Poslední díl do skládačky. Zastupitelstvo J. Hradce schválilo půjčku na nákup úzkokolejek

Práce na obnově úzkokolejek, víkend 26. a 27 července 2025. Pramen: Gepard ExpressPráce na obnově úzkokolejek, víkend 26. a 27 července 2025. Pramen: Gepard Express

Gepard Express chce rozjet obě úzkokolejky v celé délce do Velikonoc. Smazat technický deficit ale potrvá podle majitele Alberta Fikáčka léta.

Zastupitelstvo města Jindřichův Hradec dnes jednomyslně schválilo půjčku ve výši 20 milionů korun společnosti Gepard Express na nákup majetku zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD). Pro hlasovalo všech 24 zastupitelů, a to vesměs s „poukazem na to, jak velký význam úzkokolejka pro město má“. Podle majitele Gepard Expressu Alberta Fikáčka jde o poslední díl do skládačky financování záchrany úzkokolejek.

Gepard Express musí k nabytí úzkokolejek složit do konce srpna 83 milionů korun (z toho 5 milionů už složil jako kauci), což je suma, se kterou vyhrál konkursní licitaci o majetek JHMD. Už kvůli tomu prodal autobusovou dopravu firmě RegioJet. Mezitím se snaží se souhlasem insolvenčního správce uvést úzkokolejky do provozuschopného stavu, mimo jiné o víkendech organizuje brigády pro dobrovolníky.

„Úzkokolejka je pro nás aktuálně největší a jedinou prioritou. Důvěry města si velmi vážím,“ řekl Fikáček zastupitelům. Podle Fikáčka jsou po dnešním zasedání zastupitelstva peníze připraveny k odeslání. Ještě o přestávce zasedání byla podepsána smlouva s městem o půjčce. Podle starosty Michala Kozára (ANO2011) poputují peníze přímo na účet konkursní podstaty, který spravuje insolvenční správce. Půjčku s jednoprocentním úrokem už začátkem srpna schválila i rada města.

„Lze předpokládat včasné splacení půjčky. Pan Fikáček je srdcař a dobře ví, že je to pro něho i reputační záležitost. Kdyby to nedopadlo, tak už by s ním město nechtělo jednat,“ řekl Kozár. Půjčka je překlenovací do doby, než Gepard Express (resp. spřízněná firma Wagon Service) prodá lůžkové vagony (psali jsme zde).

Půjčka je na čtyři měsíce, jako záruky dostalo město nemovitosti v Jindřichově Hradci, Jarošově nad Nežárkou, Kamenici nad Lipou a Lovětíně. Jejich hodnota je dle znaleckého posudku 43 milionů korun.

Po zaplacení majetku JHMD se stane Gepard Express novým a jediným majitelem jindřichohradeckých úzkokolejek. Do jeho majetku přejdou především dvě úzkorozchodné tratě (Jindřichův Hradec – Nová Bystřice/33 km a Jindřichův Hradec – Obrataň/46 km), na nichž leží 15 nádraží (a nádražních budov).

Získá i kolejová vozidla, přičemž cílem je zavedení turistického provozu na objednávku krajů Jihočeského a Vysočiny. První propagační vlak by se měl vydat na trať v polovině září. Úřední povolení mají JHMD zatím pro provoz na úsecích Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou a Nová Bystřice – Hůrky. Trať je ale ve výluce.

„V úseku Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou skončí výluka 10. září v 15:00,“ doplnil Fikáček. Podle něj je v plánu obě tratě v celé délce zprovoznit do Velikonoc. Bude se ovšem jezdit sníženou rychlostí. „Smazat ten technický deficit a dát oběma tratím, co si zaslouží, potrvá léta,“ dodal Fikáček. Zastupitelům slíbil, že je ochoten jednou měsíčně komukoliv z řad politiků, zvídavých občanů nebo novinářů poreferovat o stavu úzkokolejek a pokroku na nich. Počítá se přitom pouze s turistickým provozem v teplejší polovině roku.

Na nabyvatele ze zákona nepřejdou žádné dluhy nebo pasiva.

Úzkokolejka se ocitla v insolvenčním řízení (a posléze v úpadku) na přelomu léta a podzimu 2022 kvůli stamilionovým dluhům (cca 350 mil.). Od října téhož roku provoz (s malou loňskou výjimkou) stál. Následující léta byla vyplněna snahou o reorganizaci, jejíž tváří se stal podnikatel Jan Kysela. Jeho plán, který letos začátkem roku ztroskotal, spočíval v přivedení investorů a následném převodu majetku na svazek obcí.

Částka získaná konkursem uspokojí fakticky jen zajištěné věřitele, především společnost Findigo consulting, která převzala pohledávky Raiffeisenbank.

Tagy Gepard Express insolvence JHMD JHMD Jindřichův Hradec
Žádné komentáře