Posun pro rychlovlaky z Ostravy do Polska. Studii proveditelnosti zpracuje Egis
Polsko zatím mluví o termínu zahájení stavby v roce 2024.
Polsko udělalo další krok k vybudování vysokorychlostní trati z Ostravy do Katovic a dál do Varšavy. Studii proveditelnosti na tuto trasu zpracuje za 11 milionů zlotých (zhruba 66 milionů korun) společnost Egis Poland, dceřiná firma francouzské společnosti Egis. Vítězná firma má řešit i úsek na českém území.
Vítězství Egisu oznámila polská státní firma Centralny Port Komunikacyjny (CPK) na svých stránkách. Studie má být hotová do 11 měsíců a má ukázat, zda má takovou trať smysl stavět.
Poláci počítají s tratí na rychlost 250 km/h. Má jít o součást koridoru mezi Vídní a Varšavou. Po dobudování rychlotrati by měly vlaky mezi rakouskou a polskou metropolí zvládnout trasu za 3,5 hodiny. Vítěz soutěže má provést i předběžné geologické studie a navrhnout nejlepší vedení trasy.
Nová trať má přitom mít dvě funkce: částečně odlehčit současné trati, která je velmi vytížena i nákladní dopravou a současně zlepšit dostupnost rychlé osobní železniční dopravy. Podle zadávací dokumentace budou prověřovány různé varianty trasy. Trasa má v Ostravě navázat na budoucí vysokorychlostní trať Moravská Brána. U té soutěží Správa železnic projekční firmu, termín pro podání nabídek byl už loni v říjnu. Vítěz ale nebyl dosud vyhlášen.
Mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová v únoru uvedla, že nedává smysl, aby se krátký úsek na české straně z Ostravy na státní hranici připravoval samostatně. „S polskou stranou bylo dohodnuto, že minimálně pro fázi zpracování studie proveditelnosti bude tento úsek zahrnutý pod zakázku zadávanou CPK. Správa železnic jako podklad dodá představu o technickém řešení na území České republiky. Bude se účastnit pracovních jednání při zpracování studie. Postup v dalších fázích přípravy ještě bude předmětem mezistátních jednání,“ dodala Pistoriusová.
Poláci mluví o zahájení stavby v roce 2024. Napojí na železnici i město Jastrzębie-Zdrój, které dosud koleje nemá.