Poslední jízda lanovky na Petřín. Vozy ze Studénky se samy připravily na odvoz

Třetí generace lanovky na Petřín dojezdila, vozy zamíří do muzea.
V pondělí vyrazily oba vozy lanovky na pražský Petřín na svou poslední jízdu. Skončila několik metrů pod stanicí Nebozízek v místě, kde se vozy během uplynulých 40 let navzájem vyhýbaly. Pracovníci dopravního podniku (DPP) vagony následně zajistili, na místě počkají na vyzvednutí jeřábem a naložení na nákladní auta.
Ty unikátní vozy vyrobené ve Vagónce Studénka odvezou. První vůz poputuje do Ústředních dílen DPP v Hostivaři, kde bude dočasně deponován do jeho finálního umístění v Muzeu MHD ve Střešovicích. Druhý nechá DPP odvézt do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově.
Video: Poslední jízda lanovky na Petřín
Skončila tak třetí generace pražské lanovky, obnovené v roce 1985. Zároveň odstartovala generace čtvrtá. Společnost Metrostav DIZ vyhrála v únoru soutěž na rekonstrukci drážního tělesa, práce se nyní rozeběhnou. Ve třetím čtvrtletí příštího roku začne zkušební provoz s již novými vozy.
Dvojici nových vozů v designu od studia Anna Marešová Designers dodá rakousko-švýcarská skupina Doppelmayr/Garaventa.
Lanová dráha je mimo provoz od poloviny září 2024. Jízdy po trati, která je dlouhodobě ve špatném stavu, skončily po silných deštích, které stav ještě zhoršily.
Po odstranění tažných a brzdných lan nyní začne demontáž kolejnic, vodících kladek pro lana, demontáž obslužného schodiště, sloupů osvětlení a dalšího vybavení a příslušenství. Následovat bude demolice stávajícího drážního tělesa v celé délce bezmála půl kilometru včetně inženýrských sítí, které jsou pod ním a odebrání podkladních vrstev až na tzv. rostlou zeminu.
Stavební práce potrvají zhruba rok, dalších cca 5-6 měsíců zabere následná instalace dopravního systému, testování a homologace nových vozů lanovky.
Historie lanovky
Celková délka trati je 492 metrů, trať celé délce stoupá v proměnném sklonu od 21,7 % ve spodní části do 29,6 % v horní části.
Současná dráha vznikla v letech 1981–1985, v roce 2016 se vyměnila nosná konstrukce mostu s nástupištěm mezistanice Nebozízek, která zůstane zachována i nadále.
Nová konstrukce je navržena včetně bezpečnostní kolejnicové brzdy. Životnost nových nosných konstrukcí má být 100 let.
První petřínská lanovka z roku 1891, která byla stavěna současně s rozhlednou, měla částečně jiný průběh trasy. Na počátku první světové války musela být doprava zastavena. Po válce bylo podniknuto několik marných pokusů o obnovení provozu, naposledy v roce 1921.
Druhá lanovka zahájila provoz 5. června 1932 a byla dlouhá léta vyhledávanou turistickou atrakcí. V červenci 1965 došlo pod vlivem dlouhotrvajících dešťů k silnému podmáčení trati a k jejímu vážnému narušení. Provoz musel být okamžitě zastaven.
Slavnostní obnovení pravidelného provozu současné podoby lanové dráhy se uskutečnilo 15. června 1985.