Poslední A380 míří k finální montáži. Konvoji s rozloženým trupem mávaly davy

Airbus A380. Foto: AirbusAirbus A380. Foto: Airbus

Městečko Lévignac nedaleko francouzského Toulouse stalo centrem pozornosti leteckých fanoušků. Naposledy tu přímo centrem městečka projel konvoj rozložených obřích dílů,

Městečko Lévignac nedaleko francouzského Toulouse stalo centrem pozornosti leteckých fanoušků. Naposledy tu přímo centrem městečka projel konvoj rozložených obřích dílů, ze kterých se montuje největší osobní letadlo světa. Poslední skupině nákladních aut mávaly stovky lidí: jde totiž o tečku za výrobou A380. Airbus dokončí poslední kus pro Emirates a jeho výroba definitivně skončí.

Díly pro A380 se vozí do Toulouse různými cestami, ať už letadly, po vodě nebo po silnici. Přes Lévignac projely všechny části trupu, které se pak v Toulouse spojují dohromady. Lévignac je na trase nazvané Itinéraire à Grand Gabarit, což je speciální síť silnic a vodních cest speciálně určených na přepravu dílů pro A380. Konvoj se stal součástí běžného života obyvatel.

Logistické trasy pro výrobu A380

Logistické trasy pro výrobu A380

Už dříve se s produkcí dílů pro A380 rozloučili v jiných částech Evropy. V únoru vyrazil transport s posledními křídly ze závodu Airbusu v Broughtonu v severním Walesu. Jejich cesta ukazuje, o jak složitý logistický systém šlo. Křídla z Broughtonu odjížděla nejdříve na speciálním tahači do nedalekého přístavu na řece Dee, kde se překládaly na loď. V ústí řeky do Irského moře se překládají na větší loď, která pluje do francouzského přístavu Pauillac u Bordeaux. Tady křídla přeloží na speciální lodě, které plují po řece Garonně až do Langonu, 95 kilometrů od moře. Zde se opět naloží na nákladní vozidla.

Výroba A380 končí pro nezájem aerolinek. Současná krize ještě více urychlila konec těchto letadel u řady dopravců. Všechny stroje například vyřadí Air France. Ty na příští týden chystají poslední let s A380 nad Francií a pak je vyřadí.

Tagy A380 Airbus Airbus A380
17 komentářů