dpp

Potvrzeno: Škoda dodá bateriové vlaky pro ČD, nikdo jiný se nepřihlásil

BEMU jednotka RegioPanter. Foto: VUZBEMU jednotka RegioPanter. Foto: VUZ

Cena za jednotku oproti loňskému nákupu stoupla o více než 15 %.

Odebírat
Upozornit na
guest
80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel Jablonecký

Kolik si ČD účtují za 1 km dopravního výkonu? To je to, co by nás (nebo minimálně občany MS kraje) mělo zajímat nejvíc.

Tomasek

Pekna blbost, maly dojezd, mala zivotnost baterie. Radsi bych udelal dual disel/elektrika

El Barto

Škodovka a jiní výrobci končí vývoj bateriových vlaků a stahují je z nabídky, dopravci je přestávají poptávat, protože jim účastník diskuze na zdopravy.cz otevřel oči a odhalil, že je to vlastně celé blbost.

Chleba Nakup

Mě by zajímala ekologická stopa tohoto výrobku. Baterie je jistě velkou zátěží pro životní prostředí, a přitom planeta się pali! Takhke se klima nezachraňuje.

Y.K.

Ekologickou stopu výroba baterie jistě má, ale těch pár tun tam složí roky a roky, k tomu rekuperace, tedy recyklace kinetické energie. Oproti tomu pár tun nafty jednotka spálí za jednotky dní, opravdu si není snadné představit jak moc to je nafty za životnost.

Žaty

Dovolím si opravit článek: do Nového Jičína budou tyto jednotky místo dosavadních regionov. Tam jde o to že v Pracovní dny pojedou některé spoje až do Ostravy.

Chleba Nakup

A zacpou už tak plný koridor.

Igor

Náhradní vlaky 33xx, které už nyní jezdí ze Suchdolu.

kaba

Nevyslo by erar celkove levneji a spolehliveji zamyslene trate zadratovat?

Není možné

Určitě..ale práce SZ je pomalá a nejiste

Jiří Kocurek

Při provozu 1x za hodinu to vyjde šul-nul, ani ta trolej není navěky. Při častějším provozu už ale vyjde lépe trolej.

Permonik

Určitě, když si počkate 50 let viz trat Ostrava – FM – Frýdlant….

Podivejte kolik stojí 4 BEMU (dřivější članek zde na webu) pro Ostrava – Věřovice.

Za zadrátování tratě chtěla SZ asi 2 miliardy.

Šalina na Špilas

Jsem zvědav, jak chtějí řešit linku Krnov – Ostrava. Tam bude 2 vozový Panter ve špičce nedostatečný v celém úseku, a v úseku Opava – Ostrava po přičtení frekvence do Krnova nebude stačit i v sedle.

Jiří Kocurek

Teroreticky by mohl v úseku Ostrava-Opava spojovat EMU a BEMU Panter.

Šalina na Špilas

To by bylo ideální. Snad na to mysleli během výroby.

Avlaky

první 4 kusy to musí umět určitě a když na to software je tak to určitě dají i do těch 15 dalších

Ing. Petr

Ježíš já se úplně lekl, že by to vyhrál někdo jiný. Úplně ve mě hrklo!!!

Rušňovodič Peter

Zaujímavý udaj , ktorý ale chýba, by bolo porovnanie prázdnych hmotností klasickeho dvojvozňového Pantera a BEMU.

Jaminator

Škoda už beztak počítá s úpravama, takže ty první vlaky budou vlastně 1. prototyp a tohle už snad ostrý model. Dneska to bude k vidění v Ostravě, tak se možná projedu.

Ic540

Takže rok zpoždění. Tedy až od 12/26. Zřejmě na linku S7 první kusy tedy…škoda… Zajímavá informace však je že úsek Krnov Opava je uvedeno do Ostravy nikoliv Českého Těšína či Návsí…ok…. Tedy naplní se plán kraje a linka Krnov Ostrava bude tak nějak ohledně JŘ zapadat do konceptu s R27….ok… Viz společná soutěž MD ČR a kraje na linku R27 a S a R linky v Msk na Krnovsku…ok… To je asi dobře. Protože jiné linky zase budou moct být protaženy do Čadce k dvou hodinovém taktu S2 který by mohl být už od 12/25…ok… Až na to roční zpoždění.… Číst vice »

Suchdolák

Měli by to vyrobit a i v praxi vyzkoušet co nejdrychleji, protože nějaká taková vozidla by se asi dost dlouho velmi hodila i na trať Praha – Kladno / letiště, aby kvůli úseku P.-Dejvice – P.-Veleslavín nezbylo než jezdit jinak většinový zbytek trasy dieselovou trakcí pod dráty – a ta už by mohla být i levnější, protože vývoj už bude zaplacen touto první větší sérií.
A ještě k Moravskoslezskému kraji: ta úvrať v Suchdole nad Odrou (do Nového Jičína) není příliš komfortní řešení: jak si to objednatel vlastně při tamním provozu představuje?

Jiří

Psal jsem to i ke staršímu článku.

MSK počítá, že SŽ vybuduje v Suchdole nové nástupiště, které by ve směru na Nový Jičín zajistilo “jednoduchou úvrať”.

Ale jaká bude realita ukáže až čas

Suchdolák

Díky za informaci – ale to by ovšem SŽ měla už rychle začít něco dělat – při jejích dobách výstavby čehokoli už k tomu má nejvyšší čas.

Chleba Nakup

Přinejhorším se v místech dveří udělají schůdky z palet a fíra se holt bude muset trefit.

Jarda

By mě zajímalo kdo dělá tabulky odhadnich cen. U železnice vždy cena vysoce stoupá, zatímco u silnic vysoce klesá. Asi bude něco špatně.

Suchdolák

Drahý vývoj a malé série obejdnávaných vozidel logicky jejich ceny zvyšují: ty doby, kdy výrobci uměli nabídnout výrobky, které vyvinuli sami bez předchozích konkrétních obejdnávek jen podle svých představ o možném zájmu zákazníků, jsou bohužel už jen dávnou minulostí …

none

Dodava se s nabitymi bateriemi?

Kicruj

Asi jo, většině typů baterií nesvědčí dlouhodobé vybití.

hroch.obojzivelny

Lithiovým bateriím je nejlépe při SOC (20-80) %. Z důvodu bezpečnosti se běžně prodávají ve stavu SOC 30 %, což je minimum dostatečně vzdálené od spodní hranice ideálu. Vlak bude ale v okamžiku předání nabitý zcela jistě, protože součástí předání je i zkušební jízda a tato jízda bude zcela jistě končit na elektrifikovaném úseku, kde se vlak sám dobíjí. 🙂

vbb

Jako aby zákazník ušetřil za první nabití? 😉

Nesmyslné peníze za blbost

Kdyby radši koupili víc Comfort jetů 🙁

Pája

Na obsluhu takových tras je Comfort Jet poněkud nepraktický

Chleba Nakup

Zdroj?

vbb

Vlastní oči a funkce „compare“ v tom květáku mezi ušima.
Jako parametry se to té funkce pošle např. výška podlahy, počet a šířka dveří, adhezní poměr, délka soupravy,…

král j

V přehledu tratí nevidím trať do Kopřivnice a Štramberka, popř. do Veřovic. Tam už jezdit nebudou? Dojedsou až na jižn í Moravu?

Jarda

Není to tím, že tam budou jezdit ty první čtyři, takže se o nich tato tisková zpráva nezmiňuje.

král j

Pojede tam ten, který na trať vypraví depo.

El Barto

Jenže dnes mohou být soupravy smluvně vázány na konkrétní tratě nebo linky a depo si mnohdy nemůže jen tak vypravit libovolnou soupravu na libovolnou trať. Nejsme v dobách jednotné ČSD.

Tomáš

V soutěži po průtazích a snižování technických požadavků zůstala jen domácí Škoda Group, která zakázku získala. — Po takových průtazích kdy se snižují technické požadavky dokud se do nich nevejde de facto prototyp od výrobce, který ještě nikdy žádnou železniční soupravu na baterie nepostavil a proto také nemůže žádnými zkušenostmi ručit, není divu že se do takového výběrka renomovaní výrobci ze zahraničí už nehrnou a ani příště nepohrnou… ČD, že jsou lídrem v inovacích? Jako jak? Že díky předem vybranému monopolu bude cestující odkázán na takový komfort, jaký si ti dva usmyslí? To si jako cestující máme nově zvykat na… Číst vice »

***** Petr

Podporu Škody Plzeň bych vnímal spíše pozitivně, kdyby si to objednal Leo, Regiojet nebo třeba KŽC a za své koruny. Od ČD to opět tak nějak smrdí. Na jedné straně se vyřazuje firma že nemá reference na vykopání díry v zemi a tady se objednává UFO za poplatek pár drobných a bez odpovědnosti .

Tomáš

Tady jde hlavně o to, že pokud se časem ukáže že údržba je „nečekaně“ vysoce nákladná, tak to zacáluje ze své kapsy zase ten cestující. Ale prachy si na tom nahrabe zase někdo jiný…

Martin H.

Bez odpovědnosti? Servis na 15 let je objednaný. A s bateriemi experimentují více méně všichni výrobci. Zatím se o nějaké dlouhodobé zkušenosti nedá mluvit o žádném výrobci, vždyť je to nová technologie…

Jiří Podolsky

Cena stoupla o 15%,kolik navíc si Škoda ještě vysoudi?Viz ráda 380.

Kaštánek

Tak to bude záviset na kvalitě smlouvy, kterou ČD podepsaly dobrovolně 🙂 A protože od kauzy 380 se pokud vím nic takového nestalo, tak asi došlo v této oblasti ke zlepšení.

vbb

Pokud se odběratel opět rozhodne svévolně zadržovat platby, pak je pokuta v pořádku.
Nebo si myslíte, že v kauze 380 Škodovka řekla „rozhodli jsme se zdražit, koukejte zaplatit“?

p.n.

Kdo taky jiný než Škoda že???

Jan Soukup

Tady jste se moc netrefil. Tak třeba příště.

Premek

Vidíte snad, že se přihlásil i někdo další ?

hroch.obojzivelny

A přitom jste si dal se svojí konkurenční nabídkou takovou práci!

Avlaky

Ekologů je jedna věc, ale však za tuto cenu by se koupila jedna EMU a jedna DEMU a ještě by zbylo něco malo

Jenda První

Asi za ten názor dostanu hodně mínusů, ale buďme rádi, že máme domácího výrobce vozidel, který v některých segmentech je schopný přinést něco použitelného a neslintejme furt po jiných značkách.

Jenda První

Pardón, to je reakce na vlákno výše.

Tomáš

„Fair play“ je podle vás „slintání“?

Kubrt

Je fajn, že je tu domácí výrobce, ale to přece neznamená, že tu není a nemá být prostor i pro jiné výrobce. Však Škoda se taky snaží prosadit v zahraničí. Když není výrobce vystaven konkurenci, krní.

Johnny Cash

To zahraničí znamená akorát bývalú federáciu a postsovětský prostor.

hroch.obojzivelny

Nad Sovětským svazem sice možná slunce nezapadalo, ale namátkou třeba Jižní Korea nebo západní Německo do něj nepatřilo nikdy. Doplňte si znalosti.

Johnny Cash

tramvaje nebo elektrické jednotky?

hroch.obojzivelny

Tram, LRV, metro…

Nesmíte se dívat jen na hotová vozidla, která vyjíždějí z bran hlavního závodu (lokomotivky). Podstatná část trhu jsou „stavebnice“. Chytřejší země si chrání své zájmy a chtějí, aby určité procento přidané hodnoty vznikalo u nich. A to zdaleka neplatí jen pro rolling stock.

Michal M

A to že se dá koupit o generaci novější vozidlo budeme tedy ignorovat?

Martin H.

A které?

Chleba Nakup

811.

Kamui

Jak jsou hybridy ošetřeny co do předpisů? V Německu prý třeba duální Vectron musí zastavit, strojvedoucí musí dispečerovi nahlásit změnu trakce a teprve po obdržení souhlasu může jet dál. Změna za jízdy nepřipadá v úvahu, i když lokomotiva to umí.

Permonik

To by mě zajímalo.

Ikdyž tady to bude lehce „jedno“. Protože většina linek vede pod dráty do zástavky, tam je většinou změna směru a jede mimo dráty (možna pár metru pod dráty ve stanici).

Michal M

Dráty ze zadrátovaných stanic obvykle končí někde na úrovni vjezdového návěstidla, takže ze stanice se vyjet dá a pokud to vozidlo umí, dává mi smysl toho využít (rozjezd).

Johnny Cash

Pokud to umožní předpis, tak ano. Ale chybí zde ve vaší úvaze cokoliv, co by zabránilo chybě strojvedoucího, kdyby třeba zapomněl stáhnout sběrač. Nedávno takto serval sběrač strojvedoucí LTE v Pasově na Eurodualu, protože duální lokomotivy jsou tam nyní odstavovány na bývalé poštovní koleji u rampy a ta je bez troleje.

JaŠ

Přesně tak.
Největší odběr je při rozjezdu – na dráty a následně klacek dolů a dál na baterky.

Jiří Kocurek

Tak to by se mohlo aplikovat i na parciální trolejbusy… aby se museli spálit o kamna i na silnici.

Alibaba

Nemaj tuhle buzeraci z důvodu rozdílné platby za závislou a nezávislou trakci?

Jiří Kocurek

Jak kdyby se vyplatilo „podvádět s poplatky“ a jet s duální lokomotivou pod trolejí na naftu.

Petr Šimral

A co takhle mít v poruše elektroměr a ohlásit, že jedu na naftu? Ne, to by přece Němci nikdy neudělali 🙂

Ostatně v CZ byla často jako vlaková elektrická lokomotiva, na přípřeži diesel ve volnoběhu a jak to pěkně upalovalo…

Alibaba

Hele, Němci musí mít vše „pünktlich“ 🙂 , takže to měli (viz Johnny Cash) takhle nařízeno třeba kvůli statistice.

Johnny Cash

Tak tohle už v Německu neplatí, už se posunuli dál.

hroch.obojzivelny

Jestli to je skutečně tak, tak nad tím zůstává rozum stát. O co je to složitější, než přechod mezi úsekem 3 kV a 25 kV?

Johnny Cash

O co? Asi o tolik. Naprostá většina strojvedoucích v Německu žádné napájecí systémy v životě neměnila a nemá v tom praxi. A za další: Přechod z elektrické do motorové lokomotivy není na trati nebo ve stanici návěštěn žádnými nmávěstidly pro elektrický provoz kromě návěsti, že dál už žádná trolej není a tam už může být pozdě.

Michal Tvrdý

To ale človeku zostáva rozum stáť, že pri vozidle za toľko miliónov nie je možné doplniť SW s mapami a GVD aby mašina sama upozornila rušňovodiča že treba zmeniť trakciu. Prípadne neumožnila ďalšiu jazdu bez zmeny trakcie ….

Johnny Cash

Takže zkuste v takovém prostředí a provozu zavádět autonomní řízení, jak si zde někteří představují.

vbb

To není autonomní řízení. Podobnou funkci (lokalizace styku pomocí GPS) mají i třeba 362WTB nebo Sysli.

hroch.obojzivelny

Přiznávám, že v tomhle jsem laik. Ale minimálně návěst „kolej bez trolejového vedení“ tam snad mají…?

Johnny Cash

Mají, ale jak píšu, tam už může být pozdě. Teď se to dělá tak, že strojvedoucí má povinnost změnit modus z elektriky na diesel už před stanicí, odkud má pokračovat motorově. Nebo opačně z dieselu na elektriku až za stanicí změny trakce. Údaje o změně trakce najde v Ebule.