Potvrzeno: Škoda dodá bateriové vlaky pro ČD, nikdo jiný se nepřihlásil
BEMU jednotka RegioPanter. Foto: VUZ
Cena za jednotku oproti loňskému nákupu stoupla o více než 15 %.
České dráhy po roce a půl oficiálně završily soutěž na dodavatele patnácti elektricko-bateriových vlaků. V soutěži po průtazích a snižování technických požadavků zůstala jen domácí Škoda Group, která zakázku získala.
O vítězství Škody informoval minulý týden deník Zdopravy.cz, České dráhy dnes uzavření kontraktu oficiálně oznámily v tiskové zprávě. Jednotky budou jezdit v Moravskoslezském kraji.
Hodnota kontraktu je 3,5 miliardy korun, tedy 233 milionů korun za jednotku. V této ceně je servis až na patnáct let, sady vybraných komponentů výměnného systému (např. kompletní podvozky na jednotku) a školení personálu. „Z uvedené částky připadá zhruba jedna čtvrtina na údržbu a sadu náhradních dílů výměnného systému,“ uvedl dopravce. Pokud tedy odečteme z celkové ceny na jednotku čtvrtinu, vychází částka 175 milionů na jednotku. Při prvním nákupu stejných jednotek loni byla cenovka za jednu 152 milionů korun, dopravce tak za stejné vozidlo, které ještě není schválené, zaplatí o 15 % více než při loňském nákupu. První nákup řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který v první instanci pokutoval dopravce šesti miliony korun.
Zpoždění rok
Předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec uvedl, že tímto nákupem jsou ČD lídrem v inovacích regionální železniční dopravy. „Spolupráce s Moravskoslezským krajem nám umožnila stát se prvním dopravcem v Česku, který objednal a nasadí do provozu duální elektrické jednotky, které jsou poháněné elektřinou buď z trakčního vedení anebo z trakční baterie. Nasazení duálních vlaků snižuje emise uhlíkových plynů při provozu na neelektrizovaných tratích a umožňuje nabídnout občanům více přímých spojení, která kombinují jízdu například na hlavních elektrizovaných tratích a vedlejších tratích bez elektrizace,“ řekl Krapinec.
Nové jednotky budou mít kapacitu 150 sedících cestujících včetně místa v 1. třídě. Budou dvousystémové a vybaveny ETCS. Výrobce má zhruba polovinu nových jednotek dodat nejpozději do 29 měsíců od podpisu kontraktu a další pak v následujících měsících. Nejméně sedm vlaků tak bude k dispozici nejpozději v listopadu 2026. Podle smlouvy s krajem, na kterou neproběhla žádná soutěž, mělo být 15 jednotek nasazeno už příští rok v prosinci. České dráhy ale samy svými průtahy a změnami požadavků soutěž protahovaly.
Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou. Na elektrizovaných tratích budou napájeny přímo z trakčního vedení a budou na nich dobíjeny také trakční baterie. Jejich dobíjení bude možné také při rekuperaci na neelektrizovaných tratích např. při jízdě po spádu nebo při brzdění do stanic a zastávek.
Tratě, které budou obsluhované duálními jednotkami:
Ostrava – Opava – Krnov;
Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín (hlavně pracovní dny);
Ostrava – Budišov nad Budišovkou (víkendy);
Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek a zpět, po rekonstrukci tratě 323 okružní linka Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek – Ostrava
Základní technické parametry
Počet vozů: 2
Délka jednotky 52 900 mm
Šířka skříně 2 820 mm
Výška vozu 4 260 mm
Počet vozů: 2
Počet sedadel (z toho 1. třída): 150 (8)
Celkový počet cestujících: 323
Trvalý výkon: 4 × 340 = 1 360 kW
Maximální rychlost: 160 km/h v trolejovém režimu
120 km/h v bateriovém režimu
Jmenovité napětí troleje: 3 kV DC/ 25 kV 50Hz AC
Alternativní pohon: elektrický z baterie
Minimální délka dojezdu na baterii: 80 km
Měrný výkon v bateriovém režimu: 10,9 kW/t
Zabezpečení: ETCS L2 BL3 + zabezpečovač třídy B