Poslední historický vlak v Uničově. Pak už jen stroje s ETCS
Mikulášský parní vlak v Uničově 4. prosince 2022. Pramen: České dráhy
Parní vlaky budou postupně vytlačovány z dalších tratí.
Parní vlaky budou postupně vytlačovány z dalších tratí.
Otazka která nezazněla. Je možnost historické lokomotivy s postrkem lokomotivy s ETCS? Je to jen myšlenka.
V diskuzi zde zazněla a tohle řešení nelze, protože snímač balíz musí být do určité vzdálenosti od čela vlaku.
Vážení, prosím, železnice opravdu nemá být skanzen.
Já tomu nerozumím.
Plodná debata 😃 Jen bych poprosil debatující většinu o trochu soudnosti a zdravého rozumu… 🙏 Kdo diskuze sledujete častěji tak víte, že do nich nezřídkakdy přispívají lidé opravdu „od fochu“ (Dušan, hajnej a mnoho dalších). Tito lidé k tématu mluví ne proto aby spekulovali nad světlostí černé barvy ale proto, aby nám méně zasvěceným osvětlili důvody proč jsou některé věci tak jak jsou. Proto nerozumím, jak se v některých lidech může brát ta drzost rozporovat takovým lidem to o čem oni píšou, v čem se pohybují téměř celý svůj profesní život, a o kterém drtivá většina diskutujících neví zhola nic.… Číst vice »
V kotlince každý nosí maršálskou hůl. Třeba já…. A proto mám občas taky pocit, že jsem neuvěřitelně moudrý a než mě něco tak říkajíc vypeče.
„Vy také radíte chirurgovi, jak vám má operovat tělo?!?“
Předem rozhodně ne, po spackané fixaci komplikované vícenásobné zlomeniny u mého sakra blízkého mám tu drzost rozporovat, tedy kritizovat chirurga, který se pochopitelně v oboru pohybuje celý život. Přiznám se, že na podle mého názoru neodborné diskuzi, ne vždy poznám člověka od fochu a i kdyby ano, tak nemusí mít vždy pravdu. Nevím, jak ty správné oddělit od těch nesprávných, podle mne by to ani nebylo dobře. Psát slušně, pokud možno k věci.
A kdybyste znal plán operace toho vašeho známého, měl byste před (!!!) operací odvahu říct tomu chirurgovi, že to má naplánované špatně a vy byste to operoval jinak?
Po té operaci už i ten chirurg ví, že to měl udělat jinak.
Jinak souhlas s tím, že můžu mít názor jiný od „kapacit“, ale měl bych ho publikovat slušně.
Vždyť Vám na to odpovídám v první větě.
Ale to je pak „post pugnam omne miles generalissimus est“ (latináři prominou…).
Tady se bavíme o tom si svůj názor obhájit ještě před bitvou, ne až poté, co všichni vědí, že to bylo špatně.
Většina zpráv je tady o tom co bylo, co proběhlo, nebo je zrovna dané, tedy pro čtenáře většinou neexistuje žádné „před bitvou“. A tak vlastně ani nevím, jak mám hájit to, o čem předem nemám ani potuchy.
Neskutečná STUPIDITA zavést ETCS pro výhradní provoz pouze pro vozidla s ETCS… ale pánům se nemá odporovat, zvláště v nesmyslech.
Mělo by to smysl na trati s výhradní dopravou rychlovlaků…ale na klasické objízdné trati se jedná o diletantství nejhoršího kalibru. Úplné popření provozu v Českých zemích.
Zbytečné prodražování vozidel na regionální dopravu. Tím se jen zájem krajů o železniční dopravu velice sníží a přibyde aut do měst.
V Evropě se umí zanechat provoz i mimo ETCS… proč tady v tom našem tupém údolí to nejde… že by opět konsorcium hlouposti a namazané kapsy?
Protože tady žáden zabezpečovač není.
Protože g.ř. SŽ p. Svoboda jen slepě plní politické příkazy. To, že ETCS je nesmyslem ví 99% odborníků včetně DÚ ČR. Jenomže v principu jde o to, aby se určité firmy nakapsovaly a zároveň se vyšachovali drobní dopravci a provozovatelé drážních vozidel. Jsou i jiné, levnější a stejně efektivní způsoby zabezpečení drážní dopravy.Proč se nikdo nezabývá až nesmyslně častými změnami dopravních předpisů, proč se neřeší psychická zátěž provozního personálu apod.. 99% nehod je lidský faktor. No a samozřejmě problematika přejezdů. Určitě by bylo levnější budovat masivně mimoúrovňové přejezdy, než drahé zavádění ETCS, které také ale není samospasitelné.
> To, že ETCS je nesmyslem ví 99% odborníků včetně DÚ ČR.
No hlavně žo to víte vy.
>99% nehod je lidský faktor.
Čímž slavnostně popíráte svou první větu. Gratuluji!
Pardon, jde o druhou větu 🙁
99 % odborníků si myslí, že to je nesmysl… mno, bych chtěl ty jmenované odborníky vidět a zejména ty z DÚ. Jistě kritika je na lecos ohledně zavádění ETCS, není to snadný ani levný proces, ale kritika to bývá konstruktivní technického rázu, ne že by to byl smahem nesmysl.
99 % liský faktor… zase 99%? Ale, ehm, lidský faktor je to proč se ETCS zavádí.
Jestli je 99 % nehod lidský faktor, tak právě ETCS spoustu (neříkám 100%) nehod bude odstraňovat.
ETCS řeší jinou bezpečnost než nahrazování přejezdů mimoúrovňovým křížením.
Zakonzervoval bych parní lokomotivy pro případ, že dojde ropa, plyn a nebude elektřina. Pak bude mít aspoň uhlí a dřevo 😀
když by nebyla elektřina ani ropa, nebude ani to uhlí…. 🙂
1. Pokud nebude elektřina, máme daleko větší problém, než shánět uhlí 🙂
2. Pára není jen palivo, ale i pravidelné zbrojení vody. Na to dneska není infrastruktura.
3. Všechny modernější vozy mají elektrické topení a centrální zdroj energie, závislý na napájení z lokomotivy. Takže jsou s párou nepoužitelné v zimě i v létě.
Díky, dělal jsem si původně legraci, ale to, co říkáte je zajímavé. Občas totiž o konzervaci parních lokomotiv hovoří dystopické romány, scifi a katastrofické romány. Někdy o tom mluví jisté skupinky prepperů. Myšlenka, že když něco nebude a tak se to snadno nahradí jednodušší technologií je mylná, tak, jak jste dokázal. Třeba na YouTube je dokument o tom, jak stavěli plachetnici z 18.století zjistili, že nejsou lidi, co by to tesařsky a řemeslně zvládli.
Omyl oprava stala 22,5 milionu czk do dnesniho dne!
To se mi ani nechce věřit, tak obrovské plýtvání v době, kdy Skupina ČD dluží víc než 70 miliard a za dalších 50 miliard má objednáno investice tj. platit cca 120 miliard (stav k 30.6.2022)
Kolik dluží kulturní a sportovní instituce? Divadlo se dá hrát na louce, fotbal na poli a muzejní expozici lze vyfotografovat a dát na Facebook.
Toho se VY naštěstí nedožijete.
Pokud se nedožiju toho, že ČD půjde zu grunt, tak fajn. Viz rozhovor s finančním ředitelem ČD, který se dožaduje miliard od státu. https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/rozhovor/lukas-svoboda–musime-zmenit-system-financovani-zeleznicni-doprav/-31818/
Ostatně není divu, proč finanční ředitel ČD tak žadoní o pomoc. Letos v létě (30.6.) Skupina ČD měla v bance cca 2,11 miliardy díky tomu, že ČD si půjčila 2 miliardy na směnky s měsíční splatností.
Pokud na mzdy/odvody ve Skupině ČD měsíčně jde přes miliardu, tak nebýt směnek nebylo by na výplaty odborníků ve Skupině ˇ%CD… doufám, že se nepletu ve svém laickém odhadu.
Aby jste se nedivil, Trollové jsou věční stejně jako lidská omezenost.
Máte bohužel plnou pravdu, jen bych doplnil na konec věty: …… a hloupost.
Litvínov-Oldřichov u Litvínova nebo Opava anebo možná Šumperk-Kouty n.D. předpokládám delší dobu bude teoreticky použitelné pro staré vlaky 460/451
Můžu se zeptat na ekonomické náklady jízdy parním vlakem jako je např. lokomotiva „Všudybylka“?
Na Karlovarsku teď jezdila 2 dny parní lokomotiva s dotací 0,27 milionu plus jízdné https://www.cd.cz/vlakem-na-vylet/vylet/karlovy-varymarianske-lazneostrovmerklin/uzijte-si-mikulassky-vikend-se-vsudybylkou-na-karlovarsku/17244
To mi přijde dost přemrštěná částka, když si spočítám jízdné např. za retro vlak se starou dieslovou lokomotivou s vagony a la Mitropa, která z Erfurtu letos přijela do Benešova.
Předpokládám, že po roce 2029 už parní lokomotivy budou jezdit vlastní silou možná tak akorát na vlečkách nebo na některých krajských/privátních vedlejších tratích.
Už kvůli pojistce.
Já předpokládám, že začátkem 2023 roku zahájíte léčbu v Bohnicích a přestanete tady prudit.
Vycházím z Faltýnkova/Havlíčkova/Schillerové harmonogramu zavádění ETCS.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/08/etcsplan.pdf
V kombinaci s faktem, že na železnici loni šlo 80 miliard dotací, za které je menší pasažerský přepravní výkon než za 20 miliard dotací pro městskou kolejovou dopravu tram/metro.
Tož předpokládám, že někdo konečně začne přemýšlet a napraví ten nenormální stav, že na železniční tratě SŽDC, které zajišťují 80% pasažerského přepravního výkonu (a 90% nákladního) jde pouze necelých 50% útrat SŽDC.
Máte odlišný názor, podložený fakta = kde na to vzít?
Prý už od Covidu maj plno a ambulantní léčba nezabírá.
https://www.proelektrotechniky.cz/automatizace-dopravy/127.php
Konečně něco, co omezí provoz těchhle mobilních ekologických havárií.
Když se pluhuje trať, tak se zavede výluka ze stanice do stanice a vydá se písemný rozkaz . A ten pluh jede zhruba stejnou rychlostí jako vlak s parní lokomotivou v čele, t.j. 40 km/ stačí. Nehledat neexistující problémy tam, kde nejsou.
Tady je to pěkná přehlídka šotoušů, co zamrzli v minulém století 🙂
Naštěstí tady máme odborníky s vizí příštího století.
Pokrokem vzhůru do p…..!
Proč?
Sami sobě potenciální brzdou a překážkou? Ono to všechno vypadá v teorii hezky, ale počkal bych s hodnocením celkových přínosů a ztrát na praxi.
Vy jezdíte na koni a volském potahu? (vlastně i ten volský potah je už zbytečná novota)
Ne, ale kdybych jezdil, tak bych na to nemontoval ETCS.
No ale Vy určitě nebudete na tom koni zodpovědný za desítky či stovky dalších cestujících. Jistě, lze také namítnout, že ETCS není ani v autobuse, nicméně tady prostě neexistuje způsob, jak něco zabezpečit stejně jako na dráze. Nevidím důvod, proč nevyužít něco, co zamezí zbytečným nehodám a ztrátám na lidských životech. Vlastně jo, jeden důvod je a ten značně klíčový a to cena. A jen ta cena je vlastně důvod, proč je nutné přemýšlet, zda má ETCS smysl, nikoliv to, jestli na nějaké trase bude nebo nebude moci jet historická mašinka…
Zkuste s tím koněm vyjet v noci na dálnici.
(kůň bez odrazek a osvětlení budiž analogií k vlaku bez ETCS)
Jak to na tratích ETCS je/bude s posunem mezi dopravnami?
Minimálně na Uničovce od 1. ledna bude možný i bez ETCS.
No vida. Proč by parní vlaky nemohly jezdit jako PMD?
Protože PMD smí přepravovat cestující jen ve specifických případech (odvoz uvázlého vlaku z trati, jízda vlaku po částech, nepředvídaný návrat vlaku z širé trati,…).
No, tak se dospecifikuje „jízda historického vozidla“.
Nikdo nepředpokládá, že to bude jezdit už ani celý týden, natož celý rok.
Jenže to bohužel asi neprojde… Řešení je příliš snadné a především odporuje znění modrogumního §1.
(No a samozřejmě všichi šotoultras začnou řvát, že přece nebudeme degradovat vysoká kola vnuceným provozem při Vmax=40 km/h… Když například jela pětasedma přes Ramzovou, tak ta traťová čtyřicítka šotoušům evidentně nevadila.)
Pá, pá, železnice tak, jak jsme ji znali. A bude hůř, mnohem hůř!
Jsem si zcela jistý, že nehody z chyb lidského faktoru nikomu chybět nebudou. Na druhou stranu, měl by se vymyslet nějaký systém výjimek pro zvláštní příležitosti. Nebo se holt pára a další nostalgie posunou na tratě, kde výhradní ETCS nebude. Pokud je mi známo, tak v ČR je >9000km železničních tratí, takže víznamně nadpoloviční část zůstane pro nostalgii použitelná. A upřímě, ona ta pára sedí i víc na nějakou lokálku, než na tranzitní koridor.
Ubude (možná) srážek vlaků s vlakem, nikoli s posunovým dílem, na přejezdu a s osobami, takže ze sto MÚ ubude tak deset …
A to je málo? Myslíte że příbuzní mrtvých cestujících mají stejný názor? Kolik cestujících zahynulo při posunu?
Zase, každá výjimka z běžného provozu nese zvýšené riziko. A máme i rychlíkové historické soupravy. O nástrahách výhradního provozu pod tímto systémem se vědělo, přesto k němu bylo přistoupeno. Tak holt budou některé historické stroje jen statickými exponáty, když se takto rozhodlo. Nebo bude v soupravě ahistorické navigační vozidlo.
Vzhledem k tomu, že je/bude ETCS potřebná pro vjezd do takto zabezpečené stanice, tak bych o nadpoloviční části těžce pochyboval.
Unia Europejska rządzi, unia każe (rozkazuje). Za niedługo w lokomotywach parowych – jeśli chcą dalej jeździć jako pociągi historyczne – nakaże montować palniki gazowe albo przerabiać na akumulatorowe/wodorowe albo zezłomować lub ustawić jako pomniki. Czy to problem aby na jakiś czas ograniczyć wsztrymać ruch kolejowy tak, aby okazjonalnie puścić jakiś pociąg bez ETCSa? Chcą wprowadzić ETCS nawet na trasach lokalnych (ETCS 1) – tak aby nawet wózki motorowe / drezyny też to musiały posiadać (wersja podstawowa, tania i prosta).
Mohl byste to příště napsat v nějakém přijatelnějším jazyce? Aspoň anglicky. Polština je fakt krásný jazyk, jenže půlce slov nerozumím, tak musím použít překladač. Díky
Kdybyste nebyl líný, tak byste si to pomocí pár kluků myši přeložil za pomoci toho překladače sám.
…pár kliků myší…
Tak bývá zvykem na českých fórech psát česky nebo slovensky, aby to člověk nemusel řešit. Kdo chce číst polštinu, může si najít vhodné polské fórum.
To se zase našel chytrák!!!! I znów się znalazł mądrala!
Nebylo by lepší takto příbuzné jazyky vzájemně poznat? Polština s češtinou si byly historicky velmi blízké. Kdo ví, kde tehdy byla slovenština, nic proti ní. Psát si anglicky je také možnost, ale proč to vynucovat, když si můžeme pomoci právě těmi překladači. Za mě zase lepší, než kdyby někdo psal třeba špatnou angličtinou. 🙂
Polština se celkem v pohodě poslouchá, ale hrozně blbě čte.
Běžte si do nějakého fóra pro „našelidi“, když neumíte přečíst tak snadnou řeč, jako polštinu. Co slovenština, taky problém? 😉
Slovenština je o dost bližší. Ne každý má tu smůlu, že žije u polských hranic, já taky umím mnohem lépe anglicky a německy. Ministryně Černochová to má naopak, ta zas umí jen polsky.
(tłumaczenie Gogle czeski) Evropská unie vládne, Unie přikazuje (rozkazuje). Brzy v parních lokomotivách – pokud chtějí nadále jezdit jako historické vlaky – nařídí instalaci plynových hořáků nebo jejich přestavbu na bateriové/vodíkové, sešrotování nebo zřízení jako památky. Je problém na chvíli omezit železniční provoz, aby občas projel vlak bez ETCS? Chtějí zavést ETCS i na místních tratích (ETCS 1) – tak, že ho musí mít i motorizované vozíky / vozíky (základní, levná a jednoduchá verze). (również tłumaczenie Gogle na angielski) The European Union rules, the Union commands (orders). Soon in steam locomotives – if they want to continue to run as… Číst vice »
Doufám, že takto daleko to nezajde. Šetřit energií se má tam, kde to dává smysl. Jaký smysl by mělo přikazovat změnu pohonu u občasných jízd historických vozidel, a současně plýtvat sebečistěji získanou energií tak, že místo vlaků budou lidi a věci nadále vozit kolony automobilů…
Ekologicki blazen vzdy se najde… Nebude mozne topit uhlim, drevem w parnich lokomotivach – jen elektricky a vodikowy pohon (podmitecne povlit plyn), diesle w velmi omezenem specjalizovanych aplikacech – nebo budu welke pokuty. Nebo mechanicky pohon 🙂 (ako w Polskej komedii „Kingsajz“) – https://youtu.be/jVr4H0tqpiA?t=3528 Zvirata take ne budu smet tahat kocar na folklornich festivalach…
Cześć Adamie!
Likwidujemy już linie kolejowe lokalne w Czechach. By uszczęśliwić dyrygentów z UE. W tym celujemy. Nazywają to Zielonym Ładem, ale to Wielki Reset… Zindoktrynowani idioci są podekscytowani. Biją brawo. My Czesi jesteśmy zawsze pierwsi!!!
Jako ironie dobrý…
U nas w Polsce było i jest bardzo podobnie – zachodnia część miała gęstą sieć kolejową, teraz jest jak we wschodniej części – czyli tylko większe miasta i mało pociągów. Przykładem może być likwidacja kolei do dużego miasta – Jastrzębia Zdroju – ale planują powrót.
V Polsku to bylo a je velmi podobne – zapadni cast mela hustou zeleznicní sít, nyní je to jako v vychodni casti – jen vetsí mesta a malo vlaku. Prikladem muże byt likvidace żeleznice do velkeho mesta – Jastrzębia Zdroju – nyni planuje navrat.
Dodam jeste mapu z 2013 roku: http://zm.org.pl/?a=siec_kolejowa_ce-137&img=1 – ted je to jeste horsi. Obecna vlada navratila 4-5 tratie a zlikvidovala vice niz 80…
Zatím není jasné ani jak bude ČD řešit případné napěťové výluky.
Nicméně, když třeba KŽC nebo kdo to je má přislíbenou dotaci na ETCS do řady 749, až opadne hlavní boom a získá se víc zkušeností, tak nejspíš se dočkají ETCS i další exoty.
ČDC ve velkém rekostruuje mašiny řady 742, součástí je zástavba ETCS.
Existuje i ETCS v řadě 810.
ETCS v řadě 810? Tím je myšleno MVTV?
Opravdu???
Tak třeba je to upgrade u některých, co se teď jmenují RegioMaus.
Nebo třeba taky není.
V kterém století? Já jen, že o sjednocování trakce u nás jsem poprvé slyšel už hodně dávno a pak místo toho přibyla čtvrtá ve Znojmě. Tak abysme to sjednocení nějak neuhnali.
Možná by bylo dobré vybrat pro parní jízdy tratě s malým/žádným provozem a tam bez ETCS s párami jezdit. Přesun po běžné trati by holt probíhal za mašinou s ETCS, pak uzamknout výhybky a může se drandit. Stejnosměrné el. na tom budou hůř. Upřímně pochybuju o tom, že nějaký ten spolek zadrátuje takovou trať a zajistí i měnírnu a podobné „ptákoviny“. Model financování je kapitola sama pro sebe.
Než dojde ETCS do Lužné tak o ještě nějakou dobu potrvá. Spíš 15 než 10 let. A za tu dobu se toho ještě dost změní.
To už ty vraky v Lužné splynou s přírodou.
Navrhujete to, co existuje už dnes. Viz cca 4 tisíce kilometrů vleček v ČR, které myslím nepobírají dotace, tudíž předpokládám budou bez ETCS.
Podle zdejších diskutérů 460 nikomu chybět nebude.
Jen podle těch, co křičí. Mě chybět bude.
*mně
To je zase vtipna diskuze. U vedlejsiho clanku se dodnes provoz zvladajici 350 nestiti nekdo oznacit za vrak, ale 100 let stare pardon vykopavky, ktere predstavuji sama rizika, napr pozaru, by nejspise mely jezdit za kazdou cenu porad.
Myslím, že jen nechápeš rozdíl mezi starým vrakem a udržovaným veteránem. To je rozdíl asi jako denní dojíždění do práce prorezlou Felicií z 1995 vs. předváděcí jízda precizně rekonstruovaného a udržovaného veteránu původní Felicie z roku 1959. Ta Felice z roku 1995 asi nikoho zajímat nebude.
Myslím, že dílny v BA by 350 za zvládající provoz asi nepovažovaly..
Škoda že u nás nemáme PZB. Vlakový zabezpečovač je to skvělý. V Německu jej parní mašiny mají a jezdí se. Němci také mají někde už i ETCS, ale jsou tam dynamické pŕechody, takže pokud je trať osazena PZB i LZB nebo ETCS, tak mašina jede na PZB a jízda všech vlaků je plně zabezpečena.
Přesně tak. Jen my jsme debilní debilové z Debilova ! A pod falešnou rouškou bezpečnosti budeme vysávat peníze vhodné k podstatně něčemu užitečnějším, než je ETCS. Lokální dopravu to časem zruší, to bude nezaplatitelne, spoustu nákladních dopravců vyhubí a zahraniční tranzity se nám vyhnou, protože Polák, Slovák, Maďar, Němec to rozhodně za striktní povinnost nemá a kvůli pár km přes ČR se nebude trápit. A nemyslím si to, já jsem o tom zcela přesvědčen. A likvidace historie to už je to nejmenší, být citově zamrzí nejvíce.
Jak moc falešná rouška bezpečnosti to je poté, co si přečtete:
Švýcaři ho mají už skoro všude.
Opravu chcete tvrdit, že jsou to debilové a montují si tam falešný zabezpečovač?
Nerad na vás v diskuzích reaguji pane kolego, protože je to házení hrachu na zeď.
ETCS má různé varianty = „levely“. Švýcaři mají vlastní – osekanou – variantu pro „vlastní potřeby“. ETCS L1 „limited supervision“. V podstatě zcela jiný produkt. Tolik k evropské standardizaci na dráze.
Nikoliv, mají i tratě s ETCS L2 a stanice bez návěstidel. Respektive jsou tam jen seřaďovací návěstidla.
Už vidím jak nás Němec objíždí nákladním vlakem přes Polsko do Slovenska a dál do Maďarska.
Ten vlak by se po cestě ztratil nebo by jel měsíc.
I dneska jsou situace, kdy je cesta mimo ČR delší ale rychlejší.
Půl pravdy.
Tady už se zase dobře rozjíždí flamewar, ale ty zásadní otázky nikdo nepoložil.
„…stejně tak se nepočítá s osazováním mobilní části systému do parních lokomotiv.“
Kdo je to ten „se“? Proč „se“ s tím nepočítá?
Přesně. Dotaz podepisuji. Chápu, že je to drahý, ale v Británii zástavbu do jejich slavných strojů už testují. U nás ten „se“ asi nechce…
Já zas nechápu, že je to drahý!
co je na tom tak drahého?
Vývoj prototypu. Tohle fakt nedělají manuálové za 1/3 neměcké minimální mzdy.
12 melounů na jednu mašinu, tisíce mašin, tak to jo!
Pro každý typ lokomotivy zvlášt.
Takže jen v ČR 20 prototypů a žádné série nedostahuje stovky, natož vyše vybájené tisíce.
Ale nejšpíš chápat nechcete a ocenil byste rack v serverovně stejně jako lednici. Software … kradete?
Melete strašný h***a….sorry jako. Při takovém počtu strojů v Evropě, co by to měli mít, je po rozpočítání cena NEOBHAJITELNÁ !!!! Takovouhle cenovkou by snad při vývoji nedala ani NASA
On je v evropě 1 typ lokomotivy, že to stačí nakopírovat do všech naprosto stejně?
Jestli je něco naivní, tak představa, že je totéž, co navigace do auta, která „se tam“ zacvakne.
Upřímně mi to též přijde drahé. A rád si nechám vysvětlit proč. Jako laik si představuji, že unifikovaný může/ měl by být stručně řečeno přijímač a vysílač signálu, část která ho zpracuje, část která ho zprostředkuje strojvedoucímu. Tohle podle mě může být všude stejné. Jediné, co se liší je, jak ETCS necháme zasahovat do jízdy vlaku. Zde se to může lišit. ETCS může vlak vést, tj. upravovat jeho rychlost podle dopravní situace, tj. Snižovat i zvyšovat rychlost a nebo jen vlak sledovat a v případě překročení odchylky jej po marné výzvě (pouze) zastavit. Takže jediný rozdíl vidim v té části,… Číst vice »
Víc než vypuštění vzduchu (nouzové zastavení) není potřeba. V nových mašinách to dělá víc. A pokud se do budky parní lokomotivy přidělá displej ETCS (což se velmi pravděpodobně stejně musí), nejsou návěstidla teoreticky potřeba.
Drahý není hardware, drahé je schvalování, a prokázání, že ten hardware budu vždy a za všech okolností dělat, co má. A každá jinak sestavená či zapojená verze se musí otestovat samostatně, z toho plyne počet mašin, na které to rozpočítáte.
Děkuji za reakci. Tomu rozumím, ale u těch jednoduchých vozidel (M131, T211 a klony, T334, historické diesely a parní lokomotivy s v max 80 km/h řekněme, kde mi stačí zjednodušeně řečeno funkce záchranné brzdy, kterou obstará např. zdvojený elektricky ovládaný zálohově napájený ventil se zdvojenou kontrolou skutečného tlaku v brzdovém potrubí, ten může být u většiny těchto vozidel shodný, včetně jeho ovládání a kontroly a datového přopojení…
Možná se na to dívám moc jednoduše, ale v jednoduchosti je pořád síla.
Pokud si to schvalováním komplikujeme, je to naše blbost.
Že v případě otočení kohoutu dojde vypuštění potrubí a zastavení vlaku , to taky není tak náročné prokázat.
Velkou část ceny dělá i přetíženost výrobců a praktické monopoly (náročnost certifikací) a konkurence podle paragrafu 1 (ČD, ZSSK i MAV mají deriváty 810, ale nespojí se aby uhádaly menši cenu za kus). Výrobci jsou přetížení, protože se blíží datum výhradního provozu, jinak nová mašina s ETCS není o moc dražší než s PZB.
Část té „drahoty“ ETCS je daná tím jak poptávka po zástavbě převyšuje výrobní kapacity firem, které to umí.
No jo, zase musíme být papežštější než papež. Takže na našich zaostalých tratích skokem zavedeme povinné ETCS bez výjimek. No ouřadové se můžou poplácat po zádech, ale ty tratě snad mají sloužit lidem.
Pokud to rutinně má fungovat a pokud nemá zbytek tratě/úseku stát, výjimky nejsou možné. To chápu. Ale řešení (viz níže ETCS hytlák) možná jsou.
Budou vám chybět nehody zaviněné lidským faktorem? Já myslím, že určitě ne. Lidé co dojíždí denně vlakem do práce rádi obětují parní nostalgii za to, že se výrazně sníží pravděpodobnost, že se stanou účastníkem železniční nehody. V okamžiku, kdy se do toho začnou vnášet nějaké výjimky, tak celý ten systém bude vyhozenými penězi. Nicméně pořád bude existovat nadpoloviční množství tratí, kde ETCS nebude, takže nostalgické jízdy se holt posunou z koridorů a hlavních tratí na ty méně vytížené boční tratě. A to si myslím není zase takový problém. Osobně se párou raději projedu na nějaké pěkné lokálce v krajině, než… Číst vice »
Souhlasím a není pro mne horšího pohledu než pára pod trolejí.
Zeptám se někoho znalého: jak vypadá mobilní část ETCS (skříňka?-váha, rzměry…)? Dík.
Místo plusů prosím o vysvětlení.
Správná reakce! Bez ironie.
Je toho hromada, možná vám pomůže tenhle lehký náhled https://cs.wikipedia.org/wiki/European_Train_Control_System
Kolik že váží licenční klíč na Windows? Že se prodává za 4.000 Kč a prodá se jich několik set tisíc jen v ČR. Neměl by stát dvacetikorunu?
Ale jako jo, 80 kg motorky za 80 kg kubánských pomerančá je dobrý kauf ne?
Linux je zadarmo a žádný licenční klíč nepotřebuje.
…a ještě jsem zapomněl napsat, že odvede stejnou práci jako Windows.
Odvede i lepší práci. Záleží na tom, co člověk dělá.
Je řeč o „normálním“ OS pro průměrného BFU.
Nerad bych vyvolal další flame, nicméně není. Pro normálního uživatele jsou Windows přijatelnější systém, který je vhodnější … vlastně nevím, zkoušel jsem, zavrhl jsem …
Omyl. Existuje větší než malé množství „normálních“ uživatelů, kteří přešli na některou user friendly linuxovou distribuci srovnatelnou s Win (jako třeba Mint) a nikdy už se nerátí. A mohu dosvědčit, že komunita je ochotná a schopná na dálku reálně pomáhat i těm nejnatvrdlejším, pokud se dokážou chovat slušně…
Omlouvám se za OT, ale ono to vlastně souvisí. I dost náročné aplikace se dají vyvíjet za zlomek nákladů, když se někomu nemusí platit za jeho monopolní postavení, prolobované navíc nefér postupy a prostředky.
AutoCAD a vlastně jakýkoliv projekční software na Linuxu nerozjedete, takže má u mě smůlu.
S AutoCADem je to bohužel pravda, i když existují i linuxové CAD-systémy. Jenže za dosavadní nenahraditelnost AutoCADu si můžou i projektanti sami, resp. jejich šéfové rozhodující o penězích. No a pak se taky často argumentuje knihovnami standardních prvků, které se ze stejných důvodů pro jiné systémy snad ani nevytvářely… A jejich (ne)použitelnost pro jiné systémy si monopolní držitel práv zřejmě dobře pohlídal. Co je to vůbec projekční SW? Např. architekti by se bez AutoCADu ve spoustě případů mohli docela dobře obejít… Co třeba SketchUp? Ona je vůbec otázka, v čem je AutoCAD nenahraditelný při vývoji aplikací pro takové systémy jako… Číst vice »
Minimálně v elektro výrobě se Linux nechytá ani omylem. A to jak ve strojích, tak i v programovacích prostředích. Než řešit různý jádra, konfigurace, ovladače.. Tak to radši výrobce vydá otestovaný pod Win a má klid. Třeba takové LV je pod Linuxem nepoužitelné.
Některé OS s jádrem Linux jsou placené. Třeba RHEL.
Dobře, ale srovnatelné OS, jaké mrkvosoft prodává za tisíce, nabízí při stejné nebo i lepší funkčnosti Linux gratis…
Nemluvě o tom že je Linux bezpečnější.
To je jen dlouho opakovaný mýtus 🙂 Celá ta „lepší bezpečnost“ Linuxu ve skutečnosti stojí jen a pouze na tom, že Linux většinou používají pokročilejší uživatelé, kteří jsou obezretnější a druhým faktorem je to, že Linux je mnohem méně rozšířený, takže se útočníkům nevyplatí tvořit škodlivé programy pro něj a v kombinaci se zkušenějšími uživateli to dává ten zdánlivý pocit, že je Linux bezpečnější. Ale kdyby se ze dne na den stejným BFU dostal do počítačů ve stejném množství Linux místo Windows, tak situace bude během chvíle úplně stejná.
Což lze snadno zjistit při pohledu na androidové aplikace v chytrých telefonech… Android vznikl na linuxových základech a je snad ještě více napadaný malwarem než wokna, právě z důvodu množství nasazených systémů.
Naštěstí nehrozí, že by to bylo „ze dne na den“, takže prostor pro výchovu uživatelů tady pořád je. Když už někdo zvažuje změnu, většinou si tyto souvislosti uvědomuje a je takové výchově přístupný.
Tenhle efekt už lze pár let pozorovat (Linuxí jádro má třeba systém Android, ten má hodně lidí, kteří o tom neví). Navíc úspěšně napadnout cenný server s *nixovým systémem by se vyplatilo a je o to hodně pokusů. Významný rozdíl je, že v dobách kdy téměř každá Linuxová distribuce měla svoje repos(play, store, apt,…), tak na Win bylo zvykem stahovat binárky kdovíodkud, ze Slunečnic atd. bez ssl a pouštět je s plnými právy, vlastně i dneska hodně lidí dělá i pod Win11 v adminském účtu a přípádné hlášky UAC odkliknou(protože s nimi otravují i regulérní aktualizace). Další rozdíl je třeba… Číst vice »
Ano,sériovost zlevní. Autonomní auto bude stát téměř stejně, jako neautonomní,protože by ho jinak nikdo nekoupil, veřejné finance ETCS uhradí.
Ne ne. Prosím netrapte tuhle diskuzi. Z vás normálně bolí hlava. Prosím. Zkuste najít takovy vypínač s nápisem nenič mne, sloužím všem. Stiskněte a budeme doufat, že vás vypne.
Kocura nevypneš, to je jako stará TV bez ovladače.
Melete hovadiny, jak správně podotkl Jouda (ostatně z vašich grafomanských komentů pod absolutně každým článkem je jich tak sedmdesát procent). Licenčních klíčů k Windows je v závislostí na verzi, politice poskytovatele a typech licencí mraky a rozhodně všechny nestojí čtyřku. Dá se sehnat doživotní za čtyři stovky, zrovna tak roční v plné palbě za pětku, nemluvě o firemních multilicencích, a to i s full servisem. Pokud by se sdružili peníze na jednotný evropský vývoj a základní výrobu (jde o věc veřejného zájmu a potřeby – bezpečnost), pak i po zapracování národních specifik lokomotivního parku nemůže stát zabudování zabezpečovače do hnacího… Číst vice »
ETCS není jen místní produkt. Ale celoevropský a těch výrobců je taky povícero. Jenže dneska nemá každý kapacity, aktuálně je dost obrovský problém vůbec sehnat KVALITNÍ elektro komponenty. A nehledě na to, že při prototypové instalaci musí být k dispozici jak, výrobce, tak zkušebna, tak i Drážní úřad (nebo jeho místní náhrada). Stačí se podívat co je potřeba u nás https://www.ducr.cz/images/drurad/2021/MP-ETCS_cj35183-22.pdf . A v každé zemi, kam to bude zajíždět bude potřeba další schválení.
Jak vypadá vlaková část ETCS si můžete prohlédnout třeba na anglicky psané verzi Wikipedie. Volně převyprávěno je to několik navzájem propojených komponent, od obrazovky, která na pultu strojvedoucího zobrazuje základní informace o návěstidlech a vlakové cestě, radiostanici, po centrální počítač v podobě šuplíku někde ve skříni, záznamové zařízení, na podvozku pak senzory odometrie a modul pro bezdrátovou komunikaci s balízami na trati. To vše nadřazené řídícímu systému lokomotivy, schopné ovlivnit rychlost vlaku a nebo ho i zastavit. Z laického pohledu by se pro potřeby provozu historických vozidel dala většina klíčových komponent integrovat do přenosného zařízení velikosti tabletu propojeného s Balise… Číst vice »
Díky, jen si dovolím velmi,opravdu velmi volně porovnat s cenou zlata, 10kilo stojí 15 milionů, ta krabice nemá ani 15 kilo?….
Ta krabice má odhadem 150 kg
Dík.
Do získania zlata ide iba „mechanická práca“. Do ETCS ide ohromné množstvo vysoko špecializovaných vedomostí a činností. Koľko stojí kilo procesorov v porovnaní s kilom zlata?
Čím nepopieram, že je to drahé. Holt, vyše 20 rokov vývoja sa musí nejako vrátiť. (To je tak, keď na zariadenie sype požiadavky 27 členských štátov EÚ z ktorých každý má trochu iné predpisy a postupy, ktoré sa snaží zmeniť čo najmenej.)
Já to nevím, ale předpokládám že jedna věc je mít nějaký přijímač a druhá věc je mít bedny, které jsou napojené na konkrétní lokomotivu a vykonávají řízení i čtení parametrů stroje. Takže se to bude lišit podle typu.
Skříň jak po babičce z chalupy. Jako fakt
Máme to v mandelíně a je to jak velká lednička plná kabeláže.
Že se nenajde (resp. ani nehledá) nějaké řešení pro historické vlaky (a třeba i MUVky apod), to myslím spadá do kategorie „jsme to soudruzi kapánek přešvihli“ ze strany příznivců ETCS.
Přesně tak. Ono už to osazování těch MUVek ETCS za 10 milionů nebo kolik vůbec nedává smysl.
S postupnou modernizací parku speciálních vozidel i MUVky dostávají ETCS (např. MUV75).
Vybaveny jsou jím i speciální vozidla pro opravu trakčního vedení (MVTV).
Jen aby to celé pak nebylo tak drahé, že se vlak (bez poměřování externalit) vyplatí ještě méně než dnes…
Když vezmu, že většina pravidelných jízd páry je tak od června do září o víkendu, k tomu nějaký zvláštní jízdy. Tak taková extrémně vytížená mašina bude jezdit dohromady nějakých 40-50 dní v roce. A k tomu se nejspíš velká většina ani nepřiblíží. O kolik by se muselo na nich zdražit jízdné, aby se ta instalace zaplatila alespoň v nějaké rozumně dlouhé době ? Řekněme 20 mega ETCS, na 20 let, to je 1 milion ročně. Při 50 dnech jízd to je 20 000,- na den navíc. To u většiny spolků nehrozí .
Ideální stav, nulové provozní náklady, žádné opotřebení, malé riziko poškození exponátu. Na ježdění po muzeu se občas zatopí 414.096, která bude vozit lidi od točny až po hranice stanice tak jak za COVIDU19 a všichni jsou spokojeni. Časy kdy z Prahy do Bratislavy a bůhví kam jezdily velká kola typu 498.022 a další jsou definitivně pryč. Pokrok člověk nezastaví.
Tady není o pokroku. Není na vině předražená mobilní část systému?
Co ale vyřeší mobilní část, když za jízdy praskne vodoznak a posádka bude mít plné ruce práce se zastavení páry, která jde do kabiny? tak nebo tak projedou stůj. Může se stát cokoliv. ETSC je od toho, aby zvýšilo bezpečnost provozu na železnici. Řešení by bylo kdyby při pokynu mobilní část dala pokyn servomotoru, které zavře regulátor? okamžitě aktivuje rychlobrzdu? nereálné. Sám jsem velký fanoušek parních lokomotiv, protože mě ještě za mých mladých let vozili do školy, ale neuvidím to reálně. Nemůžete na jedné straně po někom chtít, aby plnil podmínky ETCS ( soukromníci ) a na straně druhé po… Číst vice »
Já hlavně narážím na cenu, nikoli na ETCS. ETCS v určitém pohledu paradoxně zhoršuje bezpečnost dopravy.
Zatímco u novodobých zařízení je porucha vyloučena. No… Nejbezpečnější bude, když nebudou jezdit žádné vlaky. Tedy alespoň z hlediska provozu na kolejích.
Jestli tohle považujete za pokrok, pak jsem rád, že nejsem členem vaší rodiny. Vaše plány pokroku do budoucna musí být docela stresující. 😀 😀
Asi napíšu kravinu,ale nešlo by ETCS vybavit hytlák který by se zapřáhnul za parní loko a mohli si ho spolky na akce mezi sebou půjčovat?
Jestli dobře chápu ten systém, tak má především zastavit vlak. Jak chcete aby hytlák nebo i připojené druhé hnací vozidlo zastavilo rozjetou páru?
Vypustí průběžně potrubí. Tak jako nouzová brzda.
Pardon, záchranná.
Taky by mě to zajímalo
Přesně tak, navíc by na to byl celý vagon a nemusel by se tak řešit malý prostor —> nižší cena a složitost projektu. Obecně prostě vybavit několik typů vagónů z různých období ETCS a ty pak přetahovat po ČR k tomu, kdo to potřebuje.
Ideální stav by byl, pokud by bylo možné vymyslet nějakou mobilní skříňku, kterou lze jednoduše převážet a posadit ji do vozidla, které to zrovna potřebuje…
Jen upozorňuji, že nejsem odborník a podrobnosti neznám. Proto tyto nápady vnímejte s nadhledem. Ovšem něco takového by teoreticky mohlo situaci vyřešit. Rád budu poučen 🙂
Tam je asi problém, že ten ETCS hytlák nebude moct zasahovat do řízení lokomotivy a bez toho to není zabezpečný vlak. A odpouštění vzduchu z potrubí asi taky nebude stačit.
Proč by nemohl. Jediný zásah, který je relevantní, je zastavení na dálku a snad se dá zastavit vlak, tažený párou, pomocí záchranné brzdy. Nebo ne? Pokud ano, jak velký je problém, udělat tuto brzdu na hytláku elektrickou, ovládanou ETCS?
…zahodi lopatku na uhli…
To není řešení na šoupačky po lokálce. Tam by se musel na každém obratu prohazovat tak aby byl furt na stejným místě vůči lokomotivě
A to ETCS budou mít i drezíny, pracovní stroje, pracovní vlaky zhotovitelů, odklonové vlaky apod.? A proč nelze nějaký mobilní ETCS?
Ano, do pracovních strojů MUV SŽ již ETCS instaluje. Podobně jako nové stroje pro EŽ.
Jo. Nevím jak to vypadá v drezíně. Ale v mandelíně to máme a je to jak velká lednička plná kabeláže.
Udírna jak v 81-71M? 😀
A zbytek se opět nahradí silničními alternativami…
Někde jsem četl, že historická vozidla budou mít vyjímku z ETCS takže to tak není?
Za další má smysl dále opravovat parní lokomotivy? Vždyť do pár roků nebudou moci vyjet skoro nikde.
Počítá se s výhradním provozem i na lokálkách? A bude se instalovat ETCS i do 810?
Počítá se patrně spíše s dalším omezováním a rušením lokálek a rozšiřováním silnic, jak to tak průběžně sleduji. Takže by to do sebe zapadalo.
Mají výjimku z GSM-R. Výjimku z ETCS mít nemohou, protože cílový stav je trať zcela bez světelných návěstidel. V jejich místě bude čtvercová modro-žlutá tabule a informace, zda za ni strojvedoucí může pokračovat a jakou rychlostí, bude na displeji (DMI) na stanovišti.
https://pbs.twimg.com/media/En_hfdXXUAAUO8n.jpg:large
A nešlo by to na výhradní trati řešit stylem, že jízda bude mezistaničně bez zabezpečení?
Jistě že šlo. Navíc tady jsou stále normálně návěstidla. Ale SŽ nemá žádnou motivaci to dělat.
Samozřejmě že „šlo“ – ale jedině za výluky, kdy ne-ETCS vlak nepotká jiné vlaky. Smysl ETCS je ochránit vlaky navzájem; k čemu by vám ve výhybně Radonice bylo, kdyby ten vlak, co za nic nemohl, měl plně funkční ETCS, kdežto ten, co projel, by jel „normálně na návěstidla“? Mrtvých a zraněných by bylo stejně.
Nezabezpečený vlak má postaveno do štrucu (odvrat). Až zastaví, tak řešit že se mu postaví až k dalšímu odvratu.
Jak to budete řešit až bude level 3 bez návěstidel?
Většinu návěstidel nepotřebuje už ani L2; Uničovka je takovým přechodným typem – většina návěstidel ještě zůstala, byť jsou poněkud zjednodušena. Ale některá už tam nejsou vůbec. A na trať samotnou se bude odjíždět kolem zhaslého hlavního návěstidla – a co znamená zhaslé hlavní návěstidlo pro vlak, který nejede pod dozorem ETCS..?
Zhasnuté odjezdové návěstidlo je jen pro vlaky s ETCS, jestli to chápu. Vlak bez ETCS musí mít volný celý mezistaniční oddíl a jede kolem odjezdového návěstidla na volno (max. 100), vlak s ETCS jede kolem zhasnutého odjezdu, když dostal povolení aspoň do prvního volného ETCS oddílu (max. rychlost co mu ETCS oprávnění povolí), klidně i za vlakem bez ETCS (na uničovce jsou mezi stanicemi většinou 3 ETCS oddíly [bez návěstidel, jen označené lokalizačními značkami]). Zhasnutý odjezd je proto, že není zaručená volná trať až k dalšímu světelnému návěstidlu, ale jen k dalšímu oddílu. (Volnost ETCS oddílú je zjišťována počítači náprav.)… Číst vice »
Zhasnutý odjezd je proto, aby vlak s uděleným oprávněním k jízdě nejel kolem návěsti Stůj – to je celé. To tak myslím nikde není, třeba v Německu na LZB dokonce návěstidla – pokud fyzicky jsou – v dané jízdní cestě úplně zhasnou při kabinové signalizaci na LZB, protože prostě neplatí a strojvedoucí se jimi neřídí. Nevzniká tak problém náhlé změny návěsti na Stůj na ETCS – jako na síti Správy železnic, státní organizace – viz text níže: Jízda v módu Plný dohled Když je na DMI zobrazen symbol pro plný dohled, tak strojvedoucí mimo jiné: – musí provést opatření k… Číst vice »
A neplatí, že zhasnuté návěstidlo = stůj?
Jinak v pražském metru existuje návěst „návěstidlo funguje“ (bílá, reakce fíry je čumět na desku)
euro cz nesmysly
Naprostá lež. I na trati ETCS může jet parní vlak. Zas jen je třeba osočit Správu železnic, jiný důvod toho příspěvku nevidím. Snad jen blbost autorů webu, ale to už je klišé.
Fakt? A víte, co je výhradní provoz nebo znáte nějakou parní loko s ETCS?
Všechno jde, když se chce. SŽ ale nechce.
Možná byste si měl zjistit, který subjekt v ČR má jako jediný pravomoc určovat, které tratě a od kdy spadnou do výhradního provozu ETCS. SŽ to pro vás možná překvapivě není – ani nemůže být.
SŽ ale ty parní mašiny nevlastní, aby do nich cpala mobilku.
Neznám. Ovšem i vozidlo bez ETCS bude moct na trať vybavenou ETCS. Jen za určitých podmínek.
Jestliže něčemu nerozumíte, tak to ještě neznamená, že to je špatně.
Jistě, i ČD tomu nerozumí. Nashle
Určitými podmínkami myslíte za dění výluky na v mezistanicnich úseku i na v dané stanici? To je kapacitní sebevrazda. V tuhle chvíli bude otázka buď přesunu historických jízd na tratě bez etcs, nebo případně za vlak přivěsit loko vybavenou s ETCS a technicky vyřešit snímání baliz na vedoucí lokomotive, případně zvážit instalaci etcs do historických vozidel. Byt historický provoz mám rád, je potřeba uvažovat i s budoucnosti
Správu železnice nemusím. Spoustu věcí nedělá. Nehlásí zpoždění, zavírá a bourá čekárny, není schopno postavit na nádraží na koridoru Rájec -Jestřebí lávku nebo podchod. Kde máte na dálnici přechod pro chodce ??
V Sofii. Platil jsem tam pokutu.
I v Polsku. S úrovňovou křižovatkou a semafory.
„Koridor“ ale není dálnice. Na silnicích I. třídy přechody jsou. Dokonce i na někdejší R při Zbraslavi jeden býval, pokud si dobře vzpomínám. Na VRT už přechody patrně nenajdete.
Okolo VRT najdete jen ploty.
Lze to vyřešit tak, ža na postrku místo „berty“ bude ETCS eso?
Zrovna jsem to chtěl taky napsat. Teoreticky by to jít mělo.
ETCS zcela logicky musí mít vozidlo v čele vlaku.
Je prý nějaká norma, jak daleko může být snímač ETCS od čela vlaku. Takže tohle řešení prý není možné.
Já už jsem navrhoval, aby za lokomotivou byl nějaký historický vůz osazený ETCS (včetně snímače), kde by bylo pomocí kabelu (nebo wifi?) přeneseno DMI do kabiny strojvedoucího. Taky špatně právě kvůli vzdálenosti.
A když četa na lokomotivě bude řešit nějaký problém? Jel jste někdy na parní lokomotivě? Do dnešních dnů jsou nostalgické jízdy odkázány pouze na oči strojvedoucích a topičů a předávání povelů – volno, stůj, výstraha. Můžeme být všichni rádi, že žádný parní vlak neprojel stůj nebo se nestalo něco horšího. ETCS je od toho, aby zvedlo kvalitu zabezpečení. Takže z pohledu legislativy a tlaku na bezpečnost jsou parní vlaky na obtíž. Nějaký snímač a zobrazovač nic neřeší ….
A nemyslíte si, že to, že se s párou v podstatě nic nestalo, je v něčem jiném? Parní vlaky na obtíž, to jste poněkud přehnal… A co ekologie?
Co vím, tak v Anglii je tím vybavena lokomotiva Tornádo. Na řadu mají přijít další.
Můžeme být všichni rádi, že žádný parní vlak neprojel stůj
Projel, ale projel. V minulosti jich bylo až až.
No vidíte a s tímhle by na jen oči odkázány už nebyly.
Tak hlavně by v tom voze byl na tom ETCS navěšený ventil na vypuštění vzduchu (nepředpokládám, že by se tohle dalo umístit na lokomotivu, na tu by možná šel namontovat snímač balíz ETCS), když už by náhodou strojvedoucí nereagoval na pokyny v DMI. Takže žádné jen „Nějaký snímač a zobrazovač nic neřeší“.
Zřejmě by lokomotiva s ETCS musela být na čele, pára na postrku. Vycházím z toho, že u netrakčních jednotek musí být vybaven ETCS mimo lokomotivy i řídící vůz.
Vybavení řídícího je pro cestu zpátky!
A nebo může párovka před sebou tlačit vozík s patřičnou vejbavou a v budce můžou mít tablet. Pokud se bude opravdu chtít, tak se určitě nějaké řešení najde…
A ten tablet bude umět spustit rychlobrzdu? To je zásada zabezpečovače: Zafunguje i bez člověka.
Bude-li vozek napojen na příslušné potrubí, tak nevidím důvod, proč by nemohl. Stejně tak dovede vlak zastavit kterákoli rukojeť v každém jiném vagóně. Tablet pak jen zobrazí info pro četu…
Nebojím se toho, že by se řešení nenašlo…
Domnívám se, že teroticky ano, provozně nejspíš ne. Aby případně došlo k odvrácení či zamezení incidentu v dopravě, musí být vozidlo v čele vlaku.
Však praxe ukáže. Kde je vůle, je i cesta.
Já se domnivam, že by pro bezpečnost v provozu byly lepší jiné technologie, než ETCS.