Posun s nejdůležitější dálnicí v zemi. ŘSD má pro část Pražského okruhu 85 % pozemků, stavět chce příští rok

Vizualizace křižovatky Dubeč. Foto: ŘSDVizualizace křižovatky Dubeč. Foto: ŘSD

Ekologické kompenzace jsou hotové již ze tří čtvrtin.

126 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

DO je ostudou a neschopností našeho státu vytvořit v minulosti takové zákony, na jejichž základě to mohlo stát před 20 lety. Stydím se za ně, jmenovitě je vypisovat nebudu, na to tady není misto, prostě stydím se za každého jednoho poslance v těch letech.
Každý jiný stát si s tím poradil.

Joker

Jsem příznivce co nejdřívějšího dostavení D0 okolo Prahy.
Myslím si, ale, že by republice prospělo i něco jako dálnice D 19 ve stopě silnice I/19, protože by pak vypadla nutnost jezdit do Prahy a po okruhu pokud jedete z východu na západ směr Bavorsko.
Říkám to jen tak na přemýšlení.

Krocan

Je to přesné. Od Plzně-Písek-překřížit D3 mezi Táborem a ČB a u Jihlavy se připojit k D1. Jih by to potřeboval a tranzit také.

Petr

Já si myslím, že dostavět dálniční síť a obchvaty silnic první třídy je už i tak docela oříšek. Nehledě na to, že už tak jde do dálnic tolik peněz, že se nemají z čeho stavět železnice.

Kebab

Do železnic jdou podobné prostředky jako do silnic. Zkáza železnic je ovšem vyhází za nesmysly a modré zábradlí, protože je to jednodušší a odměny dostanou stejně.

PvvS

Tak si najděte, kolik jde železnici a kolik na silnice. A jakej rozsah mají obě sítě.

Joker

Absence této dálnice stojí tuto zemi miliardy ročně díky zpomalení dopravy a navíc ucpává Prahu. Tím nepřímo dává argumenty zeleným šílencům. Nikoliv třicítka pro prahu, ale D0 pro Prahu.

Osamělý Vlk

To je Joke, že. Absence téhle dálnice neucpává Prahu. Ucpává ji lidská namyšlenost a používání auta ve chvíli, kdy není třeba. Víc než Okruh je třeba omezit IAD, ať už jde o 30, nebo třeba snížení počtu pruhů tam, kde jich je víc než 1 v každém směru.

Joker

Myslet si to můžete, ale nemáte pravdu. 😘

Jirka

A nechce to spíš než buzerovat lidi zlepšit MHD, tak aby jízdní doba, mezi dvěma průměrnými sousedními městskými částmi na okraji Prahy nebyla víc než hodinu a s x přestupy?

Aleš

A další miliardy na zdraví Pražanů, konkrétně v okolí dotčených tras.

SYN

Hm, celé tři MÚK na 12 kilometrů? A není to zbytečně moc, Antone Pavloviči? 🙂

Tukan

Nejdůležitější dálnice v zemi? Max pro okolí Prahy, ale větší části republiky by pomohla spíš D35

Jan Sůra

Ano, nejdůležitější. Tranzit mimo Prahu pro D8, D10 a D11.

Tukan

Ale Praha není celá republika.

Jan Sůra

Všiml jste si, odkud vedou dálnice, které jsem uvedl?

Vlakový nadšenec

Děčín, Hradec, Liberec, to pořád není celá republika

Martin Prager

Vy to už nezobejte, nedělá vám to zjevně dobře!

Saljack

No ona i ta D35 potřebuje někam napojit.

Honza Pr

Podivoval jsem se úplně stejně.

Honza Pr

Dostávám mínusy, ale stačí se podívat na mapu dálnic a pragocentrizmus z toho úplně křičí!
Dálnice z Prahy do 9 směrů pro obyvatele Prahy a Středočeského kraje (celkem 2,7 mil. obyvatel).
Naproti tomu na dálnice chudá východní část republiky, kde žije 3,0 mil. obyvatel (JMK+MSK+OMK).
Přitom velká část tranzitu valí přes Brno a Ostravu.
Chybí D35, D55, R43.
Ale uznávám, že Pražskej okruh je relativně krátkej a pomůže velmi.

Marian Kechlibar

Osídlené části Moravy a Slezska mají celkem vysokou hustotu dálnic.

Jeseníky nebo Beskydy samozřejmě ne.

Vlakový nadšenec

ano ta hustota je strašně velká oproti třeba Praze, jen jste asi minul regiony kde tomu tak opravdu je

Patriot

Jistě, že mají obrovskou hustotu dálnic (a hlavně i naplánovaných), ale budou pořád fňukat a dokola omílat pragocentrismus! Tohle může myslet vážně jen člověk, který nikdy nejel směrem na Německo, nebo nepotřeboval kamkoliv na sever či západ, ať už z jihu nebo z východu.

Jak už jsem zmiňovala výše, každé hlavní město má mít okruh – zajímalo by mě, jestli těmto věčným kverulantům vadí, když jedou z Brna do Rakouska, že má Vídeň okruh. Ne, ale protože je to Praha, tak to vadí už z principu…

Honza P.

Mně Pražský okruh vůbec nevadí. Myslím si, že je důležitý a potřebný.
Jen bych ho nenazýval nejdůležitější dálnici ČR.

Martin Prager

Ale ona je!

Patriot

Co prosím??? Na dálnice chudá východní část republiky?? Vy na Moravě opravdu vidíte jen Moravu a Prahu, že ještě existují jiné části republiky, jste si ani nevšiml. Co by za tolik km dálnic daly jiné kraje v Čechách, ktere nejsou dálnicí napojené nikam.

A asi vám ani nedochází, že jsme tranzitní země a velká část dopravy míří do Německa, tudíž okruh Prahy je nezbytný. Je ostuda, že hlavní město nemá okruh.

Honza P.

Žiju taktéž v části republiky, která trpí tranzitem.
A říkám, postavíme většinu dálnic směrem do/z Prahy a pak se divíme, že tam jezdí auta.
Jsem pro rozmělnění tranzitu na více dálnic, aby většina nejezdila po D1. A s tím D0 nepomůže.
Většina tranzitujících nechce jet přes denosenně zasekanou Prahu a zasekaný Brno, ale prostě musí. To je podle mě ten problém.

Jan Sůra

Podíval jste se třeba také na D1 u Ostravy a souběh s D48+D56?

Vlakový nadšenec

myslíte ani zdaleka hotové 48?

Jirka

Tak pokud vím, tak na D48 se celkem usilovně maká. Jakmile se dostaví už rozestavěné úseky, zbude nedostavěných cca 20-30 km. Takže současné tempo výstavby dálnic na Moravě může kritizovat opravdu jen vlakový nadšenec, který v životě nedržel volant v ruce. Tím nechci opomenout, že třeba taková D 35 měla už asi 20 let stát.

Vlakový nadšenec

já po té cestě jezdím celkem často a ten pokrok bych zrovna usilovný nenazýval, sice po NJ už hotovo je ale zbytek ještě nějaký ten pátek potrvá

PetrH

Například takový Tovačov na Moravě bude mít svůj dálniční okruh dříve než Praha.

Honza P.

Jako legrace dobrý.
Odmyslete si rychlostní „D46“ a obrázek vypadá hned jiné.
O tom, že se prvně staví to, co se staví snáz a je připravené, místo toho co je opravdu potřeba, to se asi hádat nebudeme.

Petr

Pragocentrismus? Praha má 8x více obyvatel než druhé největší město v Čechách – Plzeň, a k tomu leží zhruba uprostřed Čech. Je tedy logické, že se vše bude koncentrovat v Praze a dálnice budou paprskovitě spojovat Prahu a jiná velká města v Čechách. Je logické, že Čechy fungují pragocentricky, když Praha tvoří přirozené centrum. A co se Moravy týče, tak Brno – Olomouc – Ostrava jsou propojeny jak dálničně tak železničně. Chybí jen D55 Dolnomoravským úvalem a všechny hustěji osídlené části Moravy máte napojené.

Martin Prager

A po těch 9 dálnicích jezdí jen lidé z Prahy a StČ kraje?😲 Tyhle rádoby nacionalistické žvásty na dopravní web nepatří. Jednak jsou chudé duchem a za druhé: slušné lidi obtěžují.

Martin Prager

Jistě, vždycky se najde nějaký ten mínusovač s intelektem poněkud sníženým, zejména pokud se mu trefíte „do černého „.

Dalnice

Přestaň se veřejne ukajet, hambari!

Joker

Pane Tukane, mýlíte se. Praha je díky způsobu vedení dálnic největší dopravní uzel a díky této dálnici již nebude třeba jezdit do města v rámci tranzitu, tím pádem se uleví jak Pražanům, tak i řidičům. D35 je nejdůležitější dálnice č.2.

Tukan

Hele, uznávám, že na to, jak je ten úsek krátký, tak pomůže dost, ale označení nejdůležitější mi prostě přijde nesmyslný.
A ten systém vedení dálnic je taky kapitola sama pro sebe 😀

Honza P.

Přesně.

Jirka

Jak pro koho, já je třeba vidím jako dvě stejně důležité stavby. Totiž ne každý, kdo chce jet z Moravy do Čech chce jet do Prahy. Jsou i jiné cílové destinace Hradec, Pardubice, Liberec apod. Mimochodem celkovým zprovozněním D35 se otevře celkem zajímavá alternativa pro MKD z Moravy na sever Německa a dál , tzn. přes Liberec do Německa bez nutnosti stát v ucpané Praze. Tady si člověk teprve uvědomí, jaká je škoda, že dálnice nepovede až do Turnova.

Petr

Smiřte se s tím, že hlavním městem ČR je Praha.

Hovman

S tím smíření jsme, jen co je v Praze není hned nejdůležitější

Milan

Na co to chcete stavět? dostavte dálnice rozestavěné v roce 1938, které mají význam pro celou Evropu a ne okruhy pro závody cajzlů

PetrH

Myslíte exteritoriální dálnici Vídeň–Vratislav?

Tomáš Flaška

Dokud se na tom poli neobjeví bagr tak už nevěřím ničemu.

Lookass

Já jen doufám, že to nebude opět dálnice, která bude mít pouze 2 pruhy každým směrem, aby se za rok po dostavění nezjistilo, že to kapacitně nestačí a bude se muset rozširovat.

JiriP

Nebude. Naopak se bude ještě rozšiřovat úsek k D10 (a koneckonců pak i samotná D10) na 3+3. https://www.rsd.cz/mapa-staveb#/stavby/D0/d0-511-bechoviced1?komunikace=D0&page=0

Kebab

Tady bude 3+3 od začátku.

VJY

Jo. mám taky obavu, aby se mi neopakoval zážitek z roku 2010. To otevřeli spojku na D5. Jel jsem tam cca týden po otevření a měl jsem pocit, že provoz by si vyžádal 3tí pruh.

Tomáš V.

„Třití“? Co to je?

Honza

Zkratka pro „třít řití“…

Juraj

Kapacitně by to dostačovalo zcela v pohodě. Princip dálnice je bezpečná separace směrů, minimalizace kolizních míst a rozdělení pomalé a rychlé dopravy. Tři pruhy jsou lepší jen v tom, že se případná zácpa rozloží do šířky.

Kubrt

Ty tři pruhy právě významně zlepší možnosti pro oddělení rychlejší a pomalejší dopravy, zvýší kapacitu, usnadní připojování. V 99 % případů s vašimi komentáři souhlasím a považuju je za velmi přínosné, ale teď tedy nesouhlas 🙂

Juraj

V tom případě je zajímavé, že empiricky obvykle přidání pruhů vyvolá mírné zvýšení dojezdových dob. Jedna věc je indukovaná poptávka, ale i mimo to najednou přibývá řidičů odbočujících přes dva pruhy, takže roste i počet kolizních situací.

Mimochodem, neplatí náhodou pravidlo, že i na víceproudé silnici se má řidič primárně držet vpravo? Toto není městská komunikace, připomínám.

Chápu, že pocitově to smysl dává, ale v praxi chybí data, že by dálnice 3+3 byla smysluplně kapacitnější než 2+2.

Kubrt

A k tomu mírnému zvýšení dojezdových dob jsou nějaká data?
Kapacita: nemám data, ale tak nějak z řidičskjé zkušenosti mi plyne, že třemi pruhy projede za jednotku času více vozidel, než dvěma. Co je na tomto pocitu mylné? Chápu, že s vyšší rychlostí rostou rozestupy mezi vozidly v rychlejších pruzích.
Držet vpravo jistě ano, ale třípruhová komunikace poskytuje větší flexibilitu uhnout vozidlům z připojovacího.

Tomas

Ad přidání pruhů – v čr je ten efekt 3 pruhu dost diskutabilní, protože češi v 3 pruhu neumí jezdit. všichni jedou v levem a prostředním.

Pokud se ale přesuneme mimo ČR, do míst, kde je 3 pruh běžný, je tvrzení, že 3 pruh zpomalí provoz, zcela nesmyslné.

Kubrt

To je problém, ale v době a místech silného provozu nákladních aut je pravý pruh využit těmito.

Saljack

Někdy se v pravém pruhu ani jet nedá jaké jsou tam vyjeté koleje.

SYN

Ať je to jinde jakkoliv, na novostavbě toto pár let problém nebude…

Honza

To je dost subjektivní, je to jen váš pocit. Já ten pocit rozhodně nemám, těch pár useků, co v ČR máme, využívají řidiči normálně. Ale upřímně, to zažívám pravidelně v Itálii, musím říct, že třípruh je tam zcela běžný a Italové mají panickou hrůzu použít pravý.

Tomas

celkem dobre znam tripruh z prahy do mirosovic.

imv dobe nejvetsi zacpy je pravy pruh poloprazdny, a vsichni nacpani uprostred a vlevo.

nepochopitelne

SYN

A nezapomeňte na zákonnou definici (ne)provozu NA v nejlevějším pruhu… Takže žádné zacpání 82kmh náklaďákem předjíždějícím 80kmh náklaďák, samozřejmě v pravém oblouku…

Tomas

Aaa, Indukce. to už tu dlouho nebylo.

Jiří Kocurek

Zrovna místech, kde jedna křižovatka za druhou, funguej ten třetí pruh spíše průběžný připojovací/odbočovací.

lojzik

kapacitně jim to nebude stačit o úsek vedle. Podle auditu co si nechalo ŘSD zpracovat se po dokončení 511 dostane 510 na hranici své kapacity a po dokončení 520 bude kapacita překročena (myšleno kapacita po plánovaném zkapacitnění na 3+3)

lojzik

nevim za co ty mínusy, příslušný dokument byl součástí DÚR zkapacitnění 510. Od roku 2018 maj v ruce papír, že jim východní část okruhu nebude dopravně fungovat a který byl dokonce uváděn jako podklad pro zpracování DÚR, ale rozhodli se to neřešit.

Osamělý Vlk

2+2 pruhy obvykle stačí, nebo spíš je moc.

Honza

No, možná někde mezi Vary a Sokolovem, na D0 určitě ne.

PvvS

Jednokolejka taky většinou postačuje.

Dalnice

Dobré zprávy. Je to nejdůležitější dálnice v zemi. Teď nepolevovat a paralelně valit i pripravu severní části. Pozitivní je, že Hejl, Za lepsi Chabry a podobny natlakovky uz jsou dneska vetsinove chapany jako skudci a i justice a statni se nezinyruje je valcovat a odkazovat do patricnych mezi…. Jen tak dal.

Dalnice

statni sprava

Tomas

Btw – pred rokem ci dvema jsem nekde zaslechl, ze rozsireni okruhu musi byt sprocozneno spolecne s prelozkpu silnice 12.

je to tak, nebo to bylo nejake nepochopeni?

Jirka

Ano, podle letáku ŘSD by se skoro 13 km nové I/12 ve čtyřproudém provedení mělo zprovoznit ve stejném roce (2027), jako tato část okruhu.

VJY

Ale 511 se začne stavět jako první, aby do toho Běchovice a podobní škodiči nemohli hodit vidle

Tomas

Fair enough. Me jen malinko zneklidnilo, kdyžt jsem koukal před pár týdny do katastru, že zatímco pozemky pod okruhem jsou /až na pár kousků/ už namalované a vykoupené, tak pod 12 tam v podstatě není ještě ani čárka…

takže aby to nedopadlo tak, že okruh bude, ale protože nějaký vykuk hodí vidle do 12, tak se na okruh budeme další roky jen chodit koukat.

lojzik

nebojte, na okruhu se jezdit bude bez ohledu na existenci 12, to se spojovalo jenom kvůli lehčímu prosazení v Běchovicích. Přinejhoršim to bude bez kolaudace ve zkušebnim provozu.

Tomas

snad mate pravdu 🙂

lojzik

jenže tenhle vyjebávací přístup je jeden z důvodů, proč nikdo rozumnej ve svym okolí nechce silnici, která neřeší jeho konkrétní problém. Protože se naslibuje cokoliv a pak se dotyčnym ukáže, že jsou jedničky a jakmile silnice stojí, tak už se ničeho nedovoláte. Viz 512 a mnohaletý „zkušební“ provoz, který jim zatrhl i soud a stejně to k ničemu nebylo. A když už je toho moc, ta to vláda pojistí zvýšením limitů a smůla. To si pak každý spočítá, že je lepší bránit silnicim za barákem za každou cenu.

lukas

Já myslím že D12 /nová 1/12 není priorita. Udělá se křižovatka na příště a hotovo. D0 je podle mě absolutní priorita pro stát

Honza

Už to mělo stát dávno. Ti kdo se na tom za ta léta podepsali by měli být trestně stíhání.

Kubrt

K jakému trestnému činu mělo dojít?

Tomas

to je tzv. „diskusníi trestný čin“, když lid volá po potrestání někoho. Sice neví koho a proč, ale trestal by o stošest.

Cca jako petice z fabrik, když se „soudila“ třeba Horáková.

Kubrt

Já jsem čekal, že mi odpoví někdo z těch mínusářů 🙂

Dalnice

Presne tak, diskuzni trestny cin. Soudi to vetsinou jednoclenny senat lidoveho revolucniho tribunalu, rozsudek se vykonava okamzite a neni proti nemu odvolani. Vyneseni rozsudku probiha vetsinou vykrikem do stoupacky.

VJY

Většinou to neprošlo přes „kamarády“ ČSSD. Ta je zaplať panbůh v koši a tak je velká šance že to dopadne dobře.
Jistě si pamatujete pana Dolínka jako náměstka pro dopravu, který 4 roky předváděl, jak na tom maká až mu stříká pot z čela a nakonec se ukázalo, že neměl ani koncept žádosti o územní rozhodnutí. Byl to jeden z nejůčinějších škůdců D0.

bkv

Co má magistrát Prahy společného s vnějším okruhem Prahy?

Hasler

Napířklad to, že právě propojení 511 a přeložky I/12 musí být postaveny společně. Na přeložku I/12 měl magistrát velký vliv.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

No konečně! Fascinující, jak to Mátl dokázal rozjet. Ten člověk snad ani nespí.
#mátlRULEZ #svobodaven!

Jan z Rokycan

Co jsem měl možnost slyšet, tak je opravdu těžký workoholik. Přejme mu i nám, aby to nebylo „na dluh“ a nevyhořel nebo aby si to nevybralo daň v něčem jiném.

V. F.

Určitě je to pravda. Je za ním vidět spousta skvělé práce.
Ale je nefér opomenout i ministra Kupku. Ten na tom má také zásadní podíl.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Jednak to není úplně pravda a druhak je pak nepochopitelné, jak rozdílné výsledky mohou mít podřízené organizace MD.

Jiří Kocurek

Chce se
Nechce se

V. F.

Tak to jo. Tím jsi to úplně zabil kámo 😀 😀

mlokXCM

A jaký zadání podíl na tom má?

V. F.

Tak jestli si myslíš, že se takováto obrovská a dlouhodobě různými stranami blokovaná stavba může rozjet bez toho, aniž by to MD výrazně tlačilo dopředu, tak toho o problematice staveb dálnic v ČR moc nevíš 😉

Leštění

To je sprint….

VJY

JoJo. v roce 2010 tvrdilo ŘSD, že v dohledné době začne stavět pokračování na Čerňák……

lukas

Na rovinu – od 2010 do 2013 bylo vše pozastavené bo nebyli peníze a Bárta.. pak klasických 10 let příprav a je z toho rok 2023 😏

JiriP

Vypadá to dobře. Teď už jen čekám v diskusi na první hashtag #svobodaven a budu spokojený :o)

MaT

A který Svoboda? Ten ze SŽ, nebo ten z magistrátu? Nebo raději oba?

Tomas

No, uz aby to bylo. Snad se to na necem nezasekne.

Osamělý Vlk

Skvělé, nepotřebná stavba se opět dělá salámovou metodou. 🙁

Marcel

A to venku moc nesvítí sluníčko. I tak doporučuji ochlazování, evidentně úpal.

Jiří Kocurek

Přemýšlím, kterého Brella měli na čepu… Když to člověk bere jako limču, tak je to vcelku dobré pití a není to přesycené jak Cola.

Tomas

a dalsi nepotrebny komentar 🙂

Mickey

Dobrý den, lze z vaší strany specifikovat, proč je nepotřebná? Děkuji.

Osamělý Vlk

Protože jediné, co udělá je, že přitáhne další auta. To je problém většiny staveb pro auta. Situaci ve městě nepomůžou, jen celkově bude víc prostoru pro auta. Zároveň je blbé, že se to dělá salámovou metodou, tedy nejdřív se neobstarají všechny pozemky a neudělá se pořádné zhodnocení vlivů stavby. Třeba problém D8, byť už je to nějakou dobu, co se musel řešit, vznikl tím, že se vše udělalo nějak salámovou metodovu, a řádně se neposoudily vlivy. Navíc užitečnost D8 je hlavně taková, že tady nemáme odpovídající železniční alternativu. Jako je opravdu hezké jet z Prahy na druhou stranu Německa, když… Číst vice »

Jelen

Ač částečně s vámi souhlasím, tenhle úsek dálnice naopak auta z města odvede pryč. Zejména v Uhříněvsi nebo na Spořilově po této dálnici volají už hoodně dlouho.

Osamělý Vlk

Odvede tranzit. Jenže to, co dělá v Uhřiněvsi a na Spořilově problémy, není tranzit. To jsou lidi, co používají auto zbytečně.

Honza

Podle čeho se pozná zbytečnost použití auta? Máte nějakou superschopnost, nebo je to jen váš dojem? Nebo je na to nějakej speciální vercajk, který namíříte na auto a ono vám vyleze, že ten řidič jede prázdný, protože se nudí, tak ráno v 8 jede po okruhu jentak, aby překážel? Prosím, popište mi, jak ten krám funguje.
Tohle bude byznys tisíciletí, až to začnou prodávat v Sapě. Hned na hromadě mezi botami a teplákami.🤭

Osamělý Vlk

Stačí pozorovat. Jako ve většině aut sedí jeden člověk, nic neveze(ani nikoho hůře pohyblivého vézt nebude), ani nic vézt nebude a jede z místa dobře dostupného VHD do místa dobře dostupného VHD, a ani nejde o člověka hůře pohyblivého.

Tomas

kdo vam dal byt jen minimalni pravo urcovat, co je zbytecne?

Dalnice

Předurčila ho prozretelnost. Tyhle typy to tak mají…

Honza

Co to plácáte? Vy víte, co/koho kdo kam/odkud vezl? Nevíte!
I kdyby jste měl pravdu a nějaký obchoďák vezl jen tašku s propagačním materiálem vrchnímu do hospody hned u zastávky, tak Vám do toho vůbec nic není.
Nehledě na to, že to prostě nevíte a vědět nemůžete, pod plachtu kamionu nevidíte a autobusy mají černý okna, takže taky víte prd, kolik vezou lidí. To, co tu předvádíte, je demagogie.

Osamělý Vlk

Pokud ten člověk poškozuje moje zdraví, nebo zdraví mých blízkých, ta mi do toho něco je. A to tihle sobci dělají. Z lenosti ostatním ubližují.

Hasler

Tak nebydlete v praze, ale přestěhujte se na nějakou samotu na Lofotech. Víte, že i MHD Vám poškozuje zdraví?

PvvS

On auto nemá, tak je to automaticky zbytečnost.

Tomas

znytecny jste vy.

Kebab

Kamiony na Spořilově nejsou tranzit?

Kebab

Třeba na Spořilově, že?

Tomas

rezim kafemlejnek: ON

opet zopakovat vsechny nesmysly . takze splneno, a ted uz bude klid?

Lysimachia

#indukceeee

Swariner

No, možná je i toto jeden z důvodů, proč jste osamělý a ještě máte vlka.

Jarda

No konečně, doufám že už se opravdu začne stavět, tohle mělo už dávno stát.