Posun s D35 do Litomyšle. Poláci dokončují přeložky plynovodů, hotovo bude v roce 2027

Práce na přeložkách plynovodů pro D35 Džbánov - Vysoké Mýto. Foto: ŘSDPráce na přeložkách plynovodů pro D35 Džbánov - Vysoké Mýto. Foto: ŘSD

Na začátku roku 2027 bude hotovo, potvrdil Budimex.

V porovnání s jinými rozestavěnými úseky D35 se mohlo řidičům jedoucím mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí po silnici I/35 dlouho zdát, že tato část nové dálnice příliš neroste. Práce zde ale běží podle harmonogramu, ujistila polská společnost Budimex, pro kterou jde o zatím největší dálniční zakázku v Česku.

Důvodem na první pohled malého postupu jsou složitější práce s přeložkami plynovodů, které trasu budoucí dálnice protínají. Práce na překládce potrubí už nyní míří do finále, oznámil Budimex. Finalizace tohoto úkolu umožní firmě započít s pracemi na všech zbývajících částech hlavní trasy dálnice a mostních objektech.

Na stavbě úseku Džbánov – Litomyšl se musel Budimex vypořádat s přeložením dvojice vysokotlakých plynovodů DN300 a DN500. K přečerpávání zemního plynu z kolidujícího potrubí využívá moderní mobilní kompresor. „Toto zařízení umožňuje omezit ztráty plynu, čímž minimalizuje ekologický dopad dané činnosti na přírodu. Aktuálně přečerpáváme dva úseky o délce 2 300 a 1 200 metrů. Nachází se v nich přes 14 tisíc m 3 plynu, přičemž maximální rychlost přečerpávání dosahuje tisíc m3 za hodinu,“ popisuje Václav Roth, ředitel výstavby společnosti Budimex.

Právě překládky vysokotlakých plynovodů, které s úsekem budoucí dálnice kolidují přibližně v 70 procentech jeho délky, patří k technicky nejnáročnějším úkonům stavby. Část z nich dokončila polská firma již v minulém roce. „Finalizace této části zakázky je klíčová pro to, abychom mohli naplno pracovat na zbylých úsecích hlavní trasy a mostních objektech,“ doplňuje Adam Barszczyński, regionální ředitel české pobočky společnosti Budimex.

Nová přeložka silnice I/35

Firma ujistila, že práce běží podle plánu, dokonce s mírným předstihem zhruba jednoho měsíce. V březnu Budimex splnil s měsíčním předstihem postupný závazný milník projektu, když dokončil víceúčelové a polní cesty. Ty jsou klíčové například pro bezproblémový pohyb zemědělské techniky, která pracuje na přilehlých polích.

V druhé polovině letošního roku firma rovněž zřídí dočasnou přeložku silnice I/35, která je nezbytná pro výstavbu mostu nad stávající komunikací. Na dalších mostních objektech už společnost Budimex intenzivně pracuje. Pokračují například betonáže pilířů více než 400 metrů dlouhého mostu, který povede přes údolí Končinského potoka.

Kompletní úsek o délce 7 589 metrů by měl být hotový na začátku roku 2027. Cena investice dosahuje hodnoty 3,423 miliardy korun. Jde o vůbec první dálniční projekt, který Budimex v Česku od svého příchodu na tuzemský trh realizuje.

Stavbu kompletně popisuje informační leták.

Tagy Budimex D35 D35 Džbánov - Litomyšl Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
14 komentářů