Posun s „virtuální“ silnicí v Liberci. Kraj začal hledat projektanta spojky, kterou slíbila vláda Miloše Zemana
Zatím není stále jasné, kdo silnici zaplatí.
Její vybudování se stalo již v roce 2000 podmínkou pro vznik největší liberecké průmyslové zóny, její stavbu slíbila vláda Miloše Zemana. Ani 24 let poté však spojnice mezi továrnami a sklady na jižním okraji krajského města a silnice I/35 neexistuje. Příprava stále virtuální komunikace se ale dosud dostala nejdále v historii.
Liberecký kraj dnes oznámil, že schválil vypsání zakázky na projektanta silnice. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky nesmí překročit 6,5 milionu korun. Stavba má pravomocné územní rozhodnutí.
„Jedná se o poměrně složitou stavbu, která se dotýká několika desítek objektů a pozemků, z nichž většina jsou rodinné domy. Silnice by měla být dlouhá zhruba 1,4 kilometru a počítá s ní už i územní plán statutárního města Liberec. Ulevit by měla přetížené ulici České mládeže,“ řekl hejtman Martin Půta. Kraj již vykupuje pozemky.
Nová komunikace má zajistit napojení zóny na silnici I/35 a odlehčit přetížené ulici České mládeže, která je dnes jedinou přístupovou cestou do průmyslové zóny od průtahu městem. V zóně jsou dvě desítky firem, hlavně dodavatelů autodílů, které zaměstnávají tisíce lidí. Ulice České mládeže kapacitně nestačí, denně po ní projede až 17 000 aut. Nová silnice by podle odhadu mohla nejméně třetinu zátěže převzít, náklady se odhadují na 300–500 milionů korun. Proti silnici jsou ale obyvatelé Doubí, petici proti stavbě v minulosti podepsalo přes 800 lidí. Kraj již dříve uvedl, že by chtěl, aby se na stavbě podílel i stát. K výstavbě silnice se ve smlouvě o investiční pobídce pro japonskou společnost Denso zavázala vláda Miloše Zemana.