Posuňte ji ke Středočechům, požadují odpůrci nové silnice Českým rájem. Doprava je jako voda, odmítl ministr

Vizualizace silnice I/35 s tunelem Pelešany. Foto: ŘSDVizualizace silnice I/35 s tunelem Pelešany. Foto: ŘSD

Kvůli stavbě vznikne speciální geologická komise, příští rok mají začít výkupy pozemků.

Na značný odpor veřejnosti narazilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) při projednávání nové silnice I/35. Ta má nahradit stávající nevyhovující trasu vedoucí hlavně obcemi. Na včerejší diskuzi v Turnově dorazili hlavně ti, kteří z nové stavby mají strach nebo jsou zásadně proti. Jedním z výsledků diskuze je rozhodnutí ministra dopravy o zřízení nezávislé komise geologů, která má posoudit navrhovaný projekt.

Je to stavba, kde nyní ze všech připravovaných akcí vidím velmi nejhlasitější odpor části obyvatel,“ řekl po včerejším setkání generální ředitel ŘSD Radek Mátl, když ještě hodinu po skončení debaty diskutoval s řadou občanů, kterých se stavba dotkne. Odpůrci stavby před budovu kulturního domu přinesli řadu protestních plakátů a transparentů. Když položil dotaz zastánce nové stavby, dočkal se od odpůrců posměchu.

Do Turnova dorazil Mátl s ministrem dopravy Martinem Kupkou v době, kdy ŘSD vybralo projektanty pro všechny čtyři úseky nové dálnice a běží geotechnický průzkum. „Teď je to klíčové období, kdy se musíme se všemi, kterých se stavba týká, bavit. Nechceme to tady silnicí zničit, naopak krajině pomoci,“ uvedl Mátl. „Mám zájem na tom, abychom našli co nejlepší technické řešení. Nechceme záměr, který by brutálně zasahoval do území,“ dodal Kupka.

Dražší o šest miliard, 110 km/h v celé trase. Příprava nové silnice z Turnova do Jičína pokročila

O silnici se mluví desítky let, od původních variant blíže Hruboskalskému skalnímu městu je ve hře nyní severnější trasa. Ani ta se však řadě lidí nelíbí. Celou debatou se tak neslo nepochopení, proč stát nepostaví jižní variantu, která by využila D10 a pak novou trasu mezi Mnichovým Hradištěm a Sobotkou. I ta by ale vedla v blízkosti Chráněné krajinné oblasti Český ráj.

Úzké hrdlo celé trasy

Podle ministra dopravy Martina Kupky se ale nedá čekat, že by auta delší trasou skutečně jezdila. „Doprava je jako voda, lidé by jezdili kratší trasou,“ dodal. Nová silnice se navíc řeší v době, kdy lze očekávat mezi Turnovem a Jičínem značný nárůst počtu aut, až se dokončí úseky D35 z Úlibic až do Mohelnice. Ty mají být kompletní v roce 2028.

Vznikne tak nové kapacitní spojení i pro tranzitní dopravu od Liberce až po Olomouc a dál na Slovensko. Jediným úzkým hrdlem by bez nové silnice byl právě úsek Českým rájem. „Varianta, že nepostavíme nic, je horší než najít vhodnou trasu,“ podotkl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Řada lidí přišla s konkrétními obavami, například z hluku na turnovském sídlišti Přepeřská nebo z tunelu Pelešany kvůli složité geologii. Ministr na místě slíbil vytvoření nezávislé skupiny, která ověří navržená řešení. Podle Mátla by do prací mohla být zapojena například Česká geologická služba. V diskuzi se objevil i dotaz na vybudování tunelu pod celým Turnovem.

ŘSD se již dohodlo s Libereckým krajem na zapojení poradce pro krajinný ráz. „Uděláme maximum pro to, aby ta trasa byla co nejvíce zakopaná, aby byla co nejméně vidět,“ doplnil Mátl.

Podle včera představených plánů by chtělo ŘSD začít příští rok s výkupy pozemků, stavět chce do roku 2030. Aktuální odhadované náklady na celou stavbu jsou 24 miliard korun.

I/35 Ohrazenice - Valdštejnsko. Foto: ŘSDTrasa přivaděče Žernov - Zelený háj k budoucí novostavbě silnice I/35. Foto: ŘSDTrasa I/35 Ohrazenice - Úlibice. Foto: ŘSD
Tagy I/35 I/35 Ohrazenice -Úlibice Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
112 komentářů