Potvrzeno: Nové tramvaje pro Prahu dodá Škoda, Pesa ani Stadler nepodaly námitky
Tramvaj 15T ve vánoční výzdobě. Foto: Václav Holič / DPP
Podobu tramvaje zveřejní Škoda při podpisu smlouvy.
Podobu tramvaje zveřejní Škoda při podpisu smlouvy.
Praze vládne jen škoda, Olomouci zase pragoimex…. To mají asi úplně rozdělené.
A co Ostrava, Brno, Plzeň?
Není to náhodou Škoda Group? 😀
Tak snad se to do budoucna zlepší a i po Praze se bude obyvatelstvo vozit EVY jako třeba v Plzni…
o EVY nikdo nestojí..
A pragoimex nejni Škoda ?
To je super! Takže zase polovičaté řešení, které se bude vychytávat v provozu, nedostatek náhradních dílů a další tradiční výhody 🙁
Škoda už nabrala za těch víc jak 20 let dostatek zkušeností s tramvajemi, plus koupila finské inženýry s úspěšným modelem, a potřebuje dodávat konkurenčněschopně i do zahraničí.
Takže naopak já věřím, že tato tramvaj bude spojením toho nejlepšího z 14T a 15T, plus generační modernizace, takže vhodné k nabídkám do většiny tramvajových provozů v EU.
To Praha taky.
Jedna zkušenost/průšvih je 14T, druhá 15T… 😀
A co se týká té konkurenceschopnosti, tak je to velké plus. Aspoň se Scheißewerke uživí i poté, co jí bude zakázáno plnit veřejné zakázky v ČR, Maďarsku i Polsku…
Hergot to je rychlost. Asi mají s Pesou a Stadlerem jasně rozdělené rajony…
A co by bylo potřeba udělat pro to, aby ČR patřila do rajonu jednoho z nich? Scheißewerke sekvestrovat a zničit?
Ta ozdobená tramvaj. Zajímalo by mě když bych si ověsil auto vánočními led řetězy, rozsvítil je a vyrazil s takto ozdobeným autem do provozu jestli by mi to prošlo a nebo by mě první policejní hlídka zastavila a platil bych tučnou pokutu.
Neprošlo. Váš příspěvek má dál směřovat kam?
Dík za odpověď. No prostě mě zaujala ta fotka a tohle mě napadlo, nic víc.
To mě taky. Kolik peněz se vyhází za nesmysly…
No nesmysl. Má to pozvednout náladu.
A hlavním problémem dneška v Česku jsou deprese a sebevraždy, co zabíjí skoro 2x víc lidí než neustále v médiích donekonečna propírané dopravní nehody.
Nedělat z toho kovbojku – vánoční trucky Coca-Coly také každý rok vyjedou.
Ano, na ty jsem při pohledu na fotku rovněž vzpomněl
A proč si nezprijemnit konec roku ? Pokuty nejsou třeba Hezký den
To jsem zvědav jak se budou lišit od běžných 15T. IMHO jen minimálně…
Hodně… V minulých článcích psali, že to bude upravená 29T co jezdí v Bratislavě.
Doplnil bych, že to bude velmi upravená 29T3.
Jakože 29T která bude provozuschopná 3 týdny v roce?
Ještě by to chtělo obousměrné tramvaje. KT8 jsou zastaralé a nelze je provozovat věčně a pro případ otevření úvraťové linky a výluky je jich málo.
Navíc u moderních obousměrných se dá stát v protějších dveřích, což je kapacitně ideální (místa na stání blízko dveří).
Nějaká data pro podložení toho názoru?
Maximum úvraťových linek jsme zažili letos. Zůstává 17 a 19, z toho na 17 toto skončí po prodloužení na Nové dvory. Do budoucna toto hrozí už jen u Habrové, a tam zatím není nic jisté.
I pokud by se 19 podle plánu protáhla do úvraťové konečné v Bohnicích, pořád to bude jedna linka.
KT8 sice zdaleka nejsou ideální, ale poslední modernizované jsou v provozu sotva jednotky let. Ani velké výluky se nikdy nepotkávají zároveň, protože na to DPP nemá kapacitu.
Třeba prostoje vozů podle typu napovídají mnohé…
A přesto Praha na nedostatek obousměrných vozů netrpí. Letos sice byly prohozeny 7 a 19, ale pak jezdily KT klidně na 22 a do toho byla v létě výluka v Plzeňské. Od té doby stojí smyčka Slivenec.
Navíc mnoho těch neschopností bylo právě v souvislosti s ježděním z Barrandova, kde se už teď zase KT8 nějakou dobu nepodívají.
Kdyby se to mělo brát podle „prostojů“, tedy správkového procenta, tak už především nezůstane žádná Škodovka, že…
No…můžete to nějak konkrétněji specifikovat?
Nebo ještě lépe konfrontovat s plzeňskými tramvajemi Vario?
Je to subjektivní, uznávám. Nicméně v 45T v Brně jsem ocenil hodně místa díky protějším dveřím. A k počtu – vždy je lepší mít větší flexibilitu a nemuset kupříkladu plánovat linky úvrať – úvrať, ale úvrať – smyčka podle přepravního proudu.
Na víc místa ale přeci není nutně potřeba obousměrná tramvaj. To je jako koupit si Kodiaqa místo Fabie jen proto, že má vyhřívaná sedadla. Kdyby DPP chtěl víc místa stání – jako třeba v ostravských 39T – tak to jde zařídit.
Obousměrná tramvaj by přinesla i větší flexibilitu v provozu na rozdíl od Kodiaka, a hlavně by mohlo jezdit i něco komfortnějšího na linkách, kde jezdí pouze KT8.
Ale uznávám, že vyloženě tady DPP asi pata netlačí.
Nejnovější kátéčka jsou letošní a ještě jich několik bude. Z hlediska obnovy vozového parku má největší smysl nahrazovat nejdříve vysokopodlažní kusy, což je stále pár stovek T3R.P. Až potom může DPP vypisovat soutěž na náhradu KT8D5R.N2P. Se stavbou nových tratí nakonec nebude stačit ani těchto 200 tramvají.
Vzhledem k tomu, že papíry na ty nové wany se berou primárně z nabouraných vozů a povídalo se, že na zrušení jsou zralé spíše šumperáci a možná krnováci (T3R.PV) než T3R.P vyššího evidenčního čísla, tak se ten cyklus velkých oprav dojíždí. Navíc tedy dosluhují i T3M.2, z těch by předpokládám mohly být náhradní díly na služební a retrovozy. Pak si ještě vybavuji rozhovor s panem Šurovským, který nezavrhl ani variantu odkupu kachen z Plzně. Jinak jsem na to designové a technické řešení zvědavý, měl jsem původně za to, že Praha se chce platformám typu ForCity Alfa i ForCity Plus vyhnout… Číst vice »
Taky jsem na to zvědavý. Dva týdny už uplynuly a Škoda je stále s tím vítězným řešením tajemná jak hrad v Karpatech.
To konkurence byla sdílnější. To že se nelíbily je věc druhá…
Tak ona je otázka, nakolik brát nízkopodlažnost rekonstruovanejch kačen jako reálnou a nakolik spíš jen jako papírovou. Podobně u WAN. Ten podíl nízkopodlažní části je tam fakt malej, o hodně menší, než by bylo potřeba. Neříkám, že je potřeba za každou cenu 100% nízkopodlažnost, ale nějakejch 70% a zbytek na jeden rozumnej schod už by to dneska fakt chtělo. U Kačen je to ještě podtržený tím, že na úvraťovejch linkách musej být jako jedinej typ, Wany maj aspoň tu výhodu, že nemusej být na všech pořadích linky (i když to střídání vysokejch a nízkejch podlah je mor na pravidelnost, pro… Číst vice »
Ano, ty tramvaje mají nižší kapacitu, takže na páteřní zatížené linky se moc nehodí. Ale nízkopodlažní část je v rámci možností prostorná, nově i se sklopnými sedačkami. Když je potřeba tak se tam vejde 4-5 kočárků, což do Wany nenacpete.
Počet by asi i stačil, ale je to uživatelsky jedna z nejméně přívětivých tramvají v Praze.
I v Plzni….hlučné, zima v zimě, v létě snad jediná výhoda, že se dobře větrají. A to cuknutí při zastavení fakt miluju.
No vidíte. Mně zase přišly nejméně přívětivé 15T už jen svými sedadly…
Poslední KT8 jsou sice zánovní, ale těm nejstarším už pomalu táhne na 20 let, což je doba kdy ty tramvaje budou zralé na další GO.
Nejsou ideální je dost velkorysej eufemismus. Kapacita té nízkopodlažní části je prachmizerná a schody proklatě strmý a vysoký, takže linka, kam jsou nasazený jako jedinej typ (protože úvrať to vyžaduje) v podstatě vypadává pro kohokoli, kdo tu nízkopodlažnost potřebuje.
Proč? Neprojde dveřmi?
Nejsou klimatizovane, v lete tak celou linku zaradite do nelidskeho cestovani… U te 19 je to Pankrac a Vysocany, kde v casti tvori jedinou obsluhujici linku… v techto koncovych usecich, by ji slo nahradit v lete klimatizovanymi autobusy nebo alespon prostridat kazdy druhy spoj na Pankraci s 18, aby se vozy rozdelili do dvou linek a alespon pulka vozu tak byla hodna cestovani v 21 stol.
Dá se očekávat dlouhodobá úvrať na Maninách při rekonstrukci Libeňského mostu. To budou dvě linky? Kdyby bylo nejhůř, ukončily by se tam linky z Libuše a Pankráce, ale DPP nemá rád úvratě na obou koncích.
Aktuální soutěž na tramvaje slouží pro navýšení počtu vozů v souvislosti s Dvoreckým mostem, Václavákem a obecně novými tratěmi a také bude postupnou náhradou za vozy T3R.P. Následně, po roce 2030 skutečně je pravděpodobné vypsání další soutěže na obousměrné tramvaje, kde se budou nahrazovat vozy KT8 a 14T.
S novymi tratemi ano, ale Dvorecky most, vaclavak, to jsou jen kousky, ktere spise linkam zkrati cestu,… Vic vozu mozna na 20, pokud nebude koncit v Braniku…
Ještě že už nestuduju na KTF UK…to by ta jízda 20 ze Smíchova do Dejvic byla čím dál tím horší…
A bude to kapacita v protějších dveřích použitelná i při rychlosti vyšší než 50 km/h?
Existuje nějaký odhad, kdy by ten podpis smlouvy měl proběhnout? Nemám vůbec přehled, jak rychle to bývá. A zároveň jsem extrémně zvědavý na podobu vítězné tramvaje.
Ja tiež.
Ze zákona by měla být smlouva bez zbytečného odkladu po uplynutí lhůty pro podání námitek, takže by to nemělo dlouho trvat.
Tipuji cca 2 týdny max? 🙂