Potvrzeno: Místo Poláků Turci. Pegasus ovládne Smartwings i značku ČSA

Pegasus na poslední chvíli přeplatil nabídku polského LOTu.
Leteckou společnost Smartwings ovládnou turecké Pegasus Airlines. Akvizici potvrdily v tiskových zprávách obě společnosti, dohodly se na započetí prodejního procesu.
„Společnost Prague City Air oznamuje, že se s leteckou společností Pegasus dohodla na započetí prodejního procesu spočívajícího v prodeji společnosti ČSA, jenž má být završen převodem akcií ČSA po získání potřebných souhlasů regulátorů a dalších třetích stran a splnění dalších odkládacích podmínek v období následujících 12 měsíců,“ řekla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.
ČSA vlastní 100 % akcií Smartwings. Na kolik prodej vyjde, Dufková zatím neuvedla. Turecký Bloomberg píše o částce 154 milionů eur (3,7 miliardy korun).
„Realizace transakce je podmíněna získáním potřebných administrativních povolení a obvyklých podmínek pro převod akcií v České republice a zemích, kde skupina Smartwings působí. Po získání potřebných povolení by transakce měla být dokončena v roce 2026. Současně se schválením smluv se představenstvo společnosti Pegasus rozhodlo založit novou dceřinou společnost v Nizozemsku,“ cituje Bloomberg HT zprávu Pegasusu.
Pegasus komentuje akvizici jako začátek nové kapitoly. Podle společnosti jde o přelomový krok v jejím dalším globálním růstu.
„Společně nabídneme našim cestujícím přístup k širší síti destinací za dostupné ceny a zároveň poskytneme plynulejší, technologicky vyspělejší a více personalizovaný cestovní zážitek. Spojením sil vytvoříme větší nabídku a otevřeme nové obzory radosti z cestování,“ napsal Pegasus na platformě X.
Vlastnicky jsou Pegasus Airlines kontrolovány investiční skupinou Esas Holding patřící rodině Sabancı, jedné z nejvlivnějších podnikatelských dynastií v Turecku. Menší část akcií drží jednotliví členové rodiny a zhruba 45 % podílu je obchodováno na burze.
127 letadel
Pegasus Airlines jsou turecké nízkonákladové aerolinie. Dopravce se zvládl poměrně rychle finančně zotavit po pandemii, výrazněji mu v posledních letech rostl počet cestujících i tržby.
Aerolinka sídlící na istanbulském letišti Sabiha Gökçen (SAW) disponuje flotilou asi 127 letadel, tvoří ji stroje Airbus A320-200, A320neo, A321neo a Boeing 737-800. Letadla jsou v průměru pět let stará. Objednány má navíc nové Airbusy A320neo, A321neo a Boeingy 737 MAX 10.
Dopravce léta do více než 140 destinací, a to včetně Prahy. Mezi českými cestujícími se stihl zapsat poměrně levnými letenkami, do Istanbulu se s ním dá dostat i pod tisíc korun. Přes svůj hub pak provozuje navazující lety.
Smartwing působí na trhu 28 let a je největší českou leteckou společností. Provozují pravidelné linky do 80 destinací, charterové lety a privátní lety kategorie business jet. Letadla Smartwings ročně přistávají na více než 300 letištích po celém světě. Flotila čítá 49 letadel.
„Jsme přesvědčeni, že společnost, kterou jsme společně 28 let budovali, bude i nadále
spolehlivým a respektovaným leteckým dopravcem,“ napsaly Smartwings svým zaměstnancům.
Chaotický prodej
Zájemců o českého dopravce bylo hned několik, včetně například německých Discover či turecko-německého SunExpressu. Nejblíže byl však polský LOT, jedná už byla ve finále a obě společnosti měly uzavření obchodu oznámit během pondělí. V neděli se však situace náhle změnila.
Jak informovala polská média, akvizici provázely neobvyklé okolnosti. Majitelé Smartwings se měli na poslední chvíli rozhodnout od prodeje společnosti do rukou LOTu upustit a upřednostnit atraktivnější nabídku z Turecka. V centrále polského dopravce se mezitím už připravovala tisková konference, nechyběly panely s logy obou dopravců.
Přední polské letecké weby komentovaly proces prodeje jako chaotický a v rozporu se standardy vedení obchodních jednání v hodnotě stovek milionů.
O tom, že je LOT blízko nákupu Smartwings, psala polská média od listopadu. O vyjednávání s tureckým Pegasusem se tehdy nezmiňovala, v prostředí českého letectví se však o jeho zájmu spekulovalo delší dobu. Že se kolem Smartwings pohybuje navíc potvrzovaly i spekulace z prostředí firmy.
Potenciální prodej Smartwings řešili majitelé Jiří Šimáně a Roman Vik několik let. O převzetí firmy několikrát usilovala například izraelská skupina Israir Group. V polovině letošního roku z ní však vycouvala. Spekulovalo se i o zájmu Eurowings ze skupiny Lufthansa. Dopravce měl ve společnosti provádět audity.