Poslední dva týdny jediné úzkorozchodné tramvaje v Česku. Trať z Liberce do Jablonce upraví Eurovia CS
Tramvaj z Jablonce nad Nisou do Liberce na území Vratislavic nad Nisou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Cena v soutěži je nakonec o desetinu vyšší, než byl odhad.
Na radnici jsou opravdu moc velký blázni. Zničit něco co by mohlo sloužit další generaci. Uvědomte si že je naše rarita a spousta lidí o to má zájem aby to tady zůstalo na dále. Brát za něco velké peníze a strkat si je do kapes to hrdinské co. Obzvlášť když takový lidí dělají na radnici a strkají hlavu tam kde to mají rádi Němci a pokud je to z evropského fondu. Nechte tuto trať jak je postavená a lidi budou navždy spokojení a štěstí.
No tak co se týče toho, že „lidi budou navždy spokojení“, tak opravdu? Komfort je nulový, jezdí tam akorát starý T3 a na nový tramvaje je trať úzká. Myslíš, že cestující řeší, jestli je trať rarita, nebo ne? Raritní úzkorozchodnou trať ocení maximálně šotouši, a ne cestující, kteří chtějí větší komfort.
ono je otázka, kolik toho komfortu si může dovolit, když hlavní akcionář Liberec dluží 2 miliardy, které splácí. Je fakt, že ten šrot, který tam jezdí skoro 50 let už těžko někdo z cestujících ocení. Na druhou stranu, tramvajová doprava mezi těmi městy rozhodně není nejrychlejší a tím, že byla úzkoroschodná, rychlost tomu také odpovídala neb z věci vyplývá, že úzkoroschodné tramvaje jsou i nestabilní co se týká vyšších rychlostí i tak je vlak rychlejší než tramvaj a autobus více variabilní než tramvaj
Proč má vlak kratší jízdní dobu mezi Libercem a Jabloncem? Asi je to i tím, že tramvaj má více zastávek. Snad to pochopíte. A zrovna žeby vlak byl ideální pro cestu z centra Liberce do městského obvodu Vratislavice? A variabilní autobus není také zrovna ideální. Proč při náhradní sutobusové dopravě se lidé těší, až opět pojede tramvaj? Zkrátka meziměstská trať v našem případě je to nejlepší a proto její nákladnou modernizaci podpořilo i ministerstvo dopravy. Ale pokud cestujete mezi Jabloncem a Libercem často, využívejte variabilní autobusové spojení přes Rýnovice.
Eurovia firma bez volných kapacit. Ten HMG prací , to je tragédie. Osobně jsem pracoval na větších i delších -traťově, rekonstrukcích , kdy termín byl někde jinde (o půlku méně). První etapa při echt pomalé rekonstrukci a 10 lidech cca 3 týdny. Výměna podvozku trvá asi 4 hodiny. Proboha kdo věří těm bulíkům o složitosti tohoto procesu. U nás umíme udělat stavbu o 5 lidech za 5 let (a tím štvát celé okolí) . Jinde v cizině (rozhodně né na Slovensku) udělají tu samou stavbu za 5 dní.
Pokud vím, tak Eurovia se dříve jmenovala ODS dopravní stavby Ostrava, tj. firma, které ve studénce spadl ten most na projíždějící vlak.
Eurovia se dříve jmenovala Stavby silnic a železnic. ODS je jednou z firem, kterou SSŽ koupily.
Ve Studénce to byl Bögl a Krysl.
Úplne zbytočná zmena rozchodu, vyhodené peniaze, ktoré sa mohli použiť na kvalitnejšie vozidlá. Nasťastie sa toto komunistické „unifikovanie“ podarilo v Bratislave zastaviť.
Problém je existence dvou rozchodů v jedné síti. Pokud se do tramvaje nastupuje ze silnice, tak to není až tak vidět. U nástupního ostrůvku ale vzniká mezi vozidlem a hranou peronu různě velká mezera. Nic moc z pohledu cestujícího.
A předělávat celou síť zpátky na metrový rozchod v tuto chvíli je už nesmysl. Bylo by to ještě dražší.
já teda moc praktických zkušeností nemám, ale T3/T2 na úzké jsou užší než na standardním rozchodu? osobně bych neřekl…
nebo to myslíte tak, že toto způsobuje umístění „třetí“ koleje ve splítce? to to nejde udělat tak, že by bylo víc místa bylo ve středu a ne na okraji?
To by tam musely být kolejnice 4, aby střed vozidla byl vždy ve středu trati a tím pádem by byl střed vozidla stejně daleko od nástupní hrany u obou rozchodů.
O tom, co je nebo není zbytečné, si rozhoduj u vás na Slovensku.
Trochu nemístná poznámka, já jsem na Sovensku vystudoval vejšku, často jsem zde pobýval a rád se na Slovensko vracím.Černohronská úzkokolejka je moje srdeční záležitost, stejně jako TEŽka…
Já mám taky Slovensko a Slováky rád, rád tam jezdím a trávím dovolenou, ale proč nás má poučovat někdo ze země, která taky na tom není úplně nejlíp? Vím, že to myslí dobře, ale v takovém případě ať udílí rady na Slovensku a ne tady. My tady máme dost svých takových lidí. Pokud se mu nelíbí, co tady my Češi děláme, tak tady opravdu nemusí být. Užívá si toho, co tady máme a co mu nedokázala nabídnout jeho země, tak má být vděčný. A ne ještě kecat, co tady máme špatně.
No nevim, myslím že v tom, jak se máme my tady a jak se mají na Slovensku, si můžeme směle podat ruce.
Že je někdo Slovák, automaticky neznamená, že má držet hubu. Zvlášť pokud je český občan.
Změna rozchodu zachránila liberecký provoz od zániku, takže svůj smysl měla. Nicméně souhlasím, že v podmínkách Bratislavy by to byla hloupost.
Samozřejmě. Tenhle „chytrý“ Slovák totiž netuší, že nejde o rozměr rozchodu, jako spíš o kompatibilitu. Je jedno, jestli v Liberci a Jablonci bude normální nebo úzký rozchod. Jde o to, aby byl jediný v celé síti.
+jde o to, aby to byl rozměr stejný, jako ve zbytku republiky, protože to umožní nakupovat např. tramvaje vyřazené jinde. V případě nákupu funglovek to bude standardní rozměr s potenciálem pro nižší, nebo alespoň ne vyšší cenu.
Zbytečná poznámka, rozhodnutí o změně rozchodu v Liberci padlo po odchodu komunistů…
Ono tramvaje na Jablonecké části se kapitola sama pro sebe. Nic méně buďme rádi, že tramvaj zůstane a bude do Jablonce jezdit. Rozchod 1000 mm už dafakto zanikl, protože tramvaj z vozovny se už nedostane do jiného směru nez do Lidových sadu, bavíme se o 1000 mm. Nově instalované výhybky na Fugnerově ulici už umí pouze 1435 mm. Tak
Několikrát se to psalo v jiných článcích. DP chce ponechat oba rozchody v centru Liberce, právě pro hisotrické vozy.
Ano, ale pouze vozy s úzkou skříni můžou do Lidových Sadů na rozchodu 1000 mm po úpravě zastávek, takže historické T2 a T3 musí na 1435 mm.
Je strašná škoda, že za komunistů byla zrušena tramvajová trať z Jablonce do Rychnova k nádraží. Smysl by měla i dnes.
Vzhledem k přístupu jablonečáku k tramvajím by tato trať byla zrušena i po pádu socialismu.
Všech jablonečáků? Nebo jsou to jenom exoti, které převyšuje počet lidí v tramvaji jedoucí jabloncem?
Asi máte pravdu, ale když ti exoti řídí dopravní politiku Jablonce….
Tak proč se neozvou hlasitěji ti jablonečáci, kteří by si přáli protažení tramvajové tratě logicky do středu města?
Jediný smysl té trati by bylo demonstrovat, kolik peněz by se nechalo ušetřit jejím zrušením. Trať z Jablonce do Liberce má problematický ekonomický smysl, ale co pak trať z Rychnova, který nemá ani 3000 lidí?! Víte, ze ta trať vedla údolím Mohelky a kdo může a musí jezdit MHD, jezdí radši rychlospojem č. 15 po úplně jiné trase? Trvá to polovinu doby. Jezdí bohužel jen ve špičce, po zbytek doby jezdí č. 1 starou trasou, aby jezdil aspoň trochu vytížený.
S jabloneckou tramvají je to v mnoha částech jako s lokálkami. Byla stavěna pro náklad a v jablonecké síti fungoval od začátku smíšený provoz. Přeprava nákladů – především sypké materiály jako uhlí. Těch se něco navozila. Přeprava osob byla spíše doplňkovou záležitostí.
Trať do Rychnova, kterou obslouží jeden autobus, by ekonomický smysl neměla. Trať k Terminálu (čti autobusovému nádraží) to už je jiný lewel s výrazným přínosem pro cestující.
Nejsem místní, o JED jsem hlavně četl. Velmi mně zaujala tehdejší organizace provozu. Žezlo na jednokolejné trati, ve všech vozech spojení přenosnými telefony, díky údržbě řízená Ing. Hausmannem dokázala společnost postavit celou řadu nákladních vozidel, prodej jízdenek na náměstí i do vlaků v celém Rakousko – Uhersku včetně tramvajového přípoje, „rychlíkové“ tramvaje na rychnovské nádraží…. Z dnešního pohledu by část sítě nepřežila, ale některé linky by po úpravě svůj význam měly. Škoda, že místo tramvají má Jablonec jen autobusy jako nějaká vesnice.
Z článku jsem nepochopil, proč tramvaje nebudou zajíždět na tamější terminál. Mi to přijde logické, ale nejsem místní.
Do názvu dopravní terminál má jablonecké stanoviště autobusů hodně daleko. Dopravní terminál za pomocí dotací měl být vybudován, ale podmínkou dotací bylo protažení tramvajové tratě na toto místo. Zcela logické uvažování ale v Jablonci narazilo, jak se říká, jako kosa na kámen. Tak nebude terminál a konečná tramvaje ostane na kraji města.
Jsem přesvědčen, že výběr dodavatele stavby je správný a že Eurovia CS bude pokračovat v náročné modernizaci tratě z Vratislavic na předměstí Jablonce, kde je současná a bude i v budoucnu konečná tramvaje.
Nevím, kdo mi dal minusy. Ale Eurovia CS má se stavbou kolejových tratí největší zkušenosti. Pokud se týká konečné v Tyršových sadech, buďme rádi, že alespoň tak. Že se neopakuje situace ze sedmdesátých let, kdy jablonečtí chtěli konečnou tramvaje na Brandlu. Až na zásah ministerstva dopravy byla konečná stanice stanovena v dnešním místě. Ale i tak byla opuštěna bloková smyčka přes Pražskou ulici jako kompromis. Prodloužení tratě do centra Jablonce je sci-fi.
Mám takový návrh, hlavně pro jablonečáky. Kdo si myslí, že v Jablonci vznikne do deseti let nový dopravní terminál a tudíž i prodlužení tram.tratě,což je podmínkou pro tuto stavbu, dejte mi pod příspěvek +. Kdo je opačného názoru, tudíž že tramvaj a terminál nebude dejte -. Díky