Poslední dálniční známky jako samolepka. Nově je nemusí platit majitelé elektromobilů i části hybridů

Dálniční kupóny pro rok 2020. Foto: ministerstvo dopravyDálniční kupóny pro rok 2020. Foto: ministerstvo dopravy

Stát zahájil prodej ročních dálničních kupónů pro rok 2020. Má jít o poslední papírové známky, které si musí řidiči vylepit

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
liberal shark

Zvýhodnění vybraných typů pohonné soustavy je protiústavní a není pro něj žádné opodstatnění. Veřejný zájem neexistuje.

Arimatejsky

Veřejný zájem právě vychází z ústavy a listiny, proto máme mimo jiné právo na zdravé životní prostředí. Fiskální nástroje jsou běžně používané v zemích s kontinentálním i anglosaskym právem a je vysostnym právem státní moci zavádět daně či poplatky nebo je vybraným skupinám poplatníků rušit. Již nyní je mýto odstupnovano podle emisí a dálniční poplatek neplatí jednostopá vozidla a tříkolky. Na stejném principu nic nebrání zrušení poplatku pro vozidla s nižšími emisemi tank to wheel než 50 g CO2.

Petr

A jak pozná řidič, že vozidlo má platnou dálniční známku?

Josef

Jestli bude stat vybirat dodatavatele systemu na znamky tak dlouho jako vybira zhotovitele treba na stavu Louny, zkapacitneni, tak mame za rok v prodeji krasne znamky na rok 2021.

R2R2

Z meho pohledu by to bylo lepsi, nez to bez vyberoveho rizeni zaadt prvnimu kamaradovi, coz se bohuzel nejspis stane.

Josef

Pripadne to bude kombinovana varianta, nejdriv se to nestihne a pak se to teda zada kamaradovi, aby se to stihlo v dalsim roce

Kamui

Nevidím důvod, proč by elektromobily neměly platit poplatek. Opotřebení cesty způsobí stejné, jako auto s pístovým motorem.

Pavel

Opotřebení cesty způsobí dokonce větší, nedávno o tom byla studie. Elektromobily jsou těžší a mají výrazně větší akceleraci, takže více devastují prostory rozjezdů na křižovatkách.

Marek Turnovec

A kolik takových křižovatek tak běžně je tak třeba na průměrných 100 kilometrech české dálnice? A těch rozjezdů a brždění by snad také na takové dálnice také nemělo být moc, pokud nepočítáme nějaké kolony někde na rozestavěné D1…

Rajče

Na LPG/CNG ministerstvo dopravy hodilo bobek s argumentem, že nás je moc. Elektroauta, která mají výfuk v uhelných a atomových elektrárnách jsou prý čistější. Svět se v kravskou prd*l obrací ….

Josef

On se hodi bobek i na ty elektroauta az jich bude vic, jeste jsem zvedav co se stane az jich bude vetsina, to najednou statu vypadnou prijmy ze spotrebni dane na palivo, takze pocitam, ze dobijeni elektroauta pak taky „mirne“ podrazi.

liberal shark

Přesně tak. V Norsku už se to stalo.

Arimatejsky

Zrušení poplatku je nástroj ke zvýšení počtu BEV, tudíž při dosažení cíle je nástroj zrušen, nevím co na tom někoho překvapuje, vždyť je to logické.

Adam H

Tak ono to přijde, to se nebojím. Pokud by se elektřina pro elektromobily zatížila daní stejně jako paliva tak nákladově se dostáváme skoro nula nula s dieslem. S tím užitná hodnota toho automobilu je výrazně nižší (aspoň teď).

Sám jezdím jak čistě elektromobilem, tak naftou i benzinem. Elektro má výhodu na krátké jízdy v jedné osobě v autě a v klidném počasí (bezvětří, sucho, …)

left-libertarianball

Chudáci majitelé hybridů za půl mega. Ti na tu známku chudáci nemají. Ti by naopak měli ještě doplácet na známky pro pracující 🙂

Mirek

Jasně a každého kdo si třeba koupí barák bych rovnou upálil na hranici (nejdříve by se ale barák zkonfiskoval ve prospěch pracujícího lidu)

Arimatejsky

Jestli jste pracující a nemáte půl mega ani služební auto, tak děláte něco špatně a měl byste se nad sebou zamyslet.

Jan Sova

půl mega za hybrida ?? Jste z levného kraje. Leda by to mělo dojezd 150km.

R2R2

Ja si nejsem jist, zda je uplne ustalena terminologie, ale nazev hybrid se bezne pouziva pro automobily, ktere kombinuji spalovaci motor s elektromotorem napajenym baterii, ta byva vetsinou relativne mala, mnohdy se neda dobijet a i u tech dobijecich, ktere maji o neco vetsi baterie, dojezdy byvaji obvykle v desitkach kilometru, 150 kilometru by byl na pomery plug-in hybridu pomerne vysoky dojezd. S levnym krajem se da presto souhlasit, hybridy splnujici parametr udavanych emisi do 50 g/km jsou napriklad Hyundai Ioniq s cenou priblizne od 800 nebo Skoda Superb od 900 tisic. Teroreticke dojezdy se u nich udavaji cca 60… Číst vice »

thegrid

Tak zrovna u hybridu, který než najede na dálnici – projí svou zásobu energie v baterkách a po dálnici pojede čistě na fosilní palivo je osvobození naprosto nelogické.

Miroslav

Většina hybridů má emise CO2 nad 50 g/km. Týká se pouze plug-in hybridů, kterých je minimum. Navíc i na té dálnici při jízdě se baterka postupně dobije a v některých režimech jízdy opět využije.

thegrid

„Většina hybridů má emise CO2 nad 50 g/km“
Možná tak prvních 50km s plně nabitou baterií. Rozhodně to není nějaké perpetuum mobile, kde vám ještě přibývá nafta v nádrži – kolik vám asi přibude elektřiny v baterkách na dálnici? 0-0-nic.

David

Z nadhledu logické je. Stát chce podporovat ekologičtější vozy a ty se většinou nepohybují jen po dálnicích.
Z pohledu čistě dálničního to smysl nedává. Stejně tak ale nedává smysl zpoplatňovat dálnice. Neměla by být dálnice nejlevnějším typem silnice a naopak městská třída tím nejdražším? Ve finále je to jen jakási daň za používání vozidla pro delší cesty. Jen pro info: roční kupón má cca 2/5 všech aut v ČR.

liberal shark

Přesně tak. Měl jsem půjčený hybrid Toyota CH-R. Mimo město jel výhradně na benzín. Přínos veškerý žádný.

Jirka B.

Auris to same, navic bezstupnovy variator s umelymi stupni byl k vzteku. Doma bych to nechtel.