Posun trati a zvýšení rychlosti na 160 km/h. SŽ chystá další vylepšení alternativní trasy Praha – Brno
Trať Kuřim - Tišnov. Pramen: Správa železnic

Hlavní stavební práce budou probíhat za nickolejného provozu v roce 2027, stojí v dokumentaci EIA.
Tunel skrz kopec na trati perspektivně hlavně pro S-Bahn asi nelze očekávat (a normativ ND stejně omezují další úseky), takže toto budiž. Tím spíš je zajímavé, že tam vůbec nějaké přeložky budou – asi se začíná projevovat generační obměna v oboru, jen tak dál. 🙂
Čeho mi ale je líto, že se neposune čebínská zastávka více do středu obce, to vidím jako vysloveně promarněnou příležitost.
to se u nás začně až za další dvě generace..řešit i naprosto nevhodné umístění zastávek..zatím se konzervují za miliony mimo..
Michochodem modernizace, která se vyžádala nickolejný provoz, vlivem výstavby přeložka u Osové Bítýškym, zas ve vysledku taková pecka nebyla.. 160 km asi jen na 2 km useku.
Navíc zrovna tam, kde se při existenci VRT bude zastavovat https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194 viz zastavení všech R v Osové Bítýšce.
Tak na z Prahy na Brno dva koridory, jeden na na 300, druhý na 160 km/h. Na Ostravu také, na ČB dvě dálnice, jeden koridor. A na západě nic. A hlavně na Karlovarsku jezdí vlaky pomaleji než v předminulém století. Sama pomalá jízda 50, 30 dokonce i10 km/h již několik let…Je vidět, odkujd jsou poslanci a lobisté. Podivná republika….
A nebo je tu jedinej koridor pro spojení několika států a je potřeba jeho záloha?
Karlovy Vary jsou v podstatě bezvýznamná prdýlka kdesi v pohraničí, která má ve směru od Prahy dálnici, která se jí brzy přiblíží, přičemž do Chebu už dálnice vede. Dvoukolejnou elektrizovanou trať mají Karlovy Vary také a až bude někdy v budoucnu hotova odbočka z VRT Praha – Drážďany, bude do Prahy vlak výrazně rychlejší. Víc se pro Karlovy Vary udělat nedá, protože jde opravdu jen o bezvýznamnou prdýlku kdesi v pohraničí.
S tím lze asi celkem souhlasit. Jenom mi pořád nejde do hlavy, proč o tu „bezvýznamnou prdýlku kdesi v pohraničí“ český stát v minulosti tolik usiloval, že ji k sobě dvakrát (1918-19 a 1945) víceméně násilím a proti vůli místního obyvatelstva připojil a podruhé kvůli tomu dokonce původní obyvatelstvo kompletně vystěhoval.
Dříve Karlovy Vary bezvýznamnou prdýlkou rozhodně nebyly, za tu bezvýznamnost po roce 1945 můžeme poděkovat Edvardu Benešovi, který Němce nechal odsunout. Smysl mělo odsunout jen ty největší fašistické vymaštěnce a zločince, ale většinu Němců tu ponechat. Tohle je věc, která tíží pohraničí dodnes a prakticky se s tím nedá nic dělat…
A myslíte si, že by ti Němci najednou změnili názor a chtěli by být součástí československého státu? Nebo by se dříve nebo později opět objevily požadavky na autonomii/odtržení a připojení k Německu? Asi se teď těžko můžeme dohadovat, co by bylo, kdyby. Ale za mě by bývalo bylo nejlepším řešení, kdyby ČSR vznikla v etnických, nikoliv historických hranicích. Ušetřili bychom si spoustu problémů. Moje poznámka spíš mířila na počínání většiny českých politiků (Beneš v tom zdaleka nebyl sám) v letech 1918-45. Tak vehementně stáli o naše pohraničí, snažili se ho počeštit, myšlenky na deportaci německého obyvatelstva také padly již mnohem… Číst vice »
Československo
Ano, máte pravdu. Psal jsem to proto, že úsilí v tomto směru vyvíjeli především Češi, Slovákům to patrně bylo celkem buřt.
Napsat, že druhý koridor na Brno je na 160 km/h, je hooodně optimistické, realita přes Havlíčkův Brod je taková, že je to jen někde a z leknutí, že to na kousku vůbec vyšlo. Místy jsou to i dlouhé úseky na 70-80 km/h. Na 160 jsou mezi Kolínem a Brnem zatím jen 2 km u Vlkova (mezi 120 a 130 km/h), na 150 km/h asi 4 km. Přes Třebovou je to sice o hodně rychlejší, ale tam už se to taky pere kapacitně se směrem na Olomouc a Ostravu a těch rychlostních propadů je taky celkem dost. Ona trasa na západ… Číst vice »
Velkorysé by bylo, kdyby udělali rovnou přeložku mezi Čebínem a Kuřimí. Tam bude propad na 105 Km/H
Součástí přeložky by mohla být zastávka Moravské Knínice, když už se to bude rýpat, ten tunel by nebyl tak dlouhý a pomohlo by to. https://mapy.cz/s/lazavuzafu
A ano, i poloha zastávky Čebín by se dala vylepšit.
A kdy se provedou podobne prelozky v useku Brno-CT?
Co je to nickolejný provoz? Jako, že tam normálně vlaky jezdit nebudou, ale v případě nějakého problému na koridoru tam bude umožněn omezený provoz vlaků?
„Nickolejný provoz“ je železniční mluvou výluka všech kolejí v daném úseku, takže ne, žádný provoz tam nebude.
Díky, čeština je vlastně krásný jazyk 🙂
Spíš bych řekl že Správa železnic je, ehm, krásná organizace 🙂
Bylo by mnohem snazsi rict „presruseni provozu“ nebo „vyluka“, ale to by bylo malo inovativni…
Asi jako propojení 1. a 2. koleje se nazývá Odbočka Lom.
Tak je to dopravna s kolejovými rozvětvením, už musí mít nějaký unikátní název.
Přesně tak. Slovo „nickolejný“ mohl vymyslet jen „opravdu erudovaný specialista“.
Co takhle udělat napřímení trati kolem Vlkanče, tak je to hlavní zpomalení, resp. celý úsek Golčův Jeníkov – Světlá nad Sázavou je problém celé tratě.
Do tohoto úseku žádné velké peníze nepůjdou.
Tento úsek bude „řešen“ sjezdem z VRT do světlé nad Sázavou. Takže všechny rychlíky z Vysočiny pojedou ze Světlé do Prahy po VRT, takže stávající trať bude „jen“ pro náklad a osobáky.
ale zároveň sloužit jako záloha..
Mmch. NAD těch cca 7 měsíců bude zase Křižanov – Brno? Tedy z Křižanova coby stanice, ve které od 12/2026 „nebudou rychlíky zastavovat“ kvůli „stíhání časových poloh tak, aby byly v Tišnově okolo X:00 h a v Brně už na X:30 h“? 🙂
Jsem zvědav, jak to Regiojet (který mezitím bude tuto linku provozovat) vymyslí.
Aby to nedopadlo, jako v několika minulých případech, že bude NAD zrušeno….
V letáku je rychlost až na
160 km/h.
Tipuju, že třetina úseku bude na 120 km/h a s odřenejma ušima.
130/140/150/160 na cca 4,5 km
Narovnání tratě.
Každý doufal v tunel pod kopcem a onooooo – NIC.
Me strasne bavi jak si vsichni mysli ze se toho VRT dockaji.CR nema na provoz samotne republiky a tady si lidi mysli ze nekdo vyplajzne prachy za VRT.
Zkuste na VRT koukat i jako na jednotlivé části. Třeba Polabí jako kapacitní přeložka koridoru, celkově se čtyřmi větvemi. Kapacitně jedno z nejhorších míst na síti.
Jižní Morava, kapacita i pro příměstskou dopravu na koridoru + ta možná odbočka ke Znojmu
Moravská brána, kapacita od Olomouce/Přerova do Ostravy.
Na VRT se dají přesunout vlaky od 200 km/h, těch tu už jezdí celkem dost, nemusíme na to hned pořizovat vysokorychlostní soupravy.
Pak je tam i to, že v okamžiku, kdy onen vlak, který bude vyyužívat VRT udělá za den dvojnásobek oběhů oproti dnešku, tak si na sebe i přes mírně vyšší pořizovací cenu vydělá mnohem rychlej.
To sice ano, ale až ve chvíli, kdy bude mít ke své konstrukční rychlosti (a vyšší pořizovací ceně) i přijatelně dlouhý úsek. To může jít postupně s přirozenou obnovou vozidel. Čekal bych třeba pokus o schválení už existujícího třísystémového Stadlera na 250 km/h nebo jiné obdobné jednotky. Třeba v trase Vídeň-Varšava asi budou zvažovat, zda se jim kvůli dvěma úsekům něco rychlejšího vyplatí. Může se projevit i nějaké vyčkávání dopravců na úplný přechod na 25 kV, aby mohli pořídit třeba i jen jednosystémovou jednotku… těch dalších vlivů je celkem dost 🙁
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/jihomoravsky-kraj/rychlosti-200-kilometru-za-hodinu-se-prohnal-vlak-z-brna-do-breclavi-v-budoucnu-bezna-vec-54853 my skromnější čekáme jen na těch 200 km/h co má být letos 🙂
Tišnovské mosty směr Řikonín bude další nickolejný provoz?
Podle předběžných plánu má být úplná výluka 24.2. – 26.10. 2027 v úsecích Kuřim – Říkonín a ještě navíc Tišnov – Rožná
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/174159423/Pl%C3%A1novan%C3%A1+do%C4%8Dasn%C3%A1+omezen%C3%AD+kapacity+v+roce+2027/c4d6038c-7877-4f4a-8595-06b7303b2e58
Občas se nestačím divit, jak některé stavby mohou na české železnici trvat … úsek Rožná, Nedvědice, 1,3 kilometru, 8 měsíců … to tam budou všechno nosit pěšky a nepoužijí jedinou mechanizaci ? Nebo co tam jako míní tak dlouho proboha dělat ???
Budou se měnit mosty.
Tak snad je vymění všechny a ne že si nechají nějaký na později, jak to v SŽ taky umí.
Proti nickolejnému provozu z důvodu urychlení rekonstrukce v zásadě nic nemám, proč se ale najednou neudělá třeba 100km úsek, aby byl klid, ale takhle se to kouskuje?
Řekl bych, že se jim na takto dlouhou vzdálenost nepodařilo vyřešit financování
Podaří se jim to na 200 km VRT Praha – Brno (dle aktuálního harmonogramu víceméně zaráz), tak by se jim to podařilo na 100 km modernizace tratě. 🙂
Nicméně pokud se jim to nedaří, pak je alternativou to dělat po jedné koleji.
VRT Praha – Brno bude skoro jistě v režimu PPP a i ta se snad bude dělat na etapy, kdy úsek z Prahy nejprve naváže na postupně rekonstruované tratě přes Vysočinu někde u Světlé nad Sázavou, ne?
Ne https://mapy.spravazeleznic.cz/
VRT Brno – Velká Bíteš realizace 2031 – 2036.
VRT Praha – Světlá n/S. realizace 2030 – 2035.
VRT Světlá n/S. – Velká Bíteš realizace 2031 – 2036.
Tzn. po diskutovaném úseku Tišnov – Kuřim budou (v kontextu oficiálních údajů Dobré správy, viz jednotlivá kliknutí na odkazované mapě) jezdit dálkové vlaky jen jediný rok, a to 2036.
ano, s drobnou podmínkou – a to že tyto termíny budou dodrženy. Lidé co sledují cirkus s Brno-Přerov na 200kmh by o neustálém posunování termínů mohli vyprávět…
Snad budou, však za poslední rok byly o 3 roky posunuty (ještě před rokem tam Dobrá správa uváděla namísto roku 2031 rok 2028 coby začátek). 😀
Spíš bych to viděl takto:
VRT Praha – Poříčany realizace 2031 – 2035
VRT Poříčany – Světlá n/S. realizace 2035 – 2040
VRT Brno – Velká Bíteš realizace 2040 – 2045
VRT Světlá n/S. – Velká Bíteš realizace 2045+
I to jste optimista, budeme rádi když aspoň ty poříčany začnou někdy v 40.letech. Zbytek je uplne v nedohlednu.
Protože u VRT jako kompletní novostavby nedává moc smysl to kouskovat, když budete mít třeba 30 kilometrový úsek uprostřed vysočiny. Samozřejmě to asi bude rozdělené na menší zakázky, ale budou se stavět plus minus současně. Jen tipuji
U „nickolejných úseků“ taky nedává kouskování smysl.
Já bych to takhle neřekl. Přeci jen, když máte na trati překážku z jakéhokoliv důvodu (závada, nickolejný provoz….) , tak se s tím pořád dá nějak pracovat (NAD například).
Když postavíte 30 km koleje uprostřed Vysočiny (nebo kdekoliv) pro VRT, tak je to sice hezké, ale co tam pošlete? Nic. Ten úsek je vám k ničemu.
Nicméně souhlasím, že by bylo lepší, když by se rovnou dělalo několik úseků nebo celá trať najednou. Na druhou stranu v tom vidím problém právě v případě NAD, která by potřebovala velké množství autobusů, které by jezdily po delší trase.
Tak by SprZel měla bouchnut do stolu a říct MD, že když už nickolejny provoz, tak na co nejdelším úseku…
Přesně tak! Výluky pouze 100 km a delší
A když úsek nemá potřebnou délku, tak rovnou trať zrušit.
Protože „se“ žádný takový tzv. nickolejný provoz dlouhou dobu nepředpokládal – přišli s tím až dodatečně coby „věc ozkoušenou na nedalekém úseku Brno – Blansko v roce 2022“ (tohle jsem od Dobré správy četl ohledně úseku Vlkov – Křižanov).
Pokud by to bylo předpokládáno od začátku, pak se to možná dalo zkoordinovat. Reálně to Dobrá správa nezvládla ani co do časové shody modernizace úseků Vlkov – Křižanov a Přibyslav – Pohled, kdy ten druhý měl také být při „nickolejném provozu“ (který by tak probíhal letos a ne loni, protože „se“ nestihlo začít souběžně s úsekem Vlkov – Křižanov).
Proti současnému zavření Přibyslav – Pohled byli nákladní dopravci, protože by se nedostali do Žďáru nad Sázavou a Křižanova. Proto se to dělá „až“ teď, po dokončení Vlkov – Křižanov.
Nemáte docela tak pravdu – jednokolejně se Pohled – Přibyslav jezdilo už část loňského roku, ale jen kvůli rozšiřování mostu na okraji žst. Přibyslav.
Nicméně nákladní dopravci byli i proti „nickolejce“ Vlkov – Křižanov, stejně na to Dobrá správa nedbala.
Po zkušenosti s opravou u Blanska už by se to nemělo nikdy opravdu opakovat. Rok to tam nejezdilo a opravili malinkatý úsek. Kdyby ho tehdy opravili celý tak je to na pochvalu ale takhle je to hrozný a rok trval prostě kousek který mohl být celou dobu po jedné koleji průjezdný
Kromě jiných problémů není ani kapacita firem, aby skutečně najednou dělali na 100 km trati. Reálných je tak max. 30 km.
To bych neřekl. Jediné skutečně úzké hrdlo je EŽ.
sorry, AŽD, ne EŽ. EŽ má konkurenci a někde byli vidět i Poláci od Swietelského.
Dost často je to z důvodu obsluhy nákladní dopravou. Aby tam byl přístup alespoň z jedné strany, viz loni a letos výluky na Plzeň Cheb.
Mmch. v době, kdy bude existovat VRT Brno – Velká Bíteš (dle Dobré správy za cca 10 let), bude těch 160 km/h stejně nevyužitých – nepojedou tudy žádné dálkové vlaky. A ty příměstské mají vyšší četnost zastávek (mmch. zrovna v Čebíně a u Hradčan umístěné docela odlehle než by jinak bylo možné – a na tom se asi nic nezmění?)
Zrovna tady bych se nebál, že si rychlou vrstvu poté objedná JMK.
Podle plánů mají v hodinovém intervalu jezdit spěšné vlaky Brno – Tišnov – Žďár nad Sázavou, které nahradí rychlíky odkloněné na VRT.
Srov. s argumenty, jak „VRT, díky přesunutí dálkových vlaků na sebe, uvolní kapacitu konvenčních tratí pro nákladní dopravu“. 🙂
Zrovna tady bych velkou nákladní dopravu nečekal. Všichni dopravci se úplně těší, až budou zdolávat 20 promile do Vlkova.
Pak je zajímavé si rozebrat, kde že vlastně VRT Praha – Brno má přidat kapacitu pro nákladní dopravu – a to tak, aby tam vzápětí jiný nebo ten samý objednatel neobjednali jiné vrstvy vlaků (např. 30 – 60min. takt zrychlených vlaků v ose Brno – Svitavy).
Když v čele nebude plecháč, kterj byl za 100km/h rád, ale moderní jednotk,a tak není problém i těch 160 využít.
na zastávkáči? a kde? Mezi Hradčany a Čebínem a nebo mezi Čebínem a obloukem na 105?
To „AŽ 160 km/h“ má zrovna u téhle trati hodně mizernou vypovídací hodnotu o budoucím stavu 😀
Spíš ejhle, vyšly 2 km na 160….. mezi 120 a 130
Mě by třeba zajímalo, proč se jako odklonové nazývají trasy, které fungují jen v zimě 🙁
„Trať se v terénu posune o sedm až 19 metrů.“
Maximalni posun o 19 m chapu, ale co znamena hodnota 7 m uz ne. Minimalni posun je prece nutne 0 m, jelikoz se dopojujeme do stavajici trasy…
Já to čtu jako „minimální z lokálních maxim“. 🙂
Rozumím tomu správně, že v době, kdy (už?) má být rozkopáno v České Třebové, si pro zpříjemnění rozkopeme ještě (prakticky jedinou kapacitní) alternativní trasu?
Nebo se snad bude s dálkovinou a náklady jezdit přes Zastávku a Velké Meziříčí nebo Jihlavu? To úplně nevidím v barvách …
Na alternativu v podobě Břeclav/Brno-Přerov-Kolín snad nikdo ani v divokých snech nemyslí.
V Třebové bude provoz výraznější omezen až v roce 2028, a proto se plánuje úplná výluka Tišnova na rok 2027.
no ono to vyjde stejne nastejno, do roku 2028 v Trebove tak 3x rupne zase nejaky dozivajici preves a zastavi komplet dopravu.
Tak, zatím je to pouze posouzení záměru…
Opravdu je tady ještě někdo, kdo věří tomu, že bude Dobrá Správa schopná dodržet vlastní plánovaný termín?
Jsem dost zvědav, kolik staveb se v roce 2027 /2028 začne realizovat. Tenhle termín má spousta staveb po celé ČR.
To už začínám mít obavu, jestli je na to dost stavebních firem, aby si ještě konkurovaly nabízenou cenou…..
Reálně předtím i potom beztak nějaké jednokolejné provozy (patkování sloupů atd.), takže omezení beztak ještě delší.
Mmch. zdravím mezi Vlkov a Křižanov, kde teď celý měsíc Os vlaky opět nejezdí (opět jednokolejný provoz, kdy kvůli NAD stejně jsou polohy Os vlaků mezi Vlkovem a Tišnovem posunuty o 30 min., kdy při tomto posunu by se vlaky na tu jednu kolej mezi Vlkovem a Křižanovem vešly, ale ono ne-e – stejně jede NAD…).
** Pardon, je to 19. 2. – 31. 3., tzn. více než měsíc.
Vskutku vražedné tempo oprav 10km/3 roky.
Tak tím stejným tempem by 100 metrů trati postavili za 11 dní… nebo ne? Stavba trati v nové stopě obvykle 3 stavební sezóny trvá, s ohledem na místní podmínky, ale bez ohledu na délku.
Dnes. Před 150 lety postavili za 3 roky trať z Pardubic do Liberce s odbočkou do Svatoňovic (uhlí). Ale to ještě nebyly poruchové stroje jako auta, bagry, buldozery, podbíječky ani nebyl dynamit a takže mohli používat osvědčené motyky, dřevěné lopaty, koňské povozy a na tunely kladiva a majzlíky.
My ty cestující z vlaku vyženeme!
To už se jim povedlo. Když byl na této trati nickolejný provoz naposled, tak to byla poslední kapka k tomu, abych si koupil auto. No a když už ho mám, tak motivace vracet se do tohoto vlaku je – žádná.
Takže obavy, že pokud se bude trať rekonstruovat stávajícím tempem 1 mezistaniční úsek za 6 měsíců, tak bude zastaven provoz takřka nepřetřžitě, se potvrdily.
Takže bude další naprosto zprasená kompletní výluka? Já myslel, že ta komedie v Křižanově už stačila…
A můžeme se těšit na další nickolejny provoz.
To nejdůležitější chybí. Tunel pod Čebínským kopcem, který by vyřešil ty dva oblouky o malém poloměru.
By jste chtěl moc 😷😷😷
Kolem Čebína jsou ty zatáčky ještě celkem v klidu, horší jsou ty v úseku Světlá – Čáslav.
Jako Golčův Jeníkov- Čáslav je už celkem ok ale Světlá – GJ je fakt hrůza
Oba tyhle úseky se objedou. Spíš mě překvapilo kopírování meandrů Sázavy v navazujících úsecích.
Ale voni to tak chtěj…
No tak SnS-Okrouhlice se snad vylepší, bohužel úsek HB – Okrouhlice je vysloveně promarněná příležitost. Ale zase tehdy mám dojem ještě nebyla tak jasná vize (odbočky z) VRT… To je přesně ten typ úseku, kde by to i přes „nový stav“ stálo myslím za to ještě lokálně přeložit aspoň to nejhorší (esíčko za Okrouhlicí a snad i „meandry“ u Perknova, byť ty už aspoň nejsou tak daleko od místa zastavení v HB).
Zajímalo by mě také, jestli probíhá nějaká koordinace mezi SŽ a ŘSD, které tu plánuje stavbu I/73. Aby to nedopadlo jak s tím tunelem pod D3 pro IV. koridor.
dobrá otázka, v místě 2. oblouku od Kuřimi má být MÚK I/73 a II/385, opravdu by nebylo lepší se prokopat skrz kopec mezi Čebínem a Mor. Knínicemi?
Mým laickým pohledem by to lepší bylo, mj. by to umožnilo posunout část MÚK severně od současného vedení trati (do blízkosti sportovního letiště na tělesu náspu, kde se stejně bude stavět), kde je možné napojit tři ze čtyř proudů od/k II/385 krátkým přivaděčem k novému kruhovému objezdu západně od Převychu. Čtvrtý proud od Kuřimi směrem na Svitavy by se mohl napojovat rampou od II/385 pod Zborovem. Zdálo by se mi to logičtější než se snažit vecpat s celou MÚK do omezeného prostoru při křížení II/385 a III/3861. To by ovšem vyžadovalo nevídanou míru plánování a koordinace mezi oběma organizacemi, čili… Číst vice »
A nestačilo by vrátit dráhu do původní stopy severně od kopce?
Jo, to by byl velmi dobrý nápad …. jenže to Dobrá správa určitě neudělá …
To jako na starou Tišnovku? Ale jistě, pokud nebude vadit, že je jednokolejná, prochází zastavěnou oblastí Drásova a Tišnova a je na ní několik nechráněných přejezdů.
Takže snad radši ne.