Nejdelší úsek D35 má pravomocné povolení. Stavba začne kvůli chybě ministerstva nejdříve v roce 2026
Vykoupeno je přes 90 % pozemků.
Ředitelství silnic a dálnic má již pravomocná povolení pro všechny úseky dálnice D35 mezi Ostrovem a Mohelnicí. Jako poslední nabylo právní moci povolení pro úsek Staré Město – Mohelnice. Stavět ale ještě nemůže: stát se rozhodl úsek zařadit do projektu PPP, u kterého teprve začal vybírat takzvaného koncesionáře. Ze všech zbývajících staveb D35 chybí už jen povolení pro obchvat Úlibic.
O posunu v povolování stavby informoval na sociální síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Na tuto akci probíhá majetkoprávní příprava – vykoupeno je 91 % pozemků,“ dodal Mátl. Dopravní a energetický stavební úřad tento týden zahájil současně tři vyvlastňovací řízení pro tuto stavbu.
Úsek Staré Město – Mohelnice měří 18,2 kilometru. Součástí bude i 1,3 kilometru dlouhý tunel Maletín. Dálnice v tomto úseku nahradí stávající silnici I/35 mezi Moravskou Třebovou a Mohelnicí, která už kapacitně přestává stačit. Stavba má začít příští rok, hotovo má být v roce 2029. Odhadované náklady dál rostou: ještě na přelomu roku ŘSD uvádělo 14,4 miliardy korun, nyní 15,9 miliardy korun. Popsána je v informačním letáku.
Stavba nového úseku ale ještě nemůže začít. Společně s částí Opatovec – Staré Město se ministerstvo dopravy rozhodlo úsek zařadit do výstavby formou PPP. Zapojení soukromého kapitálu do výstavby a financování je ale výrazně delší proces než klasická stavba dálnice soutěží Ředitelství silnic a dálnic.
Podle předpokladu ministerstva by stavba mohla začít v roce 2026. To je později, než byl původní plán. Kvůli vlastní chybě ale musel stát zrušit první soutěž na poradce pro výběr takzvaného koncesionáře.
Největší dálniční zakázka v detailech. Stát plánuje platit za D35 téměř 5 miliard ročně 25 let