Poslední smlouva Českých drah podepsána. Praha si objednala provoz za miliardu

Elektrická jednotky 471 City Elefant v Praze - Uhříněvsi. Foto: České dráhyElektrická jednotky 471 City Elefant v Praze - Uhříněvsi. Foto: České dráhy

České dráhy dnes podepsaly poslední novou smlouvu na provoz vlaků na dalších deset let. Praha si u Českých drah objednala

České dráhy dnes podepsaly poslední novou smlouvu na provoz vlaků na dalších deset let. Praha si u Českých drah objednala provoz pět milionů kilometrů ročně za 1,015 miliardy korun ročně. Cestujícím dopravce slibuje postupné vylepšení vozového parku, nové jednotky mají vyjet mezi Prahou a Kladnem. Smlouva platí od 1. ledna.

„Vyjednávání trvalo téměř dva roky. Smlouva přináší nové standardy kvality, cestování vlakem by mělo být pohodlnější,“ uvedl Petr Tomčík, ředitel Ropidu.

Smlouva umožňuje vysoutěžit čtvrtinu výkonů, Praha už dříve uvedla, že chce nabídnout na trhu provoz linky S9 Praha – Benešov. Není ale zatím jasný termín, kdy. Nejdříve se chystá soutěž na provoz linky S49 (Roztoky – Hostivař, nyní provozuje Arriva) a S61, což je nová plánovaná linka z Radotína do Běchovic.

Praha letos platila za vlaky Českým drahám 962 milionů korun, příští 1,015 miliardy korun. Smlouva s Českými drahami je uzavřena takzvaným přímým zadáním bez soutěže, na trhu reálně není tak velká firma, která by byla rychle schopná převzít železniční dopravu v Praze.

Kromě Českých drah provozuje v síti pražské železnice ještě motoráky do Čakovic bez soutěže KŽC Doprava, poptávkovým řízením se ke smlouvě na městskou linku dostala loni Arriva.

V průběhu platnosti desetileté smlouvy České dráhy plánují v Praze a středních Čechách výrazně investovat do obnovy vozidlového parku. „Do modernizace vozidel pro hlavní město a Středočeský kraj plánujeme investovat téměř 645 milionů korun. Omlazovací kúrou projde v následujících letech 71 CityElefantů, které zajišťují naprostou většinu spojů na elektrifikovaných tratích. Postupně do nich nainstalujeme Wi-Fi připojení k internetu a zásuvky k nabíjení drobné elektroniky, vylepšíme elektronický informační systém, přečalouníme sedadla a v první sérii těchto souprav vyměníme gravitační toalety za vakuové. Plánujeme vylepšit také 9 třívozových a 40 dvouvozových Regionov, ve kterých opět přečalouníme sedadla, doplníme Wi-Fi a elektrické zásuvky,“ řekl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Radek Dvořák

V roce 2022 se mají na trase z Prahy do Kladna objevit nové motorové jednotky, které stále ještě České dráhy nevysoutěžily.

Podle Jiřího Ješety z Českých drah bude modernizace postupná, jen wi-fi bude ve všech vozech do dvou let. V případě elefantů bude na modernizace deset jednotek ročně. V případě Posázavského pacifiku podle Ješety dál počítají s lokomotivami řady 749.

Tagy 471 České dráhy praha Pražská integrovaná doprava ropid železnice v Praze
76 komentářů