Dopravci Železnice

Potvrzeno: DB koupila od Westbahnu dvoupodlažní vlaky, nasadí je k Baltu

Stadler Kiss v barvách DB na vlaky IC. Vizualizace: Deutsche Bahn
Stadler Kiss v barvách DB na vlaky IC. Vizualizace: Deutsche Bahn

Deutsche Bahn podepsaly kupní smlouvu s rakouským soukromým dopravcem Westbahn na nákup 17 dvoupodlažních jednotek Stadler Kiss. Jako náhradu si Westbahn koupí u Stadleru nové vlaky za výhodnějších finančních podmínek než ty původní.

DB se o vlaky soukromého dopravce přetahovala s rakouskými drahami ÖBB, německý státní dopravce nakonec nabídl vyšší cenu. Zánovní jednotky (většina je do dvou let stáří) mají sloužit k posílení dálkové dopravy.

DB počítá s vlaky na linku IC z Drážďan do Rostocku přes Berlín. Díky tomu dojde i k výraznému posílení spojení mezi saským a německým hlavním městem a současně i jednodušší cestě k Baltskému moři. Vlaky mají jezdit v dvouhodinovém taktu a výrazně tak rozšíří spojení Drážďan a Berlína, kde dosud jezdí přímé vlaky jednou za dvě hodiny.

Chceme zdvojnásobit počty cestujících v dálkové dopravě a toto je způsob, jak můžeme dál růst,“ řekl člen představenstva DB odpovědný za osobní dopravu Berthold Huber. Podle něj nákupem jednotek Westbahnu dojde k posílení o zhruba 7 tisíc míst. Pro DB je i výhodou, že vlaky jsou již hotové a mohou být prakticky hned nasazeny k provozu.

Deutsche Bahn přebere jednotky ve dvou etapách, první část dostane už letos v prosinci. Westbahn kvůli tomu rozvolní svůj takt mezi Vídní a Salcburkem z půlhodiny na hodinu. Soukromý dopravce si zároveň objednal u Stadleru 15 nových šestivozových jednotek Kiss 3. Ve srovnání s obdobím svých začátků využije nižších úrokových sazeb a lepších finančních podmínek. Jednotky by měl obdržet v roce 2021 a následně obnovit půlhodinový takt, informoval rakouský list Die Presse.

Westbahn se tak odklonil od svých původních prohlášení, podle kterých měl nahradit jednotky Stadler Kiss čínskými soupravami. V dnešním vyjádření pro novináře není o čínských vlacích zmínka. Vlaky sice není problém v Číně vyrobit, ale dlouho může trvat jejich schvalování.

Westbahn je jedním z prvních open-access dopravců na evropské železnici, jezdí na trase z Vídně do Salcburku, letos má nově prodloužit svoji trasu až do Mnichova. Majitel Hans Peter Haselsteiner dnes uvedl, že firma od svého založení nakumulovala ztrátu 80 milionů eur. „Nemám ve sklepě žádného oslíčka otřes se,“ řekl dnes podnikatel. Jde o volnější překlad, Haselsteiner použil slovo „Geldscheißer“.

(Aktualizováno 16:15 o další informace ohledně postupu Westbahnu)

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr Frýdlant
Host
Petr Frýdlant

Ale jo proč ne, jen sem zvědav kdo tím bude jezdit. Autobusy pendlují mezi Drážďany a Berlínem pomalu co deset minut. Navíc obslouží Schönefeld , kam už dálkové vlaky nezajíždí. Hlavně sem zvědav o kolik se zkrátí jízdní doba po modernizaci… Dneska je pomalu lepší jet autobusem. A dál na Rostock je to vítaná změna, tam je to skoro mrtvé co se týká vlaků. Přímé spojení třemi páry.

X 1
Host
X 1

Až bude zmodernizován celý úsek z Drážďan do Berlína a zejména konečně uvedeno do provozu nové letiště Berlin – Brandemburg, tak mnoho rychlých spojů bude zajíždět i tam. Takový je plán. Bohužel má trochu zpoždění. V současnosti již téměř 8 roků. Nové letiště, jež je mnohem dražší obdobou naší Blanky, se totiž stále zmítá v agónii nekompetentního vedení, jež pod politickým tlakem vymýšlí rovnáky na vohejbáky. A to vše za další a další miliardy €uro. Zkrátka, tydýty s kontakty na politiky a vysoké státní úředníky, co nic neumí a myslí si že jsou manažeři, nemáme jen u nás. I Německo… Číst vice »

Přemek
Host
Přemek

Vzorný soukromník, přiznává ztrátu a není to investicemi. Dokáže to i žluťák?

Tronda
Host
Tronda

Proč by něco přiznával, když je v zisku…
No jo ČD ztrátu nemají, když od státu zkasírují dotace za rychlíky mezi Kolínem – Nymburkem (ve dvou linkách), pak jich polovinu bezdůvodně odřeknou bez náhrady a dotace si nechají. To se to pak podniká a zvyšuje se zisk, takhle to umí každej.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Co má dokázat? Že bude ve ztrátě? Za rok 2018 EBIDTA +149 mil Kč.
Pokud máte důkaz, že to je jinak, utíkejte na Finanční Úřad. A tam jim řekněte, že naletěli.

ceskolipak
Host
ceskolipak

Čím to vlastně je, že zájem o železniční spojení Dresden – Berlin není tak velký, když vystačili pouze s 2 hodinovým taktem vlaků EC vypravovaných z Čech ?
A propos, už je znám jízdní řád expresů Dresden – Rostock ?

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

No to spíš DB nezareagovaly a nebo neměli čím zareagovat na poptávku, do těch EC z Čech se v Drážďanech objeví mrak lidí.

petr766
Host
petr766

Poptávka tam i je, když jsem jel naposledy, tak z Berlína do Drážďan byla prakticky plná i jednička, pak do Prahy pokračovalo snad 8 lidí včetně nás…

X 1
Host
X 1

A do toho si ještě připočítej tak dvacet autobusových spojů ve dne i v noci. Možná i víc.

X 1
Host
X 1

Takže suma sumárum, zájem cestující veřejnosti by byl ale nabídka železničních dopravců je mizerná.

Nenechai
Host
Nenechai

rád bych Kissy viděl na Lib-HK,.. jen co tam ,tedy, klucí z EŽ natáhnou dráty .. 🙂

ceskolipak
Host
ceskolipak

Jednotky od WB jsou do 160 km/h ? Četl jsem na diskuzních fórech v D, že je to krok zpět, když se trať Dresden-Berlin modernizuje na 200 km/h

Karl
Host
Karl

Vlaky mají jezdit v dvouhodinovém taktu a výrazně tak rozšíří spojení Drážďan a Berlína, kde dosud jezdí přímé vlaky jednou za dvě hodiny.

Jaký je rozdíl jízdy v dvouhodinovém taktu a jednou za dvě hodiny?

Marťas
Host
Marťas

Nové vlaky budou jezdit v prokladu s těmi stávajícími, takže celkový interval na té trati bude 1 hodina.

Jarek
Host
Jarek

Geldscheißer nebo Dukatenscheißer je náhodou krásná narážka na německou lidovou kulturu. K vidění v pár městech i jako plastika. 🙂

Aktivní železničář
Host
Aktivní železničář

Občas mě DB dojme nákupními úlety, jako například IC 2, Talgo Berlín-Amsterdam, NIM Express Škoda. Vždyť i KISS Stadler si mohli pořídit už dávno předtím. Kdo chce kam, pomožme mu tam.

Aktivní železničář
Host
Aktivní železničář

6 jednotek by si DB měla schovat na NIM Express.

Martin
Host
Martin

😀

Okoloidúci
Host
Okoloidúci

Tak toto ma rozsekalo 😀

Dragoo
Host
Dragoo

>>Westbahn už dříve uvedl, že chce jednotky Stadler Kiss nahradit čínskými soupravami.

Na interentu se objevila zpráva, že jako náhradu objedná Westbahn znova KISSy od Stadleru, jenom v modernější verzi – spolu 15 jednotek v šestivozovém provedení.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Což při evropských dodacích dobách 2 roky nedává moc smysl, když před dvěma lety jim přicházely ty současné jednotky.

Šťoural
Host
Šťoural

A nebudou mít ty nové „modernější“ jednotky náhodou víc sedaček, než ty „staré“? Aby byly ještě lowcostovější?

tzv. Aysen
Host
tzv. Aysen

Nějak mi to nesedí. V lednu 2016 jsem s WestBahnem cestoval. A to už je 3,5 roku (vychází mi, že část jednotek je tedy stará i 4 roky). Jak je možné, že jednotky jsou 2 roky staré? Nebo se snad u WestBahnu šli školit o prodeji ojetin do AAA Auto? Nějak tomu nerozumím.

Marťas
Host
Marťas

V článku je drobná nepřesnost. Westbahn kupuje 15 nových vlaků od Stadleru.

Pomalu a pomaleji
Host
Pomalu a pomaleji

Mně by třeba zajímalo, jak tam bude řešena 1.tř., jestli to bude stejné jako u WB.

Pomalu a pomaleji
Host
Pomalu a pomaleji

Mně by třeba zajímalo, jak tam bude řešená 1.tř., jestli stejně jak u WB?

Sotous
Host
Sotous

uvedení na pravou míru z dnešní TK majitele Westbahnu: vlaky prodává ve dvou tranších, zároveň objednal 15 nových souprav Stadler tak, aby od roku 2021 opět mohl jezdit v půlhodinovém taktu. Od prosince bude nyní jezdit v hodinovém.
Důvodem prodeje je to, že nové soupravy pořídí za lepší úrok. Takže zřejmě teď prodá kus, proto hodina, až mu přijdou nové soupravy, prodá zbytek. O žádné Číně se nemluvilo, myslím, že Haselsteiner není paštikář aby kupoval nehomologované sračky
Mimochodem, na stejné TK si Haselsteiner postěžoval, že WB zatím udělal sekyru 80 milionů euro.

Xaver
Host
Xaver

Taky bych se docela divil, že by Rakušáci běžně zvyklí na Siemense, Bombardiery, Stadlery apod. najednou šli do neznámých, nehomologovaných čínských vlaků. V kvalitě by zcela jistě krok vpřed neudělali.

Xaver
Host
Xaver

Nějak mi ten jejich krok nedává logiku. Cena ojetých Stadlerů dle mě nebude vyšší než nové čínské jednotky, takže čím si pomůžou?

Vbb
Host
Vbb

Podle mě vyšší bude. Čínské vlaky budou levné (viz LEO) a možná že za cenu, utrženou za Kissy, nakoupí více čínských vlaků. Jinak by to WB nedělal.

Jiřík
Host
Jiřík

Ten vlak má životnost 30 a více let. Tak schválně jaké je LCC Stadler Kissů a jaké čínských tramvají? A jak to bude s ND? Budou tady mít číňané sklad? Čínu si koupí pouze ztrátový dobrodruh typu Paštiky, jen to schvalování hravě pokryje cenový rozdíl v ceně jednotky

eLKá
Host
eLKá

Ano, LCC (a nejen to) na Leo z Číny by mne velmi zajímalo. A vybudovat tu sklad Číňané umějí – stačí se podívat kolem Prahy. A nedivil bych se, kdyby to uměli i s dotací.

Kubrt
Host
Kubrt

Nevím, jaká je stiace Westbahnu, takže se možná hloupě zeptám: to je nějaký vabank pokus o záchranu? Jak dlouho bude trvat předávání jednotek k DB, tedy kdy přijdou o poslední vlak? Ty čínské vlaky už se aspoň vyrábějí? Děkuji.

AAA
Host
AAA

Do švestek!

Libor
Host
Libor

Čínské vlaky Westbahn kupovat nebude. Koupí si nové opět od Stadleru. Proč ty vlaky prodává nevím, jestli kvůli finančním potížím…

X 1
Host
X 1

Krapet jiná forma refinancování úvěru s nevýhodným úrokem. 😉

Partneři



CSCARGO
RSD