Letecké společnosti Letectví

Poslední A380 míří k finální montáži. Konvoji s rozloženým trupem mávaly davy

Airbus A380. Foto: Airbus
Airbus A380. Foto: Airbus

Městečko Lévignac nedaleko francouzského Toulouse stalo centrem pozornosti leteckých fanoušků. Naposledy tu přímo centrem městečka projel konvoj rozložených obřích dílů, ze kterých se montuje největší osobní letadlo světa. Poslední skupině nákladních aut mávaly stovky lidí: jde totiž o tečku za výrobou A380. Airbus dokončí poslední kus pro Emirates a jeho výroba definitivně skončí.

Díly pro A380 se vozí do Toulouse různými cestami, ať už letadly, po vodě nebo po silnici. Přes Lévignac projely všechny části trupu, které se pak v Toulouse spojují dohromady. Lévignac je na trase nazvané Itinéraire à Grand Gabarit, což je speciální síť silnic a vodních cest speciálně určených na přepravu dílů pro A380. Konvoj se stal součástí běžného života obyvatel.

Logistické trasy pro výrobu A380
Logistické trasy pro výrobu A380

Už dříve se s produkcí dílů pro A380 rozloučili v jiných částech Evropy. V únoru vyrazil transport s posledními křídly ze závodu Airbusu v Broughtonu v severním Walesu. Jejich cesta ukazuje, o jak složitý logistický systém šlo. Křídla z Broughtonu odjížděla nejdříve na speciálním tahači do nedalekého přístavu na řece Dee, kde se překládaly na loď. V ústí řeky do Irského moře se překládají na větší loď, která pluje do francouzského přístavu Pauillac u Bordeaux. Tady křídla přeloží na speciální lodě, které plují po řece Garonně až do Langonu, 95 kilometrů od moře. Zde se opět naloží na nákladní vozidla.

Výroba A380 končí pro nezájem aerolinek. Současná krize ještě více urychlila konec těchto letadel u řady dopravců. Všechny stroje například vyřadí Air France. Ty na příští týden chystají poslední let s A380 nad Francií a pak je vyřadí.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MPE

On tenhle slavný a tolik vychvalovaný Grand Gabarit je jednou z docela podstatných příčin ekonomického neúspěchu A380. Krásně se o tom točí dokumentární filmy a politici to dávají za skvělý příklad evropské spolupráce, ale z hlediska řízení logistiky a nákladů je to pro zainteresované v Airbusu noční můra (projevující se samozřejmě v prodejní ceně toho letadla).
BTW, vždycky jsem si říkal, jaká to musí být „paráda“ bydlet v některém z těch jihofrancouzských městeček, přes něž párkrát do měsíce projede v noci tenhle blikající cirkus…:-)

bohyn

A380 zabily provozni naklady, ne prodejni cena, nebo blikajici cirkus

Y.K.

Nemyslím, Boeing provozuje stejný cirkus, vlastně mnohem větší, protože zahrnuje celou zeměkouli.
Než sestěhovávat pracovní sílu je jednodušší občas převézt díl letadla.

Martin V.

Nejde ani tak o to, z jaké dálky se jednotlivé díly vozí. Kdyby finální montáž A380 probíhala v Hamburku (na břehu Labe), tak si celou tu opičárnu s nadrozměrnými konvoji mohli ušetřit. Tam ale spíš byly politické důvody, proč to má být v Toulouse (a v Hamburku zase prodlužovali runway, aby tam mohli do A380 instalovat interiér).

cbv

smutna doba ….

VíKo

Strasna skoda…

Vitapb

Svym zpusobem určitě, ale proč vyrábět něco po čem nebyla poptávka a teď nebude už vůbec? Osobně doufám, že se jednou vrátí ve verzi neo.

EM*

To by chtělo skládací křídla jako má 777X. Ale neefektivita plynoucí ze 4 motorů pořád zůstane.

Tomas

proboha proč? co by ta křídla vyřešila? 😀

EM*

Téměř nic, jenom ty nejdůležitější problémy, které A380 má, vysokou spotřebu a nízké užitečné zatížení.

Filip

tyhle problémy by řešilo tak možná prodloužení trupu a přidání sedaček, ale vzhledem k tomu že je problém už takle ho naplnit, tak pochybuji

Nekdo

Pochybuji ze mezi megapolemi jako NYC, Londyn, Pariz a podobne, kde je prima linka nejmene jednou za hodinu by to byl problem. Spis je to z jinych duvodu…

Y.K.

Je to problém. Nestačí ho naplnit občas, musí být plné na každém letu, 365 dní v roce i mimo turistické sezóny. Tenhle letoun je ekonomicky uspokojivý jen při plném obsazení, jak se to nedaří stává se noční můrou, což potvrdila i korona. Zatímco pár typů létá poloprázdné „sem tam lety“ za děsivé ceny, úplně všechny A380 svorně sedí na zemi.

Tomas

Jenže to spojení mezi megaoplemi je (např. ) jednou za hodinu (není) … hlavně proto, že ti lidi potřebují létat na danou konkrétní hodinu.

Tam je velký „business“ provoz, a nějaký kravaťák není zvědavý na to, že bude někde opruzovat 4 hodiny, než mu začne jednání.

hypotetická varianta, že nasazením 2x tak velkého letadla (za cenu prodloužení intervalu na 2 hodiny) by došlo ke zhoršení situace pro tu klientelu, která většinu těch letů zaplatí (tůrista s letenicí za 10 k CZK koupenou rok předem… je v podstatě jen užitečná zátěž na hranici nákladů).

Roman

Jak by skládací křídlo vyřešilo problém užitečného zatížení?? Problém A380 není v křídlech ale trupu. Víc už neunese a jeho vyztužení by znamenalo opět snížení užitečného zatížení. Takze by jste musel provést další konstrukční řešení na jeho zvýšení jako například zvýšení výkonu motorů coz ale nejde bez zesílení nosníku a to zase zvyšuje hmotnost a řešíte začarovaný kruh. Uz ted je to letadlo ekonomický propadák. Je sice úžasné ale do teto doby se nehodí

Tomas

Skládácí křídla by nevyřešíla ani vysokou spotřebu ani nízké užitečné zatížení.

Y.K.

Nevrátí. Je to škoda, ale koncepce čtyřmotoráků je mrtvá. Škoda byla i Concorde a jeho doba je také pryč.