Poslední jízda lanovky na Petřín. Vozy ze Studénky se samy připravily na odvoz

Poslední jízda lanovky na pražský Petřín. Foto: Zdopravy.czPoslední jízda lanovky na pražský Petřín. Foto: Zdopravy.cz

Třetí generace lanovky na Petřín dojezdila, vozy zamíří do muzea.

Odebírat
Upozornit na
guest
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vagonář

Design byl nadčasový. Líbí se mi víc, než kdysi.

Xaver

100% pravda, i barevné schéma tmavě zelená/krémová vypadá v tomto provedení stále moderně, a to se mi jinak to aktuálně zaváděné v PID líbí.

Matěj Šedivý

Před pár dny jsem kolem lanovky šel a přemýšlel jsem, jak proboha dostanou ty vozy pryč. Teď už to chápu. Ona je vedle výhybny v terénu taková plošina, kam se dá dobře zajet. Asi je tam pro tyhle účely už od začátku.

Hans N.

Mám v deníčku zapsáno 598 jízd lanovkou za těch 40 let. Já vím, není to moc, ale na přespolního slušný. Věřil jsem, že těch 600 dám, ale kola se zastavila dřív, než jsem čekal.

mlp

Tak takové záznamy si fakt nevedu. Ale tak 2-3 krát do roka jsem si tam ten výlet dělal. Když jsem ještě studoval na felu, tak častějc, ty 3-6 hodinové pauzy byly k něčemu dobré, třeba právě k důkladnému projetí lítačky (projel jsem tehdy z konečné na konečnou snad všechny denní tramvaje). Škoda že tehdy jsem neměl takovou techniku jako fotoaparát a GPS, to by byly záznamy.
To zastavení provozu bylo jak blesk z čistého nebe. Ještě jsme stihli tam svézt neteře a asi týden poté se kola zastavila, nenapadlo by mě, že tohle bylo poslední svezení.

126975

GPS bylo, ale v době vlády Ronalda Regana pouze pro vojenské účely Pentagonu.

liborvavrik82

To si opravdu zapisujete každou jízdu lanovkou? Cestu jinými dopravními prostředky si píšete také?

Jan

Kdyby je natřeli šedou barvou tak budou pořád hezké a moderní

PepíkzDepa

štětková generálka opravdu nedělá ze starého moderní a hezké vozidlo

Nose Peak

Moderní ne, ale revitalizované ano 🙂

Jarda

Ta na Ještěd byla taky pěkně natřená…

Tomáš

Právě že by byly hnusné ve stylu šedého moru.
Ale, kdyby ty nové natřeli zelenou barvou, tak by byly hezké i moderní. Takhle se vzhledem pohřebního vozu anglické královky budou ty nové jen moderní, ale jinak hnusné.

Frantisek X

Zase tak rychle nejezdí, aby černá s bílou splývaly v šedou. 🙂 na rozdíl od nového nátěru PID, kde už je ta šedá přímo, byť mírně světlejší, než na tramvajích 14T, 15T a vozech metra M1…

liborvavrik82

Ona se modernost posuzuje podle odstínu použitého laku?

liborvavrik82

To podvozky z počátku 20. století nezachrání. A stav karoserií také není dobrý.

Rudolf Tuček

Což neodstraní unavové trhliny rámu vozu z roku 1932.

Karl vB.

Klub zachránců mostu pod Vyšehradem by vám možná dodal nějakou studii věhlasného strýdy, že to pomůže.

Jan

Škoda že v rámci té rekonstrukce nedojde k nějakému vylepšení, prodloužení trasy

Air Traveller

jen tedy ze se ptam … kam byste to prodlouzeni navrhoval?

Robert Pražák

To by mě taky zajímalo. 😀

PepíkzDepa

Na Strahov k budoucí točně tramvají 😀

Vitapb

Náhodou skvělý nápad! Když se zachová sklon a bude se vrtat dost dlouho, mohlo by to být metro až do Austrálie 🙂 asiati by to pak k nám měli co by kamenem dohodil.

Jan Tichavský

No to právě ne, do Austrálie by se muselo kopat kolmo dolů. Pokud by se prodloužila trajektorie lanovky se stejným sklonem (pro zjednodušení průměr mezi stanicemi), tak by se druhý konec vynořil někdo v Kazachstánu poblíž Kaspického moře.

HonzaH

Jenom by tam ta kabina dojela obracene a lidi by nadavali, ze jsou v nepohodlnem predklonu ci zaklonu 🙂

platamond

Doporučuji Innsbruck, zdejší „lanovka“ začíná ve městě po rovině, pak jede nahoru přes řeku, následně dolů do výhybny, aby pak prudce stoupala na vlastní horu. Ano, je to specifická koncepce, ale funguje výborně.

Twix

Ano, ale tam jsou také trochu jiné terénní podmínky, je tam prostor na to aby překonala Inn po mostě a pak jede kus v podzemí směrem k centru. Petřínská lanovka by se dost obtížně dostala k Vltavě, musela by nejspíš tunelem pod řekou a pak kdo ví kam hluboko, aby… proč vlastně? Nabídnout přestup na metro na Národce? Kolik by toho potom tak dlouhá lanovka stihla odvozit?

automatic

já teda četl že je Země plochá, tudíž do Austrálie by to prokopat nešlo spíš někam do hlubokého vesmíru či těžko říct co je podle “plochozemců” na druhé straně placky 🤣

automatic

ale vážně, sice nějaká lepší vazba na MHD by byla super, jenže v Praze je ta lanovka brána spíš jako turistická atrakce než reálná součást MHD. Není to jako lanovky v Istanbulu, kdy myslím jedna má dokonce místo klasického jednoho vozu rovnou dvouvozovou kapacitní soupravu a přitom je to stále lanovka. Kdyby se z té petřínské udělalo něco podobného, na Újezdě podzemní stanice a nahoře to protáhnout až na Strahov k plánované smyčce tramvají, dávalo by to velký dopravní smysl. Jenže finančně je to nesmysl a reálná využitelnost taky, takže zůstává jen u vlhkého soutoušova snu Ps: ty lanovky v… Číst vice »

Roman

Přímý přestup na metro 😆😆

FilFee

A kam? Vždyť ten svah končí.

Juraj

Na dolním konci až k Vltavě, s přestupem na turistické loďky Pražských Benátek.
A na horním konci až k vrcholu rozhledny, jako horská dráha.

Dejf

příští stanice čertovka, hluboký nádech….

Igelkott

Mně přijdou ty současné vozy stále docela hezké a nadčasové. Taky je škoda, že lanovka nejde malinko lépe integrovat do MHD.

Robert Pražák

Jak byste si tu integraci představoval?

O. M.

Úplně normálně, jak to bylo ještě v 90. letech minulého století. Lanovka jezdila po 10 minutách, ve špičce i častěji, pokud se nemýlím, platily na ni jednorázové jízdenky i lítačka. 😉

mlp

Ano a neni to tak dávno, normální jízdenky tam platily až do toho kovidového zdražení. Pokud se nepletu, ale určitě to neni tak dávno, co byla z integrace tak trochu vyřazená (aby se nefrfňalo, tak se zachovala platnost jízdenek 24 hodin a víc).
Interval 15 minut je už dost dlouho, ale taky mám pocit, že býval i kratší.

Mickey

Ale ona na ni Lítačka platí.

Jakub P

Jo, ten design zestárl, ale docela slušně a ostudu stále nedělá. Nicméně problém jsou AFAIK podvozky, který vzali z té předchozí generace, takže jsou sto let starý a moc nejdou opravit. A postavit novou kastli na starém rámu jde výrazně snáz, než zkoušet pod tou karoserií vyměnit komplet podvozek za novej. Plus doufám, že dojde i k modernizaci technologie, aby to mohlo jezdit ve špičkách bez velkých přestávek a netvořily se takové fronty. A když už se musí tolik věcí komplet vyměnit, dává mi smysl aktualizovat i ten vzhled vozů, protože ten dosavadní, jakkoli není ostudnej, zastaralej už jednoznačně je.… Číst vice »

O. M.

Což o to, technologie by zvládala i nepřetržité pendlování, to jenom DPP to má (měl) nastavené tak, že se jede podle jízdního řádu, a basta. Nějaké jízdy navíc (u lanovek běžné), prosím vás…

Dusmor

Tak když si tipnu časový snímek: výstup a nástup v koncové stanici cca 3 minuty, jízda do prostřední stanice 2 minuty, výstup a nástup 2 minuty, jízda do horní stanice 2 minuty, jsem na cyklu 9 minut. K tomu 1 minuta rezerva a jizdní řád typu „vyjíždíme X:00 a pak každých celých 10 minut“ docela dává smysl. Možná jsem ty pobyty v zastávkách dal moc dlouhé a ve špičku by se dalo stíhat jezdit v intervalu 7,5 minuty (1,5 + 2 + 1 + 2 + 1). Ale nevím jak velká je tam poptávka v průběhu dne, jaký je tam… Číst vice »

Jakub P

Jo, za hezkého počasí v sezóně tam bývaly občas velmi dlouhé fronty. Rozhodně delší, než ten interval. A ty prostoje tam rozhodně byly delší než minuta. A tuším, že to bylo dáno i tím, že se vozy musely ve stanicích dobíjet. Pohon sice zajišťuje strojovna nahoře, ale ty vozy taky potřebují napájení pro některé funkce a tyhle se dobíjely přes kontakty na střeše v koncových stanicích a docela jim to trvalo.

Štěpán

Nejsem znalec průmyslového designu ani konstrukčních norem. Nemám přehled o požadavcích, které měli objednavatelé lanovek v 80. letech. V porovnání s podobně starými výrobky firmy Konstal (DP Karlovy Vary, rok výroby 1987 – 1988) mi vozové skříně ze Studénky připadají tvarované moderně. Na nástupce zelených vagonů se ale těším.

Juraj

Taky se a priori nemění kvůli vzhledu, ale kvůli dožitému rámu a zastaralé technologii brzdy.

Nicméně když už se to dělá, je to fajn příležitost udělat i něco víc pro bezbariérovost, na kterou soudruzi moc nevěřili.

liborvavrik82

Což o to. Vozy hezké jsou. Jejich technický stav (100 let staré podvozky), rám vozů jsou ve stavu, že nejdou zachovat. Řešili se zdá udělat repliky současných vozů se současnoutechnologií, nebo vozy nové s aktuálním vzhledem. Nové vyjdou levněji.

Tomáš R.

Moc pěkný. Když jsem tam počátkem 80. let chodíval okolo toho mizejícího a trochu magického tělesa staré lanovky, nikdy bych nevěřil, že to bude ještě někdy jezdit. No a teď je tu zase další generace. Je to fajn součást dopravního systému Prahy i hezká atrakce.