině. Urbanwaye taky kolikrát nejsou úplně hitparáda, ale aspoň se v Ivecu snažili, aby ten interiér v rámci možností nějak vypadal.

automatic

jake teorie? to že SOR není vůbec kvalitou zpracování, použitých materiálů, technického řešení, designu ačkoliv ten je subjektivní, srovnatelný s HESSem nebo Solarisem, tedy dalšími dva účastníky soutěže je myslím jasné většině alespoň trochu znalé dané věci. Že je SOR pořád co se týká dílenského zpracování někde na úrovni garážové výroby a že jeden kus se podaří a u dalšího v interiéru nesedí díly k sobě (mezery mezi stropními podhledy přes jeden centimetr, odpadávající gumové pásky které kryjí umakartové bočnice v přechodu mezi články, což je samo o sobě tristní kdy 99 procent výrobců používá plastové díly vyrobené přímo na… Číst vice »

Karl vB.

Nepatrná vsuvka:
Zmínil jste tramvaje Škoda pro Frankfurt nad Odrou. Tamní zákazník SVF musel poslat jednu nově dodanou tramvaj 46T zpět do Plzně k opravě, protože závady nebylo možné odstranit na místě.
https://www.cs-dopravak.cz/frankfurt-oder-vratil-na-opravu-do-plzne-jednu-z-tramvaji-skoda-46t/

Petr Hanák

Naopak na německé silnice je to rozhodně lépe stavěné než na naše 😀

František

Hmm, výběrový řízení bez Turků. Jak to jen ti Němci dělají…

Noscortas

Holt nechtějí posílat veřejné prostředky mimo EU.

Kubrt

Byly z tohoto řízení ne-EU výrobci nějak vyloučeni, nebo se zkrátka nepřihlásili?

Lukáš F.

Však to DPP umí taky, do nového výběrka dali podmínku, která turecké výrobce vylučuje. Bohužel to v podmínkách našeho specifického trhu znamená, že se do takového VŘ přihlásí jediný uchazeč.