Cestovní ruch Dopravci Železnice Zprávy

Potvrzeno: České dráhy od pondělí obnoví spoje do Polska, vyjedou i rychlíky k Baltu

Ilustrační foto. Pramen: ČD
Ilustrační foto. Pramen: ČD

V pondělí dojde k obnovení železniční dopravy mezi Českou republikou a Polskem. To dosud zůstává poslední sousední zemí, kam se vlaky nejezdí. Obnovení dopravy oznámily České dráhy.

Po tříměsíční přestávce vyvolané virovou nákazou se v pondělí znovu rozjedou dálkové vlaky přes hraniční přechody Bohumín/Chałupki a Petrovice u Karviné/Zebrzydowice, na jejichž provozu spolupracují ČD s polským dopravcem PKP Intercity, rakouskými ÖBB a slovenskou ZSSK. Od 26. června bude také zahájen provoz sezónních rychlíků z Bohumína k Baltskému moři, do Svinoústí, Helu a Kolobřehu. V těchto spojích ale zatím nebudou řazené lůžkové vozy. Noční vlak Praha – Krakov by měl jezdit od noci 9./10. července. „Přesný termín obnovení závisí na podmínkách za kterých bude možné tyto vlaky provozovat na území Polska,“ doplnila mluvčí drah Gabriela Novotná.

V pondělí 22. června budou ještě u některých spojů z/do Polska platit omezení, která souvisejí s postupným nasazováním souprav na jednotlivé linky. Tento den proto ještě pojedou vlaky EC 105 Porta Moravica jen v úseku mezi Bohumínem a Štýrským Hradcem, EC 106 Sobieski jen mezi Břeclaví a Bohumínem a vlaky EC 116 Silesia a EC 114 Cracovia jen mezi Bohumínem a Prahou. Od úterý už tyto vlaky pojedou bez omezení.

S dočasnými omezeními bude ale potřeba počítat i po tomto datu u páru vlaků EC 130/131 Báthory, který bude zatím v provozu ve zkráceném úseku Nové Zámky – Bratislava – Břeclav – Bohumín – Varšava (tj. nepojede v úsecích Budapešť – Nové Zámky a Varšava – Terespol) a v Bohumíně bude potřeba přestoupit do jiné soupravy. Podle Novotné bude provoz do Maďarska částečně obnoven ve středu 1. července a plně od čtvrtka 2. července.

Vzhledem k tomu, že Slezské vojvodství je aktuálně podle takzvaného vládního semaforu zařazeno do oblastí s vysokým rizikem nákazy nemocí COVID-19, budou ve vlacích ve směru z Polska do České republiky probíhat hraniční kontroly. Podle aktuálně platných ochranných opatření je při návratu ze Slezského vojvodství vyžadován negativní test na COVID-19, ne starší než 4 dny, případně je potřeba počítat s karanténou. Vzhledem k nezbytným kontrolním procedurám může dojít u vlaků ve směru do České republiky ke zdržením.

Od pondělí 22. června bude obnoven také provoz regionálních vlaků Českých drah po peážní trati přes polské Głuchołazy (spěšné vlaky Lipová Lázně/Jeseník – Mikulovice – Głuchołazy – Jindřichov ve Slezsku – Krnov). Na hraničních přechodech Český Těšín/Cieszyn a Bohumín/Chałupki předpokládají České dráhy obnovení regionálních vlaků od 1. července. Termín zprovoznění těchto vlaků je ale ještě předmětem jednání mezi objednateli dopravy.

V případě přeshraničního provozu mezi Libereckým krajem a Dolnoslezským vojvodstvím (mezi Harrachovem a Szklarskou Porębou) probíhají jednání mezi objednateli dopravy. „Tyto vlaky tak proto ještě v provozu nebudou. O zprovoznění této linky budeme včas informovat,“ doplnila Novotná.

Obnovení spojů do Polska dnes ohlásil i Leo Express. Linku do Krakova začne znovu provozovat v pátek 3. července. Spoj vyjíždí v pátek a neděli odpoledne z Prahy s večerním příjezdem do Krakova a zpět do Prahy se vrací v sobotu a v pondělí před polednem.

Ministr dopravy Karel Havlíček dnes po návštěvě Centrálního dispečerského pracoviště v Praze zveřejnil statistiky, podle kterých se železničních provoz již téměř vrátil do situace před nákazou. „V době před Covidem se denně vypravovalo 8 500 osobních a 2 000 nákladních vlaků, nyní jsme již na 8 300/1 500,“ uvedl Havlíček na twitteru.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mario

Większej głupoty nie widziałem. Po co pociągi skoro nasze województwo jest zamknięte! Test na covid-19 = 595 PLN biznes życia by wjechać do Czech.
Szkoda pieniędzy by takie pociągu uruchamiać.

Leden

„probíhají jednání mezi objednateli dopravy“ o tom, že nejsou prachy.

Tom

Balt, moře v Chorvatsku. Škoda že není žádný noční spoj třeba do Amsterdamu, Kodaně, či třeba Alp takový přímý spoj do Verony by byl fajn, ale samozřejmě je otázka jak to bude s obsazeností… ale je to už dlouho co ČD vypravili nějaký opravdu zajímavý mezistátní spoj, teď už mají jen klasiky jako Mnichov, Krakov, Varšava, Košice, Vídeň, Graz, Linz, Hamburk nebo třeba Budapešť.

Kuba

Tak záleží na ceně a umět to „prodat“. Viz zájem lidí o Chorvatsko vlakem, když se do toho pustil Regiojet.

Alexandr

Tak zrovna z Česka do Verony přímé spojení existuje, resp. existovalo do vypuknutí koronaviru v Evropě. 🙂 R 409: Bohumín 17.23 – Břeclav 19.45-20.14 – Verona Porta Nuova 10.20 (jede v pátek/sobotu) R 408: Verona Porta Nuova 17.35 – Břeclav 7.13-7.28 – Bohumín 9.19 (jede v neděli/pondělí) Jinak ale máte naprostou pravdu, nočních vlaků jezdí v západní Evropě naprosté minimum, protože 1) západoevropští dopravci nechtějí noční spoje dotovat, a 2) nočním vlakům konkurují letadla a vysokorychlostní tratě. Polsko k nočním vlakům zaujímá úplně opačný přístup. No a jelikož Poláci mají v letní sezóně vagónů nedostatek, tak s toho těží i… Číst vice »

Marťas

Je vidět, že jste mladší generace nebo jste dřív vlakem necestoval. Ještě tak před 10 lety bylo spojení Prahy a Linze zoufalé, o Grazu jsme si mohli nechat jen zdát. Spojení z Budapesti bylo takové, že odpoledne se už nešlo dostat do ČR. Přes den do Krakowa? V podstatě nerealizovatelné, ne tak ještě přímým vlakem. A dneska to všechno považujete za rutinu.

Jiří Kocurek

Bratislava, hlavná stanica. Chlapík se ptá výpravčího: „Je tohle vlak z Bukurešti do Prahy?“ „Áno“, odpoví výpravčí. „A proč má napsaných 480 minut zpoždění, když tady už stojí?“ nedá se chlapík odbýt. „Toto je súprava včerajšího vlaku“ odpoví nezaujatě výpravčí.

Urban Transport Lover

Verona teda neni žádnej zázrak – bylo mi z toho dost nevolno

MiKi

Chápu to dobře ? Vyjedu si s ČD k Baltu s zpátky rovnou do karantény ? To vymyslel asi nějaký inženýr, anebo mají manažeři ČD jiné informace než my obyčejní lidé ?

-TR-

Ty vlaky jedou především kvůli zájmu polských cestujících a nedostatku vagónů v Polsku. PKP IC si běžně půjčují vozy od ČD a ŽSSK.

Honza Fátor

Prosím máte někdo“překlad“ těch jmen Svinoústí a Kolobřeh? Nějak je na mapě nevidím 😟

jozka

Swinoujscie a Kolobrzeg?

SP45-116

Świnoujście i Kołobrzeg po polsku.

Honza Fátor

Děkuji 👍

Vít Jůza

Jinak na mapy.cz funguje obdivuhodně dost českých názvů.

Stanislav Fanta

á už mám vymyšleno. Pokud bude stále pro Slezské vojvodství karanténa (a na 99% do konce týdne skončí, protože už teď je strašnej řev), tak zpět pojedu přes jiné přechody. A je po ptákách… 🙂

Vnější pozorovatel

Řekněme si to tedy rovnou. Regiojet zavádí nové spoje. CD se tak tak vyporadaly s mistenkami a ještě zcela neobnovily provoz…

Dispečer

Již jsem to zde jednou psal – zájem neměly sousední železnice + ruzná opatření ministerstva zdravotnictví. Jinak by se dávno jezdilo . Stačí pozorně číst zprávy, několikrát to zaznělo..

Marťas

Žádná omezení nejsou ve vztahu k Rakousku od 5. 6., kdy to bylo oznámeno. Provoz byl obnoven až po 10 dnech. Omezení pro Polsko jsou známa od 10. 6. (polská) a od 12. 6. (česká). Dnes je 18. 6. Odvolávat se na omezení je podle mě výmluva.

Vnější pozorovatel

Přesně tak, výmluvy a zase výmluvy.

Tom

Pokud není zájem ze strany polských železnic tak ČD s tím nic neudělají. ČD vlak provozuje pouze v úseku Praha/Břeclav – Bohumín pak je to na Polsku.

Jan

To je právě ono! Na to je přesně naráženo s tím Regiojetem… Ten totiž neřeší tohle socialistický přeshraniční předávání výkonů, ale dokáže vypravit mezinárodní vlak přes 4 země takřka čistě ve své režii! (Nutnost využití cizích hnacích vozidel ve Slovinsku a Chorvatsku je mi samozřejmě známá, ale věřím že do budoucna Regiojet i tohle překoná.)

Stanislav Fanta

Samozřejmě jde o úplně stejný model jako ČD. Regiojet má licenci na provozování drážní opravy jen v ČR a SR, všude jinde to jede „na triko“ místních dopravců. Jen si to prostě umí „progresivně vykomunikovat“, to se mu musí nechat.

Robert Šalda

A co noční Slovakia? O té nikde neslyšet a prázdniny se blíží.

Dodo

Na Slovensko jede od 26.6. Včetně dvou autovozů do Košic. Větev do Polska se spustí zřejmě toho 10.7. viz článek. Vypadá to ovšem, že poláci se zatím boji lůžek.

Robert Šalda

Ach jo. Já si chtěl dovézt auto do Humenného a zpátky se naložit v Popradu…

Dodo

Stavba a zásah do kolejí v Praze výrazně omezí autovlak až do příštího roku. Já doufám, že se po defacto roční pauze vrátí Poprad i Humenné..

Ic540

Kdyby na ČD mysleli pro zákaznicky.
Tak na Slovač místo SC jede klasika s možností posílit kapacitu i s auto vozy Poprad Košice…
Zvlášť když druhé SC ma jezdit 6 dní v týdnu dle návrhu. Tady vidím že opravdu není zájem někoho vozit…
A na EX2 rovněž dát autovozy…
Vzhledem ke stavu komunikací by toho bylo využito asi jako vlaků RJ na Jadran…
By ale museli soudruzi na nábřeží myslet…
Jsem očekával nějakou pro zákaznickou činnost v následujícím JŘ. Ne raději přidali pár spojů SC. Prostě o zákazníka není zájem…
Smutné…

Kubrt

Pan multiministr je asi spokojen, ale mě propad počtu nákladních vlaků o 25 % připadá dost špatný, pro všechny zúčastněné strany.

Radek

Nákladní doprava je velmi citlivá na hospodářský cyklus.

David

Citlivá? To ani ne. Spíš musí pružně reagovat na produkci.

Koloušek

Regiojet chystá spoje do Chorvatska, kam chtějí „všichni“ a ČD chystají spoje k polskému moři, kam nechce „nikdo“. Well done. 🙂

Kubrt

Já bych k baltskému pobřeží rád, je to tam pěkné 🙂 Ty vlaky jsou určené primárně pro polskou klientelu.

Dispečer

Přesně tak, minulý rok byly téměř pořád vyprodané, v Polsku je zájem velký a nevadí jim jet pres noc v B249 …

Koloušek

To si neodporuje tomu, že ČD chystají spoje k polskému moři, kam nechce „nikdo“. 🙂

SP45-116

My chcemy. Nie mamy wagonów i od Was pożyczamy. A relacje z Bohumina? Mezinarodni vlak łatwiej zamówić z obcymi wagonami.

MiKi

Google překladač……

SP45-116

Google prekladac is sheet.

-TR-

Já polštině rozumím, takže je mi zcela jasné, co pisatel chtěl říct.