Posun v přípravách obchvatu Havířova, míří do procesu EIA

Zahájení prací je plánováno na rok 2029, vyjdou na více než osm miliard.
Plánovaný 19kilometrový obchvat Havířova míří do procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Přípravy stavby „I/II Havířov – Třanovice“ tak pokračují a míří do další důležité fáze. Rozhodnutí EIA by mohlo být známo v polovině letošního roku.
„Za ŘSD jsme předali dokumentaci EIA pro přeložku silnice I/11 Havířov–Třanovice na Krajský úřad Moravskoslezského kraje. Proces posouzení vlivů na životní prostředí zahrnuje zapojení veřejnosti, která bude mít možnost se k dokumentaci vyjádřit,“ uvedl Miroslav Mazal z týmu komunikace ŘSD.
Spuštěn byl rovněž informační web, kde jsou k dispozici detaily stavby včetně formuláře pro podněty. Ve třetím březnovém týdnu pak ŘSD plánuje schůzku s vedením dotčených obcí za účelem prezentace klíčových zjištění vyplývajících z dokumentace EIA.
„Posuzování vlivů na životní prostředí je zásadní krok k zahájení výstavby. Detailně jsme zpracovali dopady stavby na krajinu, vodní hospodářství, hlukovou zátěž i migraci živočichů. Všechny tyto aspekty budou pečlivě vyhodnoceny. Dostavba obchvatu Havířova přinese dlouhodobé zlepšení kvality života obyvatel v celém regionu,“ dodal zástupce zpracovatele dokumentace EIA ze společnosti Dopravoprojekt Ostrava Kamil Škrobánek.
Propojí Havířovsko s dálnicí D48 a odvede tranzit
Obchvat Havířova má město a region propojit s dálnicí D48 a odvést tranzitní dopravu mimo obydlené oblasti. Součástí nové přeložky silnice I/11, dlouhé přibližně 19 kilometrů, má být 8 mimoúrovňových křižovatek, 11 mostů a téměř půlkilometrový tunel.
Celkové investiční náklady jsou odhadovány na zhruba 8,2 miliardy korun. Pokud všechno půjde podle plánu, chce ŘSD zahájit výstavbu v roce 2029. Hotovo by pak mohlo být o čtyři roky později. Ještě před nedávnem se předpokládalo zahájení prací v roce 2028.
„Realizace výrazně zlepší dopravní dostupnost regionu, odlehčí centru města i přetíženým silnicím II/475 a II/474 a zrychlí cestování. Nová komunikace přinese bezpečnější i plynulejší dopravu celé aglomeraci,“ uzavřel Mazal.
Projekt výstavby přeložky silnice I/11 Havířov-Třanovice se dělí na dvě etapy. První etapa vede od navržené mimoúrovňové křižovatky Havířov západ až po uvažovanou mimoúrovňovou křižovatku Havířov sever.
Druhá etapa by se napojila na mimoúrovňovou křižovatku Havířov sever a pokračovala kolem Těrlicka a okolních obcí až po mimoúrovňovou křižovatku Třanovice s napojením na dálnici D48 a silnici I/68 směr Třinec a Slovensko.
Detaily stavby popisují informační letáky ŘSD Infoleták I. etapa a Infoleták II. etapa.