Posun pro rychlovlaky z Ostravy do Polska. Studii proveditelnosti zpracuje Egis
Polské pendolino. Autor: PKP Intercity - B.Banaszak
Polsko zatím mluví o termínu zahájení stavby v roce 2024.
Polsko zatím mluví o termínu zahájení stavby v roce 2024.
Plánuje polská strana své obligátní 3kV ss nebo už začnou používat 25kV 50Hz?
„termín pro podání nabídek byl už loni v říjnu. Vítěz ale nebyl dosud vyhlášen.“ (na český úsek VRT).
Gratulki, SprŽel, za tu rychlost.
dobře že se na téhle části budou podílet Poláci, tohle aspoň ty naše lemry donutí k většímu nasazení
Mohl bych mít menší prosbu? Mohl by se někdo podívat na nastavení zanořování komentářů a dát tam limit do kdy se to ještě odsazuje? Od určitého bodu se do toho nedá moc psát.
Polaci maji krasne heslo, “ Ostrawica, nasza granica „. Ostrava je naproti tomu v podstate ceskou enklavou siroko daleko. Jsme sice nevesta, ktera ma neco za sebou, ale klidne se o nas chlapci poperte:).
Když už tak Moravskou
Ostrava je ceska enklava mezi Moravany, Slezany, Slovaky a Polaky. Fakta, prosim.
S Moravou nema Ostrava skoro nic spolecneho.
Ale ma, krom toho, ze drive region spadal pod Moravu, tak dnes je hranice na rece Odre a Ostravici, tedy Moravska Ostrava, Zabreh, Hrabuvka atd., jsou na moravske strane…
Proto mam v obcance, ze jsem se narodil v Moravska ostrava? Tedy pred rekou Ostravice (za rekou je to Slezska ostrava)… Kdyz je vetsi cast ostravy na morave, tak asi ma spolecneho dost 😉
Ostrava se rozkládá na území Moravy a Slezska
Když už tak Moravskou a Slezskou
A poprosil bych minusujici o fakta. Jako rodak a mistni se citim hoden diskuse:).
na serveru o dopravě?
a s kým má tedy ostrava co společného, místní rodaku.
ano, na Hané se říká…že Hranice se jmenují tak jak jmenuji z celkem dobrých důvodů, tak nám to vyložte…
Staci se podivat napriklad na vysledek scitani lidu v roce 91. I kdyz to byla trochu turbulentni doba, tak o necem svedci.
Mmch, to ,ze se mesto deli na moravskou a slezskou cast ( ktera je vetsi ) samozrejme vim.
Existuje nějaké předběžné místo kde to má překročit hranice a kam se napojit? Eventuálně jak se to plánuje s Ostravským uzlem? (předběžně) Nějaké zvýšení počtu kolejí mezi Bohumínem a Svinovem?
Tam nejspíš budou taky 4 koleje, aby měly ty četné nákladní vlaky uhnout před nějakým R nebo Ex.
Oni ty nákladní a regio vlaky pojedou po jinych kolejích než TGV
v obci Věřňovice. Napojit se mají ve stanici Bohumín. https://www.youtube.com/watch?v=aFkYQCKOVa4
Díky.
Jenom mi vrtá hlavou proč to dělat přes Ostravsko takto ve 2+2 a ne to udělat jako čtyyřkolejku, některá ta propojení mi přijdou jako poměrně divoké, přitom zbytečně.
Město Jastrzębie-Zdrój samozřejmě koleje má, ale bez pravidelné osobní dopravy.
do centra jsou vytrhány ze všech směrů, Ořeše neexistuje, Žibřidovice neexistuje, Vladislav/Rybník neexistuje, nejbližší zastávka Pavlovice je vzdálena 20km od centra. Tak vypadá stanice Jestřabě Střed, byla v 90tých letech zrušena. Tady má být nová stanice VRT včetně obnovy zrušené lokálky Jestřabě-Pavlovice-Ořeše Jaškovice směr Katovice a Jestřabě-Vladislav směr Rybník https://www.google.com/maps/@49.9570175,18.6061235,3a,75y,263.9h,86.95t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipOES1bagF7L3PJio40rThLGPb1FIv4jMmhk09M1!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipOES1bagF7L3PJio40rThLGPb1FIv4jMmhk09M1%3Dw203-h100-k-no-pi0-ya357.81635-ro-0-fo100!7i2508!8i1254?hl=cs-CZ
Tak vypadá dnešní železniční trať Katovice-Jestřabě:
https://www.google.com/maps/@50.0996623,18.7360747,3a,75y,207.19h,91.64t/data=!3m6!1e1!3m4!1sVtcBPMbVywurZjwVFJHg1Q!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs-CZ
Tak vypadá trať Jestřabě-Vladislav-Rybník:
https://www.google.com/maps/@49.9570349,18.6089134,3a,75y,91.51h,87.88t/data=!3m7!1e1!3m5!1s4LIFoxWQwWL46dqNfLNrcA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D4LIFoxWQwWL46dqNfLNrcA%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D97.78107%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656?hl=cs-CZ
S tím, že Jastrzębie-Zdrój zatím koleje nemá, je to míněné vážně?? Podle mapy jich je habaděj …. tedy na všechny strany, jen přímo na Ostravu ne, a některé tratě jsou zjevně „optimalizované“, ale podávat to tak, jako že se Jastrzębie-Zdrój konečně dočká kolejí, je úplně mimo.
Nezprovozníme místní spojení s využitím stávajících kolejí po okraji města, nýbrž někam do okolí umístíme zastávku na VRT, aneb tragédie současného dopravního plánování. Pak se už ani nedivíme, že současně „potřebujeme“ stále další silnice… Totéž centrální přestupní bod dálkových vlaků v pustině u Varšavy, aneb vlak hlavně jako rozvoz od letadel, obsluha je vedlejší.
Z tiskové zprávy CPK: Dzięki niej pociągi dojadą m.in. do 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, które jest dziś największym miastem w Polsce bez dostępu do kolei.
Kolem v polštině má trochu širší význam, v tomto kontextu bych to přeložil spíš jako dráha/železnice -např. Kolej Podsudecka = Podsudetská dráha
Ne kolem, ale kolej samozřejmě.
Vlastnĕ ne širší, ale jiný, protože kolej je polsky tór.
Kolej (PL) = Dráha (CZ)
Tor (PL) = Kolej (CZ)
Jestřabě Zdroj ale opravdu železnici do centra nemá, všechny tratě byly zrušeny v 90tých letech ve všech směrech Ořeší, Vladislav a Žibřidovice. Většinou se ani náspy nezachovaly. Trať do Ořeší a Vladislavi bude postavena z programu železnice plus, rychlotrať vybuduje CPK.
A to se vyplatí. 😉
Ale tak co, platí to EU, tak vlastně žádná škoda…
co jako se nevyplatí? Zajistit obslužnost 100tis. města železnici? Teď nechápu, jedná se o stavbu dvou lokálních železničních tratí Jestřabí Horní-Vladislav (z programu CPK) a Jestřabí Horní-Pavlovice- Ořeší (z programu železnice plus), tu první budou jezdit vlaky Rybník-Vladislav-Jestřabí- Ústraní- Visla tu druhou Jestřabí-Žárov- Ořeší-Mikulov-Katovice, které posílí linky S7 Ratiboř-Rybník-Ořeší-Mikulov-Katovice a S71 Bohumín-Chaloupky-Rybník-Ořeší-Mikulov-Katovice a na úseku Ořeší-Mikulov-Katovice navýší takt do 30min mimo špičku, do 15 min v špičce. Tož proto i úsek Katovice Petrovice-Mikulov-Ořeší bude zdvoukolejněny a úsek Katovice-Katovice Petrovice-Tychy zčtyřkolejněny (tady je naplánováno i prodloužení linky S4 Katovice-Tychy Kluziště do stanice Osvětim a spouštění linky Rybník-Ořeší-Tychy úvrať -Osvětim i dále… Číst vice »
koukni si, že tam ty koleje už dávno nejsou. Trať do Katovic je zrušena na celým úseku od Ořeší. Trať do Vladislavi také zrušili na celém úseku a ještě na části její vedení postavili dálnici A1. V místě trati od Jestřabí do Žibřidovic jsou pole. Tady bylo dřív nádraží Jestřabí Horní https://www.google.cz/maps/@49.9570898,18.6048805,3a,75y,158.52h,83.23t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipNbxKAW-brAEVKrSsFo1CjqAbyhjdIXe-Vzxbl1!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipNbxKAW-brAEVKrSsFo1CjqAbyhjdIXe-Vzxbl1%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya18.197857-ro-0-fo100!7i2508!8i1254?hl=cs
v 90tých letech je zrušili.
„V místě trati od Jestřabí do Žibřidovic jsou pole“
Ne, je tam cyklostezka.
https://severnimorava.travel/co-delat/dobrodruzstvi-a-sport-leto/kola-a-kolobezky/zelezna-cyklotrasa
Nebudou peníze, buďme klidní 🙂
Peníze nejsou problém.
není, ale teprve bude…
Zabývá se někdo tím, jak se do poptávky po cestování promítnou dopady protiepidemických opatření, s nimi souvisejících rostoucích státních dluhů a souběh všeho uvedeného s nastupujícím vlivem tzv. Zelené dohody? Budou pro budování VRT stavební stroje na elektřinu? Při budoucích cenách elektrické energie a vyhlídkách na opakující se uzávěry ekonomiky ze zdravotnických důvodů? Nedává tohle všechno dohromady perspektivy poněkud nejasné?
Samozřejmě, za 20 let budou všechny stavební stroje na elektrinu, jen u těch pro stavbu VRT to bude ještě problém. Nejvyšší čas sestavit odbornou komisi a vás dát za předsedu.
Dieselagregát pro nabíjení je smozřejmě součástí energetiky.
Výkon u stavebního stroje se udává jako trvalý výkon. Narozdíl od automobilu, kde se udává maximání, nikoliv trvalý. A rovnou se počítá s tím, že maximální výkone nebude možné využívat více než pár minut.
Z laického hlediska uváděná Zelená dohoda=větší poptávka po cestování na elektrifikovaných tratích/menší silniční doprava? Peníze budou z operačního programu dopravu 2021-2027+dva roky dočerpávání. Ovšem je také možnost,že obří dluhy=stop rozvoje dopravní infrastruktury. Tedy jen samé otázky. Uvidíme v roce 2030,co se podařilo.
Proto si ještě honem nastavíme nějaké dálnice, aby pak už nebyly zdroje na koleje. 🙂 Ale věcně vzato opravdu těžko kdy vezmeme tak relativně levný (nepočítám-li externality) zdroj energie, jakým je dnes ropa. Kolik jen energie se maří právě přepravou všeho na co nejdelší vzdálenosti, přednostně individuálně po silnicích, výrobou spousty zbytečností a věcí ‚na jedno použití’… Zelená dohoda by měla především omezit nadměrnou spotřebu namísto přepojování jejího růstu na jiné zdroje. Jenže to by v zemích ovládaných ideologií konzumu vyvolalo bouře nevole lidí, kterým ta podstata ještě úplně nedochází.
Kdo jste abyste říkal co je a co není zbytečné? Kim? Navíc abyste nahradil automobilovou dopravu tak byste musel jít do naprosto šílených železničních staveb. Upozorňují Vás že i kdybyste se rozhodl točit na hlavních tratích patrové čtvrtkilometrové vlaky, tak i kdybyste tím lidi převezl v žádaném objemu, tak kleknou nádraží. Nepamatujete si třeba jak vypadal když se týden kvůli počasí někdy před 9 lety nelétalo? Celá „ideologie konzumu“ je v hromadě ohledů stále jen trvající saturace potřeb. Nic víc, nic míň, dá se u toho najít nějaký průměrný limit v metrech, kilowattech, kilech a litrech, ten se dá pak… Číst vice »
Saturace stále víc bobtnajících „potřeb“.
Mezi „potřebou“ a potřebou je rozdíl.
Spíš „bobtnajících“, člověk má nějaké biologicky dané limity, stejně tak časově dané limity, které fakt moc nepřekročíme, jenže jsme se v uspokojování potřeba opravdu nedostali ještě ani zdaleka někam do oblasti saturace. A velké množství potřeba lidí opravdu není ani zdaleka saturováno a nejde to odbýt tím že „v minulosti to ale bylo normální.“ Možná se tak žilo, ale to neznamená že v současnosti se nejedná o saturaci potřeby, která v té minulosti nebyla saturována. Její saturaci poznáme takže až z vlastního rozhodnutí lidí neroste. Ne protože jim to nějaký Jaaaa znemožní protože mu přijdou jako zbytečné. Nehledě na to… Číst vice »
Takže prachy vyhazované z okna na výstavby a látání dálnic budou přesměrovány na tento projekt?
Cena elektriky se v pokročilé budoucnosti sníží drakonickými pravidly pro obchod, a hlavně zrušením těch „zelených příspěvků“.
Někde prioritně řeší VRT pro 21. století, někde lokálky z 19. století. Jiný kraj, jiný mrav.
Někde i lokálky pro 21. století. Každodenní hromadná poptávka po dopravě je logicky silnější po bližším okolí. Můžeme sice podněcovat lidi, aby jezdili z Ostravy pracovat a nakupovat raději do Varšavy (a na silnicích už to částečně děláme), ale je to dost protismyslné. Jen to podporuje vznik vnitřních periferií. Neříkám, že VRT nemá být jako nadstavba, možná i raději než dálnice, říkám jen, že sama o sobě spásu nepřinese.
No a není ČR tak trochu vnitřní periferií protože byla periferií říší?
Možná po roce 2018.
Za monarchie byla Praha sídlo i důležitých institucí.
Ano, lokálky pro 10 lidí za hodinu. A krutopřísné regulace hrozící likvidací firmy a zavřením školy, když si dobrovolně zvolí nesprávnou dopravu. Toť budoucnost železnice.
Doprava z Prahy do Brna nepotřebná jest. Neboť leží za hranicí krutopřísného mikromanagementu. Ten bude organizovat každou jednotlivou jízdu v rámci obce a těch sousedních. Proč jedete po silnici s traktorem, máte ho vézt po kolejích.
V minulosti to vždy vedlo ke krachu a utrpení.
Snad se to polské straně podaří realizovat(+ČR) a bude to fungovat z hlediska bezpečnosti,rychlosti a ekonomické návratnosti. Z dnešních skoro osmi hodin cestování a snížení na uváděných tři a půl h. by to bylo skvělé.
Pokud nebude cestou stavět ve všech Jestřebích a suplovat neochotu k řešení místních spojení, pak to může být fajn. Ještě, aby to člověka dovezlo opravdu do Varšavy a ne jen na pole za město. 🙂
Tak pro většinu našince bude mit větší smysl cesta na Varšavě letiště a navazující let, než do panelákového města. A jelikož nabídka na Viklef Hejl Internešnl je tragická (posíláme hezkou písničku panu do QS), tak pro většinu státu už tedy nedává smysl létat z Prahy, ale z jiných letišť. No a když se přiblíží i WAW, tak budeme mit další na výběr. …
Poláci si nejdříve řeší tratě na svoje vlastním území. Takže se dá čekat, že trať povede do Jastrzębie-Zdrój, projektově bude ale zpracovaná až k nám. Na úsek až do ČR se dostane jako poslední a to by už ČR zvádnout s přípravou mohla.
Zeptám se zcela vážně – opravdu jsou přepravní toky cestujících na trase Polsko – Česko – Rakousko takové, aby to saturovalo VRT?
Myslíte včetně IAD nebo bez ní?
Myslím včetně těch, co budou ochotni IAD opustit ve prospěch VRT.
To procento ochotných závisí na mnoha faktorech, které se teď těžko odhadují.
Těžko odhadují, ale v podstatě už vytvářejí. Jestliže nejdřív v některém směru postavíme dálnici, těžko očekávat, že po výstavbě tratě ji nějak zásadně opustíme. Buď pojedou vlaky poloprázdné (proč měnit sám o sobě zvyk), nebo bude více dopravy – je otázkou, zda to chceme. Anebo vnější okolnosti donutí lidi opravdu z těch aut přestoupit. Otázkou pak bude, nač jsme tedy stavěli dálnice – konzumní zboží na pár let? A možná další okolnosti dotlačí lidi jezdit celkově méně, v krajním případě i vystoupit z těch vlaků, ale to už jsou spíše spekulace. Fakt je, že na odsouvání železnic do pozadí už… Číst vice »
A vnější okolnost je třeba spotřeba času. Ono když pořád srovnáváme v našich podmínkách vlak s Vprům 120-130km/h a méně s autem Vprům dejme tomu 100-120km/h, tak nikdo nemá moc důvod k cestě vlakem, minuty sežerou zpoždění a neflexibilita. Když bude chtít Pražák na služebku do Brna, tak k cestě vlakem přičtěte minimálně půl hodiny na přepravu po Brně. To už raději vezmete to auto které Vás navíc nelimituje časem příjezdu a odjezdu.
V momentě kdy bude V prům vlaku >>> V prům auta, tak do toho vlaku sednou i ti co jinak jezdí autem.
Jenže auto jede od domu k domu. Zadal jsem zkusmo do plánovače pro auto trasu Praha-Bohnice – Brno-Lesná. Spočítaná jízdní doba je 2:33. A vlakem: musíte dojet na nádraží (cca 30 minut), pak je dobré mít 15 minut čas na přesun/nástup, pak hodinu jedete rychlovlakem, a na druhé straně zase musíte řešit dojezd až na místo určení (opět střední čas 30 minut). Časově tedy VRT ve výsledku vychází téměř stejně jako auto, ovšem nemusíte řešit přestupy a tahat se se zavazadly. Z toho důvodu si myslím, že v reáliích Česka VRT lidi z aut nevytáhne, na to jsou tu příliš… Číst vice »
Ano, ČR je ne to možná jakoby malá, ale musíme to brát že je to tu součástí nějakého širšího prostoru a obecně po většinu historie to tu byla křižovatka, takže tvářit se že VRT nemají smysl protože je to tu malé je nesprávné.
Já netvrdím, že VRT nemají smysl, jen si myslím že v ČR VRT nepřitáhnou do vlaku NOVÉ cestující z aut.
Myslím že bude záležet i na konfiguraci tratě, eventuálně na množství uvolněné kapacity na ostatních tratích. Čistě hypoteticky kdyby se začal více aplikovat model, který se teď udělal v Jihomoravském kraji, tady že se z hlavní tratě elektrifikují odbočky a zavedou se přímé vlaky, tak by to efekt mít mohlo. Stejně jako pokud by se díky VRT některé oblasti trochu více přiblížily regionálním centrům. To by mohlo mít vliv. Navíc si celkem umím představit že při současné situaci na trhu s nemovitostmi poroste poptávka po bydlení dále od měst a vzhledem k přesunu městských lidí na venkov si umím představit… Číst vice »
Kapacita se hlavně uvolní ukončením nadbytečných vlakových linek…
Hele, zkoušečko medicíny, ty nerozhoduješ o tom která vlaková linka, nebo co je zbytečná, stejně jako o tom kdo co s kým může a nemůže v ložnici. Kapišto?!
Vy pocitate s casem na nadrazi 45min. z Bohnic?
A autem na D1 pres celou prahu vam to trva jak dlouho?
jo, jenže pak třeba jedete z Brno-stred na Praha-jinonice a stejně jako do Prahy…to máte po Praze (at zije Barrandak a Radlická) třeba stejně jako Brno-praha
ano, aktuálně vlak s vyhlídkou po Vysočině…fakt není časově nic moc. jenže to je chyba SZ, že je infra na tom tak jak je…ty šílené zácpy všude jsou nejen vizitka zleniveleho obyvatelstva (zdravím kamaráda, co jezdí autem z václaváku do práce na pankrác…) ale i otřesné práce SZ
Dálnice a silnice 1.třídy máme proto, aby jsme měli tu VRT z čeho platit.
Takový Jančura a Flixbus by byli vášniví donátoři… 😀
Podival bych se do svoji kristalove koule, ale ulomil se mi u ni roh, tak musela do opravny…
Docela jo, plus je tam velký potenciál, protože se to i dost lítá. Plus je tam docela velký potenciál i do itálie, což je trasa , kterou poláci pořád často jezdí auty a autobusy.
Mají na tom zájem i pobaltské země, které taky plánují koridor na evropském rozchodu. Po pravdě, není nereálné, že by to mohla být nejvyužívanější VRT na našem území.
Akorát těm autům a autobusům už nabízíme namnoze pohodlnou a ještě k tomu celkem levnou dopravní cestu teď, namísto železnice. Externality už si platí okolí samo.
Jenž když vezmete do úvahy ještě nové tunely v Rakousku, tak se možná dočkáme toho že vlaky do Polska budou mít přes deset vagonů co dvě hodiny. Fakt je na čase s tou infra pohnout, minimálně něco se musí stát. I kdyby to mělo být jenom přidání kolejí někde kde na to je místo nebo přidání dalších kolejových spojek u Lýsek.
Když se podíváte na dálnici mezi Brnem a Ostravou uvidíte plno rakouských a polských RZ/SPZ. To jsou všechno Poláci pracující v Rak. Potenciál existuje. Pokud je vlak odveze co nejblíže k domu, někteří rádi pojedou. Hodně asi záleží i na regionální dopravní síti v Polsku.
Nevím proč, ale vzpomněl jsem si na tu fotografií rozestavěné dálnice na polské straně hranice… Do 5 let bude další fotografie akorát místo dálnice bude VRT
Kýžený ráj, paralelní dálnice, VRT a ještě široký vodní kanál. Rozpadající se koleje a cesty nižších řádů už budou mimo záběr. 🙂
Tak konečně budeme mít v ČR první vysokorychlostní trať. I když jen pár kilometrů. Že zkušenosti kterou vs Poláky mám, tak se nedrží hesla NEKECAME A MAKAME , takže uvedený termín je reálný.
Mam Poláky čím dál raději. Určili ze desetiletí 2010 -2020 bude o výstavbě dálnic a některé roky postavily i 500km. Teď prohlásili, že současné desetiletí bude o železničních a VRT a pochybuje někdo, že to nezvládnu?
Já je taky mám rád, ale stejně některé věci u nich (na dráze) nechápu. Třeba to, jak se evidentně ve všem inspirují západem a hlavně Německem, ale taktový jízdní řád dodnes neobjevili a vlaky tam jezdí zcela náhodně (a to všechny od příměstských osobáků po IC přes celé Polsko).
Tak třeba zjístili, že vlaky maj jezdit (jen) když je poptávka a né proto, aby vycházely pravidelné grafy grafikonu na monitoru ?
Pokud budete mít někde hodinový interval (příměsto dokonce 15 – 20 minut), tak to s tou poptávkou už nějak dopadne…
Vy jste asi v Polsku nikdy nebyl, co? Poptávka je, ale problém je s množstvím spojů. Navíc posilování vyprodaných vlaků tam tolik nefrčí. Jízdní řád je vesměs chaotický, ikdyž něco málo se za poslední roky zlepšilo a stále vesměs vlaky jezdí odevšad všude.
Pokud na sebe ty náhodné spoje navazují a neujíždějí si pravidelně v taktu o jedinou minutu při dvouhodinovém intervalu, proč ne. 🙂 Asi se neinspirují ve všem. U nás zase kdovíproč okoukali moderní vozidla na rozbitých tratích…
Tak to aby teď zase ty dálnice rozebrali, když vedle postaví VRT, ne? 🙂 Jasně, že když chtějí, tak to zvládnou. Mohou mít třeba čtyři paralelní dálnice (někde už mají dvě) a vedle dvě VRT. Pořád je ale namístě trochu přemýšlet o souvislostech a důsledcích. Jestli chceme, aby se naše životy zúžily na neustálé a čím dál větší přemísťování sebe i všeho ostatního, při zaplavení krajiny průmyslovou pouští. Jak se říká, všeho s mírou. Nejen oheň může být dobrým sluhou nebo zlým pánem.
A když zavedli elektřinu, tak rozeberou vodovod. BOha jeho!
Polaci toho hodne nakecaji. Ale fandim jim:).
To právě že ne. Oni taky něco dělají.
Já taky. Poláci jsou zbožní, pracovití…
No v Polsku o tom pragmaticky a realisticky pochybujou skoro všichni, kdo nejsou Kaczyńskýho fanatici. VRT jsou vázány na jeho chystaný pomník – letiště, i proto je neplánuje tamní obdoba Správy železnic. Ostatně už letošní mapička VRT plánovaných do roku 2028 je sotva pětinová oproti loňské mapičce VRT plánováných do roku 2025. A až PiS půjde od válu, padne i letištní pomník. Mimochodem většina dálnic byla plánována na EURO 2012, takže zřejmě jen díky zdržení možná máte dojem, že desetiletí do 2020 bylo desetiletím dálnic 🙂