Doprava ve městě Dopravci Železnice

Poslední žabotlam je po týdnu zpátky. Muzeální kus se do Prahy nevrátí

Pantograf Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Pantograf Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Na české železnici zřejmě není v posledních týdnech ostřeji sledovaného vlaku. Starý pražský pantograf 451.025, přezdívaný panťák, někdy emilka nebo nověji žabotlam, dnes udělal svým příznivcům radost. Po týdenní odstávce se vrátil do pravidelného provozu na městské lince S41 z Roztok do Libně. Potvrdil to mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Podle něj ale stále platí dřívější vyjádření drah, že žabotlam může v případě poruchy skončit ze dne na den, na žádnou větší opravu už nemá nárok. Zprávy z depa jsou ovšem mírně optimistické, podle některých by mohl padesát let starý vlak jezdit ještě celé léto. Provoz na městské lince zajišťuje pantograf (po nedávném vyřazení dvou stejně starých kolegů) spolu s třívozovou Regionovou.

Odstavené žabotlamy v Michli. Foto: Jan Sůra
Odstavené žabotlamy v Michli. Foto: Jan Sůra

České dráhy nyní s ROPIDem řeší, jak linku zabezpečit do budoucna. ROPID dal drahám na vymyšlení řešení lhůtu do konce května. Dráhy přitom popřely spekulace o tom, že by hodlaly staré žabotlamy revitalizovat. Jejich samonosná skříň je u všech vyřazených kusů natolik poškozená, že by to bylo podle vedení ČD vyhazování peněz.

Dráhy rovněž odmítly úvahy o tom, že by v Praze vypomohl muzeální pantograf, který je umístěn v Šumperku a o víkendu se prezentoval na oslavách 160 let Ústecko-teplické dráhy. Taková úvaha ovšem ve vedení ČD zazněla.

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Hm, tak „ostře sledovaný“ možná tímhle serverem, všichni ostatní se těší, že ten vrak už dojezdí. A vypadá to, že až dojezdí, tak se naplno ukáže, že to ČD nemá čím odvozit a někdo snad konečně dostane „revoluční“ nápad začít soutěžit…

    • Proč vrak?? Nedávno prošel generální opravou v PARS Šumperk.Je to kus historie,tyhle vozidla odvedly kus poctivé práce a je třeba mít úctu k historii…

  • Jak mohlo někoho vůbec napadnut dát do Prahy ten muzejní ze Šumperka?

  • To je vážně takový problém koupit dva třívozové RegioPantery?

    • pro čd ano, vždyt oni ani nekupují lokomotivy natož soupravy a třeba brno si to bude raději kupovat samo aby to nedopadlo jak v praze.

    • Koupit asi není takový problém.Problém je,kdo to zaplatí.Takový výkon,kde je malý kilometrický proběh,o víkendu to nejezdí pak vyjde jen za odpisy přes 200 Kč/km.To asi objednavatel nechce platit.
      Brno si koupí „svoje “ soupravy za cizí peníze(sami zaplatí asi 15 procent ceny).Že vyčerpají asi 80 procent dotace pro celou ČR má za následek,že jinde nebudou mít nic 🙂

    • Pokud ROPID (doufejme) prosadí plánovanou změnu „tangenty“ („S41“) na celotýdenní linku „S49“, pak dvě jednotky nestačí a byly by potřeba čtyři – 3 na pokrytí výkonu + 1 záložní. A pak ale jako náhrada těžko postačí ve špičkách pracovních dnů i „Tria“, protože podle mého odhadu frekvence stoupne možná až o 100 % a „Tria“ navíc ani nebudou schopna dodržovat pobyty při mezilehlých zastaveních.

    • petr.r ČD nekupují? Aha, tak to co zde jezdí u ČD jim dal někdo zdarma? Víte co, dejte si už mokrý hadr na hlavu. Opravdu, Vaše nenávist vůči ČD je neskutečná. Je to vidět z Vašich dlouhodobých komentářů. Jinak koupit je opravdu problém. Tuším, že ČD jako jediný dopravce musí vypsat na nákup výběrové řízení. To prostě nelze, že jdou, „ukážou“ a koupí. (psáno zjednodušeně).

    • No nekupují – poslední 4 Ešusy byly z roku 2013 a byly pro Ostravsko – do pražského příměsta žádné moderní vozidlo bratru 6 let nedorazilo…

  • Jak můžou České dráhy poslat do Prahy Žabáka 451.045/046, kteŕy je muzejní, aby pomáhal na lince S41. To je velká blbost. Vždyť by hned nějací sprejeři hned počmárali a pak by ho třeba ČD poslali do šrotu.

    • A právě tak by se to členu představenstva ČD odpovědnému za techniku jistě líbilo …

  • Vypadá to, že drahám nehrozí od objednatele Ropid žádné sankce za nedodržení smlouvy, jinak by ze strany dopravce nemohlo zaznít takto autoritativní až výhružné vyjádření. Zajímalo by mě, kolik stojí údržba těchto souprav a co se na nich nejčastěji kazí. S ohledem na vandalizmus, jinak chápu nezařazení muzejní soupravy do běžného provozu, kdy S41 jezdí často bez průvodčího.

    • I ta jednotka deponovaná v Šumperku má, pokud vím, například už také poškrábaná okna …

  • „Žabotlam“ jezdil už minulý týden v pátek (18. t.m.) – minimálně v podvečer …

    • Žabotlam 045-046 to je muzejní vlak na nic nejlepsi kousky na muzejni provoz by byly jednoznacne nejlepsi 001-002 kde tem je konec jedna je v Olomouci a druha stoji na ONJ, jak pisou ze by bylo vyhazovani penez par jednotek zmodernizovat je holy nesmysl lepsi nez kupovat predražené nové jednotky,

Newsletter

Partneři


Výběr editora