Poslední airbus vlastněný ČSA odlétl do šrotu. Dopravci zůstalo jediné pronajaté letadlo
Airbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Ve flotile zůstává pronajatý A320.
Ve flotile zůstává pronajatý A320.
,,Doporučení techniků…“. Pí Dufková byla vždycky vtipná.
ČSA byla před mnoha lety 1. společnost, se kterou jsem letěl do Řecka.
Je to taková pěkná tečka za tím naším případem. Opakuji: je to taková pěkná tečka za tím naším případem.
Pokud vím, tak ČSA koupili majitelé, kteří provozují leteckou společnost Smartwings. Důvod proč koupili ČSA je velmi spekulativní. V každém případě se zbavili přímé konkurence a využili letité dobré značky, aby se dostali v letectví na lepší pozici rychleji. Když jsou majitelé ČSA, tak úspěšní v podnikání jak tvrdí u Smartwings a mají tolik letadel, je zvláštní, že ČSA nyní nemá vlastní jediné, pouze jedno pronajaté. I výsledky společnosti neodpovídají majiteli. Odprodej 12 let v dobré kondici A319 jen dokazuje, že je něco divné. Zvláště když firma Smartwings nakonec neodebrala objednané, dokonce už hotové letouny Boeing 737 max a letouny… Číst vice »
Co prosím podle Vás získali Smartwings koupí ČSA? Pokud by se chtěli jen zbavit konkurence jak píšete, logicky by po koupi značku zrušili..to se nestalo…další výmysly?
Nečetl jste asi smlouvy. Při prodeji byla podmínka zachování značky.
ČSA v době prodeje měla daleko lepší vztahy v zahraničí než nějaký Travel servis.
Také nevím proč se rozčilujete…
Přímé konkurence? Smartwings dělají chartery k moři, ČSA linky, úplně jiný segment a destinace, snad kromě Paříže. Nevím na jakou lepší pozici by se mohli dostat, Smartwings byly do covidu vždy ziskové a ČSA od Tvrdíka povětšinou ztrátové, snad kromě posledních dvou let před převzetím, který byl šul nul, ale už to byl ten pověstný „aeroklub“ s pár ATR a A319. Konec A319 byl v plánu už před Smartwings. Je to velmi špatný základní typ pro aerolinku. Bohužel kvůli covidu a insolvenci nedošlo na A220. Odprodej letadla je zřejmě na hranici nějaké velké revize, počítám že D-check, který stojí odhadem… Číst vice »
Je otázka, zda vůbec existuje byznys model, který by (býval) mohl ČSA zachránit a dlouhodobě udržet. Když se podíváte po Evropě, tak aerolinky obecně nic moc, byl covid, teď zase drahý palivo. A v těchto menších zemích národní dopravci, co ještě zbyli, na tom jsou vůbec blbě (OS) a někdy i ti větši (SK).
Jenže lowcosty tu chybějící point to point obslužnost, která v době nejvetší slávy ČSA bývala skvělá, nedokážou nahradit. Otázka ale je, zda by se ve střední Evropě neuplatnil nějaký jiný model lowcostu, teda žádný 320ky, ale třeba 220ky nebo Embrarery a více destinací…
Je smutné, že národní dopravce má jen jedno letadlo. S tím moc linek neobsadí.
ČSA národní dopravce už dávno není, jen více reprezentuje český národ (název, barvy – braning). Poptávka přes zimu je slabá, tudíž není důvod mít více než 1 letoun ve flotile ČSA. Aspoň je větší jistota, že přes zimu přežijou.
Myslíte, jako když nelétají, tak nic neutratí? To je krásný podnikatelský záměr…
Asi není zájem o létání z Prahy, třeba Eurowings minulý týden zrušily několik linek z Prahy (např. typicky zimní linku do Marsa Alam ani nezahájí, Hurghadu ruší od prosince), Wizz Air ruší sem tam nějaký ten spoj každou chvíli…
co je to prosim ten narodni dopravce?
České dráhy, ale ty létají spíše při zemi. 🙂
Zbylo letadlo které je sice v barvách ČSA ale vevnitř nezapře původ od jiné aerolinky.
Kvůli tomuto se obávám jaké budou interiéry možných Airbusů A220. Snad tam bude něco, třeba jako materiály na sedačkách.
*branding
A je citit dlouha historie
Ještě jsem se s ním stihl naposledy proletět 9.10. z Rhodu do Prahy. Oproti B-737-900 Smartwings, se kterým jsem cestoval na Rhodos, mi připadal A-319 o dost tišší i pohodlnější. Škoda ho.
Snad nezapomenou zaplatit nájem, ale byla to hezká značka…
Je to dojemný…
LuftJarda to poslal a s ním vláda ČSSD. Díky!
https://youtu.be/cWbD-ZmmKVQ
V originálu se letadlo nazývá Mumbo Jumbo…
Zdá se to být až nepochopitelné, ale zřejmě v tom bude jen ekonomika. Pokud byl potřeba D-check pro relativně malé letadlo (které je podobně drahé na provoz jako A320) tak to byl asi hřebík do rakve všech A319 ČSA. Jen se divím, že ve světě tyto letadla nikdo nechce, byť jsou o něco horší než 320. EasyJet byl na A319 založen. Další aerolinky které své A319 posílají do šrotu, ale o dost starší jsou EasyJet, Eurowings, British airways, Air France. Zatímco v Africe létají 737-200 a podobné stroje, mladičké A319 jsou rozebrány a můžeme si z nich koupit třeba přívěšek.… Číst vice »
Podle mě ty A319 mají problematické úplatnění. Jako doplněnk do velké foltiy A320 OK, ale jinak na houby. Což byl i případ ČSA po „zkracování“. Náklady podobné A320 a když je větší poptávka, tak není místo. To bude (ekonomicky) lepší občas letět prázdnější A320 než nemít místo k prodání v A319, když zájem je. Ony i ty B737-700 jsou taky spíše jako doplněk do velkých flotil větších 737. V obou případech se uplatní symbióza. Ale mít jen malé letadlo této kategorie není ekonomicky nic moc. A B737-200 to je spíše v zemích pod embargy (kromě Kanady a jejch gravel varianty… Číst vice »
Ano, diky, mate pravdu, je to presne tak jak rikate.
Kde létají B737-200 na pravidelných linkách v Africe?
A319 se zbavuje hodně aerolinek, neo nikdo nekupuje, není důvod.
Šrotace? Proboha, co je to za novotvar?
Zřejmě odvozeno od anglického SHROTATION 🙂
Lepší by byla šrotáž (z francouzského chrottage😁)
Novotvar??? Hádám správně, že nepracujete ve výrobní firmě?
Novotvar? Proboha, vy pracujete na onkologii?
To je moc velká škoda. Když si vzpomenu na let v létě na Krétu. Byl moc pohodlný a A319 vypadal ještě dost v kondici. Pilot se představil a celý let jsme měli na monitorech přehled kde právě letíme. Oproti letu zpět, který byl B737 společnosti Smartwings, který byl pěkně vybrakovaný a pořád ho nechají létat. Po přihlášení na palubní wifi jsme museli všichni nastavit své telefony do továrního nastavení. Škoda ČSA, co se dá dělat. Škoda, že si v této zemi tak málo vážíme rodinného stříbra a nahrazujeme ho plastem.
Vybrakované ? Co tam chybělo? Sedačky? Stolky ? Vstupní dveře ? Okna ?
Spíš bych to tipl na knipl, dva motory a možná i nějaké to křídlo? Nebo v palubním baru scházela vodka?
Nebyl to ten let na jeden motor co mu nešla ani vysílačka?
Po připojení k palubní wifi jste museli dát do továrního nastavení proč? Kvůli tomu, že si prohlížeč nastaví výchozí stránku ten jejich portál? To stačí vymazat jen data prohlížeče. Letěl jsem letos se Smartwings 4x a palubní wifi jsem používal.
a319 je pohodlna uplne stejne, jako jakekoli jine bezne letadlo.
Doporucuji si v siti TVS sednout z byvale OK-REQ do stare 738, kdo nezazil nepochopi. Ted uz to bohuzel nezkusite
a mimochodem – po prihlaseni na wifi nastavovat telefon do tovarniho nastaveni?
to jste si vymyslel, nebo … to vam nekdo nakukal?
Ne měli to povinné, jinak jim stevardka odmítla vydat zabavená zavazadla.
cože?!?
tomu se říká vtip , víš?
Telefon do továrního nastavení? Cože a proč? Kmitočtový rozsah antény to nezmění a „dobře udělaný“ virus to také neodstraní. Nehledě na to, že wifina má být šifrovaná, aby se signál podobal co nejvíce šumu a bez klíčů rozluštit nešel.
Asi se Karel chtěl připojit na wifi a místo toho si resetoval telefon :D, tohle fakt nevymyslíš 😀 😀
Ostuda všech bejvalejch ředitelů.
Třeba Kůla byl dobrý manager, horší bylo to, co přišlo po něm… LuftJarda, Lašák atd.
Právě dosednul.
Léto 2006, hádejte která let. společnost: AMS – 3x denně ATH – 2x, BCN – 2x, BEY – 1x, BEG – 1x, TXL – 2x, BLQ – 1x, BTS – 4x, BRQ – 2x, BRU – 2x, OTP – 2x, BUD – 3x, CAI – 1x, CGN – 1x, CPH – 2x, ORK – 1x, DUB – 2x, DUS – 2x, EDI – 1x, FRA – 2x, HAM – 2x, HAJ – 2x, HEL – 1x, IST – 1x, KBP – 1x, KSC – 3x, KRK – 2x, LCA – 1x, LJU – 2x, LHR – 3x, STN – 2x,… Číst vice »
až si říkám, že některé destinace museli být sakra ztrátové… Žilina, Sliač, jiné zase kroutím hlavou, zda-li se to naplnilo a pokrylo to alespoň základní náklady (SJJ, LJU, MRS, 4x BTS, BRQ, 4x OSR), ale na druhou stranu, tehdy se vedení snažilo z ČSA udělat síťového dopravce po Evropě, spojující východ se západem, jih se severem., takže vlastně síť linek chápu… čísla ale asi mluvila pak jinak..
Tohle je opravdu obrovská škoda. Před 15 lety byla Evropy z Prahy letecky mnohem dostupnější, než nyní. Dneska kam nelítají legacy carriers odtamtud (LH, BA, KL, LX) je to bída a lowcosty to nenahradí. Maďaři to zažili před pár lety, my to holt prožíváme nyní.
Jinak, že to s ČSA jde s kopce jsem si začal myslet poprvé, když prodali sloty na LHR.
a tady hledejme zacatek konce csa. predne tady.
tenhle nadbytek letu, zcela mimo realitu, je jednim z viniku soucasne situace csa
Hezká analogie k současné situaci na železnici. 😀
Tohle je pro mě tak smutná zpráva, že si asi večer dám něco ostřejšího. Na památku všech skvělých lidí a nádherných strojů, co v barvách ČSA kdy létaly.
Lodě zaoceánské flotily pryč, následují letadla. Co bude příště na řadě?
načase předat stát polákům nebo němcum aby tu bylo levnějc 🙂
K čemu jim bude více letadel, když stejně budou létat maximálně chartery pro Smartwings, a v zimě budou ty A320 hnít na zemi. 🙁
Co se týče A220, držím ČSA palečky. Třeba se aerolinka vrátí svým letovým řádem aspoň do roku 2019.
proc by a320 mely hnit na zemi?
zadna aerolinka neni tak bohata, aby si mohla nechat hnit par a320 na zemi.
Takže v GDSs jsou již „naloadovány“ destinace pro nově příchozí letadla do flotily ČSA ? Konkurence již aktivně prodává léto 2023. Co a komu (pokud ještě někdo bude) bude prodávat ČSA ? Máte určitě info. Děkuji za odpověď.
Naprosto souhlasím, sám bych neoznamoval let měsíc před zahájením. Jako vždy to ČSA projedou, a za rok možná někdo uvidí tento příspěvek, a pomyslí si, kdo měl pravdu. Bohužel
muzes jim jit poradit. cekaj jenom na tebe.
Vy se tady exponujete do role největšího odborníka na airline industry. Předpokládal jsme, že dobře víte, že pokud chcete někam lítat a nemyslím tím letní dovolenkové destinace, tak potřebujete začít prodávat tak min. 12M před prvním letem a investovat min. 1Y do ztrátového provozu, nebo provozu na 0 aby jste se vůbec uchytil a prosadil na dané lince/trati proti konkurenci. ČSA bude bohužel na všech destinacích/linkách/tratích opětovně nováčkem a nikdo je nebude z konkurence šetřit jenom a jenom proto, že mají témněř 100 let. Ale chápu, v charterové společnosti to funguje jinak. Cestovky zaplaťte 100% kapacity 120 dní před realizací… Číst vice »
Dopadne to jako vždy. S velkou slávou se otevřou nové destinace, pak se ty lety potichu ukončí, a budeme na tom… Vlastně lépe, než jsme byli, protože větší dno, než létat 4x týdne CDG, asi není.
Chňápíku , Vy asi nevíte , kdo je majitelem ČSA, co ? 😄😄Protože kdyby jste to věděl, nenapíšete , že budou letadla v zimě na zemi a bez využití. O SW a jejich lidech je všeobecně známo, že umí najít vytížení pro mašiny i v zimním období. Viz. letošní DXB , Kanady , možná opětovná spolupráce se Swift Air atd…
Nemusíte smutnit, brzy řady ČSA doplní další stařičká A320 z Filipín a na jaře možná další dva kousky.
Vtip nebo máte info?
Kde jsou ty časy, kdy se létalo s ČSA od Ameriky až po Dálný východ.
Vzpomínky na A310
Není poptávka, není tedy ani nabídka.
a kdyz se rekne „A“ .. melo by se rict i „B“… a v tom pripade by ta otazka znela, „kde jsou ty casy, kdy csa letala do ameriky … a ty lety nikdy nebyly v plusu … ?
Nemelo by se zapominat, ze ČSA se vetsi cast svoji historii pohybovalo v odlisnem ekonomickem prostredi nez se dnes nachazi. Oproti silnemu tlaku modernich nove vzniklych spolecnosti postavenych na pruznejsim, efektivnejsim a levnejsim zaklade, mnohdy nezatizenych odborari, pletouticich si vykon zamestnaneckych povinnosti s vykonem prava vlastnika a jim určeného managementu, ČSA fungovalo v prostredi kde na linkach letaly jen statni aerolinky na zaklade mezivladnich dohod a konkurence byla de facto vyškrtnuta. Tak to bylo jiz za prvni republiky, kdy ČSA bylo upřednostňováno pred ČLS, dale po 2.sv. valce o konkurenci jiz nemluve. Pokod se poohledneme po Evrope, tak nastup ekonomicky… Číst vice »
Předpokládám, že věta „Pokod se poohledneme po Evrope, tak nastup ekonomicky efektivnich low cost dopravcu, jenz letani premenili z petihvezdickoveho hotelu hostel, prezilo jen malo dopravcu“ pokračuje výčtem zaniklých, nikoliv přeživších. Právě Swissair, Sabena, Alitalia nebo Malév jsou těmi, kdož tu éru low-cost dopravců nepřežily a zkrachovaly. Swissair už roku 2001, Malév až roku 2018. 🙂
Měl byste na to, abyste s nimi letěl do USA (v Těch časech)?
Ono letectví vypadalo úplně jinak, platily se jiné ceny a deregulaci trhu neustály i větší značky než jsou ČSA a teď už jsou v zapomnění..
ČSA totálně zkrachovala, věřitelé dostanou 5%? pohledávek. Upřímně nechápu, proč má takováto společnost fungovat dál…
Otázka je kolik by dostali při okamžitém ukončení činnosti. Více ne. To je ta hranice a proto můžou pokračovat dále. Tak bankroty fungují.
Už je po startu a vrací se na průlet. Smutné.
Snad je to opravdu jen na chvíli.
Kolik je cca cena letadla na šrot? To opravdu vyjde levněji, než ho prodat někomu na provoz?
Tipoval bych, ze se musela udelat nejaka velka oprava a nevyplatila se.
A319, díky své „velikosti“ (malosti) je relativne nehospodárné letadlo, zájem o ně není nijak veliký.
Pokud jsem dobře pochytil, tak tomuhle eru bud končily motory (a nebo musel na velkou revizi – zaboha si to teď nevybavím) .. a to jsou docela nemalé peníze.
Diky za vysvetleni 🙂
Smutne, ale je to asi tak. Zatimco tu vesele letaji velke vraky typu TSM, TVO apod
Odpověděl sis, Boeing je na tom jinak, ten fakt bude létat déle za menší peníz.
A přes oceán létají letadlo co mají 30 let a létají dal.