Potřetí stejný vítěz. DPP si vybral v nekonečném tendru na dostavbu metra D opět Subterru

Prorážka v levém staničním tunelu mezi neveřejnou a veřejnou částí stanice Olbrachtova. Na snímku 1. náměstek primátora hl. města pro dopravu Zdeněk Hřib a šéf DPP Petr Witowski. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýProrážka v levém staničním tunelu mezi neveřejnou a veřejnou částí stanice Olbrachtova. Na snímku 1. náměstek primátora hl. města pro dopravu Zdeněk Hřib a šéf DPP Petr Witowski. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Tendr za 30 miliard korun je jednou z největších stavebních zakázek v Česku.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MrMarkus

Moc dlouho jsme se teda neradovali 🙁

Michal

Za tu dobu jiné ceny měla by být nová soutěž

Honza

Metro ve velkých městech je nezbytné.
Zvlášť těch s úzkými uličkami – „starých“ (taková rozbombardovaná Varšava má holt široké )a „malých“ (Budapeť a Vídeň byly hlavními městy a je to vidět).
Jediné, o čem se dá bavit, je likvidace venkova disproporčnimi penězmi „Pražáky“ v úřadech. Mimochodem, takový Ústavní soud je v Brně a svět se nezbořil. Kolik ministerských byrokratů je opravdu v Praze potřeba? Proč nelze najmout i nějaké mimo Pražáky? Co digitalizace povinná pro „plebs“, ale pro „ministerské“ Pražáky nic?
Firmy v Praze jsou pochopitelné, tam na ně nepřijde kontrola od FÚ a dalších.

Petr

Bože můj, do čeho’s to duši dal…

Nepovim

Celé je to tom, zda je metro něco speciálniho a unikátního nebo je to jen dlouhý železniční tunel. Pokud je to speciální stavba, tak investor musí najit odvahu pustit do metra jinou stavební a technologickou firmu než Metrostav. (Berme že Subterra a spol je jen převlečený Metrostav.) S tím jsou spojena neznámá rizika, proto se investor pokusil říci ne uchazeči, a od té doby se táhne celé zpožděni. Za mě je to o neschopnosti/neochotě zadavatele identifikovat a potlačit rizika z výběru jiné firmy a proto vznikla celá taškařice s UOHS. Ta situace se ale bude opakovat u pokračování z Pankráce… Číst vice »

Tomáš Flaška

Hlavně ať už to začnou kutat!

MOS

Původní termín byl 2029 hotovo – Náměstí Míru až Depo Písnice !!!

Martin

Jaká je šance, že to neúspěšní kandidáti znovu dají na ÚOHS?
Protože už by to fakt chtělo kopnout.
Každý další soud to prodražuje, s tím jak běží inflace atd. A Pražané čekají čekají.

magu

Presne tak, predražuje sa to. A kto to predraženie zaplatí? Porr? Strabag? UOHS? Nie, nie. Daňoví poplatníci!

Náhodný Kolemjdoucí

Neznamená inflace i vyšší výběr daní?

Kyk

Si nepomůžeš když s inflací roste vše

Kicruj

Nemusí. kvůli inflaci může klesnout spotřeba, pokud např. platy nebudou růst tak rychle jako inflace, a podobných mechanik je tam více.

MOS

Ano, kopnout s rozběhem toho viníka do pr….!

oldrichk77

Here we go … again.

lvy

Takže přísun dividend na další roky zajištěn. 🙂

Taros

Vyhozený peníze, pro provinční skoro velkoměsto zbytečný. Doufám, ze stavět nebude. Je vidět, že Praha je furt v komunismu ,z peněz ostatních se jí to staví.

Tomáš H.

Já bych normálně zaved povinný IQ testy před tim, než někdo dostane možnost se vyjadřovat na internetu. K čemukoliv.

MrMarkus

Chtěl bych vidět, až pánovi dojde, že ty peníze ostatních jsou ve skutečnosti peníze z rozpočtu Prahy 😀

Taros

Hmm a kde ten rozpočet Prahy na to vzal? Z nastavených daňových pravidel výhodných hlásné pro Prahu+sídla státních a polostátních firem i soukromých z důvodu koncentrace centrálních úřadů a ministerstev.

Zahn

Rozpočtové určení daní je ve skutečnosti pro velká města nevýhodné. Naopak zakopané díry si nemusí platit téměř žádnou infrastrukturu a většině z nich peníze přebývají.

Juraj

Ono jaksi nároky na občanskou vybavenost nerostou lineárně s počtem obyvatel.

Na druhé straně velká sídla tvoří ekonomický přínos, který je disproporčně větší než u těch malých, takže je to fér.

lvy

Máte pravdu, ale zjistěte si odkud ty peníze ve skutečnosti pocházejí a pak byste možná mohl upravit svůj názor.

mgr.pavel

No ale zase RUD je pro Prahu pořád dost štědrý. Navíc v Praze sídlí drtivá většina firem s celostátní působností, a cca čtvrtina daně z příjmu právnických osob končí v měste(ch).

Netroufám si tvrdit, jestli je současný model spravedlivý nebo ne, ani jestli by měla Praha platit metro sama. Jen jaksi do rozpočtu Prahy nějak přispívají přes RUD i mimopražští (více než se přispívá naopak).

MartinS.

No oni ti mimopražští možná navštěvují Prahu (a využívají pražskou infrastrukturu) častěji než Pražané sídla, kde žijí ti mimopražští.

JFK

Ten se povedl!

PetrH

Na sídlu firmy nezáleží. Ten balík daní pro obce se rozděluje dle počtu obyvatel a dalších kritérií.

Taros

Ze jo to nepíšete u podobných příspěvků u jiných měst. Někdo se dotkl Prahy a už jej zesměšňujete IQ testy:)

Tomáš H.

Až podobnou debilitu napíšete třeba ke zprávě z Liberce, vzpomenu si a ozvu se znovu, nebojte.

MrMarkus

Takže podporujete daňovou suverenitu, třeba to daňovou autonomii na úrovni kantonů, co mají ve Švýcarsku? Za předpokladu spojení Prahy a Středočeského kraje do jednoho celku bych s takovým přístupem souhlasil.

Taros

V pořádku, já taky

Taros

Předpokládám že souhlasíte, aby vládní instituce a centrální úřady a sídla státních a polostátních firem se rozdělila do zbylých krajských měst,ze. A Praha by byla takový Bern ČR.

Sofie K

A úřednictvo bydlící na Nových dvorech bude do práce jezdit na koni (resp. v těch vždy plných autobusech s intervalem 3 minuty). Napadlo vás, že spolu s výnosy z daní znamenají úřady a ministerstva (kde pracují lidé) pro Prahu také nutné výdaje na infrastrukturu?

btw na ministerstvo by ze Zlína do Chebu nikdo nikdy nechtěl, já zase odmítám nedejbože muset jezdit od Berouna k Frýdku Místku. Dělit všechny ministerstva by bylo jak v kocourkově.

Juraj

Tak zkuste nějaké ministerstvo šoupnout třeba do Zlína a pak si povíme, jak to vyšlo personálně a nákladově.

Kicruj

Bylo by to fajn, nemusela by být tak velká autonomie, jako mají kantony, stačila by autonomie na úrovni spolkových zemí v rakousku.

Michal.S

Když něčemu nerozumim a nechápu, tak se zeptám nebo si dohledám mám-li zdání, že mi to k něčemu bude. V opačném případě nepište hloupoučké komentáře.

MiNo

To si stěžujete nebo se chlubíte? Z jaké pozice rozhodujete, co jsou vyhozené peníze a co ne?

Taros

Tak názory Pražanů jsem si přečetl a potvrdili mne proč se Slováci radši trhli. Asi si dostudovali, že to bude lepší

Pražák

Jak je to v Horních Uhrách „lepší“ vidíme den co den v přímém přenosu. Praha za Vaši frustraci a životní neúspěch nemůže.
Jinak mě nepřestává udivovat jak pevné kořeny má mýtus o tom jak venkované od pásů a z bývalých JZD živí Pražany co se valí v kanceláři. Holt další absolvent VŠŽ co v Praze neuspěl.

MiNo

Pražák nejsem, takže se mě nějaké přiblblé narážky netýkají.
Málokdy řeším hodnocení pod komenty, ale když má někdo 100 mínusů, nejspíš ani sám nerozumí tomu, co sám píše.
Slovensko je na tom bídně, to je bez diskuze. Ale řekl bych, že rádi jsou teď naopak Češi, že k rozdělení došlo. Teď se Slováci nemůžou vymlouvat na Čechy.

Taros

Babiš vede předvolební průzkumy a podle vašeho názoru ohledně hlasování je to tedy odborník co by měl být premiér, aspoň vím proč ANO má tolik voličů. Jestli jsou na tom Slováci líp, nebo hůř neřeším, psal jsem že bylo pro ně lepší být bez Prahy. Možná nerozumím tomu, že 300 let byla Praha provinční město, které se v 18 začlo budovat jako Paříž republiky, vidět to můžete na dálnicích jak jsou v Čechách postaveny a stejně centralizace státních úřadů, ale za peníze celé republiky, předtím to žádné hospodářské centrum nebylo.

Pat

3 města co jsou Praze v EU nejblíž počtem obyvatel:
Mnichov (+100k): osm linek metra ve třech svazcích a rozsáhlý Sbahn
Milán (-30k): 5 linek metra
Sofie (-100k): 4 linky, pátá ve výstavbě

Takže mimo jste fakt jen vy. Ono představte si, ale posledních 200 let udělalo s městy o dost víc, než předchozích 500 let.

Frantisek X

No, je sice hezké šermovat počtem linek, ale dobré je posoudit také dopravní systém jako celek a efektivitu toho metra – jako výkladní skříň se to staví hezky, třeba místo tramvají, které jsou pak stejně nahrazovány vláčky kloubových autobusů s přívěsy a kolonami aut. Celé to souvisí i s územním plánováním, dostupností potřeb v okolí bydliště a množstvím dalších věcí. Metro jen pro metro nemá smysl.

Pat

Metro pro nahrazení úseku, kde jezdí přeplněné kloubové autobusy po 55 sekundách má smysl. Proboha.

MartinS.

V roce 1890, tedy skoro 30 let před tím rokem 18 měla Praha 182 tisíc obyvatel, s předměstími (Karlín, Smíchov, Žižkov, Vinohrady) 310 tisíc obyvatel. Dalšími městy podle počtu obyvatel byly v Čechách a na Moravě Brno (92 tis.) a Plzeň (50 tis.) Jaké jiné město si podle Vás měl v tom roce 18 vybrat jako hlavní? Měli ho snad postavit někde u Svitav v polích? Ostatně už v 10. století ovládali Přemyslovci z Pražského hradu okolní území a od roku 1784 nesla Praha název královské hlavní město Praha.

MiNo

(facepalm)

Tomáš Řehák

Slováci udělali moc dobře,teď jsou na tom o mnoho lépe.😀

Náhodný Kolemjdoucí

Doprava se sice musí navrhovat podle podmínek konkrétního města, ale asi není náhoda, že podobně velká města v EU mívají převážně 4+ linek metra.

jirka š

Mnichov 6 linek, Vídeň 5, Budapešť 4… a to počítám města s podobně rozsáhlou sítí tramvají, které v některých částěch nahrazují metro. Podobná města jako Praha, co mají 3 nebo méně linek jsou Varšava, kde sice mají dvě, ale mají městkou železnici a tramvaje a nebo Stockholm, ale ten má ty tři linky hodně rozvětvené. Prostě mít více linek metra dává smysl, pokud si to ta lokalita žádá hustotou zalidnění. Milion autobusů na Kačerov to nezachrání

Kicruj

V Praze ale zaset ak velká hustota není, srovnatelná je budapešť, ale třeba mnichov má rozlohu asi jen 60% prahy, vídeň 80%, a milán asi jen 40%. Praha je na poměry velkých měst osídlená řídce (a to prodražuje její provoz)

jirka š

ano, to je bohužel důsledek toho, jak se v 90s stavěli různé „domečkovi“ díky kterým máme šílená předměstí ala amerika… to nejde rozumně obsoužit MHD. ovšem na trase déčka ta sídliště jsou a obsloužit to jde… stavět by se měla hlavně bloková zástavba s normálními pěšími vazbami obsoužitelná MHD

Zahn

Ne, není. Všechna města vykořišťovaná ruSSackými komoušskými vrahy mají systém metra navržený úsporněji a stavěný pomaleji než ta na západě. Nadvláda vodkových vrahů všechny východoevropské kolonie ruSSáckého impéria velmi ožebračila, dodnes se z toho nevzpamatovaly a tomu jsou poplatné jejich systémy metra. V Praze si k ožebračení kolonizací ještě přičtěte chorobnou obsesi zakrytím tratí, v koncových úsecích naprosto zbytečného a pochopíte, proč mají na západě metra víc.

Frantisek X

No, mně zase přijde, že se v Praze aspoň stavělo to, co skutečně podchytilo nejsilnější proudy, a nebylo to jen pro parádu (a uvolnění ulic od tramvají autům, byť na to zpočátku také docházelo). Pak už to tak slavné nebylo, a nejnovější A je toho bohužel důkazem. „Obsloužíme vše“ málem nepoužitelnou klikaticí, hlavně nepřidávat koleje na povrchu „konkurenční“ železnici. Metro na povrchu podél jednokolejek by bylo dost na hlavu, nicméně ano, sídliště Černý Most a Stodůlky je tak mít mohly, podobně prodloužení mezi Háji a Petrovicemi (přes údolí Botiče) je mít může, a nedovedení A přes depo až k Černokostelecké… Číst vice »

jirka š

Promiňte, ale ve spádové oblasti Déčka žije velké množství lidí, který jsou odkázani jen na autobusy na Kačerov nebo Smícháč… tato stavba má jistou návratnost, protože mobilita lidí je klíčová pro ekonomický chod města. Řeči o tom, že to je špatný, protože to je z daní je na diskuzi na jiném fóru než zrovna na tom zaměřeném na dopravu, každopádně mobilita lidí je pro ekonomiku nutnost a MHD je pro město nejvíce efektivní řešení bez nejmenšího množství dalších externalit

Frantisek X

Ano, u D z Pankráce na jih je popírání potřebnosti neopodstatněné. Pravdou ovšem je, že předtím jsme jednu trasu zaklikatili jen proto, aby „to vyšlo na metro“ (mohlo se aspoň doplňovat se železnicí a tramvajemi, namísto jejich přebíjení, a pořádně obsloužit dvě největší sídliště, ale na to bohužel ve výsledku téměř nedošlo), tak se nedivím obecné kritice určité dopravní rozmařilosti Prahy – a to jako rodilý Pražan MHD denně používající.

jirka š

Tak šup stavět. Ještě vybrat výrobce vlaků pro C a D a budu věřit že se toho otevření dožiju.

Ivan_pha

Hlavně aby se konečně už koplo. Každý průtah stojí spoustu peněz.

Lkprak

No jelikož jim tenhle výběh ÚOHS už dvakrát zrušil, tak mám trochu obavy…

David

A tady s tim teda radni pro dopravu nema nic spolecneho? Jen kdyz se neco nahodou povede? Ale kdyz jim to sestreli UOHS, tak za to pak cele muze ten predchozi?