Poslední díl do skládačky. Zastupitelstvo J. Hradce schválilo půjčku na nákup úzkokolejek
Práce na obnově úzkokolejek, víkend 26. a 27 července 2025. Pramen: Gepard Express

Gepard Express chce rozjet obě úzkokolejky v celé délce do Velikonoc. Smazat technický deficit ale potrvá podle majitele Alberta Fikáčka léta.
Co mi trochu stále z pozice GE chybí, je představení koncepce, za čím se jde…na jednu stranu se profilují jako zapálení brigádníci (zde to vede na rovinu občasné jízdy pro fajnšmekry na nějakých 10km) , na druhou stranu se hází slova o pravidelné dopravě (to chce zas úzkou spolupráci s kraji, významné zlepšení infra atd….) – zde se kloním k tomu, že je obrovsky ztracenou šancí, které mohlo vzejít ze spojení s panem Moťkou…. jeden mohl na „severní“ větvi dělat reko GEO a koupit nízkopodlažní Stadler, druhý si kdesi u Hůrek mohl hrát s parničkou a vzájemně se podporovat a… Číst vice »
Třeba bude dotace jak na Osoblaze 434.- Kč na kilometr !!! A to nikdo neřeší.
Od koho?
Od Karla 😉
Pane Sládek, kde nic není, ani smrt nebere… 🙂
Také proto jsem si dělal srandu 🙂
Jakkoliv přeji Albertovi úspěch, tak jsem i nadále velmi skeptický. Tomáš Záruba a M1M2 mají naprostou pravdu. Pořád tvrdím, že to zachrání jen velcí kluci.
Je v okolí úzké něco zajímavého pro nákladku nebo to může vozit jet lidi?
Problem současné nákladní železniční dopravy obecně je v tom, že se šíleně rozevřely nákladové nůžky mezi mody dopravy. Kdyby to bylo cenově výhodné, nebo aspoň srovnatelné, tak i úzkokolejce by nestačily podvalníky🙂
Nejde jen o cenu, ale i spolehlivost a rychlost. Vozové zásilky prostě přešly vetsinou na silnici. Navíc žel. přeprava není pro stát prioritou. Snad zůstanou aspon ucelené vlaky.
To druhé je řešitelné. To první je čistě politické rozhodnutí.
Velice přesně řečeno. Šotoušům se to líbit nebude, ale chce to kapitál. A když se ho nedostává ani na samotnou koupi, pak logicky velkým úspěchem bude už „prostá stagnace s vysekanou trávou a přejezdy, natřenými hektometrovníky a námezníky „. To nemyslím nijak pejorativně, ale kapitál na rozvoj nenahradím brigádami. To jsou jen uspořené okrajové náklady. V potaz je nutno vzít obrovský vnitřní deficit vzniklý podfinancováním na smlouvách uzavřených v roce 2009. Smluvní kompenzace vycházely z toho samého memoranda, na kterém 2009-19 jezdili ČD, tzn. dluh cca 40-50 CZK/vlkm v dopravě. ČD měly a stále mají dostatek nepotřebného majetku, kterým to… Číst vice »
Překvapilo mě poměrně dost , že nevyhrál Moťka a že se třeba nedomluvil dopředu s Albertem na provozování drážní dopravy.
Také jsem si myslel, že by to tak mohlo (a mělo) proběhnout, protože by to asi bylo nejméně špatné řešení ze všech těch po přerušení provozu možných. Ale účastníci licitace měli asi jiný názor.
To je podle mne promarněná šance, byť jsou milovníci železnice šťastní ze skutečného výsledku.
Ale člověk co na nohy postavil dvě firmy, předpokládám k tomu by byl s kapitálem v zádech pokud se nepletu jsou jiné možnosti, než zájemce co si bohužel půjčuje na holou koupi něčeho co potřebuje peníze, peníze a zase peníze.
Opravdu si myslíte, že „jsou milovníci železnice šťastní ze skutečného výsledku“? A co je vlastně tím „skutečným výsledkem“ – to, že se JHMD dostaly přibližně do stejné situace jako když je Čéška za korunu předal od „státu“ Šatavovcům? Nebo to, že Fikáček podobně jako kdysi Aleš Bílek na ČHŽ začíná prací brigádníků, díky které sice snad dokáže nějaký provoz rozjet, což na úspěšné dlouhodobější fungování té firmy nemůže stačit? Byl bych samozřejmě velice rád, kdyby se bohulibý Fikáčkův úmysl zdařil, ale provozování takového molochu není zdaleka jen něco jako třeba občasné výletní okružní jízdy po severozápadě Prahy nebo výlet trolejbusem… Číst vice »
Milovníci železnice jsou šťastní, že to do ruky dostane milovník železnice a ne klasický podnikatel, což bylo před nedávnem v řadě diskusí prokázáno. Nikde jsem od nového nabyvatele neslyšel ani náznak o koncepční představě co s tím. Doba postoupila, nejsou devadesátky, ty jsou za námi a dnes vše začíná a končí u peněz, přesněji u zjištění stavu majetku, možností co nabídnout a za kolik a nastavení cash flow. Ne u brigád a ojedinělých akcí. Ostatně ukázkovým příkladem je vývoj samotných ČD. Před 20-léty se finančně s obrovským vypětím sil zmohly na Regionovu, to byl onen pokrok a dnes? Nastavily finanční… Číst vice »
Už delší dobu myslím, že teď jde prostě jen o to získat čas (= “nějak to zprovoznit”) k čekání na vhodnou politickou konstelaci, aby tu infrastrukturu získal (“chtěl získat”) nazpátek stát, ovšem nikoli s cílem to zrušit. Nebo možná kraje. Provoz samotný už se pak vždy nějak udělá. V době lití 50-100 MKc/km do dříve nemyslitelných tratí už je doba celkově někde jinde, než když se to privatizovalo. Což by tehdy nikoho nenapadlo dělat, kdyby věci fungovaly jako dnes.
Pro mínusáře: https://zdopravy.cz/podepsano-provoz-na-osoblazce-prechazi-pod-obce-trat-ceka-jeste-oprava-256755/
Obávám se, že to je jen hodně nerealistická utopie a taková politická konstelace nemůže v historicky dohledné době vůbec nastat = něco jako „záchrana JHMD“ je tak hluboko pod rozlišovací schopností politiků, že nic takového je vůbec zajímat nikdy nebude.
Mě připadá, že si sám silně protiřečíte – třeba i v tom, že milovníky železnice a „klasické podnikatele“ stavíte do jen nutně výhradního protikladu. Kladně ale hodnotím, že jste podpořil dávnou obecně známou zkušenost, že na pouhé činnosti dobrovolníků žádná dráha nemůže dlouhodobě fungovat – a právě proto si nemyslím, že by milovníci železnice byli (a mohli/měli být) šťastní, že to do ruky dostane milovník železnice a ne klasický podnikatel, samozřejmě milující a rozumějící železnici.
A kde ti velcí kluci jsou, že nevyhráli? 🙂
Ale jeden tady byl. A prohrál, jakkoliv si myslím, že je to špatně a také to nejsem úplně schopen racionálně pochopit, viz diskuse výše.
A propos, off topic dotaz.
Netuší kdokoliv z informovaných, jaká je aktuální situace se slavnou „zážitkovou“ železnicí Uhřice Čejč, respektive Uhřice Krumvíř, momentálně Uhřice Bohumilice?
Zdá se, že nadšení z provozu na Ždánce upadlo ještě rychleji, než nastalo, stejně jako koncept Co stanice, to tématická zábava.
Co jsem zachytil info po loňské sézoně, tak nadšení opravdu opadlo. Svezení vlakem moc netáhlo, lidi se spíš jenom zastavili v Uhřicích.
Jsem z Čejče, děda co by fíra sloužil na 255 a na Ždánce, tak mám k této trati lehce „osobní“ vztah. Situaci kolem Ždánky sleduju v podstatě od dob poslední jízdy osobáku. Když jsem se na této stránce onehdy dočetl, co se po jejím prodeji chystá, byl jsem hodně natěšený, hurá, atrakce z humnana! A tak jsme předloni vyrazili s dětma na první jízdu. Uhřice Krumvíř 89,- osoba, jezdilo se 3x za den, pro velký zájem se musela místa rezervovat. Fajn. Minulý rok – jezdíme 4x za den, cena 189,- osoba. Občas mívám cestu kolem nádraží a tak nešlo nevšimnout… Číst vice »
Byli jsme tam v červenci a majitel, který byl na místě povídal, že chce jezdit v celé trase a stále platí,co stanice to zábava. Navíc tam provozují drezínu.
No…ždánka….ono už jen ta internetová prezentace působí ultra lacině, nulová reklama kdekoli v okolí, možnost skloubit to s cykloturistikou taky nula (nutnost jet to jen jako „okruh“…. nejsem majitel, nic z toho nemám ani tak ani tak…ale z mého pohledu je tam prostě špatně úplně vše….). Srovnejte např. s dráhou Olympia…večerní prohlídky, extra termíny s extra programem atd…. Rozhodně Ždánka má co nabídnout, ale nějak se nechce nebo neumí nabídnout….Dalo by se o tom psát dlouho….
S děckama se za Olympií stavujeme rádi.
On je trestuhodně nevyužitý potenciál i tratě z Hodonína do Zaječí, vždyť každá stanice je vinařské epicentrum a v podstatě každá stanice a zastávka sídlí na turistické stezce a/nebo cyklotrase.
Plus napojená Ždánka.
Když to jde ve Zbýšově, proč by to nešlo i tady.
Zbýšov je ovšem atraktivní minimálně svým úzkým rozchodem a z Brna je navíc Boží Požehnání relativně snáze a rychleji dostupné než Uhřice nebo i Krumvíř, kde se navíc nenabízí ani žádná „extra drážní anomálie“, ale „pouhá“ nostalgie. A Olympia je úplně jiná kategorie, to je už (z pohledu návštěvníků) úplný městský lunapark dostupný kdykoli snadno arychle městským autobusem.
Pokud to rozjede a udrží v provozu má můj hluboký obdiv…Přeji jen to nejlepší.
Otázka zní, jak dlouho. Podle mě bez objednání klasické ZDO aspoň na většině severní a části jižní větve to prostě nepůjde. Hlavně tedy ohledně příspěvku ze SFDI.
Je jasné že na této trati není možné žít jen z dopravní obslužnosti.Tato trať je pro mě historické dědictví.Nelze na tom zbohatnout.Bez dotací to asi nepůjde.Ale v Čechách se vyhazují peníze za daleko větší sračky.Tomuto přeji jen úspěch a rád se i svezu…
Jistěže nejenom, ale základ bych v tom viděl. Přinejmenším do Černovic a Blazejova (zde tedy asi nějaký peron blíže centru) popr. M. Ratmirova. Ale holt by to chtělo komfortem adekvátní vozidlo, byť dočasné by mohly TUcka tahat “aspoň” nějaké použitelné vozy. Ja vím, kde vzít a nekrást…
Vy v těch Černovicích musíte mít asi nějakou babu.
Je zřejmé, že o možné frekvenci na úzké nemáte úplně jasno: nějaká minimální doprava pojatá jako ZDO třeba i jen po dobu letní sezóny nebu vybraných dnů v týdnu může klidně uspět i při tom, že základ ZDO budou jinak tvořit autobusy. Odmítat možnost využít úzké i jako ZDO je tak z principu je sejná hloupost jako tvrdit, že úzké mohou nahradit v ZDO současné autobusy.
Pro mínusáře: je velký rozdíl mezi charakterem frekvence všednodenní a víkendové, a přitom obě potřebují nějakou ZDO – zkuste se podívat třeba na „posázavský pacifik“, a pak možná pochopíte, jak by „v malém“ mohly třeba fungovat i JHMD.
Nebo spíš vím o dojíždění Cernovice – Kamenice. Nebýt HB, zrovna tady by se jezdilo “normálně” (a ještě pár let zpět tam jely asi jen dva busy denně), poloha nádraží OK. Případná nabídka akceptovatelnými vozidly by byla plně srovnatelná s mnoha úseky, kde objednávku vlaku nikdo nezpochybňuje.
Někteří se holt nedovedou odpoutat od “ale to je úzká”.
Autobusové spojení vámi uvedených obcí aktuálně nabízí ve všední den 15 spojů v jednom směru.
https://idos.cz/autobusy/spojeni/vysledky/?date=28.08.2025&time=04:00&f=%C4%8Cernovice,,n%C3%A1m.;%20Pelh%C5%99imov&fc=200003&t=Kamenice%20nad%20Lipou&tc=1
To je ale až reakce na konec úzké. Dřív to nebylo.
To je možné, ale teď to je.
Vážně si myslíte, že kraj kvůli Fikáčkovi ty busy zařízne a řekne místním. „Jezděte zase úzkou“ a bude platit trojnásobek toho, co nyní za bus?
Tak na jednu stranu je to hezké, když se to podaří rozjezdit, ale šotoušská rovina věci je věc jedna a zdroje na obnovu a provoz je věc druhá. Kapitál se tomu říká a ten se nedostává ani na samotnou koupi. To je pak těžké. Už naše babičky říkali, že z ho…. bič neuděláš a když, tak si nezapráskáš. Při troše dobré vůle by ZDO mohla být JH – Kamenice n/l. Ale!!! Jaký smysl to má z pohledu kraje, když bus na km jízdy bude za 25% ceny km vlaku. Navíc by to na ZDO chtělo vozidlo odpovídající dnešní době. Být… Číst vice »
Takže se má úplně zbytečně propálit z veřejných rozpočtů 17 mio, aby se z jiné kapsy veřejných rozpočtů získalo 20 mio? Nebylo by efektivnější těch 17 mio dát na tu infrastrukturu rovnou?
Bez minimálního objemu výkonů bude do infastruktury nula. A doprava bez kompenzací prostě nejde. Ano máte pravdu ekonomicky, když se podíváte na veřejné dokumenty o financování se řešení provozu blíží kulatému čtverci. A investice, ty jsou kdesi za obzorem.
Nechť má nový majitel úspěch, ale bez kapitálu to prostě nepůjde a když ho nemá ani na koupi, jak potom ned provoz, bože nedej na investice.
Na to stačí objednat 12nákladních vlaků. 1TU a k němu plošinový vůz vezoucí vzduch. Trasa Jindřiš Rodvínov 🙂
To bych si nechal na ty zbylé úseky, kde se kraj(e) ukecat nepodaří. 🙂
Význam má tato trať jenom v hlavách některých nostalgiků a fandů do železnice. Jinak úplně normální běžnej autobus zajistí rychlejší a vzdálenostně dostupnější a celkově levnější dopravní obslužnost daných obcí.
Bohužel je to drsně řečená realita. Týká se ZDO. Jako turistický cíl je to něco jiného. Tam to potenciál má, jen je otázka je-li v turistické módu možno ekonomicky dlouhodobě utáhnout celých 80 km (stavebně fakticky 100 km).
Myslím, že musíte rozlišovat jestli má trať dopravní význam nebo lokální, historický. Dopravní význam má mizivý, ale technická atrakce spojená s regionem to bezpochyby je.
V tom začlenění úzkokolejky máte naprostou pravdu!
Proto je naprosto mimoběžná představa tuto „technickou atrakci spojenou s regionem“ držet při životě pomocí financování ZDO.
Ti, kteří nesystémové řešení skrz ZDO prosazují, nechť si sami jezdí 300 dní v roce 2x denně do práce/ školy a zpět podobně rychle a pohodlně v místě svého bydliště.
Navíc pochybuji, že by dnes jakýkoliv krajský politik dal opozici do ruky tak levně munici proti sobě. Jihočeský kraj jednoznačně deklaroval zájem objednat pouze sezónní turistické vlaky.
https://zdopravy.cz/kuba-autobusy-jsou-o-dve-tretiny-levnejsi-nepotrebujeme-uzkokolejku-aby-nekdo-dojel-k-lekari-241471/
Petfektní. Koleje jsou tu proto, aby se po nich jezdilo.
Ale někdo to musí zaplatit.